BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RBlok op 31 March 2022, 22:35:28

Titel: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 31 March 2022, 22:35:28
Hallo,

Al enige tijd heb ik ABC modules (BM1) geïnstalleerd om treinen mooi geleidelijk af te laten remmen voor wissels/seinen. De locs rijden met verschillende decoders die allemaal ABC geschikt zijn. Mijn probleem is dat ik de remweg niet goed krijg afgesteld voor de verschillende decoders. Sommige locs 'breken' zelfs door de ABC heen; ze komen niet tot stilstand maar kruipen verder tot ze uit de remsectie zijn en dan dus weer (ongewild) verder rijden. De remsecties op mijn H0 baan zijn niet zo lang (50 cm) maar volgens mij is dat voldoende om ABC afremmen minimaal realistisch te laten plaatsvinden.
Zijn er forumgebruikers die ervaring hebben met het goed instellen van decoder CV's met betrekking tot ABC?

In afwachting,

Rian
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Martin Domburg op 31 March 2022, 22:41:11
Leuk  ik ga in mei starten met een modelbaan voor een klant met ABC. Ben nu eigen printjes aan het maken ervoor. Ik moet me nog verdiepen in de decoderinstelinven hiermee.

Wat ik al wel begreep is dat je CV27 moet instellen, heb je dit al gedaan?
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 31 March 2022, 23:07:32
Een alternatief voor de BM1 van Lenz kost je de kop niet ( https://www.ebay.de/itm/5354-Module-de-freinage-pour-systeme-DCC-equivalent-BM1-22600-lenz-digital-HO-/193250122126 ). De basisinstellingen van de decoders m.b.t. ABC heb ik gedaan maar het fine-tunen van het vloeiend afremmen is andere koek; voor mij althans.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: bask185 op 31 March 2022, 23:31:03
Red je het niet alleen met de Cv voor de remvertraging? 2 of 3 uit mijn hoofd?

Bas
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 31 March 2022, 23:51:00
Nee, helaas Bas. De diepere tuning zit meen ik in de CV 50 range.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 01:50:34
Wat bedoel je met de "CV50 range" ?
Van welk merk decoders ?
Met welke centrale aangestuurd ?  Als ik me goed herinner de Ecos ?

Als het zuiver gaat om het inschakelen van ABC dan bij Lenz decoders alleen CV51 op waarde 2 zetten:

bit2 (Lenz)      (bit1 officieel ) 1 ABC aktiviert (standaard op 0)

Ik zie geen verdere fine-tuning, wat bedoel je daar mee ?

Ik heb het vermoeden, dat je niet de juiste of niet de juiste hoeveelheid diodes gebruikt.  Hiervoor zou je een test kunnen doen door éénmalig een BM1 aan te schaffen en te kijken hoe de loc (s) dan reageren.  Het zou ook kunnen zijn, dat de baanspanning niet geheel stabiel is, of alleen in de stopstukken (kwaaie diodes).  Daarom is bijvoorbeeld de oude Ühlenbrock niet geschikt.  Ook zou het nog kunnen, dat  de decoders van slag raken door het overbruggen van de isolatie door de metalen wielen van de wagons.  En de bezetmelding (op het andere spoor ?) kan ook nog roet in het eten gooien, omdat die gemiddeld ook 1,5 volt voor zijn rekening neemt.

Kortom:  geef wat meer, maar liefst volledige informatie, anders blijft het giswerk.   Schema-tje ?  Meetwaarden ABC stopstuk ? ?
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 01:59:40
Wat ik al wel begreep is dat je CV27 moet instellen, heb je dit al gedaan?
Lijkt mij typisch iets voor het mij onbekende decodermerk xxx.   Als je zo iets zegt, wil je dan aub ook het decodermerk er bij noemen, want zo is het een loze opmerking.
Bij Lenz is het in geen geval CV27, als voorbeeld.

En verder:  heb je de klant wel geïnformeerd, dat het werken met ABC analoog aan het inzetten van de BM1 of soortgelijken (Citaat: Ben nu eigen printjes aan het maken ervoor.) , alleen werkt als aan een aantal condities is voldaan ?  En dat als niet aan de condities is voldaan, het ook niet gaat werken ?
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Martin Domburg op 01 April 2022, 08:57:10
Citaat
Lijkt mij typisch iets voor het mij onbekende decodermerk xxx.   Als je zo iets zegt, wil je dan aub ook het decodermerk er bij noemen, want zo is het een loze opmerking.
Citaat
De locs rijden met verschillende decoders die allemaal ABC geschikt zijn.
Wie heeft het hier over LENZ locdecoders? Misschien dat je rond twee uur snachts de vraag niet goed gelezen hebt? Hij geeft enkel aan een LENZ BM1 te gebruiken.


Bij alle merken die ik gebruik (ZIMO, Doehler, Kuehn, Train-O-Matic, ESU, Uhlenbrock) stel je met CV27 het gedrag in hoe de decoder moet reageren op een a-symetrie. Reageert hij enkel op een positieve, een negatieve, of beide polariteiten in a-symetrie. Zo kan je ervoor zorgen dat een decoder in de ene richting wel stopt en de andere richting door blijft rijden. Daarnaast zijn er meer opties en aanvullende CV's om in te stellen als alleen dit en dit verschilt per decodermerk.

Als ik de vraagstelling lees verwacht ik dat het issue zit in CV 27. En wellicht in combinatie met een te hoge waarde in CV 4.

Citaat
En verder:  heb je de klant wel geïnformeerd, dat het werken met ABC analoog aan het inzetten van de BM1 of soortgelijken (Citaat: Ben nu eigen printjes aan het maken ervoor.) , alleen werkt als aan een aantal condities is voldaan ?  En dat als niet aan de condities is voldaan, het ook niet gaat werken ?

Deze opmerking kan ik na meerdere keren lezen niet begrijpen.
a) welke condities
b) wat heeft het met analoog te maken
c) wat heeft dit te maken dat ik zelf printjes maak.

Beetje vreemde opmerking.

Ik vind de markt voor ABC modules overprijsd. Als ik zie wat je betaalt voor alleen maar een paar diodes ( normaal 40 cent) denk ik dat kan ook gewoon anders. Daarnaast heb ik ook mijn huiswerk gedaan. Als je de gebruikerservaring leest op diverse fora, en onder mijn eigen kring vraagt, lees en hoor je vaak dat het ene merk wel, het andere merk niet goed functioneert bij 3 diodes (2,1V) in serie. Vaak lees je dat er 4 diodes (2,8V) gebruikt worden en er zijn zelfs gebruikers die beweren dat je 5 diodes (3,5V) moet gebruiken. De hoogte van de spanningsval is dus erg belangrijk om universeel met meerdere merken decoders te kunnen werken.

