BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: S.vanderZee op 25 March 2008, 21:27:48

Titel: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 25 March 2008, 21:27:48
Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurd middels de keerlus module zoals gebouwd en uitgelegt door Henk Funk.

We rijden met een twincenter op een "hondebot" baan, waarbij rechts en links in het midden van "het bot" verbonden zijn door twee wissels. (Dus eigenlijk twee aansluitende keerlussen.)
Nu wil dat vanaf deze wissels tot de bocht in de keerlus het ongeveer 5 meter rijlengte is, ik wil daar meerdere treinen achter kunnen laten rijden, tevens zijn er nog inhaal sporen langs de route. (Stationetjes zo je wilt.)
Mijn idee is om de secties a t/m e (zoals in de uitleg op "funky rails") ergens aan het uiteinde van "het bot" te leggen.
Kan dit, of maak ik een cruciale fout!

Sietse
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2008, 21:41:31
Een keerlus, of kortsluit situatie los je op, op een plaats waar er maar 1 trein zich kan bevinden. Iedere keerlus of kortsluit situatie staat op zichzelf, dus ga opzoek in jouw sporenplan waar deze stituatie zich voordoet.

Anders je sporenplan even hier tonen, dan kijken we met je mee voor de beste oplossing.

Mvg
Wim
o.a. Keerlus specialist.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Sander op 25 March 2008, 22:09:21
Zo uit je uitleg te halen liggen aan beide zijden van je station een keerlus.
In deze keerlus (en die kan tig meters lang zijn!) heb je vast ene stukje spoor waar je deze module kan plaatsen.

zoals Wim al aangeeft, even je sporenplan laten zien.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 25 March 2008, 22:27:30
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_2007.jpg)
Beste Wim en Sander,

Alvast bedankt voor de reactie. Ik hoop dat het bijgevoegde plaatje duidelijk genoeg is.

Ik ben (nog) niet zo'n onderlegt in de digitale techniek, dus zou ook graag willen weten wat er nu werkelijk gebeurd in de module. (Vroeger schakelden we de polariteit in de sporen om het geen betekende dat er maar 1 trein richting of in de keerlus kon rijden.)

(Vergat nog te vermelden dat het hele spul is aangesloten op een PC met koploper)
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: GerritM op 25 March 2008, 22:38:26
Dat gebeurt nu ook maar bij digitalebesturing is het niet de polariteit van de spanning op de rails die de rijrichting bepaalt, de rijrichting wordt nu door de decoder gestuurd. Je hoeft dus alleen maar kortsluiting te voorkomen hetgeen dus geen invloed op de rijrichting heeft.
Ik heb een gelijke opbouw als jij (hondekluif) en gebruik 2 funky units naar volle tevredenheid.

Groet Gerrit
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 25 March 2008, 22:44:24
Beste Gerrit,

Hartelijk dank voor de reactie, zou ik de eerder genoemde secties, zoals beschreven op funkyrail (A t/m E) in de door het rode wolkje omcirckelde gebied kunnen plaatsen?

Groet Sietse
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2008, 22:50:06
Sietse, de clou is dat je alle sporen in je station op dezelfde manier aansluit, dus even in plus en min gedacht, de plus bij alle sporen boven en de min onder, dan los je de kortsluing bij het oversteken op. dat is dan geen keerlus, of kortsluit situatie meer, dan blijft alleen over de lus waarin je terugkomt, dat is aan beide zijden een kortsluit situatie, en daar plaats je de ultieme keerlus.
De keerlus heeft 3 stroomdetectors en 3 aansluitpunten voor op een terugmelder, via deze aansluiting maak je van het stuk spoor wat de keerlus oplost een blok in koploper, zodat er dus altijd maa 1 trein tegelijk in kan rijden en komen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: ReesCees op 25 March 2008, 22:56:14
Sietse,

Het als wat Wim zegt. Hier in mijn baan zitten 5 lussen met evenzoveel keerlusmodules van de specialist en het werkt allemaal naar volle tevredenheid.

Stuur anders een PM naar me als je een keer wilt kijken hoe het één en ander werkt.

Kees-jan
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 25 March 2008, 23:03:32
Sietse, dit is het basis principe bij 2-rail digitaal, is gelijk aan jouw situatie

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2keerlussen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2keerlussen.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 26 March 2008, 18:39:32
Top Wim,

Ik ben er bijna. Zie je kans om in jouw plaatje aan te geven waar jij die 3 "secties" voor de keerlus zou hebben geplanned!
Maakt het verder uit aan welke spoorstaaf de terug melders zitten, het ziet er naar uit dat ik een deel van de baan moet ompolen (in puls en min gesproken.) Dan zitten op dat betreffende stuk de terug melders in de andere spoor staaf.

