BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Han Steenwijk op 26 March 2008, 16:01:25

Titel: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 26 March 2008, 16:01:25
In een ander draadje staat te lezen:


Ik heb me jaren geleden verdiept in de lijn Enschede-Gronau. Ik ken geen foto's van een 2400 in Gronau, wel van een 2200. Het personenvervoer op deze verbinding werd met duits materieel gereden:
BR 38 met 3-assige Umbauers
BR 78 met 3 assige Umbauers
Accustellen ETA 150
V100
Dieselstellen 624

In de jaren '60 reed er over deze lijn zelfs een D-trein Munster-Amsterdam die werd getrokken door een BR 03.

Groeten,
Frank

Bestaat er dokumentatie voor de inzet van deze drieassige Umbauwagen?

Zelf heb ik indirekte aanwijzingen (geen foto's, nee) dat een BR 38 in de periode 1963-1964 (misschien ook daarvoor al) met vierassige Umbauwagen naar Enschede kwam.

Overigens, de D-trein Muenster-Amsterdam waren in feite twee doorgaande rijtuigen. Aanvankelijk was een typische samenstelling Schuerzenwagen (AB) + m-Wagen (B), vanaf ca. 1964 deden twee Silberlinge (AB + B) het werk.

Groeten, Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Sander op 26 March 2008, 19:34:12
Ben zeer benieuwd naar foto's!

Duitse treinen in Enschede is van voor mijn tijd dus zou dan ook graag foto's hier van zien.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 27 March 2008, 06:40:50
Voor de "oude" samenstelling zie het bijgaande plaatje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Burgsteinfurt_feb1963_E876.jpg)

E 876 Enschede - Muenster bij Burgsteinfurt, februari 1963 (foto Helmut Kluender).

Ik geef toe dat het niet overduidelijk is, maar volgens mij is direkt achter de BR 78 een Schuerzenwagen te zien en daarachter een m-Wagen.

Voor de "jonge" samenstelling met Silberlinge heb ik geen digitale foto's paraat, maar er staat een afbeelding van in Op de Rails 11/2001, p. 425. Op de onvolprezen site van Nico Spilt dan de doorgaande rijtuigen onderweg van Amsterdam naar Enschede:

http://www.nicospilt.com/Hilversumvroeger2.htm (http://www.nicospilt.com/Hilversumvroeger2.htm)

(zoeken naar de tekst "3 mei 1966").

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: FrankJ op 28 March 2008, 21:39:42
Ik heb een foto van S. Overbosch uit 1960 waarop een BR 78 met 3-assige Umbauers in Enschede te zien is. De foto is niet al te scherp, maar de Umbauers zijn goed te herkennen. Ik zal de foto binnenkort scannen en hier plaatsen.

Groeten,
Frank
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Sander op 28 March 2008, 22:47:42
Frank,

GRAAG!

mvg,
 Sander
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: modelspotter op 28 March 2008, 23:00:51
De NVBS sectie Zwolle excursie van Winterswijk naar Enschede van 19 mei 1973 werd uitgevoerd van Ww tot Coesfeld met de 50 1255 en vandaar naar Es via Münster en Burgsteinfurt met een 042 (een met zware olie gestookte 41-er).

Als rijtuigen voor de excursiegangers hadden we B3yg(e) karren.
Bij hoge uitzondering waren ze toegelaten op de grensbvk. Ww-Borken en Gronau-Es, het waren namelijk geen RIC karren.
Maar kennelijk was NS het ook duidelijk dat deze wagens in die tijd (jaren 60 en 70) zelfs naar de Balkan reden met gastarbeiders.

Modelspotter

Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 29 March 2008, 07:11:45
Vooruitlopend op de foto kunnen we er misschien over nadenken, wat die BR 78 plus drieassers hier dan deden in 1960. Volgens de dienstregeling waren de enige getrokken treinen destijds die met de doorgaande rijtuigen Muenster - Amsterdam. Dat is dus een mogelijkheid.

