BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: knop op 25 March 2008, 14:33:17
-
hallo
ik zal me even voor stellen want ik ben nieuw op dit forum.
ik ben johannes bergsma en ik ben 16 jaar.
ik heb een proleem met mijn roco br 23.
ik heb hem gedigitaliseerd. dit werkt perfect alleen ik heb nog een ander probleempje. heb er ook een stoomgenerator ingezet eerst deed hij het niet maar na wat testen kreeg ik hem toch aan de praat. ik heb een uhlenbrock 76420 decoder gebruikt. ik wilde graag de stoomgenerator activeren met de licht knop op mijn trix mobile station en dit werkt ook ;D
ik was helemaal blij dat alles volgens plan liet maarja het was alweer te vroeg gejuicht.
als ik de loc vooruit wil rijden houd de stoomgenerator op en als ik hem achteruit rijd lijkt het wel alsof ze de stroom moeten delen.
ik heb hem als volgt aangesloten:
blauw en wit voor de stoomgenerator
oranje en grijs voor de motor
en rood en zwart voor de stroomafnemers.
ik weet niet wat ik fout heb gedaan dus meschien kan een van jullie mij helpen
ik hoor graag van jullie
mvg
johannes bergsma
-
Wit (en ook geel) is voor de verlichting voor (of achter)
Dus vandaar dat hij het maar een kant op doet.
Is er niet nog een groen of een paarse draad?
Anders moet je kijken of je het via function mapping allebei de kanten op kan laten gelden.
Groet,
Hans
-
het is dus heel erg raar,
ik zit dus ook een gele draad aan, deze had ik eerst aangeslotenop de decoder alleen toen ging ik de stroom meten er toen bleek er niks te zijn.
er zit ook geen groene draad aan dit vond ik dus ook wat raar.
en wat is function mapping
meschien kan je iets vinden over deze decoder op internet ik heb er zelf weinig verstand van
mvg
johannes bergsma
-
Deze dekoder heeft nog 2 uitgangen (F1 en F2)maar daar zit standaard geen draad aan. Kijk in de handleiding en je ziet waar je ze moet aan solderen. Dan werkt de rookgenerator apart van de verlichting.
Succes
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
dus als ik het goed begrijp,
ik soldeer nog twee extra draadjes op de aangegeven punten deze verbind ik met de stoomgenerator.
alleen hoe kan ik deze dan als extra functie instellen op mijn trix mobile station ? ik kan niet eens een cv instellen meschien nog een tip ?
of herkend de mobile station het en kan ik hem dan wel als extra functie instellen ?
-
ik keek net ff snel naar de decoder alleen ik zie helemaal geen aansluitpunten voor de draden ???
ben ik nou blind ?
mvg
johannes bergsma
-
Johannes,
Als je in de handleiding kijkt op blz 2 zie je een plaatje van de dekoder.
A1 en A2 geven aan waar je de draden moet solderen.
Op een Mobiel station zal de dekoder gewoon reageren op F0 (licht) en F1 en F2. Je zal het niet zien in het scherm maar via Motorola II moet het gewoon werken. Je hoeft geen CV in te stellen hiervoor.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
ik heb in deze handleiding gekeken alleen op de plaats waar die draden staan zitten de oranje en grijze draden.
er is ook geen ruimte meer om ergens draden naast te solderen.
ik hoor het wel
mvg
johannes bergsma
-
Je kunt ook de witte en de gele draad samen aansluiten op de rookgenerator. Dan doet hij het in beide richtingen en hoef je niet op de print te solderen.
-
als ik de loc vooruit wil rijden houd de stoomgenerator op en als ik hem achteruit rijd lijkt het wel alsof ze de stroom moeten delen.
ik heb hem als volgt aangesloten:
blauw en wit voor de stoomgenerator
oranje en grijs voor de motor
en rood en zwart voor de stroomafnemers.
Als je de rookgenerator met de lichtfunctie aan wilt sturen kan dat volgens mij prima.
Je sluit de rookgenerator gewoon aan met aan een kant de blauwe draad en aan de andere kant de witte EN de gele draad. Je rookgenerator werkt dan in beide richtingen.
