BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 25 March 2008, 13:35:58

Titel: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Chris op 25 March 2008, 13:35:58
Uitgegeven: 25 maart 2008 13:27

AMERSFOORT - Het is onbestaanbaar dat het spoornetwerk in Nederland nog steeds niet is opgewassen tegen het Nederlandse weer. De massale uitval door bevroren wissels, dinsdag tijdens de ochtendspits in Rotterdam, is de zoveelste regelrechte blamage.
ANP

Dat vindt ROVER, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer. "Wanneer er een meter sneeuw valt, het 25 graden vriest of het is windkracht 10, dan heeft Rover begrip voor het ontstaan van problemen op het spoor", aldus de belangenorganisatie.

"Maar een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur. De wisselverwarmingen, die dienen om vastvriezen van de bewegende onderdelen van wissels te voorkomen, hadden gewoon hun werk moeten doen."

Bron : NU.nl

Nu zat ik vanochtend ook vol verbazing te luisteren naar het nieuws....
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Remco vM op 25 March 2008, 13:50:27
Het is toch maf dat door dit kleine beetje sneeuwval alles ontwricht raakt :-|

Maar goed de rest van nederland ook, 800 km file :-X
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: mmhajvth op 25 March 2008, 14:17:59
Vanochtend 09:00, Alphen aan den Rijn > Den Bosch in 2.5 uur gedaan  :(
Normaal kan dat in 1:15  :-[

En als je dan tussen de rails kijkt ligt er bijna niets  :-|
Misschien moet Pro Rail toch eens met de Noorse collega's gaan praten?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: ArtMan op 25 March 2008, 14:18:44
Hebben spoorwegen in andere landen ook problemen met sneeuwval?

Hoe doen ze dat dan in Zwitserland?
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Marc tramt op 25 March 2008, 14:30:38
Barendrecht - Vlaardingen: 2 uur en 3 kwartier......  Inderdaad was ik behóórlijk verbaasd over  zoveel ellende door 8mm sneeuw (zowel op de weg als op het spoor).
Ter verdediging van NS/ProRail: In het kleine half jaar dat ik tussen beide plaatsen forens is het pas de eerste vertraging van meer dan 10 minuten.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: amber op 25 March 2008, 14:40:15
Ik verbaas me er nog steeds over. We hebben in Nederland al bijna 170 jaar spoorwegen. In die 170 jaar zijn er diverse grote uitvindingen gedaan en staat de techniek tegenwoordig voor niks. We zijn in staat om Zeeland droog te houden bij een westerstorm, kunnen 300 km/u over de rails zoeven en er past een complete pc in je binnenzak. Maar zoiets als bladeren op de rails of sneeuwval vormt tegenwoordig een mega groot probleem. Dat is toch eigenlijk belachelijk?
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: MR op 25 March 2008, 15:56:09
Volgens mij was er vroeger ook wel eens vertraging vanwege sneeuw en andere omstandigheden die bij het ophet opstellen van de dienstregeling niet zijn meegenomen. Vroeger zal er ook wel geklaagd zijn. Misschien was er vroeger meer tolerantie ten opzichte van vertragingen. Het tempo lag lager en de reistijden waren langer en bovendien was het eigen vervoer ook gevoelig voor ongunstige weersomstandigheden: fiets, paard en wagen, punter en te voet.

Groeten,

Marco
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 25 March 2008, 16:01:47
Vanochtend 09:00, Alphen aan den Rijn > Den Bosch in 2.5 uur gedaan  :(
Normaal kan dat in 1:15  :-[

Ik ken dat vanaf mijn huis in Maassluis naar school in Utrecht doe ik normaal 1,5 uur over vanochtend heb ik er ruim 3 uur en een kwartier overgedaan.