Groet Sietse
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 26 March 2008, 20:00:11
Sietse, je heb ons nog nergens verteld welke bezetmelders jij gebruikt, maar normaal gesproken zitten ze in de plus, de common-goround van het systeem loopt altijd ononderbroken door.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2keerlussen2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2keerlussen2_1.jpg)

Zie hier (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html) verder
Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 26 March 2008, 21:52:38
Beste Wim,

Dank voor het plaatje, lijkt me duidelijk zo.
Ben nog aan het experimenteren met de BMD-16D. (Bezetmelders met stroom detectie.)

Groet Sietse
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: santerdam op 26 March 2008, 22:13:20
Wim, een aanvullende vraag van mij (als dat toegestaan is in dit draadje).

In mijn, nu nog denkbeeldig, ontwerp krijg ik te maken met een kortsluit-situatie door een T-splitsing.  Het baanvak-deel, dat je kunt toewijzen aan 1 trein, is beperkt tot een tamelijk korte bocht (Flm Profi R3).

De lengte van de bocht komt overeen met de lengte van een forse trein. Volgens de theorie zou dus dat deel van het spoor de A-B-C-D-E vakken moeten krijgen.

Is het verstandig met zo'n ontwerp door te gaan of ga ik problemen over me afroepen ? Graag jouw visie. Dank je.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 26 March 2008, 22:21:19
Santerdam, is dit een enkelsporige T-Splitsing, of een dubbelsporige T-Splitsing??

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: santerdam op 26 March 2008, 22:37:11
Dit is een enkelsporig deel, in twee richtingen in gebruik.

Groeten,

Sander
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 26 March 2008, 22:51:57
Sanderdam, als je het niet erg vind om een van de sporen iets te verlengen, verleggen, dan is het op de volgende manier op te lossen. Waarbij het C gedeelte verantwoordelijk is voor de lengte van de stroomafnemende trein.
Dus hoe ver je het wissel legt is aan jouw, te beslissen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tsplits.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tsplits.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: santerdam op 26 March 2008, 23:00:43
Wim,

Je hebt de kern van het probleem inderdaad te pakken.

Uit je tekening lees ik :
- A-B-D-E hebben voldoende aan de lengte van 1 rails-stuk (ongeveer 20 cm)
- C moet tenminste de lengte van de langste trein hebben.

Kloppen deze conclusie's ?

Als mijn conclusie juist is, dan is duidelijk dat ik m'n baanontwerp op een nieuw, blanco, papiertje moet gaan starten.  In de hoek waar ik nu de T-splitsing had bedacht, heb ik de ruimte niet voor een fors langere C.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 26 March 2008, 23:52:22
Sanderman, 10 cm moet ook voldoende zijn, dus je wint nog een stukje.
Of de sporen in een andere richting verlengen, je hebt nog twee andere opties.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 27 March 2008, 21:28:03
Sietse, jij vroeg mij via PM het volgende

Citaat
Wim,

Ik ben nu ineens de wegkwijt. Ik heb de schemaatjes en bouw instructie van de door jou aangegeven keerlus gedown load.
Waar ik nu ineens naar loop te staren zijn de S88 aansluitingen genaamd: S88 A, S88 D, S88 C en S88 gnd. (1 richting module)

Wat moet daarop of aan, aangesloten worden?

(Wil overigens nu ook wel eens wat meer weten of die S88 modules, o.a. degene die op dezelfde site staan. Die melden ook middels stroom detectie?)

Groeten Sietse

En aangezien dit een algemene vraag is waar best meer mensen mee kunnen worstelen, het maar hier even gezet.


Antwoord op de S88A,C,D en GND aansluiting.

Een S88 is een TERUGMELDER die origineel door Marklin op de markt is gebracht.

A,C,D zijn de BEZETMELDINGEN die via de stroomdetectie op de Ultieme Keerlus worden gemaakt. Door deze A,C,D aan te sluiten op een willekeurige ingan van een standaard terugmelder b.v. een S88 wordt aan centrale doorgegeven welk deel of welke delen er bezet zijn van de ultieme keerlus. Op deze manier kun je de ultieme keerlus dus opnemen als een blok binnen b.v. Koploper. De GND aansluiting oftewel de Ground of anders gezegd de massa sluit je aan op de massa aansluitpunt van de S88. Zodat het kringetje rond is.

De S88SD16 op mijn site is een standaard S88 terugmelder, met 16 stroomdetectie schakelingen, voor het doorgeven van de bezetmelding van een stukje spoor.