Het enige probleem dat je dan nog kunt hebben is dat de lichtuitgangen niet genoeg vermogen (= stroom) kunnen leveren voor de rookgenerator.
Dat zou kunnen verklaren wat jij bedoelt met "stroom delen".
Sluit anders eens een lampje aan in plaats van de rookgenerator. Dan weet je precies of je uitgangen goed reageren.
succes,
Jan Willem
p.s. ik zie dat er tijdens het schrijven van dit berichtje meer reacties zijn geweest. Klaas heeft dus intussen hetzelfde gezegd....
-
dat is dus juist het probleem,
dat dacht ik dus eerst ook. geel en wit zijn toch over het algemeen voor het licht ? ik had die twee draden aangesloten alleen er komt gewoon geen stroom , ik heb het nagemeten maar er gebeurt helemaal niks.
en als ik de blauwe en de witte aansluit is er wel stroom.
het lijkt mij allemaal wat vreemd meschien iemand nog een tip.
mijn eerste plan was om de rookgenerator te bedienen met de draden van de verlichting kan dit niet ofzo ?
mvg
johannes bergsma
we komen er met zijn allen wel uit 8)
-
Het lijkt me wel raadzaam om ff de max belasting van F0 in de gaten te houden. BR23 met lampjes denk ik, wat vreet de smoker? Je zou ook nog de achterlichten op kunnen offeren aan de generator en met funktiemapping je licht voor in 2 richtingen laten branden (en idem dito om F1 in twee richtingen te laten werken). En Johannes, de generator komt dus aan of geel en blauw, of wit en blauw of voor zover die te vinden is funktieuitgang C of D en blauw!
-
ik zag EN staan ik ga dit direct even proberen ::)
als het lukt horen jullie het wel
mvg
johannes
-
trouwens in de br 23 zitten geen lichten
dus deze kan ik ook moeilijk aansluiten :P
mvg
johanes
-
hahah yes yes.
het gele draadje bij het witte aangesloten en hij deed het ;D.
alleen delen ze dan nog steeds de stroom of is dit probleem ook verholpen ?
mvg
johannes bergsma
-
Tataa, en wat lees ik in de handleiding van de 76420:
Statt der Glühlampen für die Beleuchtung können auch andere Verbraucher, wie beispielsweise
ein Rauchgenerator, an die Lichtausgänge angeschlossen werden.
Für fahrtrichtungsunabhängiges Schalten können die Ausgänge miteinander verbunden werden.
Wat bedoel je trouwens met stroom delen?
-
dit stond ook in mijn handleiding ;) ik snapte het allen niet precies :P
met stroomdelen bedoel ik : als de stoomgenerator aanstaat en ik begin te rijden dat er dan minderstoom uit komt. dit is helaas nog steeds zo dit lijkt me een beetje appart. het rijden met de stoomgenerator aan gaat nu wel goed nu aleen het probleem van het stroomdelen nog.
mvg
johannes bergsma
-
Wat ik al zei: probeer eens een lampje aan te sluiten in plaats van de rookgenerator.
Als bv. je decoder op het verkeerde aantal rijstanden staat ingesteld (bv. 14 terwijl de centrale hem met 128 aanstuurt) gaat de verlichting knipperen als je gaat rijden. Dit zou het probleem wel eens kunnen verklaren.
Of controleer de programmering van je decoder eens op dat punt.
groeten,
Jan Willem
-
ik zal de test met het lampje nu gaan proberen,
het instellen van de decoder zal moeilijk gaan met mijn trix mobile station ::) :'( je kan hier alleen het lok adress me invullen.
tenzij je een mobile station los koopt dan kan het wel , mijne komt helaas uit een startset.
meschien is dit uptedaten ofzo ?
mvg
johannes bergsma
-
dit stond ook in mijn handleiding ;)
Ja, logisch, de handleiding die jij hebt is hetzelfde als die waar ik in kijk. ;)
Verder ben ik het helemaal eens met het advies van Jan Willem. Even een lampje aansluiten in plaats van de rookmachine, en kijken wat er gebeurt.
