BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 25 March 2016, 14:49:56
-
Schroot
Staalschroot
Zoals in voorgaande hoofdstukken hebben kunnen lezen is schroot een van de bestanddelen die nodig zijn voor de productie van staal.
Jaarlijks worden grote hoeveelheden aan gebruikt staalschroot opnieuw gerecycled. Staalschroot heeft als bijzondere eigenschap dat het onuitputtelijk kan worden ingezet als hoogwaardige secundaire grondstof zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het materiaal. Dagelijks worden partijen schroot ingekocht van handelaren en overige leveranciers. Voordat ingekochte materialen verder worden verhandeld wordt het schroot eerst gesorteerd en indien nodig nog bewerkt. Na bewerking van het materiaal wordt het schroot gegroepeerd in diverse eindkwaliteiten. Het geproduceerde schroot is van dusdanig hoge kwaliteit dat het zowel nationaal als internationaal kan worden afgezet. Op nationaal niveau wordt gebruik gemaakt van bekende infrastructuren over de weg, per rail of via het water. Op internationaal niveau wordt veelal gebruik gemaakt van transport over het water. De exportlocatie in de Rotterdamse- en Amsterdamse-haven vervullen hierin een centrale overslagfunctie.
Sinds enige jaren is de markt in het Verre Oosten een groeimarkt te noemen. De ontwikkeling van geavanceerde smelterijen en verwerkingsmogelijkheden alsmede de verbeterde infrastructuur maken het dan ook mogelijk deze markten te bedienen met voormateriaal. Op de locatie Amsterdam wordt de exportkwaliteiten veelal gebundeld en verzend gereed gemaakt voor railtransport. De locaties nabij de wereldhavens Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen zijn met uitstekende verbindingen naar Europa, de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Specialisten dragen zorg voor de kwaliteit, de juiste belading en controle op radioactiviteit in samenspraak met de eindverbruikers en de autoriteiten ter plaatse. Voor de export van staalschroot wordt veelvuldig gebruik gemaakt van schepen die enorme hoeveelheden aan schroot tegelijk kunnen vervoeren.
Kwaliteit
Ieder bedrijf produceert afval. Het milieuaspect speelt een steeds belangrijkere rol in de dagelijkse bedrijfsvoering. In toenemende mate verplicht de overheid het bedrijfsleven nog zorgvuldiger om te gaan met het milieu. Hiertoe worden bedrijven verplicht om volgens vastgestelde kwaliteitsnormen te werken.
ISO 9001:2000 en ISO 14001. kwaliteitscertificering waarborgt een correcte naleving en handhaving van de dienstverlening. De gecertificeerde werven zijn voorzien van radioactiviteit detectiepoorten. Dit is vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van radioactiviteitmeting. Tijdens de in- en uitgangscontrole vindt op iedere individuele vracht een radioactiviteitmeting plaats. Per 1 januari 2005 zijn een aantal belangrijke wijzigingen in de wet en regelgeving op het gebied van de verplichte registratie, melding en transport van afvalstoffen (waaronder schroot) ingevoerd. Voor dit nieuwe document zijn een drietal nummers, te weten het VIHB nummer, het bedrijfsnummer en het afvalstroomnummer wettelijk verplicht gesteld.
Het VIHB nummer, dit is een registratienummer voor bedrijven die afval(schroot) vervoeren, inzamelen, (ver)handelen en bemiddelen. Het bedrijfsnummer, dit is een uniek nummer dat aan ieder bedrijf, welk is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel wordt toegekend. Het afvalstroomnummer, dit nummer bestaat uit de verwerkingscode van vijf cijfers, de verwijzing naar de Euralcode (2 cijfers) en de laatste 5 cijfers van uw klantnummer van HKS Metals VIHB nummer . Na vermaling wordt het schroot gescheiden van de onzuiverheden en worden alle non-ferrometalen mechanisch uitgesorteerd. Zuiver vermalen schroot wordt verkocht aan de staalgieterijen; gemengde non-ferrometalen ondergaan in andere installaties nog diverse behandelingen teneinde iedere metaalsoort apart te kunnen hersmelten; het vuil, afval van b.v. rubber en plastiek ondergaat eveneens verdere behandeling voor recyclage. En worden met de ons welbekende Eanos-en afgevoerd.-HR
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-Opslag_van_Schroot1280px-Scrap.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-Opslag_van_Schroot1280px-Scrap.jpg)
Staalschroot langs een laad-en losweg van de spoorwegen gereed voor transport naar de Hoogovens of een handelaar aan een zeehaven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_Verwerking_van_schroot._Foto-Jos_Schuurman.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_Verwerking_van_schroot._Foto-Jos_Schuurman.jpg)
002 Helaas geldt ook voor spoorwegmaterieel niet het eeuwige leven. Het meeste van het buitendienstgestelde materieel gaat via de sloper naar de Hoogovens.
