BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: mass am see op 11 March 2022, 13:59:10
-
Hoi,
Sinds een aantal maanden bezitten wij een 6 tal gasketelwagons van roco , rijden erg mooi , maar niet op de oprit naar boven (beneden) daar gaat het mis , het is net of het draaistel wil kantelen, andere treinen doen dat niet .
Heb ook 4 silberlingen deze kan zowel geduwd of getrokken de oprit op zonder problemen , de boogstraal is ongeveer 40 CM.
De oprit begint direct te klimmen in de bocht ,totaal is de oprit 3,4 % maar precies waar de bocht op houd en het rechte stuk verder klimt daar gaat het mis, en alleen met de roco gasketelwagons .
Maar als ik de roco wagons bekijk zit er weinig speling in de draaistellen van links naar rechts ,weet iemand van hier wat we er aan kunnen doe.
bvd en vgr Evert en Bas
-
Bedoel je dat de rolbeweging beperkt is? Dan heb je kans dat de flenzen aan één kant over de spoorstaaf worden getild. Kan b.v. voorkomen als de overgang van verkant spoor naar vlak te abrupt is. Je zou eens kunnen kijken of er aan het draaistel of aan het hoofdframe nokjes zitten die de rolbeweging in de weg zitten. Daar zou je dan bij één draaistel iets van af kunnen vijlen.
Ik heb zelf geen gaswagens, maar wel andere ketelwagens van Roco. Kan eens kijken of die ook dit euvel vertonen.
-
Een ketelwagen bekeken. Het is artikelnummer 67717 en 67718. Zelfde wagens, maar met verschillend wagennummer.
Volgens de website van Roco blijken het toch gasketels te zijn, dat was me nog niet eerder opgevallen.
Die draaistellen hebben ook geen rolruimte. Een draaistel er af getrokken, aan het wagenframe blijken twee nokjes te zitten, aan weerszijden van het draaipunt. Die heb ik bij één draaistel afgeknipt met een scherp tangetje. Met een vijl kon ik er niet bij, er zitten wat dingen in de weg. Dat draaistel heeft nu wat meer bewegingsruimte, maar erg overtuigend vind ik het nog niet.
Zelf heb ik met die beperkte rolruimte nog nooit problemen gehad. En dat ondanks het feit dat al mijn bogen verkant liggen en al mijn flenzen afgedraaid zijn naar 0,8 mm.
Ik denk dat jij toch iets te abrupte overgangen hebt.
-
Hoi Klaas,
Dank je voor je antwoord de roco 67717 heb ik ook , en zie dat de flenzen tegen het frame aan komen , bedoel jij de 4 nokjes die op de draaistellen liggen en de overgang loopt ook niet hele goed heb de sporen al wat opgevuld met dunne plaatjes kunststof.
Maar waarom die roco ketelwagens ,ben net nog met een vamtrein met 7 wagon omhoog gereden en geen centje pijn, dus de flenzen en de nokjes zijn de grootste probleem als ik het goed begrijp
vgr Evert
-
Nee, ik bedoel de twee nokjes die aan de onderkant van het hoofdframe van de wagen zitten, en die op het draaistel liggen.
-
Ik had hetzelfde probleem ook bij een aantal ketelwagens, kreeg de tip om het binnenwerk van het draaistel te verwijderen. Dat zijn inderdaad de 4 nokjes en daaraan zitten dan de "remblokken". De wagen gaat dan onberemd door het leven, opvallen doet het nauwelijks.
Zal later een foto maken.
-
Hoi,
Even tijd om te reageren , heb de 4 nokjes met remblokken verwijderd van 2 draaistellen en valt inderdaad nauwelijks op ,maar heb bij 2 ketelwagons aan het testen geweest , bij de kleinste de chloorwagen lijkt het een verbetering , achteruit duwend ontspoort nu 1 wiel ( de voorste ) ipv het hele draaistel, de andere wagen de grootste (DSM) gaat al kieperen direct in de bocht (ook achteruitrijdend naar beneden ) .