Zelfs uiteindelijk maar via Den Haag Centraal gegaan want richting Utrecht reed er vanaf Rdam Centraal echt niks.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: mmhajvth op 25 March 2008, 16:50:39
Ja ik vind eigenlijk echt dat als ze het in Noorwegen, Zwitserland en diverse andere koude landen kunnen... Waarom wij dan niet?  :-[

Zijn we te dom? Is er gewoon nog niet over nagedacht? Boeit het de spoorweg beheerder gewoon helemaal niets? Of kost het te veel om hier die trucjes vanuit het buitenland over te nemen?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Arjan6511 op 25 March 2008, 16:56:12
Tegenwoordig heeft alles te maken met geld, is in de meeste gevallen de oorzaak. En als je tegenwoordig een investering wil doen ben je met alle bureaucratie zo een jaar verder.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 March 2008, 17:08:19
Ja ik vind eigenlijk echt dat als ze het in Noorwegen, Zwitserland en diverse andere koude landen kunnen... Waarom wij dan niet?  :-[ 

In landen als Zwitserland en Noorwegen hebben ze 6 maanden per jaar last van sneeuw. Dus die hebben machines om daar iets aan te doen. In Nederland is dat niet rendabel, omdat er te weinig werk is voor die machines in verhouding tot de investering.

En vroeger, ja toen werden wissels met de hand bediend vanuit een plaatselijk seinhuis. En als zo'n wissel niet wilde, dan werden er een paar mannetjes op afgestuurd, die waren altijd in voldoende aantallen in de buurt.

Vergeet ook even niet dat er in Zwitserland tot voor kort spoorlijnen waren die 's winters een paar maanden uit bedrijf gingen, omdat het te veel mankracht kostte om ze berijdbaar te houden.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Felix op 25 March 2008, 17:41:24
Vandaag eindelijk weer eens drie Plan Vtjes van Alphen aan den Rijn naar Utrecht en weer terug. Verder niks aan de hand, de terugweg was alleen erg druk in de trein ;D
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: stig op 25 March 2008, 17:42:41
Vergeet ook even niet dat er in Zwitserland tot voor kort spoorlijnen waren die 's winters een paar maanden uit bedrijf gingen, omdat het te veel mankracht kostte om ze berijdbaar te houden.

Ik dacht juist dat men veelal met man en macht de spoorwegen open hielden ten koste van autopassen. De bouw van de Vereina tunnel is bijvoorbeeld gekozen boven het sneeuwvrij houden van de Flüelapas.

Maar goed, het was wel vermakelijk in de file. Vooral naar de snelweg toe was het lachen, al die bange gezichtjes achter het stuur van nieuwe seats en renaultjes.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Henk Uijterwaal op 25 March 2008, 17:46:33
Het verbazingwekkende van vandaag is dat het behalve sneeuwt ook dooit (het was hier tenminste de hele dag boven 0 en de sneeuw was telkens na een kwartiertje weer verdwenen). Dan heb je dus alleen water over. Hoe kan het dat het treinverkeer daar last van heeft? Veel meer dan een flinke maartse bui was het bij elkaar echt niet.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: KNed op 25 March 2008, 17:49:29
Hier bij Rotterdam duurde het vanmorgen wel beduidend langer dan een kwartier voordat de sneeuw weg was hoor.

Koen
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Felix op 25 March 2008, 17:50:25
Vooral naar de snelweg toe was het lachen, al die bange gezichtjes achter het stuur van nieuwe seats en renaultjes.

Wat is er nou weer mis met Seat en Renault :P
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: stig op 25 March 2008, 17:52:23
Klopt. Maar toch... Niet alleen bij de NS kunnen ze het niet aan, maar half Nederland weet opeens niet meer hoe zich te gedragen bij gladheid. Of is gewoon niet opgegroeid met het fenomeen  "autorijden en sneeuw".
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: rail4marcel op 25 March 2008, 17:54:01
Ik kom net terug van een weekendje skieen in de alpen. Maar die sneeuwval is toch wel heel irritant aan het worden. Sinds vrijdag niks anders gezien dan vallende sneeuwvlokjes. En als je denkt dat het hier erg is ga dan maar is van bern naar basel rijden in zwitserland met de auto's. Daar kunnen ze ook mooi file rijden als er 1 cm sneeuw ligt. Maar als je daar naar links kijkt kun je wel de treinen zien rijden en die hadden nergens last van.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: stig op 25 March 2008, 17:54:58
Wat is er nou weer mis met Seat en Renault :P

Ach, ik noem maar wat, hadden ook VeegWagens en Toyota's kunnen zijn... ;) Mijn kar is 15 jaar oud, dus dan ken je je wagen wel (rijd er al 12 en een 1/2 jaar in).
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Felix op 25 March 2008, 17:56:50
Ach, in Tsjechië hoor je niemand klagen als er sneeuw ligt. Gewoon gaan ;D Zelfs met de lijnbus over een (letterlijk) ijsweg.