Verder reed de "Grenzlandexpress" Bentheim Nord/Enschede - Gronau - Moenchengladbach, in die tijd normaal met motorrijtuigen gereden, op maandagochtend en vrijdagavond als getrokken trein, bestaande uit een BR 38 met vierassige Umbauwagen. Daarvan is helaas niets terug te vinden in de OKG (Omloop Krachtvoertuigen op de Grensbaanvakken), maar een Duitse ooggetuige houdt hieraan vast. De drieassers zouden dan een versterking van deze trein kunnen zijn geweest. Aangezien de vleugels in Gronau samenkwamen/splitsten, moest men in Gronau een tweede lok paraat hebben. Een BR 78 misschien? Dat is de tweede mogelijkheid.

Als derde mogelijkheid komt een extra trein in aanmerking.

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: modelspotter op 29 March 2008, 11:07:57
Het VRM en de drgl van 29 mei 1960 erbij:

Drgl. Tabel R
Es-Gronau
X Tr 868 Es v 7.12 Gr a 7.21
X Tr 872 Es v 9.07 Gr a 9.16
+ Tr 2697 Es 11.00 Gr 11.09
X Tr 2687 Es 11.56 Gr 12.05
   Tr 876 Es 14.53 Gr 15.01
   Tr 862 Es 15.56 Gr 16.05
   Tr 2672 Es 19.00 Gr 19.09
   Tr 878 Es 20.51 Gr 20.59
Alle 1,2 klas.
VRM
Motortreinen
Gronau-Es, mat. DB
ledig 11865 Es -> 1868 Düsseldorf
2561 Es -> 872 Bad Pyrmont
859 Es -> 2697 Gronau of 2687 Rheine
2686 Es -> 862 Dortmund
873 Es -> 2672 Gronau
867 Es -> ledig 11866 Gronau

Getrokken mat.
Omloop: Osnabrück met E619 naar-Hannover met E620 naar-Osnabrück-Bentheim 620-Hgo 230-Asd 235-Es 878-Gronau E878-Münster E869-Gronau 869-Es 218-Asd 223-Es 876-Gronau E876-Münster E877-Gronau 877-Es 234-Asd 239-Es214-Asd219-Es 226-Asd 231-Hgl 629-Bentheim E629-Osnabrück.
In totaal te stellen vier AB en vier B (dwz. vier stellen uit een AB en B).
AB zitplaatsen: 18/40 en B: 72.

Tr 876 en 878 getrokken trein met rijt. Asd-Münster (zie hierboven), met stoom Br03. Deze locs zaten in een omloop vanuit Hamburg en reden los van Es door naar Hgl en vandaar weer met tr. naar Bentheim en verder, uiteraard vica versa.

De andere tr. waren motortreinen, stellen uit een van de vele series VT137 met VB en VS. Nieuwe benaming VT 25 en VT 33, zij waren gehuisvest in Münster en Bielefeld. Foto van VT25 506 (ex VT 137 214) op 29 juni 1965 te Münster Hbf tbv diensten naar Gronau, Rheine enz. In 1966 gingen de laatste buiten dienst, VT 25 504, 505 en 506.

Ik kom in oudere VRM's ook geen B3yge typen tegen maar ze zullen als vervanging van de motortrein met een Br 78 (Bw (depot) Gronau) zeker weleens Es hebben aangedaan.

Dan de onvolprezen artikelenreeks van NJvWJ in OdR (1970) erbij.
OdR 1970-8 blz 166-167:

Met de elektrificatie van 1951 werd het grensverkeer hervat, aanvakelijk met twee slagen maar in mei 1953 verdubbeld. Het waren Duitse deselmotortreinen. De DB liet ze van Gronau doorlopen naar Dortmund, Münster en Rheine, en Bielefeld-Lage-Detmold-Himmighausen, een rit van 4 1/2 uur!