Een S88SD16 is voorbereid op het aansluiten van 1 ultieme keerlus. Door het weglaten van 3 stroomdetecties, komen er 3 standaard s88 ingangen beschikbaar, zodat je geen aparte standaard S88 module nodig hebt om de bezetmelders van de ultieme keerlus op te kunnen aansluiten.

Hopelijk is deze uitleg  je duidelijk en helder, anders gewoon nog even doorvragen.

(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/S88Ult.jpg)

http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/S88Ult.jpg

(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/S88SD16metKeerlus.jpg)

http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/S88SD16metKeerlus.jpg

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 27 March 2008, 22:33:58
Beste Wim,

Hartelijk dank, je hebt helemaal gelijk, ik wilde het draadje niet bevuilen, maar meerderen kunnen hier belangstelling voor hebben.

Er staat overigens niet beschreven hoe de stroom detectie moet worden omzeilt en het plaatje is iewat klein om te zien waar de "massa" is aangesloten. (Hoe verhouden de S88 aansluitingen zich t.o.v. de connector?)

Groeten Sietse
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 27 March 2008, 22:38:44
Citaat
(Hoe verhouden de S88 aansluitingen zich t.o.v. de connector?)

Wat bedoel je hiermee te vragen?

En ook staat er beschreven hoe de stroomdetectie wordt omzeilt

Nogmaals
Citaat
Een S88SD16 is voorbereid op het aansluiten van 1 ultieme keerlus. Door het weglaten van 3 stroomdetecties, komen er 3 standaard s88 ingangen beschikbaar

Nu ook met grotere plaatjes klik op de direct link onder het plaatje.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: ReesCees op 27 March 2008, 23:57:58
(Wim Sanderman das drank....................).

Kees-Jan

Verder: u is eigenlijk geweldig aardig in het maar blijven uitleggen van alles aan iedereen (dit mag ook best wel eens hier op dit forum gezegd worden).

Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Esperopt op 28 March 2008, 01:23:08
Verder: u is eigenlijk geweldig aardig in het maar blijven uitleggen van alles aan iedereen (dit mag ook best wel eens hier op dit forum gezegd worden).

Yep, alweer eens  :). Door de antwoorden van Wim, Klaas en anderen (!) ben ik digitaal gaan rijden. Mijn beginners vragen werden en worden steeds netjes beantwoord. Waarvoor mijn dank.

Dit gaat natuurlijk ook op voor alle andere draadjes waarin oplossingen voor problemen gegeven worden. Van kortkoppelingen t/m het ballasten. Een goed voorbeeld is, alweer, het draadje waarin ik de bouw van de baan van Cees volg. Veel foto's, met uitleg over de gebruikte techniek ed. Als de baan klaar is zou ie er een boekwerk over kunnen uitgeven.

Maar ook hier zijn er meer van, oa Boppard.

Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 28 March 2008, 23:09:06
Beste Wim,

Begrijp de plaatjes nu beter.
1. Kan je op de print gewoon weg de opto's weglaten, of moet er nog wat worden door verbonden.
Neem aan dat de overige bezetmelders (13) gewoon beschikbaar blijven.

2. Ik heb tot nu toe altijd met S88 kabels gewerkt met aan twee zijden een connector.
Ik weet dus niet welk draadje er aan welke pen/pin moet.

Sluit me overigens bij de vorige berichten aan, kan me voorstellen dat je moet brommen van vraaghalzen zoals ik.

Groeten Sietse
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: Wim Ros op 28 March 2008, 23:18:35

2. Ik heb tot nu toe altijd met S88 kabels gewerkt met aan twee zijden een connector.
Ik weet dus niet welk draadje er aan welke pen/pin moet.

Groeten Sietse

Sietse, je snapt het dus echt niet, dus nog een keer de S88SD16 is een STANDAARD S88 terugmelder, dus wat denk wat daar voor een aansluiting op zal zitten, persoonlijk denk ik dus een STANDAARD S88 aansluiting. Dus gewoon precies hetzelfde kabeltje als bij een S88 van Marklin, Viessmann, LDT, BDM-SD16 en noem ze verder maar op.

Dus S88 staat ook gewoon voor de standaard afgesproken manier van aansluiten van de modules onderling en de aansluiting op de diverse centrales en andere dingen waar een S88 aansluiting opzit.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen, leuker ook niet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus probleem
Bericht door: S.vanderZee op 29 March 2008, 13:07:19
Beste Wim,

Sorry, maar ik was inderdaad abuis. Het was me alweer ontschoten dat in na het twincenter allemaal netwerk kabels heb gebruikt. S88 connector is me duidelijk.

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen!

Groeten Sietse