Ohw, wel eventjes een kartonnetje voor je Skoda doen, anders slaat je motor af :P

@ Stig, waar rijd je in? ;D
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Bas, Dordrecht op 25 March 2008, 18:07:33
@ Rail4Marcel

Wij rijden zelfs met een 75 cm sneeuw nog zonder problemen....pas als er lawines neergaan moeten we wel stoppen met rijden, maar verder doet een beetje sneeuwval niets. Leve de zwitserse spoorwegen ;-)

Als ik hier collega's vertel over de vierkante wielen etc. uit Holland, begrijpen ze er niets van. Wij hebben net zoveel bladeren en slechts af en toe eens dat een trein met adhesieproblemen blijft steken. Als dat misschien 1 of 2 keer in een seizoen is, is dat al veel...

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Arjan6511 op 25 March 2008, 18:12:43
Zoals ik al zei, het heeft vooral met geld te maken. Vorig jaar was in het nieuws dat het kabinet een paar miljard in het spoor moet investeren om wat achterstallig onderhoud te werken (oorzaak), omdat er anders te veel storingen zijn (gevolg).
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: MR op 25 March 2008, 18:54:14
Als ik hier collega's vertel over de vierkante wielen etc. uit Holland, begrijpen ze er niets van. Wij hebben net zoveel bladeren en slechts af en toe eens dat een trein met adhesieproblemen blijft steken. Als dat misschien 1 of 2 keer in een seizoen is, is dat al veel...

Hm,

Veel weet ik niet van de Zwitserse spoorwegen, maar er staat mij iets bij dat daar treinen door locomotieven getrokken worden. Locomotieven zijn, dacht ik, zwaarder dan treinstellen. Zouden ze daarom minder adhesieproblemen hebben?

Groeten,

Marco
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: stig op 25 March 2008, 19:02:04
VIRM motorbakken wegen een ton of 80, lijkt me geen probleem. Bovendien zitten we hier ook nog eens met vlak land. Zwitserland heeft zo'n beetje alle moeilijkheden bij mekaar. Misschien extreme hitte uitgezonderd.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Nijboer op 25 March 2008, 19:17:58
Money......

Het is een kwestie van prioriteiten stellen..
Koplopers vernieuwen, Sprinters vernieuwen, ai..wisselverwarmingen oeps vergeten....
 
Die mooie treinen vallen wel op. (was het nou echt nodig dat die koploper vernieuwd moest worden??) Die verwarmingen heeft de gemiddelde nederlander nog nooit gezien.
Ik denk dat dat geld idd beter in de infra gestoken had kunnen worden. Maar ja, NS is geen NS meer, allemaal losse onderdelen met elk een eigen potje..

Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: rail4marcel op 25 March 2008, 19:43:36
De ns is niet verantwoordelijk meer voor de wissels. Dus zullen ze er ook geen euro insteken. Prorail is volgens mij verantwoordelijk voor de infra. Ook waren de koplopers echt aan aanpassing toe. Een treinstel gaat volgens mij 20 jaar mee moet dan een enorme rivisie krijgen en kan dan nog 20 jaar mee en is dan afgeschreven en klaar voor de sloop.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: mantaray op 25 March 2008, 19:54:02
ik heb afgelopen nacht gewerkt in het station van dordrecht (nedtrain)
het heeft een groot deel van de nacht gesneeuwd en daarna ook gedooidt
alleen de laatste uren van de nacht ging de temperatuur hard onderuit
echter bleef de wissel verwarming uit ??
dit was dus ook het geval in rotterdam het hoe en waarom moet ik schuldig blijven maar de gevolgen weten we intussen allemaal !
in roosendaal werkte de wisselverwarming wel !
uiteindelijk dordrecht - bergenopzoom in een uurtje of twee ...
ik denk dat er iemand bij prorail een knopje vergeten is om te zetten ...
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: stig op 25 March 2008, 20:16:17
ik heb afgelopen nacht gewerkt in het station van dordrecht (nedtrain)

Da's mooi, ik heb jullie niet gehoord, of de wind stond gunstig   ;)

ik denk dat er iemand bij prorail een knopje vergeten is om te zetten ...

Euhm, tijd voor een automatisch sensortje? ;D
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Bas, Dordrecht op 25 March 2008, 20:49:11
Zwitserland heeft zo'n beetje alle moeilijkheden bij mekaar. Misschien extreme hitte uitgezonderd.