Per 26 mei 1963 kwam de V100 en per mei 1968 de "accutriebwagen".

Modelspotter



Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 29 March 2008, 17:55:20
Dat de "Grenzlandexpress" (moet zijn 2868; vanaf Gronau richting zuiden verder als E868) in 1960 slechts tot Duesseldorf reed, wist ik niet; bedankt! In de zomerdienstregeling 1961 is het al Moenchengladbach. Zomer 1960 was overigens de eerste dienstregeling waarin de "Grenzlandexpress" over de grens kwam.

De omloop van het getrokken materieel is om van te smullen! Ik vroeg me al een hele tijd af hoe dat in elkaar zat. Interessant zijn de twee slagen Asd - Es (Asd 239 -> Es 214 -> Asd 219 -> Es 226 -> Asd) voordat de rijtuigen weer via Hgl - Odz naar Duitsland verdwijnen. Leuk voor mensen die een exprestrein Asd - Es in model willen laten rijden!

De omloop van de BR 03 via Hgl - Odz gold voor de E877 en E878, maar juist niet in zomer 1960. Wel bestond die in winter 1959/60, zomer 1961 (zondag) en vanaf winter 1961/62 tot en met winter 1963/64 elke dag, behalve zaterdag in deze laatste dienstregeling. Van Wijck Jurriaanse laat die BR 03 van Bw Hamburg-Altona komen, maar daar had men geen BR 03 met korte tender, geschikt voor de draaischijven in Nederland. De BR 03 uit onze omloop werd in Enschede gedraaid.

Die motortreinen van de DRG-serie 137 zijn een groot probleem. De DB onderscheidde hier vele verschillende series oa. op grond van de motorisatie, terwijl ze uiterlijk sterk op elkaar leken. Hier de juiste "Baureihe" vast te willen stellen is dus haarkloverij. Daar gaat-ie dan:
- in Op de Rails is een foto gepubliceerd, gedateerd 1 juni 1951, met daarop een VT 25 te Enschede. Kan iemand dit misschien nakijken, want ik heb de foto niet zelf gezien;
- een foto van Van de Meene toont een VT 60 van Bw Rheine als E872 Enschede - Himmighausen (12 december 1958). Bw Rheine beschikte jarenlang over een voorraad VT 60;
- de "Grenzlandexpress" kwam 1960-1963 als motortrein met VT 36 van Bw Koeln-Nippes naar Enschede. Dit volgens Duitse "Zugbildungsplaene" en gepubliceerde foto's;
- de "Buchfahrplaene" 1962/63 en 1963/64 geven voor de E872 en E873 (Himmighausen - Bad Pyrmont) VT 25 aan. Nu zijn die "Buchfahrplaene" niet altijd up to date, dus je kunt hoogstens konkluderen dat de VT 25 deze verbinding gereden heeft, maar niet wanneer hij dat deed.

Hierbij een foto van de "Grenzlandexpress" in Essen Hbf, 15 mei 1961, bestaande uit VS 145 365, VT 36 507, VS 145 355 en VT 36 505. Tussen Gronau en Enschede resp. Bentheim Nord reed dan een stel VT 36 plus VS 145.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VT36507_Grzld_Essen.jpg)

Als iemand nog wat weet, vooral over het ingezette materieel in de jaren '50, dan hoor ik dat graag.

BR 78 plus drieassige Umbauwagen als vervanging van een motortrein is de vierde en meest waarschijnlijke optie, inderdaad.

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: modelspotter op 30 March 2008, 11:55:26
Heb even gescheckt: het staat er echt zowel in de drgl als vrm:
2686 Es - Dortmund, de Grenzland Express.

Dan de Br 03, op de foto in OdR is de 03 130 te zien en die hoorde tot 9 juli 1963 thuis in Rheine en was inderdaad voorzien van de zogenoemde Kurztender, type 2'2T30. Daarna verhuisde ze naar Altona waar ze op 3-11-1967 buiten dienst ging. Kennelijk ging NJvWJ hier de mist in.