-
ik heb het net even getest
en het was een goede test ;D
ik kon nu duidelijk zien dat het lampje minderging branden als ik de trein harder liet rijden ( ik heb hem even tegen een stoomblok laten rijden)
ik heb een gewoongloeilampje gebruikt.
maar het probleem is nog steeds het zelfde
als ik de trein harder laat rijden gaat er minderstroom naar het lampje of stoomgenerator.
wat is hier aan te doen
we komen er wel uit
mvg
johannes bergsma
-
van het ene komt het andere ???
ik heb net nog wat getest. als ik het lampje aansluit zonder de stoomgenerator kan ik hem gewoon aan en uit zetten.
als ik de stoomgenerator en het lampje bijde aansluit dan blijft het lampje branden ??? zelf als ik de stoomgenerator niet aanzet blijft het lampje branden
lijkt mij wat raar of is hier een verklaring voor ?
mvg
johannes
-
Kan het niet zijn dat de effectieve spanning iets lager is geworden door het digitaliseren. En dat je daardoor onder de kritische grens voor de voedingsspanning van deze generator bent gekomen ?
-
ik heb in deze handleiding gekeken alleen op de plaats waar die draden staan zitten de oranje en grijze draden.
er is ook geen ruimte meer om ergens draden naast te solderen.
Z.O.Z Johannes!. Zze gebruiken de andere kant ook.!
Overigens kan de dekoder best wel wat vermogen leveren, zit daar maar niet over in.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
kan je dat eens uitleggen ? ik ben nog maar 16 ???
ik ben helaas niet een elecitichien.
maar hoe krijg ik het probleem verholpen van het spanning afpakken van de rijdende trein ?
iemand nog een tip
mvg
johannes
-
hallo,
ik zie nu de plaatsen waar ik de a1 en a2 aan moet solderen.
moet ik hier gewoon de draden aan solderen en dan die draden naar de rookgenerator laten lopen ?
ik hoor graag van jullie
ik ben helaas niet zo technisch.
mvg
johannes
-
hallo ;D
ik heb de a1 en a2 aangesloten en ik drukte op F1 en jah hoor hij werkte :D het maakt niet uit hoe hard ik hem laat rijden hij stoomt mooi door :D
echt bedankt voor alle jullie goede tips hier kan ik wat mee
mvg
en nogmaals bedankt
johannes bergsma
-
Kan het niet zijn dat de effectieve spanning iets lager is geworden door het digitaliseren. En dat je daardoor onder de kritische grens voor de voedingsspanning van deze generator bent gekomen ?
Lijkt me niet. Ingangsspanning = 18V blok. Na gelijkrichting resulteert dat in 18V =, theoretisch minus 2x 0.5V vanwege de diodes. Blijft 17V over, genoeg voor een smoker. Kan hooguit een beperking in maximale last voor een funktieuitgang zijn. Inmiddels praat (of liever gezegd rooksignaalt) zijn ding, dus het lijkt me opgelost 8)
-
Is na het gelijkrichten 18V blok echt 18V = ? Ik verwacht dat het iets lager zal zijn.
En is het niet 0,7V spanningsval over een diode, dus 1,4V verlies ?
Oorspronkelijk was de stoomgenerator aangesloten op de verlichtingsdraad. De decoder kan als een 'dimmer' voor het licht worden gebruikt. Staat die op maximaal bij de fabrieksinstelling ?
Deze redenen brachten mij op de suggestie naar de spanning te kijken. Het feit dat het nu, op een ongeregelde uitgang van de decoder, wel werkt, bevestigt mijn vermoeden een beetje.
-
Laat het 0,7V zijn, dan nog houdt je 16.5V over. Genoeg voor mr. Smokey.
Je funktieuitgang staat vlgs. mij default op max output (dat is ook weer pulsbreedtegestuurd volgens mij). Bij dimmen ga je terug, maar dat moet eerst ingesteld worden. Aangezien de originele poster al een erg simpel setje had waar weinig mee aan de CV's gesleuteld kon worden, verwacht ik niet dat die funktieuitgangen teruggeschroefd waren. Ik denk dat het meer te maken had dat ie vergeten was dat de blauwe draad deel uit moest maken van z'n stroomcircuit...
-
De decoder kan als een 'dimmer' voor het licht worden gebruikt. Staat die op maximaal bij de fabrieksinstelling ?