Op de Lötschberg Sudrampe hebben we om de 50 Meter een emmer hangen met directe aansluiting op een watersysteem. Niet om de planten water te geven, maar door de enorme droogte en hitte op deze helling komen er erg vaak brandjes voor. We moeten dan stoppen en deze met de emmers met inhoud blussen. Mocht het al zo erg zijn dat een emmertje (of 2) niet meer helpt, moeten we meteen de Löschzug uit Brig waarschuwen zodat niet opnieuw de halve zuidhelling afbrandt. Dus ook extreme hitte is bij ons van toepassing  ;)

Groeten van de rijdende Hollander

Bas
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Hans Reints op 25 March 2008, 21:33:30
Zo rond het middaguur op Rtd-c. Je kan niet ontkennen dat het sneeuwde!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0572.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0573.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0577.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0580.jpg)

Dat dit weer ongemakken met zich mee brengt valt niet te ontkennen en is vervelend. Maar wat ik nog veel vervelender vind zijn de mensen die zo heibel maken als de trein weer eens een paar minuten te laat is of dat er een trein tussen uit valt. Die zelfde mensen gaan wel met een staalhard gezicht naar Schiphol om daar te horen dat hun vakantievlucht met anderhalf uur, maar meestal veel langer, vertraagd is en dat dan maar als zoete koek aannemen. Daar heb ik u problemen mee!

SK
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Tomas131 op 25 March 2008, 21:33:55
Ik ben het er mee eens dat wij eigenlijk wat sneeuw of ander winterweer betreft tegen niks kunnen. Ook laatst werd er een weeralarm aangekondigd en werd je afgeraden om de deur uit te gaan en waarvoor? Een paar vlokjes sneeuw die na 1 minuut al waren weggesmolten. Eigenlijk verdienen we het een keertje om een hele week met min 10 en 2 meter sneeuw te moeten doorstaan. Dan ligt alles compleet plat. Ik zou dan wel blij zijn ;D

Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Gerke op 25 March 2008, 21:43:43
Money......

Het is een kwestie van prioriteiten stellen..
Koplopers vernieuwen, Sprinters vernieuwen, ai..wisselverwarmingen oeps vergeten....
 


Nijboer, Nijboer.....


GRRRRRR  >:( "allemaal losse onderdelen." Het bekende verhaal van het klokje en het klepeltje.... prOrail is Overheid, en die is verantwoordelijk voor de INFRA. Spoor, bovenleiding, seinen etc etc. En ze zorgen voor de omroep op de stations. Ze hebben helemaal NIKS te maken met revisies van treinen. Doen we lekker zelf beslissen. (NSR oftewel BRV) DUS: NSR/BRV heeft NIKS met infra te maken en dus slaat je vergelijking HELEMAAL NERGENS op. Ik moet je eerlijk zeggen dat mij de haren te bergen rijzen als ik dit soort nonsens lees. Hopelijk heb ik e.e.a. een béétje duidelijker gemaakt

Slaap ze straks allemaal, ik ga naar m'n nest, morgen moeten er weer treinen gereden worden.   :-*
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Streamliner op 25 March 2008, 21:56:13
Sjongejonge zeg. Weer kritiek op de NS :( Als ik even dit mag zeggen. Ik vind dat de kritiek op een moment komt dat NS bezig is zijn bedrijf te voorzien van nieuwe sofware. Dat heeft nou eenmaal zijn kinderziekten maar hoe vaak lees of hoor je niet dat het geen computerstoring is? Ik bedoel neem nou de aanrijdingen. Als ze het bij de verkeersinformatie hebben over aanrijdingen betekent dit meestal dat er weer een of andere malloot voor de trein gesprongen is en de machinist dus weer een trauma heeft bezorgd. Dat vind ik nou echt heel erg voor de machinist. Tuurlijk, voor de geen die voor de trein is gesprongen is het ook vervelend maar die kiest er volgens mij meestal vrijwillig voor. Laat hem een andere manier zoeken.
Dan zijn er nog de dagelijkse files. Die zijn volgens mij een veel belangrijker probleem dan de problemen bij NS. Ik vind dat als ook maar 25% van de mensen van de auto in de trein zou stappen dat dat ook al een verbetering zou zijn. Bovendien is dat ook nog beter voor het milieu.
En meestal is de trein er nog altijd als de auto niet rijd. Zoals vandaag met de sneeuw. De verkeerschaos op de weg was vele malen groter dan die op het spoor.
Wat dat betreft vind ik de kritiek dus nergens op slaan en ik ben tot nu toe nooit lastiggevallen door stremmingen en ben altijd comfortabel en op tijd op mijn bestemming gekomen :)
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: rail4marcel op 25 March 2008, 21:59:33
Beste Jan