Ik heb de omloop van de 03-en vanaf 6-7-1960 voor me:
omloop 1
dag 1: Osnabrück192 -> Odz171 ->
dag 4: Osnabrück172 -> Odz191 ->
omloop 2
dag 1/2: Bentheim9898 -> Odz4905 -> Bentheim5083 -> Rheine2680 -> Gronau2681 -> Rheine

Inderdaad geen koers op Es. voor 03-en.
Wat zat er toen voor, Br 78.....

Ff zoeken en:
Laufplan der Triebfahrzeuge 29-5-1960:
BD Münster Bw Münster
dag 3: Gronau0876 -> Es E878 -> Münster

In zoverre opgelost.

Modelspotter





Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: modelspotter op 30 March 2008, 12:19:05
Verder zoeken...
Wat zat dan voor de andere getrokken tr., P8 misschien?

Jawohl...

BD Münster Bw Gronau Einsatz Bw Coesfeld
dag 5: Gronau9882 -> Es876 -> Münster2663 -> Coesfeld

Ook voor de 869 en 877 zat een P8 (Br 38.10) in de zomer.

Modelspotter
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 30 March 2008, 16:19:51
Ik heb nog zitten mijmeren over de omloop van de doorgaande rijtuigen:

Getrokken mat.
Omloop: Osnabrück met E619 naar-Hannover met E620 naar-Osnabrück-Bentheim 620-Hgo 230-Asd 235-Es 878-Gronau E878-Münster E869-Gronau 869-Es 218-Asd 223-Es 876-Gronau E876-Münster E877-Gronau 877-Es 234-Asd 239-Es214-Asd219-Es 226-Asd 231-Hgl 629-Bentheim E629-Osnabrück.
In totaal te stellen vier AB en vier B (dwz. vier stellen uit een AB en B).
AB zitplaatsen: 18/40 en B: 72.

Ik heb de NS dienstregeling van zomer 1960 weliswaar niet, maar op grond van de treinnummers is dat als volgt in te delen:

dag 1: Osnabrück - E619 - Hannover - E620 - Bentheim - 620 - Hgl - 230 - Asd - 235 - Es - 878 - Gronau - E878 - Münster;
dag 2: Münster - E869 - Gronau - 869 - Es - 218 - Asd - 223 - Es - 876 - Gronau - E876 - Münster - E877 - Gronau - 877 - Es - 234 - Asd - 239 - Enschede;
dag 3: Enschede - 214 - Asd - 219 - Es - 226 - Asd - 231 - Hgl - 629 - Bentheim - E629 - Osnabrück.

De rijtuigen stonden dus tussen de beide poten van hun eerste puur binnenlandse slag Asd - Es over in Enschede. Zo heeft ook de modelspoorder, die zijn Duitse rijtuigen enkel op een opstelspoor wil laten staan, er wat aan. Het vierde stel AB + B diende blijkbaar als reserve.

De overgang van de rijtuigen van E 876 op E 877 in Muenster op dag 2 was vanwege de te late aankomsttijd van E 876 niet altijd mogelijk. Op grond van de NS en DB dienstregelingen, die ik toevallig heb, kom ik tot het volgende overzicht:

Wel mogelijk: [zomer 1960], zomer 1962, winter 1962/63.   
Niet mogelijk: zomer 1959, winter 1959/60, 1963/64, winter 1965/66, winter 1966/67, zomer 1967, winter 1967/68.
Je zou haast zeggen, vanaf zomer 1960 t/m winter 1962/63 was de omloop zoals boven beschreven, terwijl in de perioden 1959/60 en zomer 1963 t/m winter 1967/68 de zaak anders werd opgelost. In die laatste periode valt ook de inzet van de Silberlinge.

