BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Baardink op 10 March 2022, 08:37:35
-
Hallo,
Ik heb een tweetal oude Märklin loks op een zolder gevonden, maar ik kan ze niet testen. Is er iemand met een Märklin baan in Twente waar ik een uurtje kan langswspperen om even te kijken of die dingen het nog doen? Ik heb een 18 478 en een 78 355, best wel mooie loks.
Groeten
Johan
-
Heb je een trafo van Marklin?
De loc onderste boven leggen met de wielen en sleper omhoog.
Draadjes aan de trafo en trafo iets aanzetten.
Een draadje tegen de sleper houden en de andere tegen een van de wielen (proberen welke)
Dan zal ie moeten gaan draaien/rijden.
Testen schakelaar achteruit vooruit?
draadje op sleper vastplakken met plakband.
Andere draadje tegen wiel.
Trafo handle even naar links en dan zal ie moeten schakelen.
Ronald Visser
-
Hallo
Draad op de wielen is lastig. Bij een marklinlok gewoon om een buffer wikkelen of een schroef op het frame.
Bart
-
Ik heb geen Märklin trafo. Ik heb wel Fleischmann trafo's kan ik daarvan de wisselspanning voor de wissels gebruiken (evt met een variable weerstand er tussen? En hoe schakel ik dan de rijrichting om?
Gr
Johan
-
Zo'n oude Märklin loc draait ook prima op gelijkspanning, wel maar één kant op.
Voor het omkeerrelais heb je een hogere spanning nodig dan je DC-trafo kan leveren.
Door even de schroef van de kap los te draaien kun je deze lossen en dan kun je dat
relais met de hand omzetten.
Een beetje olie op de lagers en wat stof verwijderen zal geen kwaad kunnen doen...
Succes
François
-
Als die locs jaren stil hebben gelegen, is waarschijnlijk de olie verharst. Dan kun je beter de zaak eerst goed schoonmaken voordat je nieuwe olie toevoegt.
-
Als die locs jaren stil hebben gelegen, is waarschijnlijk de olie verharst.
Niet generaliseren van een probleem dat zich maar een relatief korte tijd heeft voorgedaan. Het overgrote deel van de loks hebben dit probleem namelijk niet.
Wat je nooit mag doen (en een typisch gebruik onder marklinrijders is ::)) is proberen de wielen met de hand rond te draaien.
Bart
-
Er zit helemaal geen omkeerrelais in die Loks. Betekent dat dan dat deze versies gelijkstroom zijn? En dat ik zowiso die locs ook op mijn analoge Fleischmann testbaan kan testen?
-
Zit er ook geen middensleper onder dan?
-
plaats eens wat foto's van de onderzijde en de binnenkant van de loks vooral van de motor.
Grt Jo
-
Je kan hem sowieso op de Fleischmannbaan zetten. Indien het model kortsluiting veroorzaakt, was hij toch wel voor een Märklinbaan.
Andere mogelijkheden zijn ombouw naar drierailgelijkstroom met behulp van diodes of een permanentmagneet. Gebeurde vaker in het prédigitale tijdperk. Met gelijkstroom op een Märklinbaan rijden.
Kan ook een electronisch omkeerrelais hebben.
Kan je een foto van de binnenkant laten zien? Ben nu wel nieuwsgierig geworden. :)
-
Niet generaliseren van een probleem dat zich maar een relatief korte tijd heeft voorgedaan. Het overgrote deel van de loks hebben dit probleem namelijk niet.
Wat je nooit mag doen (en een typisch gebruik onder marklinrijders is ::)) is proberen de wielen met de hand rond te draaien.
Bart
Geen enkel probleem, zolang je maar het wiel aan de tandwielzijde pakt.
-
De BR18:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR18-1-622a3f6414ddd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR18-1-622a3f6414ddd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR18-2-622a3f643889f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR18-2-622a3f643889f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR18-3-622a3f6596625.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR18-3-622a3f6596625.jpg)
-
En de BR 78:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR78-1-622a3f65cd97a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR78-1-622a3f65cd97a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR78-2-622a3f66f2c91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR78-2-622a3f66f2c91.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR78-3-622a3f6736222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR78-3-622a3f6736222.jpg)
-
Het lijkt op gelijkstroommotoren, met koolborsteltjes. Kan ik die blauwe dingen gewoon vervangen door een ESU decoder? Na eerst die ene koolborstel geïsoleerd te hebben?
-
Als ik zo de punaises onder de loc zie, zijn het Fleischmann locs. Fleischmann locs hadden altijd een contactpunt onder de loc zitten om de schakelrails te activeren.
Als de motor goed geïsoleerd is kan er inderdaad een decoder in.