Ik weet niet of je het draadje al gelezen hebt maar zoals Ger en ik aangaven dat prorail verantwoordelijk is voor de infra dus ook de computerstoringen. Het is dus ook prorail (of antirail :P ) dat zijn computerprogramma aan het vernieuwen is.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: mantaray op 26 March 2008, 14:48:42
en het goede nieuws was de afgelopen nacht brande de wissel verwarming volop !!!!in dordrecht en rotterdam

dus prutsrail ....prorail had de zaakjes nu wel onder controle
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: stig op 26 March 2008, 15:07:27
Maar ja, ik heb vannacht met de hond gewandeld en er viel weliswaar (natte) sneeuw, maar die verdween alweer toen het de aarde raakte... ;)

Het werkte gister dus niet? ;D
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: mmhajvth op 26 March 2008, 16:01:45
@ Sobat,

Mooie plaatjes,
Maar hoeveel van die sneeuw blijft er nou werkelijk een uur of meer liggen?  ;)
Op je foto's is mooi te zien dat dat echt wel mee valt.  ;)

En het gaat er mij niet om als een trein enkele minuten te laat is. Maar 1.5 uur vertraging, vind ik toch wel een probleem worden.  :-[
Misschien is dat ook wel de reden waarom ik nooit op Schiphol kom  ;)

@ Jan Wiebrand
Citaat van: jwtreinen
...Ik vind dat als ook maar 25% van de mensen van de auto in de trein zou stappen dat dat ook al een verbetering zou zijn. Bovendien is dat ook nog beter voor het milieu...


...En meestal is de trein er nog altijd als de auto niet rijd...
Met je eerste stellling ben ik het helemaal eens!

Maar dan kom ik meteen bij de 2e stelling  ;D
Die is in mijn situatie toch eigenlijk voornamelijk andersom toepasbaar.
En meestal is de auto er nog altijd als de trein (lees OV) niet rijd  ;)

Kijk die automobilist die haal je niet over met berichten dat er rond Rotterdam, door een sneeuwvlokje, het treinverkeer ontregeld is. ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Marc tramt op 26 March 2008, 16:53:18
Om alle discussie over wie de schuld moet krijgen (ProRail-NS) nog maar wat op te stoken  ;D; de consument koopt zijn kaartje bij NS, dus zijn ze logischerwijs het klaag-punt voor ontevreden reizigers. 
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: mantaray op 26 March 2008, 16:58:54
Maar ja, ik heb vannacht met de hond gewandeld en er viel weliswaar (natte) sneeuw, maar die verdween alweer toen het de aarde raakte... ;)

Het werkte gister dus niet? ;D

nee de nacht er voor werkte het dus niet
de reden is onbekent maar die zal ik vandaag of morgen nog wel horen
er zal vast een logische verklaring komen  ;D
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Streamliner op 26 March 2008, 17:29:20
Om alle discussie over wie de schuld moet krijgen (ProRail-NS) nog maar wat op te stoken  ;D; de consument koopt zijn kaartje bij NS, dus zijn ze logischerwijs het klaag-punt voor ontevreden reizigers. 

Ben ik het helemaal mee eens. Daarom vind ik het ook alleen nog maar erger worden dan het al is.
Maar ik zou zeggen, wacht maar af tot die software eenmaal goed draait en dan zien we wel weer verder.

Beste Jan

Ik weet niet of je het draadje al gelezen hebt maar zoals Ger en ik aangaven dat prorail verantwoordelijk is voor de infra dus ook de computerstoringen. Het is dus ook prorail (of antirail :P ) dat zijn computerprogramma aan het vernieuwen is.
Je hebt gelijk dus daarom nog even deze opmerking ;)

En als laatste nog even.
Mark, voor een deel ben ik het met je opmerking over de auto en de trein eens. Maar een beetje afgaand op de feiten is een totale stremming bij NS of een stremming überhaupt minder vaak voorkomend dan files dus vandaar dat ik zou dat de trein de auto altijd nog kan vervangen ;)

Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: True North op 26 March 2008, 18:18:17
Bijzonder vermakelijk te lezen dat reeds bij een laagje sneeuw de boel plat ligt.