Waren die treinen 620 Bentheim - Hgl en 629 Hgl - Bentheim in zomer 1960 ook zo ekstreem kort als de treinen 869, 876, 877 en 877 tussen Es en Gronau?


De omlopen voor de loks in zomer 1960 zijn nu duidelijk; heel mooi! Vullen wij dat in bij het staatje in de OKG, die alleen de traktiesoort aangeeft:

NS rijdt:
 1. 5279-5280 (niet op zo)       [2200 of 2400; dit is niet bekend]

DB rijdt:
 1. Lt 11.865 - ET 868(DE) (niet op zo) [VT 36, Bw Koeln-Nippes]
 2. Pt 2561 - ET 872(DE) (niet op zo)
 3. 869 - 9883(S)          [BR 38.10]
 4. ET 859 - Pt 2687(DE) (niet op zo)/ET 859 - Pt 2697(DE) (zo)
 5. 9892 - 876(S)          [BR 38.10, Bw Gronau met personeel van Bw Coesfeld]
 6. Pt 2686 - ET 862(DE)
 7. 877 - 9895(S)          [BR 38.10]
 8. ET 873 - Pt 2672(DE)
 9. 9896 - 878(S)          [BR 78, Bw Muenster]
10. ET 867 - Lt 11.866(DE)       [VT 36, Bw Koeln-Nippes]

Nu blijven nog de omlopen met de slagen Dortmund - Enschede (ET 859/ET 862) en Enschede - Bad Pyrmont (ET 872/ET 873) over. Wie schiet?

Enne...

2686 Es - Dortmund, de Grenzland Express.

... is te lezen als "2868 Es - Duesseldorf, de Grenzland Express".

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: FrankJ op 30 March 2008, 22:48:31
Hallo mede-Gronau-Enschede geinteresseerden!

Hierbij de beloofde foto:
(http://farm3.static.flickr.com/2264/2375191920_55a6e3e23d_o.jpg)
Gemaakt in Enschede op dinsdag 20-12-1960 door S. Overbosch. De foto is niet erg scherp, maar het is onmiskenbaar Enschede. Overbosch schreef erbij DB lok 78 439 met trein uit Rheine. Het eerste rijtuig is een BD.

Enigzins off-topic vraagje, heeft iemand enig idee wat er met de foto's en negatieven van Overbosch is gebeurd na zijn overlijden?

Groeten,
Frank
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Sander op 31 March 2008, 13:02:10
Heeft iemand enig idee welke loc + rijtuigen dit zijn?
Deze trein zou ik graag op schaal willen hebben.

De foto is super!! Al haal ik Enschede er niet volledig uit.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Mispoes op 31 March 2008, 13:17:51
Al haal ik Enschede er niet volledig uit.

HûH???

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img818.jpg)
93 Es, 28-05-85

Zo duidelijker?

Heeft iemand enig idee welke loc + rijtuigen dit zijn?
Deze trein zou ik graag op schaal willen hebben.


Wellicht een DB78 met 2 paartjes 3 assige Umbauwagens (B3yge).



Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Sander op 31 March 2008, 16:11:21
Frank,

nu herken ik het wel, op de foto uit 1960 staat een wisselstraart, die was al weg toen ik op het station kwam. Tevens de gebouwen op de achtergrond kan ik neit plaatsen. Op de foto met de DEII wel.

Is er in een NS archief ofzo niet te achterhalen welke treinen welk station aandeden en welke samenstelling ze hadden?

mvg,
 Sander
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: FrankJ op 31 March 2008, 16:12:38
Heeft iemand enig idee welke loc + rijtuigen dit zijn?

DB lok 78 439 staat er onder de foto!
Graag eerst lezen en dan reageren ;)

Groeten,
Frank
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 31 March 2008, 16:43:42
Een mooie foto, Frank, hij staat bij mij al op de desktop!