Wederom brengt de handleiding uitkomst. Kijk naar CV49 en 50.
CV49 bepaalt of uitgangen A1 en A2 meedimmen. Die staat af fabriek op aan.
CV50 bepaalt de diminstelling. Het bereik is 0-63, fabrieksinstelling is 32, dus halverwege.
Conclusie: af fabriek staan alle uitgangen half gedimd. En uit de specificaties blijkt dat elke uitgang geschikt is voor maximaal 1A, ze zijn dus gelijkwaardig. Des te vreemder dat de rookgenerator op de A1 en A2 anders reageert dan op de lichtuitgang.
Of zijn A1 en A2 ook parallel aangesloten? Dat zou het effect kunnen verklaren, aangezien A1 en A2 gelijktijdig in kunnen staan, en de lichtuitgangen maar 1 tegelijk.
-
Hoi,
Ik wee niet zeker welke versie jij hebt van de 23, maar bij de mijne zit de rookgenerator gewoon in het chassis (verbonden met de wielen dus). Dit betekend dat je de blauwe draad niet mag aansluiten!
Bart
-
Dank voor de toelichting Klaas. (Helaas heb ik geen decoder-handleiding, dus kan het niet nalezen)
Johannes schreef : "Ik zie nu de plaatsen waar ik de A1 en A2 aan moet solderen. Moet ik hier gewoon de draden aan solderen en dan die draden naar de rookgenerator laten lopen ?"
Johannes schreef : "Ik heb de A1 en A2 aangesloten en ik drukte op F1 en jah hoor hij werkte.".
Alles bij elkaar genomen, is het mij een raadsel waarom het werkt. A1 en A2 zijn twee verschillende uitgangen, corresponderend met F1 en F2 voor de bediening. In het bericht van Johannes lees ik dat dat de generator tussen A1 en A2 hangt, te bedienen met F1.
-
Hoi,
Ik wee niet zeker welke versie jij hebt van de 23, maar bij de mijne zit de rookgenerator gewoon in het chassis (verbonden met de wielen dus). Dit betekend dat je de blauwe draad niet mag aansluiten!
Bart
ik heb een roco br 23 105 deze heeft idd voorin ook stroomafnemersWederom brengt de handleiding uitkomst. Kijk naar CV49 en 50.
CV49 bepaalt of uitgangen A1 en A2 meedimmen. Die staat af fabriek op aan.
CV50 bepaalt de diminstelling. Het bereik is 0-63, fabrieksinstelling is 32, dus halverwege.
Conclusie: af fabriek staan alle uitgangen half gedimd. En uit de specificaties blijkt dat elke uitgang geschikt is voor maximaal 1A, ze zijn dus gelijkwaardig. Des te vreemder dat de rookgenerator op de A1 en A2 anders reageert dan op de lichtuitgang.
Of zijn A1 en A2 ook parallel aangesloten? Dat zou het effect kunnen verklaren, aangezien A1 en A2 gelijktijdig in kunnen staan, en de lichtuitgangen maar 1 tegelijk.
hoe kan ik dit dan gaan instellen ??? ik kan met mijn trix mobile station alleen het loknummer in stellen is mijn tirx mobile station niet utedaten ofzo ?
en ik heb nog even een andere vraag, ik heb a1 en a2 alle twee op de stoomgenerator aangesloten en op F1 gedrukt en hij werkte, terwijl ik net las dat het twee extra uitgangen zijn dus a1 is appart en a2 appart waar moet ik dan de andere draden weg toveren voor a1 heb je neem ik aan toch ook 2 draden nodig en dit lijkt mij ook voor a2
mvg
johannes bergsma
-
Via de site van Uhlenbrock heb ik de handleiding gedownload. Dat is deze (http://www.uhlenbrock.de/%3aDAVID/ARCHIVE/GROUP/IHS/1/1150/www/3/4/0/3/2/I74ECBA7-003.apd/Bes76420.pdf).
Zusätzliche Sonderfunktionen wie Rauchgenerator, Telexkupplung oder eine Führerstandsbeleuchtung können an die Sonderfunktionsausgänge A1 und A2 angeschlossen werden. Die Zuleitung des Verbrauchers wird direkt an die Decoderplatine angelötet. Die Rückleitung wird entweder
mit dem blauen Kabel des Decoders oder mit dem Lokchassis (Masse) verbunden.