Ik sluit mij dan ook graag aan bij "Lokfuhrer Bas"; ook hier rijdt alles gewoon door.
Zowel auto- als treinverkeer, bij temparaturen tussen -32 en -49 gecombineerd met sneeuw...
En natuurlijk valt er dan wel eens iets uit, maar zo'n chaos als in Nederland heb ik nog nooit hier meegemaakt.

Edwin
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Sander op 26 March 2008, 19:39:27
Hengelo - Deventer gisteren in 2 uur en 15 minuten, ik zeg een record, de snelheidsmeter op mijn dashboard bewoog niet!!!

Vandaag heb ik er 1,5 uur over gedaan. Trap dat gas toch gewoon in mensen!

Met de trein gaan helpt daarbij totaal niet, dat zit al net zo vast. Of moet ik zeggen: staat net zo stil?

mvg,
 Sander
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Hans Reints op 26 March 2008, 20:54:40
Op de bewuste dag moest mijn dochter solliciteren in Amersfoort. Normaal neemt zij de auto maar de verkeersinfo was zodanig dat ik haar de trein adviseerde. Om 1200 op Rtd-CS. Hier hoorde wij dat de 12.17 naar Amerfoort-Schothorst was vervallen zodat zij op spoor 13 nog net de IC van 12.04 kon nemen. Om een lang verhaal kort te maken. om half vijf stond zij alweer op Schiedam-Nieuwland met een nieuwe baan op zak. En meisje was mijn vraag, nog bijzonderheden gezien onder weg? Ja Pa, alleen maar stilstaande auto's. Wat was zij blij dat ze zo'n wijze vader heeft ;D
Met de trein gaan is zeker wel een optie, je komt nog eens ergens ;D.
SK
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Peter Korsten op 26 March 2008, 23:56:01
Maar is het onderliggende probleem niet dat Nederland zo'n bizar druk spoorwegnet heeft? Dat, zodra er iets mis gaat, er meteen overal vertraging is?

- Peter
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: santerdam op 27 March 2008, 00:08:24
Dat meteen overal vertraging is heeft waarschijnlijk ook te maken met de aanwezigheid van een paar 'single point of failure'. Bottlenecks, die bij storing een groot aantal lijnen verstoren. Typerend voor een stervormige structuur.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: MRP_Peter op 27 March 2008, 02:48:23
@ Peter:

Dat erge drukke valt nogal mee denk ik, maar neemt niet weg dat het treinverkeer wel is toegenomen.

Ik verbaas me elke keer weer als dergelijke berichten mij ter ore komen, aangezien dit geruime tijd geleden, toen men nog met degelijker materieel werkte, vele malen minder was.
Toen had je zo nu en dan bij strenge vorst en harde oosten wind dat er wel eens een wisselverwarming uitgeblazen werd door de harde wind.
Dan had je ietwat vertraging en ontregeling maar dat was niet echt noemenswaardig te noemen, en was te overkomen.
Nu lijkt het erop alsof men totaal niet voorbereidt is op mogelijke strengere vorst o.i.d., zal deels ook wel te maken hebben met de aanschaf van lichtere, en daarmee goedkopere materialen en materieel.
Immers, op alles moet bezuinigd worden tegenwoordig, dat dit ten koste gaat van degelijkheid wordt blijkbaar ampersant op de koop toe genomen.
Het mag allemaal niks meer kosten, jammer als je op een dergelijke manier een infra struktuur probeert in stand te houden, uiteindelijk kost het dan alleen maar meer geld.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 March 2008, 09:26:52
Maar is het onderliggende probleem niet dat Nederland zo'n bizar druk spoorwegnet heeft?
Het Nederlandse spoorwegnet is wel druk, maar niet bizar. Er zijn metronetten waar het nog veel drukker is. Het probleem van deze week lag hoofdzakelijk aan een paar wissels die niet meer heen en weer wensten te kwispelen. En dat heeft volgens mij weinig met drukte te maken.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: MR op 27 March 2008, 09:36:19
Maar dat die paar weigerende wissels tot een grootscheepse ontregeling van het treinverkeer leiden zou er wel mee te maken kunnen hebben. Ik vraag mij af in hoeverre  - grotendeels ondergrondse - metronetten zich laten vergelijken met een landelijk spoorwegnet. Overigens ben ik het wel met je eens dat er ook andere factoren in het spel zijn. Ik vermoed trouwens dat kwakkelweer (het kan vriezen of dooien) soms nog lastiger  voor het verkeer is dan langdurig winters weer, omdat men niet op plotselinge lichte vorst en winterse weersomstandigheden is voorbereid.