Overigens is er wel een tendens dat veel ABC gebruikers in mijn klantenkring kiezen voor Doehler en ZIMO, deze zouden het beste reageren. Of dit zo is, dat wil ik zelf gaan uitzoeken als ik mijn printjes heb ontvangen.

Omdat ik hier graag flexibel in wil zijn heb ik een pcb getekend waarmee ik met 2 jumpers kan kiezen hoe hoog de spanningsval wordt. Daarnaast vind ik het fijn als er ook een relais op de pcb zit die de schakeling overbrugt, en waarmee ik ook verdere items kan schakelen, zoals een sectie of een wissel.

ABC is geen ingewikkelde materie, en je kunt er heel leuk je baan mee automatiseren als je een beetje handig bent en logisch kunt nadenken.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Ronaldk op 01 April 2022, 10:17:12
hoi,

Mijn probleem is dat ik de remweg niet goed krijg afgesteld voor de verschillende decoders. Sommige locs 'breken' zelfs door de ABC heen; ze komen niet tot stilstand maar kruipen verder tot ze uit de remsectie zijn en dan dus weer (ongewild) verder rijden. De remsecties op mijn H0 baan zijn niet zo lang (50 cm) maar volgens mij is dat voldoende om ABC afremmen minimaal realistisch te laten plaatsvinden.

Je zal toch echt moeten kijken in de CV-lijst van de decoders zelf.  Dan kom je bijvoorbeeld standaard CV4 tegen. Bij Esu heb je een aantal ABC CV's (123: ABC Slow drive, 134: Drempelwaarde ABC, 149 ABC Pendeltijd) en ook een aantal waar je aan kan sleutelen voor de remweg (o.a. CV253 / CV254 / CV255) en ook gedrag bij ABC. Daar zit CV50 niet tussen tenminste niet bij Lokpilot V5. Dus over wat voor een decoders hebben we het specifiek?

O ja: Bij ABC moeten alle stroomverbruikers in de trein in de bewuste ABC-sectie zitten. Anders zal de decoder het ABC-deel niet goed detecteren. 50cm kan wat kort zijn. Ik had het hier met een lok op 45cm dat met een redelijke snelheid al kort kan zijn.

Groet
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: henk op 01 April 2022, 10:21:27
Kan een interessant draadje worden. Niet dat ik van plan ben ABC te gaan gebruiken (heel tevreden met computerbesturing) maar omdat ik er weinig van weet. Met onder andere de ruime ervaring van Veroniek en het project van Martin moet dat toch nuttig worden. Dat lukt denk ik het beste zonder stekeligheden heen en weer.  :)

Ben ook wel benieuwd welke condities je bedoelt Veroniek.
Is 50 cm misschien toch aan de korte kant als de complete remweg daarin moet worden uitgevoerd?
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 13:36:31
Wie heeft het hier over LENZ locdecoders? Misschien dat je rond twee uur snachts de vraag niet goed gelezen hebt?
NIEMAND had het over Lenz locdecoders en de vraag heb ik rond twee uur 's nachts héél goed gelezen.  Maar er is iemand die ineens over CV27 begint
Bij alle merken die ik gebruik (ZIMO, Doehler, Kuehn, Train-O-Matic, ESU, Uhlenbrock) stel je met CV27
Inderdaad, " die ik gebruik " en analoog aan je opmerking over Lenz locdecoders:  Wie heeft het hier over ..... decoders met CV27 ?
Deze opmerking kan ik na meerdere keren lezen niet begrijpen.
a) welke condities
b) wat heeft het met analoog te maken
c) wat heeft dit te maken dat ik zelf printjes maak.
Beetje vreemde opmerking.
a/  om er een paar te noemen:  niet geschikt voor gebruik van wagons met verlichting, niet geschikt voor trek-duw treinen, niet geschikt voor dubbel of multi tractie, niet geschikt voor multi-tractie met loc's tussen wagons in
b/ analoog aan je andere opmerking:  wie heeft het hier over analoog  ???
c/ analoog aan je andere opmerking:   wie heeft het daar over ?  Ik heb het over de mogelijkheid, dat RBlok misschien iets niet juist gedaan heeft.  Maar blijkbaar voel jij je ergens op getrapt.
Beetje vreemde reactie van jou  a/  dat je dat blijkbaar niet weet of niet vermeld.  Mag je mijn opmerkingen dus ter harte nemen om de klant niet teleur te stellen.
b/ spreekt voor zich
c/ jouw zelfontworpen printjes houden juist wèl  rekening met sommige problemen met ABC.  Compliment daarvoor.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 13:41:18
O ja: Bij ABC moeten alle stroomverbruikers in de trein in de bewuste ABC-sectie zitten. Anders zal de decoder het ABC-deel niet goed detecteren.
Dit is alleen van toepassing bij gebruik van de BM1 of soortgelijke schakeling met diodes, als je met ABC-sectie de stopsectie bedoelt.  Bij gebruik van de Lenz BM2 en BM3 heb je daar geen last van.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Martin Domburg op 01 April 2022, 13:43:23
Laten we even voorop stellen dat wel elkaar gewoon even niet goed begrepen hebben. Ik heb ook een andere opvatting van het woord analoog denk ik als dat jij dat bedoeld hebt.

De conclusie is dat we eigenlijk beiden hetzelfde zeggen.

Overigens is mijn persoonlijke opvatting bij de voorwaarden dat je die ter harte moet noemen. Als je dat wilt omzeilen kan je volgens mij net zo goed helemaal automatiseren met software. Maar dit is enkel een opvatting, ik heb ABC alleen nog maar in de basis toegepast.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 13:46:56
Is 50 cm misschien toch aan de korte kant als de complete remweg daarin moet worden uitgevoerd?
Hangt natuurlijk van de schaal af en hoe "mooi" je het afremmen wil laten plaatsvinden. Een rangeerlocje dat 25km/u rijdt is iets anders dan een TGV met 350 per uur.
Maar een voorbeeld van theorie:  stel je hebt een H0 loc van 20 cm en je zet het afremmen op nul, dus meer een noodstop, dan heb je aan laten we zeggen 25 cm genoeg.  Maar dat ziet er niet uit en de kans op doorschieten is erg groot.  Bovendien heb je ook nog te maken met een bepaalde reactie tijd.

Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 13:54:04
Martin, ik heb nergens het woord "analoog" gebruikt.  Dus inderdaad:  ik snap niet waar je het over hebt.

En net zo goed helemaal automatiseren met software ? Ja, dat kan, maar als iemand (zoals ik) dat nou eenmaal niet wil ?  Dan kun je met ABC heel ver komen, maar niet als je ABC alleen maar in de basis (lees: diodes) toepast.  Daar is meer voor nodig, dus daar zou ik me maar eens in verdiepen.  Zou met jouw achtergrondkennis (naar ik hoor) toch een nieuwe wereld doen opengaan.  Kun je in ieder geval potentiële klanten beter bedienen, al is het maar met antwoorden op vragen.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 13:58:15
Intussen zijn we RBlok wat uit het zicht verloren.
Zijn er voldoende aanknopingspunten voor het zoeken naar oplossingen ?
Of heb je voor ons nog meer gegevens ?
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: bask185 op 01 April 2022, 14:44:22
Martin, ik heb nergens het woord "analoog" gebruikt.  Dus inderdaad:  ik snap niet waar je het over hebt.
Yes you did:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-6246f35ac6d32.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-6246f35ac6d32.png)

En zo ontstaat verwarring.

Bas
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Fransx op 01 April 2022, 14:52:45
Hallo
Heb ooit uitgezocht, bij gebruik ZIMO decoders, welke cv's er zijn voor het instellen van het ABC protocol.
Ben het niet gaan gebruiken maar zie hier een overzicht voor de Zimo decoders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ABC-6246f5478def1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ABC-6246f5478def1.jpg)

Groeten Frans
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Martin Domburg op 01 April 2022, 15:29:37
Martin, ik heb nergens het woord "analoog" gebruikt.  Dus inderdaad:  ik snap niet waar je het over hebt.

En net zo goed helemaal automatiseren met software ? Ja, dat kan, maar als iemand (zoals ik) dat nou eenmaal niet wil ?  Dan kun je met ABC heel ver komen, maar niet als je ABC alleen maar in de basis (lees: diodes) toepast.  Daar is meer voor nodig, dus daar zou ik me maar eens in verdiepen.  Zou met jouw achtergrondkennis (naar ik hoor) toch een nieuwe wereld doen opengaan.  Kun je in ieder geval potentiële klanten beter bedienen, al is het maar met antwoorden op vragen.

Je hebt wel een aversie tegen mij of niet  (y)

Laten we daar nu gewoon mee stoppen en niet oordelen over een ander als je die persoon niet kent. "Assumptions are the mother of all fuckups"

Dan kunnen we gewoon verder met het helpen van RBlok, die heeft een probleem. Ik denk dat we even moeten wachten op zijn reactie.

Groetjes

Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Martin Domburg op 01 April 2022, 15:30:49
Hallo
Heb ooit uitgezocht, bij gebruik ZIMO decoders, welke cv's er zijn voor het instellen van het ABC protocol.
Ben het niet gaan gebruiken maar zie hier een overzicht voor de Zimo decoders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ABC-6246f5478def1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ABC-6246f5478def1.jpg)

Groeten Frans

In de nieuwe firmware kunnen ze ook na een ingestelde tijd omkeren na een stop. Best een leuke feature die volgens mij verder alleen bij ZEN decoders ingebouwd zit.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: SteeF_NS92 op 01 April 2022, 18:06:14
Het is voor mij een hele lang tijd geleden dat ik er mee het aangeklooid maar weet dat er inderdaad aan decoder instellingen gesleuteld moest worden. In de tijd dat ik ermee begon ondersteunden veel decoder ABC nog niet en had ik alleen ESU en die van Lenz. Gezien ik altijd alle handleidingen bewaar heb ik even gekeken. Bij ESU lokpilot 4 is het inderdaad sleutelen aan CV27, echter bij Lenz  silver plux12 is het weer CV51. Kortom het zal per decoder type kunnen verschillen. Daarnaast was mijn ervaring dat de verschillende decoder types ook net iets anders reageren op bepaalde CV instellingen dus er kan hier een verschil in zitten, althans dat was vroeger  ;D.

Verder is het inderdaad van belang om te weten welke opstelling je hebt gemaakt. Zie dat je BM1 gebruikt en hier heb je een aantal beperkingen op tegenover de (dure BM2 en BM3). Dus weet niet of je met losse locs test of met geduwde of langere treinstellen. Test je met losse locomotieven dan zou het een kwestie van inregelen zijn. In de beschrijving van Lenz BM2 staat o.a. nog dat:

- Je langste trein in de gehele sectie moet passen (driving section).
- Dan krijg je de remsectie waarbij je snelste trein tot stilstand moet kunnen komen (kan je natuurlijk aanpassen). Zal wrs voor BM1 gelden dat je hele sectie zolang moet zijn dat je trein erin past en ook tot stilstand kan komen.
- Dat je dit kan aanpassen in constant braking distance vd decoder.

Nu ik weer ga beginnen zit ik ook nog in dubio of ik terug ga naar de ABC techniek of dat ik toch voor computergestuurd ga, gezien ik N rij en best lange treinen ga laten rijden en echt BM2 nodig heb ivm duwtreinen  ;D.

Gr
Stefan
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 18:17:42
En zo ontstaat verwarring.
Is normaal Nederlands.
Maar als dat verwarring laat ontstaan, bij de lezer, dan zal ik voortaan "gelijk aan" of zoiets gebruiken.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Dave....... op 01 April 2022, 18:41:42
Ik snapte precies wat je bedoelde.
Maar ook ik heb ‘t idee dat Domburg graag z’n ongelijk recht praat…

Moet ik dit posten?
Nee eigenlijk niet…

Maar soms wint m’n irritatie van m’n wilskracht.

Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: trabiarie op 01 April 2022, 19:03:03
In de nieuwe firmware kunnen ze ook na een ingestelde tijd omkeren na een stop. Best een leuke feature die volgens mij verder alleen bij ZEN decoders ingebouwd zit.
 Ook in de ESU 5 lokpilot / lok sound zit deze functie , ik heb hier een Anna lokje wat al maanden keurig pendelt tussen twee station's , met aan beide kanten een wacht tijd ,die instelbaar is . kosten bedragen 2 diodes .
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 19:45:35
In de beschrijving van Lenz BM2 staat o.a. nog dat:
- Je langste trein in de gehele sectie moet passen (driving section).
- Dan krijg je de remsectie waarbij je snelste trein tot stilstand moet kunnen komen (kan je natuurlijk aanpassen). Zal wrs voor BM1 gelden dat je hele sectie zolang moet zijn dat je trein erin past en ook tot stilstand kan komen.
Dat klopt, en daarmee kom je op het essentiële verschil tussen de geavanceerde (BM2 en BM3) methode en de primitieve "BM1"  of diode methode.
Bij de BM1 staat dit niet en dat hoeft ook niet.  Maar .........
De BM1 kent als zodanig maar 1 stopsectie.  Het railstuk daarvoor speelt geen rol. Dus je hebt een of ander baanstuk (baanvak)  met aan het eind de stopsectie met de BM1.   De loc rijdt de stopsectie binnen, de decoder ziet de asymmetrie en gaat afremmen op de ingestelde vertraging.   Komt er een metalen wiel op de isolatie e, dan is er grote kans, dat de isolatie overbrugd wordt.  Dus de loc krijgt weer (eventjes) het normale DCC signaal. Daarna weer asymmetrisch, en dit herhaalt zich mogelijk bij elke passerend metalen wiel.  De afremming wordt dan op zijn zachts gezegd ongeregeld en mogelijk onbetrouwbaar.
Rij je met verlichte wagons, of in ieder geval stroomverbruikende wagons met een verbinding tussen voorste en achterste as(sen), dan wordt het grootste deel van de remtijd opgebruikt door de overbrugging van de isolatie.  De trein rijdt dus bijna gegarandeerd over het einde van de stopsectie, tot in het volgende stuk met de gewone DCC. En rijdt dus op de normale ingestelde snelheid verder.
Rijdt een stuurstand voorop, dan detecteert de decoder van de stuurstand weliswaar het asymmetrische signaal, maar de loc rijdt achterop nog in het gewone DCC stuk en duwt de hele trein dus zover door, totdat de loc zelf in het stopstuk komt en gaat afremmen.
De effecten met dubbeltractie, multitractie of een verdeling van loc's in de trein kun je je nu zelf wel voorstellen. Niet stoppen of ontsporingen, omdat de voorste loc wil stoppen en de volgende loc(s) willen doorduwen.
Ravage.

In tegenstelling tot de BM1 gebruiken de BM2 en de BM3  een geheel baanvak, en jawel, daar moet de gehele trein in de RIJsectie passen, dus het stopstuk mag nog niet bereikt zijn.
De BM2 en BM3 schakelen automatisch het hele baanvak om naar de ABC stop, zodra een stroomverbruiker de stopsectie inrijdt.  Omdat dan het hele baanvak op ABC-stop staat zullen alle aanwezige loc's, waar ook in de trein aanwezig, allemaal afremmen en tot stilstand komen.

De mogelijkheden van de BM2 en BM3 zijn dus een stuk uitgebreider dan met de simpele BM1. (nog afgezien van een aantal andere, hier niet relevante zaken)
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 19:59:16
In de nieuwe firmware kunnen ze ook na een ingestelde tijd omkeren na een stop. Best een leuke feature die volgens mij verder alleen bij ZEN decoders ingebouwd zit.
Bedoel je met ZEN decoders misschien ook Lenz decoders ? (behoorlijk zen  :D) Zit er al jaaaaaren in.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: Martin Domburg op 01 April 2022, 20:03:54
Bedoel je met ZEN decoders misschien ook Lenz decoders ? (behoorlijk zen  :D) Zit er al jaaaaaren in.

https://www.dccconcepts.com/product-category/decoders-and-installation/dccconcepts-zen-decoders/
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 21:34:17
O, die.
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter dat die een nogal eigen systeem hebben.  Dus niet compatibel zijn met de ABC zoals wij die hier kennen.  En andersom ook, dus helaas hebben we onder de naam ABC 2 verschillende systemen.
Lijkt voor een deel hetzelfde maar werkt bijvoorbeeld alleen met eigen systeem.  Preciese verschillen staan me niet meer zo bij.  Is overigens heel interessant om te zien wat zij er mee doen, aanrader om eens te bestuderen.

Overigens: laat ik het beleefd "navolgen" noemen in plaats van iets aap-achtigs:  wat Lenz al jaren doet zie je nu bij meer merken in de software terug, zoals hier het omkeren van de rijrichting (pendelmodus).  En daar zal Lenz zich bij andere zaken ook wel eens aan bezondigen, de wereld staat ten slotte niet stil en is zeker niet braaf.  Dus leuke mogelijkheden zijn altijd welkom en zullen altijd ook wel verspreiding vinden, al dan niet onder licentie.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 21:42:28
Maar laten we wederom terugkeren naar het probleem:  op de een of andere manier werkt het systeem bij RBlok niet naar tevredenheid, terwijl dat, in mijn ogen, niet nodig is.  Er is dus een oorzaak te detecteren, laten we ons daar op richten.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: bask185 op 01 April 2022, 22:44:57
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter dat die een nogal eigen systeem hebben.  Dus niet compatibel zijn met de ABC zoals wij die hier kennen. 

Ik weet het niet hoor, maar het schema van Zen komt 1 op 1 overeen met de Lenz BM1  ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-624760861ea5e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-624760861ea5e.png)

Er lijkt wel iets van een kern van waarheid in te zitten. Ik weet dat de Lenz ABC-2 elke 2e puls asymmetrisch maakt om treinen langzaam te laten rijden. Die Zen heeft niet mogelijk genoeg elektronica er op zitten om dat ook te kunnen. Ik vermoed daarom dat Zens implementatie is om de asymmetrie gewoon om te keren. Bij remmen is dan de linker rail lager in spanning en bij stoppen is de rechter rail lager in spanning. Dat breekt enigszins wel de richtingsgevoeligheid van hoe Lenz het bedacht heeft, maar op elektrisch vlak is wel aanzienlijk makkelijker en goedkoper om uit te voeren. Zoals Spock zou zeggen: "fascinating".

@Rian
Heb je nog succes geboekt met CVs programmeren? Die tip van Fransx zag er veel belovend uit.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 01 April 2022, 22:53:10
ja Bas:   maar het schema van Zen komt 1 op 1 overeen met de Lenz BM1       Dat klopt.
Maar gelukkig lees je verder en dan kom je op iets dat in geen geval meer compatibel is met wat we hier aan ABC hebben.