Het essentiele stukje even vrij vertaald :
De twee extra functie's worden aangesloten op resp. A1 en A2, de tweede draad ('terugleiding') is OF de blauwe draad OF de massa (het chasis) van de loc.
Dus aansluiten op A1 en Blauw (of massa) en bedienen via de knop F1
en aansluiten op A2 en Blauw (of massa) en bedienen via de knop F2.
(Als de massa wordt gebruikt moet de blauwe draad NIET aangesloten worden !)
Je decoder kun je niet zelf instellen via de Trix mobile station. De Trix is daar te beperkt voor. Je zult dus de loc moeten meenemen naar iemand die een centrale heeft met instelmogelijkheden, en daar je loc even op de rails moeten zetten. Bijvoorbeeld de leverancier van de decoder.
-
Ik heb net even de handleiding van de TRIX MS zitten lezen, maar daar kun je gewoon die decoder mee programmeren hoor, gewoon op de programmeerrails zetten en het gewenste CV nummer selecteren en daarna de juiste CV waarde opgeven.
Mvg
Wim.
-
hallo wim,
ik denk dat jij een handleiding op het internet hebt gelezen of niet ?
want als je hem los koopt heeft hij meer fucties dan als je hem uit een stratset hebt, mijne komt dus uit een stratset ( helaas)
maar ik vroeg me af of ik hem niet kun updaten ?
ik hoor graag van jullie
mvg
johannes bergsma
-
En wat is dan het verschil volgens jouw, volgens mij is er namelijk geen enkel verschil. En er is maar 1 handleiding voor de Trix MS.
Mvg
Wim.
-
Johannes,
Gewoon even de uitgebreide handleiding downloaden en deze lezen. Bij de startset zit waarschijnlijk alleen de beknopte handleiding. Beide te vinden op de Trix site.
Ik kan nergens vinden dat er twee verschillende mobile stations zouden bestaan.
Gr.
Eric
PS Hier http://www.trix.nl/support/handleidingen-1 (http://www.trix.nl/support/handleidingen-1) vindt je ze beide.
-
ik zal jullie vertellen ik heb helemaal geen handleiding ::)
ik heb hem via speurders gekocht ;)
allen ik heb die handleiding wel eens gelezen maar als ik een loc wilprogrameren kan ik toch helaas alleen een nummer in spellen voor de loc :o dit leek mij ook wat raa maar ik kreeg het niet voor elkaar om er ook een emoticon van een loc bij te krijgen dit is toch echt wel mogelijk maar ik krijg het niet voor elkaar
ik zal die handleiding eens uitprinten en nogmaals doorlezen meschien word ik er wijzer van.
mvg johannes bergsma
-
hallo ik heb het geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.
als ik op esc druk moet ik toch op een of andere manier naar beneden kunnen gaan om voor nieuwe loc te kiezen of loc wissen of wijzig loc
ik heb alle knoppen al geprobeerd alleen ik krijg toch echt allen service in mijn beeldscherm ik moet op een over andere manier naar beneden gaan. allen hoe ???
ik hoop dat jullie het weten
mvg
johannes
-
Het staat er vrij duidelijk :
Door aan de draaiknop te draaien kan het gewenste nevenmenu gekozen en door het indrukken van de draaiknop geactiveerd worden.
De volgende nevenmenu’s zijn beschikbaar:
“SERVICE” (schakelt om naar het servicemenu), “NIEUWE LOC”, “WIJZIG LOC” en “LOC WISSEN”.
-
Johannes, je wil te snel.
Eerst vertel je dat je geen handleiding hebt, die moet je nog uitprinten. En amper 10 minuten later kom je melden dat je het niet voor elkaar krijgt. Zo snel kun je die conclusie niet trekken. Ga er nou eens op je gemak voor zitten, lees die handleiding regel voor regel, en speel alles na wat daar gezegd wordt. En dan niet gelijk beginnen met het programmeren van de decoder, maar vanaf het begin alles lezen en naspelen. Ik heb intussen ook de moeite genomen om de handleidig te lezen, en wat jij wil doen staat er echt. Maar je moet gewoon even alles wat er staat goed tot je door laten dringen.