Foto. Jos Schuurmans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-Boot-Moerdijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-Boot-Moerdijk.jpg)
003 Schroot bestemd voor Export gaat voor het grootste deel via de zeehavens, zoals hier aan de Moerdijk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_Binnenvaart.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_Binnenvaart.jpg)
De binnenvaart neemt een grootdeel van het Europesche transport voor haar rekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-Eanosen_beladen_met_schroot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-Eanosen_beladen_met_schroot.jpg)
004 Ook het spoor laat zich niet onbetuigd wat het vervoer aangaat, al is het minder dan de binnenvaart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-schroot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-schroot.jpg)
005 Onze Nederlandse Spoorwegen hadden daar zo hun eigen voorschriften voor.
De voorschriften door NS opgesteld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-IMG_1572.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-IMG_1572.jpg)
006 De voorschriften bedoelde zeker niet deze Houten GTM NS59221 kolenwagens, welke eigenlijk niet geschikt waren voor het transport van Schroot alhoewel zij ook regelmatig (bij gebrek aan beter) ingezet werden,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-IMG_1946.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-IMG_1946.jpg)
007 De wagen beladen met kleinschroot uit een metaalfabriek. Als lading is hier gebruikgemaakt van materiaal wat gebruikt wordt in de brandstoffilters van scheepsmotoren en wat met de schaar is fijn geknipt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-IMG_1888.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-IMG_1888.jpg)
008 GTML53978. Duidelijk is te zien dat dit een wagen zonder remmen is. Daarom een L van luchtleiding in de soortnaam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-IMG_1944.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-IMG_1944.jpg)
009 De zelfde wagen voor een 3900 van na de oorlog. (Dom en schoorsteenkrans zijn geverfd)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-_kolen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-_kolen_2.jpg)
010 Na de houtenkolenwagens kwamen al snel de Stalen wagens in dienst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz033.jpg)
011 Maatschets van de GTOW later de Es027
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz032.jpg)
012 Alles is open aan deze twee assige wagen; de bak, laadruimte, houten of stalen bodem, en stalen zij en kopwanden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-IMG_3010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-IMG_3010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_3012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_3012.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_3013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15-IMG_3013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_3014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-IMG_3014.jpg)
013, 14, 15 en 16 Eric den Boer vervuilde zijn NS E voorbeeldig en vulde hem met allerhande gesorteerd schroot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-Eanos-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-Eanos-6.jpg)
017 De dienst van de stalen twee assige kolenbakken werd zachtjes aan overgenomen door de stalen vierassige E’s. Op het emplacement Hudsonstraat van Rtd-RMO staan de 2 en 4 assers nog gebroedelijk bij elkaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-Eanos-6_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-Eanos-6_5.jpg)
18 Een “bruine” Eanos aan de Hudsonstraat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-Eanos-6_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-Eanos-6_4.jpg)
19 Veel van de Eanossen kwamen in het bruin in dienst. Na enkele jaren kregen zij een blauw jasje aangemeten wat al snel onder het harde leven van alledag verkleurde naar onbestemd zoals hier te zien is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-Eanos-6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-Eanos-6_3.jpg)
20 Op het laatst leek het wel een lappendeken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-Eanos-6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-Eanos-6_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-Eaos_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-Eaos_6.jpg)
21 22
De eerste NS Gargo Eanos in het rood Dit was in de tijd dat RMO aan de Hudsonstraat in Rotterdam nog wel eens wagens ontving
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-IMG0004-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-IMG0004-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-IMG0005-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-IMG0005-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27-IMG0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/27-IMG0009.jpg)
24 25 26 en 27
Door een forum lid perfect geweatherde modellen van een CSD Eaos beladen met gemalen schroot.