Overigens,  fascinating     helemaal mee eens.     Maar helaas ........  hebben we hier met onze decoders niks aan en andersom.  Tenzij je compleet met hun systeem gaat werken.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 02 April 2022, 11:09:09
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Ik heb even wat op een rijtje gezet voor wat betreft mijn configuratie.

Hardware:
Op mijn Canadese baan wordt uitsluitend met 4 diesellocs gereden met een maximum snelheid van 90 km/h. Dat is realistisch want het Canadese spoorwegnet is, behoudens enkele regiotrajecten niet geëlektrificeerd. Dus geen TGV's die met 200 km/h plus een afremsectie ingaan. Bovendien is mijn baanplan niet erg realistisch en wat krap bemeten tussen de wissels. Het rijplezier staat voorop. Dit betekent dat remsecties van maximaal 50 cm voor mij voldoende/noodzakelijk zijn en ook daarom is het gebruik van de BM2 of BM3 niet opportuun.
Alleen de locs zijn stroomvoerend; binnenverlichting in personenwagons is uitgevoerd in LED met knoopcelbatterij en magneetschakeling.
Decoders: 1 x Lenz Silver, 2 x ESU LocSound 5, 1 x ESU Locsound 5 micro.
De (5 diodes) ABC modules zijn reeds geplaatst vóór de wissels volgens onderstaand schema

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018-MP6-ABC-schema-ANW-200723-62480aa7ce4f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR4018-MP6-ABC-schema-ANW-200723-62480aa7ce4f1.jpg)

De MP6 wisselmotor zorgt hier voor de wisseling in activatie van de ABC modules.
De ABC modules doen in deze configuratie hun werk maar het vloeiend uitrijden tot het einde van de remsecties levert dus problemen op. Als centrale gebruik ik de ESU ECOS (zonder verdere boosters en besturingsprogramma's). Wissels en andere schakelmodules worden door separate trafo's gevoed.

Instellingen:
Baanspanning is 14,5 V en constant met of zonder ABC actief. Is dit laatste vreemd (ik ben geen elektronicus...) omdat de diodes daar invloed op zouden moeten hebben ?
Uiteraard zijn bij alle decoders de basis ABC instellingen gedaan. Om rijgedrag te optimaliseren heb ik bij alle locs de volgende procedure toegepast:
1. Zet een locomotief op een recht stuk spoor, zonder bezetmeldingen o.i.d. Het stuk moet zo lang zijn dat een locomotief gedurende 2 seconden met volgas rijden kan. In deze tijd wordt dan de decoder automatisch ingemeten. Zorg ervoor dat de loc niet kan ontsporen o.i.d.
2. Selecteer het locomotief adres en zorg ervoor dat de functie F1 uitgeschakeld is evenals de motor. Stel de juiste rijrichting in zodat de loc onderweg geen hindernissen tegenkomt.
3. Programmeer in CV nummer 54 (CV54) de waarde 0 (nul) in.
4. Druk nu op de F1 toets. De locomotief zal zich automatische met volle snelheid in beweging zetten. Gedurende 1,5 seconde zal de locomotief dan ook NIET met de hand te regelen zijn.
5. De locomotief zal na ongeveer 1,5 seconde automatisch stoppen. De gevonden parameters worden dan automatisch in de volgende CV's 51, 52, 53, 54, en 55 opgeslagen. U kunt nu uitgaan van goede instelling van de lastregeling, de statische en dynamische compensatie. Mogelijk kan de loc daarna nog geoptimeerd worden.

Bovenstaande optimalisatie wordt uiteraard weer teniet gedaan wanneer daarna rijgedrag CV's weer worden veranderd. Dat laatste schijnt nodig te zijn om een goed "ABC gedrag" te krijgen. Het 'doorkruipen in een ABC remsecties zou ook te maken kunnen hebben met de samenwerking tussen decoder en locmotor, althans volgens het ESU forum (inlog vereist).

Voor mij dus een puzzel om voor de ESU en Lenz decoders de juiste CV instellingen te vinden. Nu zullen er modelspoorder zijn die de oplossing zien in het (mede)gebruik van een besturingsprogramma maar voor mij is het gebruik van de stand-alone ECOS in combinatie met ABC behapbaar en transparant. De ECOS geeft bovendien veel andere mogelijkheden, o.a. rijwegen en baanplan.

Om niet opnieuw het wiel uit te hoeven vinden of te ontdekken heb ik dit forumonderwerp geopend. Het kan zijn dat ik toch gewoon moet gaan experimenteren met de instellingen, mede op basis van wat in dit forumonderwerp wordt aangedragen.
Ik denk ook aan een workaround: het instellen van een vaste remweg omdat mijn remsecties allemaal een vaste afstand van 50 cm hebben. Ik weet niet of zo'n instelling zich bij ABC gebruik ook als zodanig gedraagt??

Ik ben benieuwd naar jullie verdere aanvullingen.

Rian
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 02 April 2022, 16:14:18
Jij hebt het alleen over de ESU decoders, ik kan het alleen hebben over de Lenz decoder, omdat oa CV 54 een totaal verschillende inhoud heeft.  Dus wat voor de ene geldig is, is "desastreus" voor de andere.

Lenz:  CV51 ABC op "aan" zetten  en de remvertraging instellen zodat de loc op tijd stopt. Klaar.

Ik neem dan ook aan, dat het doorkruipen alleen betrekking heeft op de ESU decoders. Ik ben geen lid van het ESU forum. Wat ESU dus verstaat onder "een goed ABC gedrag" is mij een volkomen raadsel.  Lenz heeft namelijk maar 1 gedrag: stoppen.

Als het optimaliseren van het rijgedrag zou betekenen, dat er in ABC  een slecht stopgedrag ontstaat, dan zou ik kiezen voor iets minder optimaliseren en wel goed stoppen.

Vaste remafstand is met name bedoeld voor automatisch rijden, maar is vaak een crime als je ook handmatig wil rijden.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 03 April 2022, 13:34:42
Ik ben misschien een potentieel probleem op het spoor (heel voorzichtig gezegd), maar daarvoor zou ik graag het resultaat van een non-destructief experiment te horen krijgen.
Zou het mogelijk zijn om een testovaal of rondje aan teleggen en daarop de DCC spanning aan te sluiten via de door jouw gebruikte stopmodule (BM1 of soortgelijke) ?
Middels een schakelaar of draadje kun je dan deze unit overbruggen, zodat het gewone DCC signaal op de rails staat.
Breng nu een (probleem)loc op snelheid en schakel daarna op stop, dus laat de module zijn werk doen.
Wat gebeurt er dan ?  Remt de loc af, maar blijft die op kruipsnelheid doorrijden ?  Of remt de loc af en komt pas veel latar (dus na meer dan 50 cm)  tot stilstand ?