-
hallo ik heb het geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.
als ik op esc druk moet ik toch op een of andere manier naar beneden kunnen gaan om voor nieuwe loc te kiezen of loc wissen of wijzig loc
ik heb alle knoppen al geprobeerd alleen ik krijg toch echt allen service in mijn beeldscherm ik moet op een over andere manier naar beneden gaan. allen hoe ???
ik hoop dat jullie het weten
mvg
johannes
Zo verander je ook geen decoder CV's, je moet je lok op een programmeerrails zetten en via het menu naar de optie DCC programmeren, daar kun je dan iedere CV welke jij wil veranderen.
Mvg
Wim.
-
en hoe kom ik het service menu ? ik krijg het toch echt niet voor elkaar ???
ik zal wel wat fout doen.
ik heb trouwenens ( en helaas nog een probleem :o)
ik ging vammidag even wat testen en toen kwam ik er achter dat de stoomgenerator nog steeds zijn stroom deeld, als ik de trein op het hardst zet komt er helemaal geen stoom meer uit , in het echt zou hij toch meer gaan roken :P
kan ik dit instellen met mijn mobile station ofzo of is hier nog een andere verklaring voor ?
mvg
johannes bergsma
het komt wel goed jullie zijn pro's ;D
-
Johannes, je wil te snel.
Eerst vertel je dat je geen handleiding hebt, die moet je nog uitprinten. En amper 10 minuten later kom je melden dat je het niet voor elkaar krijgt. Zo snel kun je die conclusie niet trekken. Ga er nou eens op je gemak voor zitten, lees die handleiding regel voor regel, en speel alles na wat daar gezegd wordt. En dan niet gelijk beginnen met het programmeren van de decoder, maar vanaf het begin alles lezen en naspelen. Ik heb intussen ook de moeite genomen om de handleidig te lezen, en wat jij wil doen staat er echt. Maar je moet gewoon even alles wat er staat goed tot je door laten dringen.
ach ja er stond een register voor in dus het was gewoon even opzoeken de eerste 30 paginas waren in het duits dus dit was onnodig. ::)
-
over dat te snel willen heb je zeker een punt ::)
maarja ik ben een jonge van 16 en ik heb nou ook nie echt al het gedult van de wereld he :P
mvg
johannes
-
Johannes, het is heel erg simpel, als niets meer lukt of helpt, dan blijft er nog maar één ding over, en dat is RTFM.
Mvg
Wim.
-
wat is RTFM precies ???
maar ik heb trouwens net in de handleiding gelezen dat je via de draaiknop naar een neven menu kan komen maar dit krijg ik toch echt niet voor elkaar
iemand meschien een tip
mvg
johannes
-
Advies : Eén probleem tegelijk aanpakken, niet alles door elkaar.
Edit : RTFM = Read The F*cking Manual
-
haaha
Read the Fucking Manual dit kende ik niet ::)
maar ik snap best wat in die handleiding staat ik heb dit al een keer eerder gelezen maarja als er staat dat je aan die knop moet draaien en er gebeurt niks ::) het is mij allemaal een groot raadsel ::)
maar ik had dus nog steeds de vraag hoe krijg ik het voor elkaar dat de stroom niet gedeeld word dus als ik de trein op het hardst zet dat er geen stoom meer uit komt
mvg
johannes
-
maar ik had dus nog steeds de vraag hoe krijg ik het voor elkaar dat de stroom niet gedeeld word dus als ik de trein op het hardst zet dat er geen stoom meer uit komt
mvg
johannes
Door het op de juiste manier aan te sluiten, en dat staat ook weer in de fijne manual van de decoder.
Mvg
Wim.
-
heej wim,
jah dit klopt dit staat dus idd in het boekje.
ik heb hem op de functie aangesloten
alleen tocht deelt hij de stroom nog
mvg
johannes
-
Johannes, dan nog een keer.
Door het op de juiste manier aan te sluiten, en dat staat ook weer in de fijne manual van de decoder.
Mvg
Wim.
