BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Mo op 25 March 2008, 15:45:45
-
Sinds enige tijd ben ik de trotse bezitter van de ICE 3 van Piko. Deze geeft op mijn baan geheel geen problemen met het rijden.
Als ik echter vier bakken extra in de trein zet - de volledige achtdelige samenstelling - ontspoort de trein zo nu en dan. Dit gebeurt vaak aan het eind van een bocht. Het is niet steeds dezelfde bocht waar dit gebeurt, dus het ligt niet aan de baan.
Nu zijn de bakken van de ICE 3 vrij ligt en denk ik er over na deze te verzwaren. Heeft iemand dezelfde ervaring als ik met deze trein? Zo ja, hoe is dit opgelost om het ontsporen tegen te gaan?
Maurice
-
Welke radius hebben de bochten ? Als je scherpe bochten hebt, radius < 600 mm, dan heb je doorzaak te pakken. De beste oplossing is dan ruimere bochten kiezen.
-
Ik betwijfel of het daar aan ligt...
Ik heb Fleischmann Profi rails en de meeste bochten neemt de trein doorgaans goed. Zelfs R1 (356,5) kan deze trein hebben; wel in een iets lager tempo. De bochten R2 (420), R3 (483,5) en R4 (547) leveren zoals gezegd op wisselende plaatsen problemen.
-
ik heb ook de ice 3 van ns in schaal ho bij mij ondspoord hij ook zonder aanleiding 1 klein huveltje is al genoeg om hem er naast te helpen in de bocht en als recht door en de tusen ruimte van de rails
-
op t testbaantje bij railz blijft ie keurig doorsnorren door de vrij krappe bogen. (ik denk dat de straal ervan iets van 45 cm is maar ik heb het nooit nagemeten)
Waar zet je trouwens de motorwagen in de trein? zo'n beetje in t midden? dat moet goed gaan...
-
Ik ken het probleem, zit m in de combinatie van te licht rijtuig en iets minder soepele koppeling.
Als je in de juiste samenstelling rijdt ins de het meestal de derde bak van achrene die de fout in gaat aan het eind van een bocht. De koppeling tussen bak bak 5 en 6 is wat langzaam met reageren zodat hij de lichte bak een weinig optilt en daarmee uit het spoor haalt.
Oplossing licht eigenlijk simpel de bak iets verzwaren en de koppelingplaat in de bakken zo sopel mogelijk laten werken.
@ moderator ( waarom maken we niet een Kedb?( Known Error Dat base)
-
dat is dit forumonderdeel toch in feite al een beetje?
-
Ja een beetje en dat maakt het vaak lastig zoeken.
een Known Error database is een verzameling van bekende problemen en oplossingen. Geen discussie dus over wat de oplossing zou kunnnen zijn.
-
kijk even hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12173.msg186334#new
-
Ik heb begrepen dat dat ontsporen in het ontwerp zit ;D in 1 op 1 lopen ze ook uit de rails: de DB houdt de treinen thans aan de kant voor onderzoek :P
Bessel
-
Een zeer oud draadje maar momenteel voor mij een actueel probleem. Ik rijdt met 6 bakken. De motorwagen in het midden, is dat een mogelijkheid?
Ik rijdt met Profi R1 en R2 en de R1 pakt ie vaak prima maar wat hier staat soms word er een wagen opgetild waardoor die eruit loopt. Hoe verzwaar je wagens?
Wat een verschil qua ligging met de Roco ICE.
Bedankt, gr Hans
-
Ik heb in elke wagon een lapje lood onderin gelegd, dat werkt goed
-
Ha Mark. Bedankt.
Dan moeten de bakken open gemaakt worden, gaat dit makkelijk en hoeveel gram per wagen heb je gebruikt?
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39079.msg630469#msg630469
Kijk even in dit draadje.
Plaatjes zijn nog volop verkrijgbaar.
-
Werkt als een tierelier, kan ik als gebruiker van Richards plaatjes melden (y)
groeten
Hendrik Jan
-
Ik ben benieuwd als de mijne straks hier gaan rijden wat er gebeurd ::)
Ga dan minimaal R5 gebruiken, dus hoop dat ik er geen last van heb
Op mijn spiraal van r4 met proefrijden geen probleem gehad overigens
-
Zelf rij ik met 2 plaatjes per rijtuig, de kleine en de grote in het aangedreven treinstel,
in de dummy zit in elk rijtuig alleen de grote.
Mijn bistro bak heeft geen motor meer. De motor is zoals eerder te lezen valt in de 1e bak na de stuurstand bak. Zit tussen de passagiers en is bijna niet meer te zien als je door de raampjes kijkt.
Het adhesie gewicht is fors naar beneden gegaan en aandrijving op 4 assen door andere motor.
De andere motor heeft nog andere voordelen, het stel is beter regelbaar en rijdt mooier, kan ook niet meer zo snel, als met de originele motor. Tussen andere treinen op de modulebaan is scheuren toch niet toegestaan.
Rij met 2 gekoppelde ICE-3 8 delige stellen op de BNLS modulebaan.