Afgezien van bovenstaande mis ik in je schema een eventuele bezetmelding.  Zit die er en hoe heb je die aangesloten ?

En nog een vraag: het relais op de MP6, is dat een werkelijk fysiek relais, of in ieder geval potentaalvrije contacten, of is het een electronisch relais (transistor gestuurd) ?
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 04 April 2022, 11:00:59
De MP6 wisselmotoren zijn aangesloten op DR4018 schakelmodules. Dat werkt probleemloos; zie ook een ander topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90740.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90740.0). Bezetmelding van de ABC sectie gebeurt door melding vanuit de linker spoorstaaf naar DR4088CS modules. Zou daar een probleem kunnen zitten door een afwijkende spanning vanuit de DR4088? Overigens heeft de MP6 ook een 'eigen' terugmeldvoorziening (fb1 en fb2 in onderstaande tekening/beschrijving), maar die gebruik ik niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MP6-beschrijving-624aa9c68e6b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MP6-beschrijving-624aa9c68e6b6.jpg)

Ik weet niet wat voor soort relais de MP6 heeft. Wellicht is dat uit de bovenstaande beschrijving ("SPDT Kontakte"?) te halen of heeft iemand daar een antwoord op.

Binnenkort zal ik een onafhankelijke testopstelling maken met een 'kaal' signaal van de Ecos. Kijken of het rijgedrag anders is dan op de baan. Overigens gedraagt daar de BM1 zich op de baan normaal; bij verandering van de wisselstand actief en niet-actief.

In en mei 2021 discussie op het (onvolprezen) Duitse en Engelse ESU forum wordt als oplossing voor het 'kruipen' van de loc bij ABC het updaten van de LokSound V5 met de laatste firmware genoemd. Een Duitse modelspoorder stond op het punt in zijn vele locs de LokSound 5 decoders te gaan vervangen door de LokSound 4 maar door bovengenoemde update was dat niet nodig.
Onderstaand de Google-Translate vertaling van een deel van dit Duitse ESU forumtopic:

@Franz: Fleischmann Multimaus met originele powerpack. Het is niet omdat de remweg niet wordt herkend. Integendeel - CV254=0 de locomotief staat altijd stil, alleen dan is de stopplaats afhankelijk van de snelheid. Het werkt allemaal met andere locomotieven.
-----------------------------------------------
@Klaus: Ik had niet meteen een foto, maar ik heb natuurlijk alle spoelen en condensatoren van de locomotief verwijderd. De decoder wordt direct op de motor aangesloten en het vermogen speelt volgens de instructies direct op de decoder af...
------------------------------------------------
GerardP schreef:
Dus CV254 en CV253 instellen en de locomotief rijdt het remgedeelte in en remt heel mooi af tot hij bijna tot stilstand komt. Maar alleen bijna - dan gaat het heel langzaam enkele centimeters verder op kruipsnelheid (ik neem snelheidsniveau 1) totdat de locomotief daadwerkelijk stopt en het zoemen van de motor stopt. De tijd tot de definitieve stilstand duurt een eeuwigheid en het geheel ziet er bovendien niet al te best uit.
-------------------------------------------------
Hallo,
Ik heb ook precies het beschreven gedrag met al mijn Loksound 5 decoders, er zijn nu ongeveer 15 locomotieven mee uitgerust, verschillende merken van Märklin HLA tot Roco, Fleischmann, Brawa, Brekina, laten deze lage snelheid allemaal zien op de laatste 60-30 cm het signaal stopt.
Het ruim zelf past dan op de cm, zoals het hoort bij een constante remweg,
maar het ziet er gewoon niet mooi uit, en met een goederentrein van 4 meter op de helling is het ook een hele kwelling voor de locomotief...
Ik rijd op driedraads 100% gelijkstroom, gebruik Bogobit remmodules en mijn remafstanden zijn 2,20 m lang.
Mijn Loksound 4 decoders remmen absoluut nauwkeurig en gelijkmatig op de routes,
de Loksound 5, als ik hem ook handmatig stop, doet het fenomeen zich alleen voor bij een constante remweg.
Ik zou het zeer op prijs stellen als er een oplossing zou zijn om de 5-serie het remgedrag van de 4-serie decoder aan te leren,
graag over een cv dat ik nog niet heb ontdekt in de programmeur,
of eventueel via een FW-update?
--------------------------------------------------------
Aha! Ik ben opgelucht! Ik dacht dat ik de enige was met dit fenomeen! Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met de ESU support en zij hebben mij gevraagd de decoder op te sturen, wat ik gedaan heb en nu wacht ik op antwoord. Ik hoop dat hier een oplossing voor is......
--------------------------------------------------------
nee, het gedrag is zeker van invloed op alle Esu 5e generatie decoders.
Sinds de release van de Loksound 5 heb ik er ongeveer 75 stuks van geïnstalleerd,
aangezien het grootste deel niet voor mij is, heb ik ze niet allemaal getest op de rembaan,
maar sporadisch, als ik de loc leuk vind, heb ik de moeite genomen om hem daar 5-10 ronden te meten.
Het beschreven remgedrag is tot nu toe door elk locomotiefgeluid en elke Lopi 5 aangetoond, of het nu micro is of niet.
---------------------------------------------------------
De huidige firmware verhelpt de kruip in de constante remweg,
Veel dank aan Esu voor het repareren !!

 
Ik neem aan dat ik voor zo'n update speciale software (LocProgrammer?) nodig heb.   

Rian
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 04 April 2022, 11:32:20
Bezetmelding van de ABC sectie gebeurt door melding vanuit de linker spoorstaaf naar DR4088CS modules. Zou daar een probleem kunnen zitten door een afwijkende spanning vanuit de DR4088?

