BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 01 April 2022, 11:49:05
-
Wie oh wie heeft er duidelijke, scherpe opnames van de rechterzijde van de tenders die deel uitmaakten van de slijptrein, uit de periode voor buiten dienst stelling?
Eelco
-
Bij een losse wagon is de vraag; wat is rechts?
Toen het nog een tender was is het denk ik deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slijptrein-waterwagen-hilversum-ca-1983-6246d1a52a053.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slijptrein-waterwagen-hilversum-ca-1983-6246d1a52a053.jpg)
Hilversum ca 1983.
Weet niet meer hoe ik er aan kom, als er auteursrechten op blijken dan maar verwijderen en kan ik hem via PB opsturen.
Carel
-
Dat is idd rechts, topfoto, dankje (y)
-
Eigen opnames (Boxtel, 050879)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-ex-stoomtender-050879-Bak-02-nr-100-6246d487e347f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-ex-stoomtender-050879-Bak-02-nr-100-6246d487e347f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-ex-stoomtender-050879-Bak-02-nr-99-6246d489405b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-ex-stoomtender-050879-Bak-02-nr-99-6246d489405b2.jpg)
-
@ Eelco: Ga je 'm 3--D tekenen en printen?
Rob
-
3D tekenen kan ik niet... Nee, ik kwam onlangs tot de ontdekking dat de tenders van de 4000en en 4700en markeringen op de tender hadden om aan te geven hoeveel water er in zat. Drie kraantjes, met een plaatje met de inhoud in kubieke meters op dat niveau. Tot mijn verrassing zijn die kraantjes gehandhaafd bij ombouw naar waterwagens voor de slijptrein. Op de eerste foto kun je ze duidelijk zien zitten, zwart geverfd.
Eelco
-
Zitten o0ok alleen maar aan de rechterzijde.
-
Klopt.
-
In RM 347 heb ik de slijptrein beschreven. Bij de afgenomen tenderbak Hoogovens 76111 zijn de kraantjes overigens afgenomen en voorzien van een stop. Bij de tender die als bluswagen wordt gebruikt zijn de openingen geheel met ronde plaatjes afgedekt.
-
Is er wellicht iemand die foto's kan maken van dat artikel voor me? Benieuwd of die kraantjes nog ergens liggen...
-
Artikel van de slijptrein staan in RM 373 en 374.
Als je intussen nog geen scans hebt gekregen wil ik ze wel voor je maken en opsturen via PB.
Carel
-
Naast het gebruik van de T4003 en T4025 voor de slijptrein, verkocht de NS rond 1953 ook een aantal tenders aan Stork Hengelo. Daaronder ook een achttal tenders afkomstig van de 4000’en/ 4700’en. Deze tenders werden ontdaan van hun bovenbouw en op het onderstel werden zware staalplaten als bodem gelast. Ook werd aan de andere zijde stoot- en trekwerk aangebracht. Ze waren tot ver in de jaren ’80 nog aanwezig voor het interne vervoer van zware halfproducten over het uitgestrekte fabrieksterrein.
-
Een van die tender-onderstellen is gebruikt voor de restauratie van de ex-NS 4464 in het Verenigd Koninkrijk
-
ja, maar dat was een Austerity-onderstel ;-)
-
Artikel van de slijptrein staan in RM 373 en 374.
Als je intussen nog geen scans hebt gekregen wil ik ze wel voor je maken en opsturen via PB.
Carel
Daar heb ik ook wel interesse in 😁
-
Heel eenvoudig te verkrijgen, zonder dat je copyrights gaat overtreden
https://railmagazine.nl/winkel/rail-magazine-373/