Treinen uit Rheine kwamen niet zo vaak voor in de dienstregeling. Wel in bv. zomer 1953 (tr. 2688) en winter 1961/62 (tr. 2686), niet in bv. winter 1958/59, zomer 1961, zomer 1962 enz. Kan iemand er voor de zekerheid de NS dienstregeling buitenland voor winter 1960/61 tegenaan houden?

Net zoals in de OKG voor zomer 1960 (zie antwoord 11) staat tr. 2686 voor winter 1960/61 ingedeeld in een omloop met E 862 Enschede - Dortmund. Dat verklaart ook, waarom de trein op de foto uit vier rijtuigen bestaat, wat overdreven veel is voor een lokaal boemeltje als Rheine - Gronau - Enschede. In plaats van de geplande VT + VS heeft men volgens Modelspotter (antwoord 7) waarschijnlijk deze getrokken trein op pad gestuurd. Lok 78 439 behoorde in ieder geval op 28 mei 1961 tot Bw Gronau, zo leert de site van Rolf Wiso.

Dan nog even over de koerswagens:
De zitplaatsindeling AB: 18/40 en B: 72 komt perfekt overeen met het gefotografeerde materieel. Een m-Wagen heeft 72 zitplaatsen. Aan AB-rijtuigen met de indeling 18/40 had de DB begin jaren '60 drie types ter beschikking, alle voormalige BC-rijtuigen van voor de oorlog:
- AB4ü-35/51, alias ABüe 330 (Verwendungsgruppe 35)
- AB4ü-36/54, alias ABüe 333 (uiterlijk zoals Verwendungsgruppe 35)
- ABü-39/54, alias ABüe 336 ("Schuerzenwagen")
En van Verwendungsgruppe 35 te Enschede bestaat ook een foto, zie Railhobby 10/1991, p. 21.

Tijdens de puur binnenlandse ritten Asd - Es van deze rijtuigen is het aannemelijk, dat ze als versterking van een stam fungeerden.

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: modelspotter op 01 April 2008, 13:18:57
Werkelijkheid als op de foto:
Stoomloc Br78, rijtuigen BD3yg, B3yg, AB3yg, B3yg:

Modellen:
78: Liliput, Fleischmann, Märklin, Hamo?
"Umbau"-rijtuigen: Trix (E/I) (schaal 1:90), Roco, Märklin, Fleischmann (oude 1:82, nieuwe 1:87).

Modelspotter
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Mispoes op 01 April 2008, 13:26:36
Deze samenstelling dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1322.jpg)

Roco
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: FrankJ op 01 April 2008, 14:13:18
Werkelijkheid als op de foto:
Stoomloc Br78, rijtuigen BD3yg, B3yg, AB3yg, B3yg:


Even een beetje reclame voor 'mijn' schaal (spoor 0) ;)
78 : Kiss, Fulgurex, Uhde
3-assige Umbauers : Uhde, Schnellenkamp

Groeten,
Frank
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 01 April 2008, 15:37:28
Heel fraai past natuurlijk het Fleischmann-model van de 78 527 voor gelijkstroom, kat.nr. 4075, waarop volgens MIBA (http://www.miba.de/neuheit/07/09/gfn1.htm) het opschrift "Bw Gronau/Westfalen" prijkt. De ontluchtingskap op het machinistenhuis is zowel in voorbeeld als model aanwezig:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fl4075.jpg)

De 78 527 behoorde in ieder geval op 1 januari 1966 tot Bw Gronau. Volgens een voormalige werknemer van de DB in Gronau heeft deze lok de doorgaande rijtuigen Muenster - Amsterdam wel eens gereden.

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Mispoes op 01 April 2008, 15:56:39
Jeetje Frank, vind je het niet  jammer dat je uit Gronau bent vertrokken met je thema? Er zijn toch wel een flink aantal zaken in de loop der tijd uitgekomen die je in had kunnen zetten. Deze 78'er dus, de rode en blauw/beige 624 (beide Bw Osnabrück). De rode 221 107 (Bw Oberhausen) en 104 (Bw Kempten maar is te verwisselen).