Als ik nu de wagons bekijk en de draaistellen met de hand beweeg is het net of de flenzen tegen het frame van de wagons aan komen , dit verklaart het willen kieperen misschien . naar boven rijden geeft geen probleem , met geen een trein en naar beneden ook niet behalve de roco ketelwagons.
de oplossing is niet meer naar boven/ beneden rijden maar dat is wel erg kort door de bocht , was ook niet van plan om de 6 wagons aan te passen ( slopen) voor die ene bocht terwijl alle andere treinen ook 303 MM wagons kortgekoppeld er moeiteloos door gaan getrokken en geduwd (212 met silberlingen) zowel naar beneden als omhoog.
dus wie heeft voor ons de oplossing .
BVD en vgr Evert en Bas
-
Als de flenzen tegen de onderkant komen, mist er misschien een ringetje tussen draaistel en wagenbodem (waar het draaistel inklikt)
-
Bij Roco draaistellen heb ik er nog nooit een ringetje tussen zien zitten.
-
Ik weet niet wat voor systeem je rijdt, maar zitten er geen assen met hogere flenzen voor 3-rail onder de ketelwagens?
-
we rijden gelijkstroom met fleischmann profigleis
-
En zijn de wielen de originele Roco-wielen, of zitten er wellicht toch 2-rail pizzasnijders onder? Misschien even een foto plaatsen?
-
Ik heb mijn gasketelwagens (Roco 67717) nog eens goed bekeken. De flenzen raken alleen de centrale chassisbalk bij een boog met een hele kleine boogstraal. In de rechtuitstand of bij normale boogstralen kunnen zelfs Märklin flenzen de wagenbodem niet raken.
-
hallo,
ben er achter wat het probleem is de bochten zijn nummer 6120 dus R2 , de oprit begint al te klimmen in de bocht aan de voorkant van de tafel, waar de bocht dus stopt en de oprit verder gaat met flexrail daar gaat het mis.
maar waarom deze ketelwagens alleen , heb een draaistel eens nader bekeken en bij maximaal draaien komt het draaistelframe tegen de koppelinghouder aan, heb nu iets weg gevijld en naar het beneden rijden loopt (geduwd)
het eerste wiel van het draaistel uit de rails ipv het hele draaistel naast de rails.
wat ik misschien kan doen om bij de overgang bocht het laatste stukje wat minder steil te laten lopen, maar de hele oprit loopt nu mooi gelijkmatig op hoog/naar beneden en is iets boven de 3 % .
ps probeer vanavond even wat foto's te plaatsen
mvgr Evert en Bas
-
Ik snap iets niet. In het startbericht noem je een boogstraal van 80 cm. Nu heb je het over Profigleis R2, dat heeft een boogstraal van 42 cm. Dat is overigens genoeg om die wagens zonder problemen doorheen te krijgen.
Zit er niet ergens een akelige knik op de aansluiting tussen twee railstukken? En is de overgang van vlak naar hellend wel vloeiend genoeg?
-
hoi Klaas,
Je hebt een PB
mvgr Evert
-
Mogen wij het niet weten? ( Klaas houd niet van pbs)
Mvg Johan
-
jawel hoor ;D
ben af en toe een warhoofd heb straal en dia meter door elkaar gehaald, maar heb het ook in mij eerste bericht aangepast pfff.
en de beruchte bocht ligt achter op de tafel waar je moeilijk bij kan komen .
zo dat is er uit
-
nog even de beloofde foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220316-163119-2-623227fcdc47c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220316-163119-2-623227fcdc47c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220316-174902-2-623227fce885d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220316-174902-2-623227fce885d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220316-174957-2-623227fd0b4ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220316-174957-2-623227fd0b4ee.jpg)
met een keukentrapje in de aanslag hangend over de tafel met 1 voet op de tafel mijn telefoon op de oprit gezet ,hier heb ik dus normaal geen zicht op.
mvgr Evert en Bas
-
Kan vertekend zijn maar je rail ligt niet lekker zo te zien.
Mvg, Johan