Ik weet niet wat voor soort relais de MP6 heeft.

 wordt als oplossing voor het 'kruipen' van de loc bij ABC het updaten van de LokSound V5 met de laatste firmware genoemd.
Ik neem aan dat ik voor zo'n update speciale software (LocProgrammer?) nodig heb.   
a/ Omdat de bezetmelding de spanning omlaaghaalt op de linkerstaaf wordt het verschil tussen links en rechts kleiner. Dat zou, in theorie, invloed kunnen hebben maar verwacht ik niet.

b/ Ik lees uit je info, dat het gaat om potentiaalvrije schakelaars, dus prima.  Geen invloed op ABC.

c/ En ziehier de vermoedelijke oorzaak en de  oplossing:  blijkbaar heeft ESU in eerste instantie "kwaaie" software in de decoders gebruikt.  En dan zul je dus wel een programmer nodig hebben, of je stuurt ze, eventueel via de winkel (is daar niet blij mee) terug naar Esu. Onder garantie uiteraard, want de oude software deugt niet.

Graag hoor ik, en ik denk ook vele anderen, of het hierna wel in orde is.  Succes.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: dimo1_dimo1 op 04 April 2022, 17:48:59
Je kunt ook een oproep doen op het forum voor de software update. Je hebt ervoor de lokprogrammer hardware en software nodig. Je kunt ook overwegen de lokprogrammer zelf te kopen. Als je veel wilt spelen met de instellingen van de decoder is dat ideaal met de software waar je alles kunt instellen met sliders/invulvelden en direct kunt testen.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: marctrein op 04 April 2022, 22:40:57
Hoi Rian, hieronder mijn 2 cents bijdrage mbt jouw probleem:

(Zelf rijd ik met een ABC BM1 systeem waar ik wat simpele elektronica heb toegevoegd (2 bi stabiele relais, paar diodes en nog wat reed-contacten . Daarmee bereik ik datgene wat je ook met BM2/BM3 kan, zoals precies stoppen voor het sein onafhankelijk van je treinlengte, trekduwtreinen; behalve rijden met beperkte snelheid en pendelen. Maar dan voor ong. een tientje per blok. Ik had er ooit wel eens iets over gepubliceerd op dit forum).

Suc6 en,

M vr groet, Marc

Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 05 April 2022, 09:21:21
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92964.msg3222108643#msg3222108643 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92964.msg3222108643#msg3222108643)

Overigens, Marc, Rian is behoorlijk goed op de hoogte van het functioneren van ABC.  Mag je raden hoe  ;)
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 05 April 2022, 11:53:49
Kan je bevestigen dat het 'door-kruip' gedrag ook plaatsvindt bij gebruik van alleen de loc (dus zonder trein)?
Ga ik testen (zie ook laatste citaat).

Bij CV4 = 8 ofzo zou je loc vrijwel onmiddellijk tot stilstand moeten komen. 50 cm remsectie zou dan meer dan genoeg moeten zijn. (tenzij je Canadese loc meer dan 50 cm is..).
Ik ga nog verder experimenteren met de remvertraging CV's/curves.

Je rijdt toch wel met enkele tractie he? Dubbeltractie werkt niet lekker met dit systeem (de eerste loc begint immers eerder met afremmen als de 2e, en de 2e duwt dus langer door).
Uitsluitend enkeltractie,

Als je gebruik wil maken van constante remweg kan je dat bij Lenz instellen met CV51 (aan/uit) en Cv52 (remlengte). Bij ESU is dat CV 254 en255 (aan/uit en tevens remlengte voor een waarde >0). Deze instellingen zijn allemaal gerelateerd aan de instelling CV53 (referentiespanning) welke je mee instelt met de auto instelling procedure (CV54 = 0 e.v.). Als je deze waarde naderhand nog verandert, veranderen je remweginstellingen ook mee. Daar heb ik wel eens dankbaar gebruik van gemaakt om de ESU remweg van een klein lokje (=meestal lage 'automatische' CV53) een veel langere remweg te geven; langer dan ik met CV254 (=max255) bereiken kon.
Bedankt.

Bij standaard BM1 gebruik begint je trein fatsoenlijk te remmen als het laatste stroom voerende wiel de remsectie inrijdt. (dus OOK twee rechterwielen binnen 1 draaistel kunnen stroom voerend zijn!). Je zou echt niet de eerste zijn die er met dit ABC gebeuren uiteindelijk erachter komt dat er toch ergens in 1 of meerdere wagons toch een doorverbinding blijkt te zijn).
Is bekend. De enige lange loc is een stoomloc met stroomvoerende wielen in de tender. Maar deze staat op een relatief lage maximum snelheid zodat er toch een enigszins realistische remweg overblijft in de 50 cm remsecties.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 05 April 2022, 11:56:23
Je kunt ook een oproep doen op het forum voor de software update. Je hebt ervoor de lokprogrammer hardware en software nodig. Je kunt ook overwegen de lokprogrammer zelf te kopen. Als je veel wilt spelen met de instellingen van de decoder is dat ideaal met de software waar je alles kunt instellen met sliders/invulvelden en direct kunt testen.

Bedankt Auke. Binnenkort staat een bezoek gepland bij Bentink, Apeldoorn. Zal hen vragen om de updates uit te voeren.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 06 May 2022, 20:15:34
ESU decoders geupdate. Volgens mij gaf dat geen verschil in ABC remgedrag.

Mij blijkt dat de remafstand bij ABC toch afhankelijk blijft van de snelheid. Bij een constante maximum snelheid per loc (dat is wat de meeste modelspoorder toch instellen volgens mij) ben ik gaan inregelen op de volgende CV's van de Lokpilot/Loksound 5:
CV 4 remvertraging
CV 134 gevoeligheid ABC
CV253 en CV 254 constante remafstand lineair.
Theoretisch zouden volgens mij bij ABC remmen de CV's 4, 253 en 254 niet van invloed moeten zijn maar dat ervaar ik anders bij het inregelen. Per loc zal het ook te maken hebben met het gewicht (vliegwieleffect) van de loc en de motorkarateristiek. Nogal ondoorgrondelijk voor mij maar proefondervindelijk heb ik gelukkig wel succes. Bij de maximum snelheid een keurige stop bij het sein; bij lagere snelheid er verder van af.

Rian
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 06 May 2022, 21:41:29
Bij een constante maximum snelheid per loc ben ik gaan inregelen op de volgende CV's
CV 4 remvertraging
CV 134 gevoeligheid ABC
CV253 en CV 254 constante remafstand lineair.
Bij een voor een loc bepaalde maximum snelheid hoort dus ook een specifieke remvertraging.  Rijdt de loc dan langzamer, dan zal die eerder stoppen, want de remvertraging blijft gelijk.
Een andere loc, met een andere maximum snelheid, kan dus ook een andere instelling voor CV4 hebben.  Die zou bijvoorbeeld sneller moeten afremmen om op tijd tot stilstand te komen.