-
En maak die blauwe draad los ;D
Bart
-
Inderdaad, Locpaint. Het vermoeden dat dit belangrijk is, werd al eerder genoemd. Zie in dit draadje het bericht op 26 maart 2008, 08:00:14 !
-
En op 26 maart 0.38 uur!
Maar heeft'ie het nou ook al gedaan?
Bart
-
@Lokpaint, omdat enige reactie op beide berichten ontbreekt, heb ik mijn twijfels.
Toelichting kregen we wel : "maarja ik ben een jonge van 16 en ik heb nou ook nie echt al het gedult van de wereld he" .........
(johannes, 26 maart 2008, 19:51:12)
-
Gezien zijn eerdere berichten hier, zijn er een aantal mogelijkheden:
ofwel er staat binnenkort een goedkoop BR023 setje op Marktplaats,
ofwel hij heeft het opgelost gekregen en dat hoeft het forum toch verder niet te weten?
Of toch iets anders....
Hoe dat ding nog heeft kunnen staan stomen hangend aan twee extra funktieuitgangen is me nog steeds een raadsel, maar de wonderen zijn de wereld nog altijd niet uit 8)
-
hallo
ik ben gister weer eens even met mijn decoder bezig geweest.
ik heb de draad van de fucntie a1 en de blauwe draad aangesloten.
en ja hij werkt allen ik heb ook nog even voor een test een lampje aangelsoten en als ik de trein op het hardst zette brande het lampje minder hard maar dit was minimaal.
nu moet ik het alleen nog voor elkaar te krijgen om mijn loc goed te programeren met mijn mobile station alleen ik krijg het niet voor elkaar zoals al eerder gemeld.
iemand nog een tip ???
mvg
johannes bergsma
-
nu moet ik het alleen nog voor elkaar te krijgen om mijn loc goed te programeren met mijn mobile station alleen ik krijg het niet voor elkaar zoals al eerder gemeld.
iemand nog een tip ???
Ik heb nog een multimuis te koop ;D ;D
Bart
-
hallo,
sorry maar ik heb geen intesse in een multimaus.
maar ik heb nog steeds meerde problemen.
1 : als ik mijn trein harder laat rijden komt er minder stoomgenerator
2 ik kan mijn loc maar niet goed programeren met mijn mobile station ik kan gewoon op een of andere manier niet naar het volgende keuze menu komen
als je een tip hebt,
ik kan niet wachten
mvg
johannes bergsma
-
ik kan niet wachten
Je zult denk ik wel moeten!
-
Beste Johannes ,
Het is inmiddels technisch een onleesbaar en praktische resultaat nog niet wat het moet zijn.
Het komende weekend zijn bij verschillende verenigingen open dagen is het niet verstandig om daar eens even binnen te stappen het zij met je lok
om dan tot een juiste analyse te komen.
Wij in Dordrecht hebben een treinen dokter (helaas ondergetekende is dit jaar weer de klos)en heeft al vele mensen kunnen helpen.
wil.
-
2 ik kan mijn loc maar niet goed programeren met mijn mobile station ik kan gewoon op een of andere manier niet naar het volgende keuze menu komen
Sorry, kan het niet laten...
Zit er misschien een kinderslot op? 8)
-
2 ik kan mijn loc maar niet goed programeren met mijn mobile station ik kan gewoon op een of andere manier niet naar het volgende keuze menu komen
als je een tip hebt,
ik kan niet wachten
mvg
johannes bergsma
Sorry hoor Johannes, maar als je denkt dat je op deze manier beter of sneller geholpen zult worden, dan heb je het toch echt aan het verkeerde einde.
Wij hebben hier de goedheid om iemand te helpen, en niemand is daar toe verplicht of kan daar verplicht voor worden gesteld.
Er zijn je al door meerdere mensen zeer concrete vragen aan je gesteld, geen enkele is beantwoord. Inmiddels zijn er al heel veel nuttige tips aan je gegeven, maar ook die schijn je niet uit te voeren. Dus wat denk je nu zelf, denk je dat wij door ons beeldscherm kunnen zien of kunnen ruiken, wat jij allemaal aan en in elkaar hebt zitten te knutselen? Ook kunnen wij niet zien of jij de knopjes en de stapjes juist doorloopt met je Mobiel Station. Dus ga er mee naar iemand die er meer verstand van heeft, en vraag ter plekke om uitleg.