Toch wel een interessant locje die 78 527, die 2x2 umbauwagens zijn hier een beetje over maar nu speel ik met het idee deze loc er voor te zetten.....
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: FrankJ op 01 April 2008, 16:22:24
Tja Frank, mijn switch van H0 naar 0, zo'n 10 jaar geleden alweer, voltrok zich gelijktijdig met de verschuiving van m'n aandacht van het Duitse naar het Nederlandse voorbeeld. Voor Gronau in 0 heb je trouwens een gymzaal nodig (en voor altijd vakantie...). Nu rijdt ik met m'n Sik en een konvooi op drie modules onder m'n tunneltje in aanbouw door, geweldig!!!

Om niet geheel off-topic te gereken ; @Han, ik meen dat ik een NS buitenland dienstregeling voor de winter '60/'61 heb, ik zal er vanavond eens naar op zoek gaan.

Groeten,
Frank
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Sander op 01 April 2008, 20:41:29
Citaat
die 2x2 umbauwagens zijn hier een beetje over

Mocht je ze weg willen doen dan weet ik nog wel iemand die intresse heeft.  ;D

mvg,
 Sander
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 02 April 2008, 06:51:06
Men beweert wel eens dat de doorgaande rijtuigen Muenster - Amsterdam werden ingelegd als een gevolg van de oprichting van de Euregio in 1958. Hetzelfde zou je kunnen denken van het doortrekken naar Enschede van de Grenzlandexpress. Verslagen van de internationale dienstregelingkonferenties uit die tijd zouden daar meer over kunnen zeggen.

Bedankt voor de via pm toegestuurde VRM-pagina's voor zomer 1960, Modelspotter! Inderdaad bestaat de 620 Bh - Hgl alleen maar uit die twee rijtuigen AB + B. Nu nog de traktie erbij en de modelspoorder heeft weer een korte trein met lange rijtuigen. (Bij Van Wijck Jurriaanse 1970 staat het niet; daar heb ik al gekeken.)

De reden voor de omloop van de BR 03 via Grn - Es - Hgl - Bh moet zijn geweest, dat de treinen 629 Hgl - Bh en 626 Bh - Hgl (jaardienstregeling 1963/64: D 195 en 626) aanmerkelijk zwaarder waren dan de twee rijtuigen Muenster - Amsterdam. Is deze veronderstelling met behulp van de VRM hard te maken?

Diezelfde VRM zou uitsluitsel kunnen geven over de vraag, vanaf wanneer Silberlinge werden gebruikt voor Muenster - Amsterdam.

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: FrankJ op 02 April 2008, 09:00:31
Helaas is de winterdienstregeling '60/'61 niet in mijn bezit en kan ik dus geen verdere gegevens natrekken m.b.t. de foto van 20-12-1960, iemand anders wellicht?

Groeten,
Frank
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 02 April 2008, 17:26:22
Als FrankJ nog meer foto's van Overbosch of anderen heeft van treinen op Enschede - Gronau, zou ik (en misschien andere mensen met mij) die heel graag eens willen zien. Je noemde oorspronkelijk zulke lekkernijen als een 2200 in Gronau en een BR 38 met Umbau-drieassers.

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 05 April 2008, 19:25:39
Even iets rechtzetten:

2686 Es - Dortmund, de Grenzland Express.

En toen meende ik:

... is te lezen als "2868 Es - Duesseldorf, de Grenzland Express".

Maar we lagen er alletwee flink naast! Zomer 1960 en winter 1960/61 had de "Grenzlandexpress" vanaf/naar Enschede volgens de NS dienstregeling binnenland (dank voor de kopiën, Modelspotter) en volgens de OKG de treinnummers 868/867. Pas vanaf zomer 1961 werd dat 2826/2825 voor het gedeelte Es - Grn en 826/825 voor de rest van de ritten.