Groeten,

Marco
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Peter Korsten op 27 March 2008, 12:34:45
Het grote verschil tussen een metronet (behalve natuurlijk het Amsterdamse, waar ze alles eigenwijs op hun eigen manier doen ;)) en een spoorwegnet is dat een metronet ontvlochten is - of het in ieder geval hoort te zijn.

Ontvlechten houdt in dat er over één spoor en aan één perrron ook maar één lijn komt. Bij een metronet met een relatief beperkt aantal lijnen is dat te doen; op een landelijke schaal dus niet.

Vandaar dat je metro- en spoorwegnetwerken ook helemaal niet kunt vergelijken. En voor spoorwegnetwerken is het Nederlandse nogal aan de drukke kant.

Interessanter zou het zijn hoe ze dit oplossen in Japan. Daar rijden ze immers heel goed op tijd; vervoeren ze ook grote stromen passagiers met de reguliere spoorwegen, of toch voornamelijk met metro's en voorstadtreinen?

- Peter
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 March 2008, 12:57:01
Peter,

Toen ik het had over metronetten dacht ik in eerste instantie aan Múnchen. Dat net is beslist niet ontvlochten. Het bestaat uit een stamlijn in het centrum die aan beide kanten uitwaaiert naar verschillende bestemmingen. En aan de perrons in het centrum stoppen treinen voor verschillende waaiertakken na elkaar op hetzelfde spoor. Er zitten dus wel degelijk wissels in die naar schatting een paar honderd keer per dag om gaan. Belangrijk verschil is natuurlijk dat de meeste van die wissels onder de grond liggen.

Maar om op de Nederlandse situatie terug te komen, het ging mij om het gesuggereerde verband tussen de storingen en de drukte op het Nederlandse spoor. Dat verband zie ik niet zo. Een wissel moet het gewoon doen bij het beetje sneeuw wat we de afgelopen dagen hebben gehad. En hoe vaker het omgelegd wordt, hoe beter het is, dan krijgt het niet de tijd om vast te vriezen.

Ik denk dat er nog een verschil is tussen de Nederlandse en de Zwitserse situatie. Als er in Zwitserland sneeuw geruimd moet worden, dan roepen ze werklozen op. En wie niet komt opdagen krijgt thuis bezoek om te kijken of hij echt ziek is.
Zulke dingen zullen in het tolerante Nederland waarschijnlijk niet lukken, maar het is wel een oplossing voor dit soort situaties. Gewoon bij elk wissel een mannetje met een bezem die er voor zorgt dat het wissel niet vast komt te zitten.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: henk op 27 March 2008, 13:00:27
Goed idee, maar dan maar gelijk tegen een normale vergoeding.

Op grote metronetten kan het overigens ook behoorlijk in de soep lopen.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 March 2008, 13:08:41
Goed idee, maar dan maar gelijk tegen een normale vergoeding.

Helemaal mee eens. Die Zwitserse mannetjes krijgen trouwens een bonus bovenop hun werkloosheidsuitkering voor elke dag dat ze in touw zijn. Geen idee hoeveel dat is.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: henk op 27 March 2008, 13:11:27
Dan bestaat het in Nederland al Klaas. 'Werk boven uitkering' heet dat.
Maar ik vermoed dat een werkende wisselverwarming bij 2 centimeter sneeuw effectiever is.
Titel: Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
Bericht door: Bas, Dordrecht op 27 March 2008, 14:58:27
Als er in Zwitserland sneeuw geruimd moet worden, dan roepen ze werklozen op. En wie niet komt opdagen krijgt thuis bezoek om te kijken of hij echt ziek is.

Helaas...niet bij het spoor. ..anders hebben we teveel rode vlekken in de sneeuw, en dat schrikt de touristen af ;-)

Groet

Bas