Mvg
Wim.
-
Om een 76420 te programmeren, heb je volgens de manual die bij de
decoder wordt geleverd min. nodig: een IB, DCC- of motorola centrale.
Is de TRIX MS een volwaardige DCC centrale of een rijregelaar met een standaard lokomotieven bibliotheek a la de Mar* MS?
ter info: het lukt mij dus ook niet om de CV's van een 76420 te wijzigen met
de Mar* MS.....en dat is het broertje van de Tr* MS
(CV's van de 76420 wijzigen met de MM lukt dus wel hier... :)
Gr. Paul
-
gelukkig ik ben dus niet de enige ;)
maarja laten we dat maar even achterwegen laten.
ik zit dus nog steeds met het zelde probleempje.
ik heb de handleiding van mijn decoder doorgelzen en zoals daarin stomd mijn rookgenerator aangesloten op f1
als de loc stil staat komt er een heleboel rook uit ( echt een prachtig gezicht) allen zodra ik de loc laat rijden komt er helaas veel minder rook uit.
moet ik dit nou instellen met cv enzo of heb ik iets anders fouts gedaan ?
voor alle info nog even : ik heb dus een draadje gesloldeerd op de plaats van a1 en die op de rookgenerator aangelsloten, en ik heb de blauwe draad van de decoder ook op de rookgenerator aangesloten. ( net zoals in de handleiding staat)
ik hoop dat ik jullie nog genoeg informatie heb gegeven
mvg
johannes bergsma
( als er wat rare zinnen in staan komt dit door mijn dyslexie) ::)
-
Toch nog maar even een citaat uit de handleiding van het Trix mobile station:
"Pas op:met het Mobile Station heeft u toe-
gang tot alle in de decoder aanwezige (en
niet geblokkeerde)CV ’s.Het wijzigen van de
CV waarden vereist kennis van de daarmee
verbonden instellingen (zie ook de documen-
tatie van de decoder).Verkeerde instellingen
kunnen tot ver reikende verstoringen van de
decoderfunctie leiden."
Het kan dus, en als het niet lukt dan doe je iets verkeerd.
-
ik ben er achter ;D
ik weet denk ik waarom hij de stroom deelt. hij deeld volgens mij de stroom omdat hij ook stroom krijgt via de wielen. want zodra ik de voorkant van de loc van de rails haal stopt de stoomgenerator ook.
dus dat zal het wel wezen allen als ik de voorkant van de trein van de rails haal dan stoom de stoomgenerator dus ook, hij krijgt dan op een of andere manier geen stroom dit vind ik toch wat raar omdat ik er wel de twee draden naar de stoomgenerator aangesloten
mvg
johannes
-
Johannes, zou je niet beter het advies van Wil op kunnen volgen? Gr. Paul
-
ik zou wel willen maar er is zo 1 2 3 niet een club bij mij in de beurt.
ik woon zelf in Franeker in Friesland.
mvg
johannes
-
hallo ;D
mijn opa is hier vanochtend geweest en hij heeft me geholpen.
hij heeft toevallig electro gestudeerd ::)
na menige testen en draadjes solderen is het gelukt.
alles werkt nu prima.
ik wil jullie bedanken voor alles en voor jullie tips
mvg
johannes bergsma
-
Dan is de hulp toch dichterbij dan een vereniging.
Zo zie je maar weer eerst maar de volgende keer aan opa vragen.
wil.
-
Ohhh, het moest dus gewoon op de juiste manier aangesloten worden, zoals hier al meerdere malen tersprake is geweest. Ook hier weer een gevalletje RTFM en dan DWDIS.
Sorry, als het je raakt, maar de waarheid kan erg hard zijn.
Mvg
Wim.
PS.: Het was dus iets anders, dan een decoder probleem.
-
het lag nie aan de draadjes , het lag aan wat anders ;)
mvg
johannes
-
En mogen wij ook weten waaraan het dan wel lag. Hebben anderen er misschien ook nog wat aan.
Gr.
Eric