BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 02 May 2015, 13:04:35

Titel: Kabelhaspels
Bericht door: Hans Reints op 02 May 2015, 13:04:35
Kabelhaspels.

Een transport wat men heden ten dagen niet zo vaak meer zal tegen komen is het vervoer van Kabelhaspels per spoorwagen. In het verleden was het een normaal transport en daarom zijn er door NS ook uitgebreide voorschriften gemaakt. In de voorschriften komen de diverse voorkeuren voor het vervoer ter sprake. Een van de meest aansprekende is het transport van vier haspels in de lengte richting van de wagen zoals dat te zien is bij de MBS tussen Haaksbergen en Boekelo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_mbs10zoutindustrie10zwwbb7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00_mbs10zoutindustrie10zwwbb7.jpg)
000
De 17.5 ton museum LWGK  NS 87513 opgenomen in de museumtrein van de MBS te Haaksbergen.(foto Peter Barink)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001__Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001__Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz039.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_Voor_elk_vervoer_een_wagen_blz038.jpg)
001
Aanbeveling en technische gegevens van de rongenwagen S-LWO of Ks zoals door NS voor het gebruik van deze wagen aan bevolen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_voorschriften_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_voorschriften_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_voorschriften_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_voorschriften_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_voorschriften_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_voorschriften_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_voorschriften_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_voorschriften_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_voorschriften_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_voorschriften_3_1.jpg)
003--006
Voorschriften NS . Hierin word beschreven dat de voorkeur uitgaat naar liggend vervoer van de haspels. Ook worden de afwijkingen t.o.v. andere spoorwegmaatschappijen gegeven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_img322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_img322.jpg)
007
Zo ziet het er in de praktijk uit en zo willen wij het in model ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_kabelrollen1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_kabelrollen1.jpg)
008
Peter van de Welle maakte eens een tekening voor mij met drie haspels in een slee. Met deze tekening en de voorschriften van NS ben ik begonnen met een nieuwe opzet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_IMG_2246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_IMG_2246.jpg)
009
 De miniatuur haspels staan hier in de vorige hoofdstuk besproken rongenwagen. Van deze wagen, die net als in de andere twee op de foto zichtbare wagen, is de bodem verlaagd zodat een meer werkelijkheids getrouw beeld ontstaat..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_IMG_2231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_IMG_2231.jpg)
010
Met behulp van o.a. de Evergreen profielen no 177, 2.5 x 4 mm, werd het draagframe voor de haspels gemaakt. De gaten voor de spijkers moeten nog aangebracht worden?!!.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_IMG_2234_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_IMG_2234_3.jpg)
011
De kabelhaspels zijn gemodifiseerde exemplaren welke op een Roco 56028 te vinden zijn. Met wat schuren en verf zijn er mooie exemplaren van te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_IMG_2237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_IMG_2237.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_IMG_2245.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_IMG_2245.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_IMG_2248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_IMG_2248.jpg)
012--014
Het frame met de haspels in de aangepaste Roco 56028 rongenwagen. Voor de ombouw van de wagen verwijs ik graag naar het  “ombouw” in deze serie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_IMG_2078_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_IMG_2078_1024.jpg)
015
Een moderne Ks , die een max. draagvermogen van 23 ton heeft, beladen met enkele aangepaste haspels van het merk Kibri. Deze belading is/was toch niet helemaal naar mijn zin. Het komt zo zuinig over met die kleine haspels!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016_IMG_2293.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/016_IMG_2293.jpg)
016
De model van LWGK rongenwagen zoals bij de MBS in gebruik De ombouw, waarvoor drie Roco 56028 donors waren, volgt t.z.t. op deze site.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_kabelrollen2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_kabelrollen2.jpg)
017
De door Peter van der Welle getekende maatschets van de LWGK.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018_IMG_8437.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/018_IMG_8437.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_IMG_8436.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_IMG_8436.jpg)
018 en 019
Bij de MBS doen ze het met vier haspels, wij zijn tevreden met drie stuks
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020_IMG_2247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020_IMG_2247.jpg)
020
Doordat de bodem van de wagen verlaagd is komt de lading beter tot zijn recht.

21 en 22
Als extra;
Hier kan je zien waar de rongen van een Ks opgeborgen worden als zij niet opgezet zijn

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_IMG_2239.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_IMG_2239.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_IMG_2240.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_IMG_2240.jpg)