De gevoeligheid voor ABC instellen heeft te maken met de tijdsduur, waarin de decoder zeker weet dat het om een ABC gaat, en heeft dus ook te maken met het moment waarop de vertraging ingaat, dus ook de remafstand.

En de constante remafstand heeft met voorgaande weinig te maken.  Je kiest òf voor de instellingen via CV4 (remvertraging)  òf voor een vaste remafstand.  De vaste remafstand is met name bedoeld voor automatisch rijden:  altijd netjes voor het sein.  Maar werkt zeer nadelig wanneer overgegaan wordt op handbediening.  Wil je bijvoorbeeld aan een trein koppelen, dan zal de loc pas na de vaste remafstand stoppen.  Dan is je trein al behoorlijk veel verder geduwd.

Ik mis overigens je CV om de vaste remafstand aan te zetten, die noem je niet, maar dan zal het ook niet werken.  Nogmaals : per loc/trein een keuze maken voor onnauwkeurig stoppen (afhankelijk van snelheid en remvertraging) of voor precies stoppen, onafhankelijk van de snelheid waarmee de loc een stopsectie binnenrijdt.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 07 May 2022, 07:47:06
Bedankt Veroniek.
Ik begrijp uit de info dat als CV253=0 (lineaire remweg) met CV254 de gewenste remafstand in te stellen. Ik ga proberen om dit te negeren, CV254 op 0 te houden en met CV4 inregelen.
Met CV 134 gewoon experimenteren per loc, of is daar een volgorde in? Bijvoorbeeld laag beginnen en naar hoog testen of één beste waarde (20?).

Overigens kom ik info tegen over het belang van CV 29 http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm (http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm) en het verbeteren van decoderfuncties bij het uitschakelen van analoog als je dit niet nodig hebt.

Ik ben (helaas) van de "reverse engineering" = eerst proberen en dan pas beredeneren.... 
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 07 May 2022, 10:50:26
CV253 en CV254 zijn prima te gebruiken voor een vaste remwegafstand, dus in mijn ogen automatisch rijden.  Maar die zul je ergens in werking moeten zetten, dus in een andere CV.  Als je dat niet doet, dan maakt het ook niet uit welke waarden 253 en 254 hebben.

CV134 (ik neem aan ESU) heb ik geen ervaring mee:  ik rij Lenz op Lenz en stel niks in, altijd goed.

CV29 heeft hier geen betekenis, behalve wanneer je kiest voor een "eigen" remcurve, of voor de remcurve bepaald door de maximum- en midden snelheid, en de remvertraging CV4.  Dat is een keuze.  Ook hier:  behalve uitzonderingsgevallen, met name om een show te geven hoe mooi het wel niet kan zijn, stel ik nooit een eigen remcurve in. Dat komt omdat ik me in mijn stopstukken beperk (in lengte) en dus geen mooie afremming wil hebben en ook niet nodig heb.  Dus voor mij geldt:  zo min mogelijk gedoe.  Maar jij kunt natuurlijk je eigen voorkeuren hebben.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: RBlok op 07 May 2022, 11:53:44
CV nummers (en waardes) betreffen idd de ESU lokpilot/loksound.
Terzijde: door CV253 op 0 te zetten wordt CV254 benaderbaar voor de gewenste afstand. CV253 zet dus CV254 in werking.

Er zijn, voor wat betreft de ESU decoder kennelijk toch (wat ik lees) meer CV instellingen die invloed hebben op ABC remgedrag dan theoretisch zou moeten kunnen. Bijvoorbeeld analoog rijden uitschakelen. Voor de ESU decoders is er dus helaas meer te doen dan alleen het instellen van CV4 en CV134.

Rian   
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: VvKan op 07 May 2022, 12:29:33
Voor de duidelijkheid:  analoog (kunnen) rijden schakel ik altijd uit. Ik principe laat of schakel ik alles uit wat ik niet nodig heb.
En ESU decoders kunnen, net als bij andere merken, misschien meer met instellingen spelen, maar dat maakt het in mijn ogen vaak alleen maar ingewikkeld.  En is, bij een goed op elkaar afgestemd systeem(lees; Lenz)  ook helemaal niet nodig.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: scenicsport op 05 July 2024, 07:43:45
Hallo,

Wat jij beschrijft heb ik ook al ondervonden tijdens de bouw van mijn baan. Mijn loc's zijn allen uitgerust met Esu  decoders.

Mijn ervaring is dat een loc (zonder wagens) die een remzone (BM1) binnenrijdt, keurig stopt voor het lichtsein.
Wanneer er een aantal wagons aanhangen vertraagt de loc bij het binnenrijden van de remzone , maarrrrr kruipt dan op het laatst verder door tot hij uit de remzone is , waarna hij opnieuw versnelt en verder rijdt.

Dit wordt volgens mij veroorzaakt door de assen van de wagons die telkens de isolerende raillas doorverbinden enzo hetzelfde signaal creëren als een Lenz BM2 , en de loc op halve snelheid laten rijden.

Mijn oplossing bestaat erin om niet 1 isolerende raillas te gebruiken , maar 2 stuks , op een 4 cm van elkaar , waardoor wagons met 4 assen (en binnen- en/of sluitverlichting) die afstand net niet kunnen overbruggen. Mijn loc's stoppen nu keurig zoals het hoort.

Opmerking: enkel mijn Piko meetwagon blijft voor voorgaand probleem zorgen , maar die wagon wordt enkel ingezet wanneer ik aan de regelaar sta.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Titel: Re: Inregelen decoders bij ABC
Bericht door: MartinRT op 05 July 2024, 11:10:12
"Doorkruipen" is een bekend fenomeen, maar met verschillende achtergronden/oorzaken als ik uit het forum hier en daar begrepen heb.  En meestal wat lastig te achterhalen waar het precies aan ligt.
Bij ABC is dat in eerste instantie duidelijker, namelijk door het overbruggen van de isolatie.
Het effect wat je beschrijft lijkt weliswaar op het effect bij gebruik van een BM2, maar is technisch wezenlijk anders.

Jouw werkende oplossing is natuurlijk prima, maar daar een vraagje bij:  dat stukje van 4 cm., hoe is dat aangesloten ? Of is dat stroomloos ?

En voor zover ik weet (ben zelf geen ESU-er) heeft Esu in zijn (nieuwere) decoders in een aantal CV's oplossingen voor het probleem van het doorkruipen.