-
Geperst schroot in Balen
Grote stukken plaatmateriaal nemen veel plaats in en daarom is het handig voor opslag en vervoer om de stukken samen te persen tot hanteerbare pakketten. Hiervoor hebben de meeste schroothandelaren enorme persen op hun terrein staan. Het transport over de rails vind hoofdzakelijk plaats in wagens met hoge stralen zijwanden zoals bij de familie E. Kleinere pakketten worden vervoerd in de 2 assige E of de 4 assige Eanos. Om een betere zicht op de lading te hebben nemen wij onze toevlucht tot een Kbs of een broertje daarvan. Een Rs met stalen borden kan ook een optie zijn. Voor het imiteren van de balen schroot maken we gebruik van Aluminiumfolie uit het keukenkastje. De wagen is een keuze die vrij is. Ik heb gekozen voor een stalen E met hoge boorden en een door mij verbouwde K van ROCO voor het transport van de grote pakken en die van het koperschroot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01-IMG_2645-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01-IMG_2645-9.jpg)
Zo gaat het schroot in massa naar de hoogovens in Duitsland en Frankrijk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02-IMG_2646-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02-IMG_2646-9.jpg)
Het is geen lading die zich netjes laat stuwen in het ruim
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03--E-Watergraafsmeer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03--E-Watergraafsmeer.jpg)
Twee geladen ex stalen kolenbakken op de Watergraafsmeer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04-_IMG_7792-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04-_IMG_7792-9.jpg)
Twee model E’s van Piko en Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05-_IMG_7791-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05-_IMG_7791-9.jpg)
Schroot in balen is ook kant en klaar te koop. Dit voorbeeld is van Walthers en komt uit America. De lengte is speciaal op de Standard Gondola’s gemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06-_IMG_7794-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06-_IMG_7794-9.jpg)
Voor gebruik in onze Europese E’s worden zij op lengte gezaagd, wat zeer makkelijk gaat. De Walthers zijn voor ons gebruik eigenlijk wat te laag zodat er onder de lading een opvulstukje moet komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07-IMG_7801-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07-IMG_7801-9.jpg)
Vanuit Preiser perspectief ziet het er gelijk overtuigender uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08-_IMG_7799-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08-_IMG_7799-9.jpg)
De E op de “Sleutelspoor/Railhobby “ weegbrug
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09-_IMG_8054-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09-_IMG_8054-3.jpg)
De blokken schroot kunnen ook zelf gemaakt worden. Als eerste wordt er een mal gemaakt om de balen te persen. Uit stukjes afvalhout worden vier plankjes gemaakt welke op de kopsekanten zuiver haaks zijn. De grote doet er niet toe, wel de hoogte. Deze is ongeveer 10mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-_IMG_8056-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-_IMG_8056-3.jpg)
Door de latjes in deze vorm te leggen kan men de grote van het blok laten variëren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-_IMG_8058-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-_IMG_8058-3.jpg)
Om het splijten van het hout tijdens het vast schroeven tegen te gaan, eerst de schroefgaatjes voorboren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-_IMG_8059-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-_IMG_8059-3.jpg)
Als de latjes op een ondergrond zijn vastgeschroefd ziet het geheel er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_8061-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_8061-3.jpg)
Uit de rol Aluminiumfolie worden stroken van ongeveer 300 X 50 mm geknipt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_IMG_8060-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_IMG_8060-3.jpg)
Deze stroken worden met Zwart, groene en blauwe verf uit de spuitbus behandeld om de glans van het aluminium af te krijgen en het een echt “schroot”uiterlijk te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_IMG_8062-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_IMG_8062-3.jpg)
Als de spuitverf na een kwartiertje droog is de strook in beide handen tussen de duim en wijsvinger tot een worst draaien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_IMG_8063-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_IMG_8063-3.jpg)
16 De worst met behulp van de vingers en de platte kop van een spijker, schroevendraaier mag ook, in het persgat stoppen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-_IMG_8064-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-_IMG_8064-3.jpg)
Druk het geheel stevig aan en ga door tot alles op is en haal dan het blok met behulp van bv een priem voorzichtig uit het gat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-_IMG_8065-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-_IMG_8065-3.jpg)