En nu ik het er toch over heb:

De ochtendtrein 2826 was een getrokken trein in de jaardienstregeling 1963/64 en de avondtrein 2825 in de jaardienstregelingen 1963/64 en 1964/65. Die getrokken 2825 reed in de laatste twee jaren alleen op vrijdag door tot Enschede. Volgens beschrijvingen waren de rijtuigen hiervoor vierassige Umbauwagen. Waarom kan ik daarmee nu weer niet tevreden zijn? Omdat een Duits "Zugbildungsplan" voor 1963/64 aangeeft, dat er een Silberling tussen Enschede en Gronau heen en weer werd getrokken. Foto's om het een en ander te onderbouwen ontbreken helaas. Of de VRM-specialist hierover zijn licht kan laten schijnen?

Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Sander op 05 April 2008, 20:08:53
Citaat
vierassige Umbauwagen.

plaatje? Want dat zegt me dus weer niks helaas.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: René op 05 April 2008, 20:27:05
Jeetje Frank, vind je het niet  jammer dat je uit Gronau bent vertrokken met je thema? Er zijn toch wel een flink aantal zaken in de loop der tijd uitgekomen die je in had kunnen zetten. Deze 78'er dus, de rode en blauw/beige 624 (beide Bw Osnabrück). De rode 221 107 (Bw Oberhausen) en 104 (Bw Kempten maar is te verwisselen).

Toch wel een interessant locje die 78 527, die 2x2 umbauwagens zijn hier een beetje over maar nu speel ik met het idee deze loc er voor te zetten.....

Dat is toch niet jouw jaartal?
In 1973 reden er railbussen of accuwagens (Br 515/815)
Ook dat is nostalgie, net als het hek op het perron en de douanepost op station Enschede
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Mispoes op 05 April 2008, 20:32:08
Klopt! En daarom doen we het niet.
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 11 April 2008, 06:49:29
@Sander Lageveen: Ik ken helaas geen foto's van de "Grenzlandexpress" op Enschede - Gronau. Dat is juist een deel van het probleem. Misschien heeft het ermee te maken, dat de ochtendtrein kort na zevenen uit Enschede vetrok en de avondtrein tegen 21:00 uur aankwam. Niet erg gunstig voor een plaatje!

Voor informatie over vierassige Umbauwagen kun je terecht bij deze site (http://www.eisenbahn-harzvorland.de/yg-umbauwagen/htm/4yg_umbau.htm).

Hier alvast een foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50_80_29_12_483_3_Byg515_low.jpg)

@René Wolf: Er is een aanzienlijk verschil tussen accumotorrijtuigen (BR 515) en railbussen (BR 795/796/798). (Ik geef toe dat ik aanvankelijk deze twee begrippen zelf ook verwisselde.) De BR 515 deed van 1968 tot 1979 Enschede aan, dus je kunt er een flink tijdvak mee afdekken. Voor de inzet van railbussen naar Enschede zijn tot nu toe geen bewijzen opgedoken, maar het zou me, zeker na de publikatie van de foto met de Umbau-drieassers, niets verbazen!


Han
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: René op 11 April 2008, 08:24:56
@Han: Ik moet ook teruggraven in mijn geheugen en aan de hand van die oude beelden het type zien te herleiden. Ik meen mij te herrinneren dat het toen een railbus (twee wagens) was waarmee ik als ca. 12 jarige zeer incidenteel naar Münster ging. In die tijd was materieelherkenning nog niet zo geweldig. Nu ook niet als het duits materieel betreft.
Titel: Re: Duitse rijtuigen op Enschede - Gronau
Bericht door: Han Steenwijk op 16 April 2008, 06:29:33
Misschien zet de herinnering aan het geluid dat de motor maakte je op het goede spoor. Het accumotorrijtuig stond bekend om zijn zoemende geluid en de afwezigheid van milieuvervuilende eigenschappen, terwijl de railbus een knetterende, kwalmende en stinkende dieselmotor had.

Han