Door de perskracht blijft het aluminium goed in elkaar zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-IMG_8370-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-IMG_8370-9.jpg)
De Ks beladen met 10 pakken schroot. Denk er om dat Aluminium 2.7 ton/m3 weegt, en ijzer 7.9 ton de kubieke meter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-_IMG_8069-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-_IMG_8069-3.jpg)
Het laadvermogen van deze K is 10 ton Een blok mag dan ook niet meer als 1 ton wegen. Dus geen tweede laag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-IMG_8071-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-IMG_8071-3.jpg)
Naast de grote blokken, die de grote van een in elkaar geperste auto hebben, zijn er ook kleinere maten in omloop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-_IMG_8074-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-_IMG_8074-3.jpg)
Kleinere blokken zijn te maken door de houten te verschuiven tot dat er een gat van 8 x 8 mm ontstaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23-_IMG_8076-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23-_IMG_8076-3.jpg)
Daar deze kleintjes zich moeilijk uit de mal laten lossen gebruiken we het volgende trucje, leg eerst een stukje vershoudfolie over het gat en begin daarna de worst er in te prakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-IMG_8077-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-IMG_8077-3.jpg)
Het ziet er dan zo uit en zo laat het zich gemakkelijk lossen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-_IMG_0189-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-_IMG_0189-3.jpg)
Het eindresultaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26-_IMG_8068-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26-_IMG_8068-3.jpg)
De kleine blokjes kunnen gestort worden in de zgn. E wagens of ex stalen kolenbakken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27-_IMG_8820-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/27-_IMG_8820-9.jpg)
Een ander vervoer is dat van Koperplaten. Deze platen worden heel losjes op elkaar gestapeld, gebandeleerd en dan met een vorkheftruck op een Res geladen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/28-_IMG_8821-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/28-_IMG_8821-9.jpg)
vanuit de trein gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29-_IMG_8822-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/29-_IMG_8822-9.jpg)
Deze transporten zijn regelmatig te zien aan de Sluisjesdijk Rotterdam-Waalhaven
-
waar halen ze dan telkens weer zulke platen "oud" koper vandaan?
-
Kerkdaken en langs het spoor? :P
-
On geloof elijk ;D
-
Pakketten schroot komen ok vanuit de vuil verbrandingsbedrijven. We gooien allemaal blikjes weg of dit van kattenvoer of dat van doperwten zijn maak niet uit. O a een A V R in de Botlek haalde dat soort afval er uit met een magneet en perste er pakketten van.
Na verloop van tijd was er voldoende om verscheept te worden en ging dat o a naar Spanje en werd daar betonstaal van gemaakt.
Schroot zoals gezien in het binnenvaart schip is volgens mij van het gemengde schroot beter bekend in de vakhandels als HMS 1/2 stuw factor ongeveer 52.
Voor verschepingen o a naar het verre Oosten mochten er geen pakketten in zitten. Men had een strenge controle op de kwaliteit en als de 50/50 HMS 1/2 niet werd gehaald moest dat weer gecompenseerd worden met HMS 1 dus zwaar staal. Een vervloekt soort schroot waren die rotor bladen van de vliegtuig motoren die men er stiekem wel eens in ging stoppen.
Ook werd er wel eens afval van ammunitie tussen gestopt en als de controleur dat zag kon je dat er weer uit gaan halen. Ook wielen van spoor wagons waren geliefd om er in te gooien en dat gebeurde meestal in de donkere uurtjes.
Wim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/14-IMG-8386-schroot-646a3d9c6eecf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/14-IMG-8386-schroot-646a3d9c6eecf.jpg)
-
Goedenavond Hans,
De eerste foto in dit draadje nodigt ook uit om na te maken. Vind de combinatie van het schroot en de boompjes er gaaf !
Ik moet ook eens aan de gang met beladingen. Leuk om te maken en veel variatie mogelijk in het goederenvervoer.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
...
en controle op radioactiviteit
...
De gecertificeerde werven zijn voorzien van radioactiviteit detectiepoorten. Dit is vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van radioactiviteitmeting. Tijdens de in- en uitgangscontrole vindt op iedere individuele vracht een radioactiviteitmeting plaats.
...
Staal van scheepswrakken van voor WO2 is zeer gewild voor bepaalde fijngevoelige apparatuur:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsvrij_staal
-
Het wrak van de befaamde hr ms De Ruyter is recent zelfs van de Indonesische zeebodem gelicht en verschroot voor dat doel.
-
En dat flikken diezelfde nu met de in de slag in de Chinese zee gezonken Britse Oorlogsbodems. Al deze schepen waren notabene aangemerkt als Beschermde Oorlogsgraven.