-
Ja duidelijk geen Marklin.
Ronald Visser
-
Zo te zien zitten er wel veldspoelen aan de motoren. Door Fleischmann geproduceerde wisselstroomlocs die van hun slepers zijn ontdaan?
Tom
-
Bei allebei staat er 'Märklin' onderop, geen Fleschmann
-
Het zijn Märklin Hamo modellen. Märklin heeft tussen pakweg 1965 en de overname van Trix tweerailmodellen verkocht onder de naam Märklin Hamo. Daarbij werd ook de paddestoel gemonteeerd die gebruikelijk was bij Fleischmann modellen.
-
2-rail Märklin, dus mogelijk Hamo ?
-
;) 't was maar 'n korte boodschap om door te sturen, maar toch een 1/2 sec. later
( heb zelf een stel NMBS-diesels van Märklin-Hamo )
( > https://nl.wikipedia.org/wiki/HAMO )
-
Heb de 78 355 net geprobeerd om mijn analoge DC testbaan, en hij rijdt inderdaad gewoon vooruit en achteruit. Hij maakt veel lawaai, ik zal het motortje een sschoonmaken en smeren.
-
;) 't was maar 'n korte boodschap om door te sturen, maar toch een 1/2 sec. later
;D
Als je zoekt onder Märklin Hamo en dan het locnummer, dan vind je ze gemakkelijk. Het catalogusnummer van de BR 18 478 was bijvoorbeeld 8391. Hier vind je er dan eentje.
https://modeltreinwinkel.nl/marklin-hamo-8391-h0-stoomlocomotief-met-tender-br-18-478-van-de-db.html (https://modeltreinwinkel.nl/marklin-hamo-8391-h0-stoomlocomotief-met-tender-br-18-478-van-de-db.html)
De meeste Märklin Hamo modellen hadden een permanent magneet en geen veldspoelen. Deze modellen ook.
Overigens was Hamo ook ooit een onafhankelijke fabrikant die begin jaren zestig door Märklin is overgenomen.
-
Motortje van de BR78 gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet: ding loopt als een trein!
-
Iemand enig idee hoe ik hier een lampje moet monteren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220310-204022-622a54a2b1b7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220310-204022-622a54a2b1b7f.jpg)
-
Kijk eens naar de (hoogte van de) flenzen. Op het eind had je nog even "Hamo (voor) Roco-line" met reeds lagere flenzen.
Hierna werd het "Trix" in de andere doos.
-
Ja is Hamo/gelijkstroom :)
je kan ze digitaliseren, eerst alle draadjes los maken en dan even meten met multimeter of de koolborstel aansluitingen nergens anders mee contact maken.
Ik probeer vaak Märklin motoren door aan de wielen te draaien (oeps), maar altijd met grote voorzichtigheid, daar sommige modellen een plastic tandwiel kinnen hebben die dan ineens een paar tanden mist :-X Zit het vast dan spuit ik er wasbenzine in met een oud faller olie flesje met doseernaald. Dan weekt het zo los (y)
Mvg,
Robert
-
Tjaja.... ;D
Wat je nooit mag doen (en een typisch gebruik onder marklinrijders is ::)) is proberen de wielen met de hand rond te draaien.
Bij HAMO modellen, wat deze zijn heb je bij de lok met het witte motorschild een verbinding (linksboven) tussen frame en koolborstel. Deze moet weg.
Aansluiten van de motor op de decoder is simpel. Één draad aan de linker, de ander aan de rechter borstel. Het blauwe smoorspoeltje mag in de prullenbak, of je sluit hierop de voeding van de decoder aan. De andere decodervoedingsdraad ergens aan het frame.
Het lampje van de 18 is met een bajonetfitting. Marklin nummer 600150.
Insteken en een kwart slag draaien.
Flensen: verchroomde wielen hebben nog de hoge flens. Op fleischmann rail lopen deze probleemloos.
Gebruneerde wielen hebben lage flensen waarmee ook op moderne railsystemen gereden kan worden.
Bart
-
Flensen: verchroomde wielen hebben nog de hoge flens. Op fleischmann rail lopen deze probleemloos.
Gebruneerde wielen hebben lage flensen waarmee ook op moderne railsystemen gereden kan worden.
Heb je daar ook getallen bij? Wat noem je hoog, en wat laag?
Ik heb pas een Fleischmann loc in handen gehad met flenzen van 1,35 mm. Dat is de standaardhoogte van Märklin. Het verraste me eigenlijk, ik wist niet dat Fleischmann ooit zulke hoge flenzen heeft gehad.
-
Hallo
Chroom volgens NEM 340.
Gebruneerd NEM 310
Bart
-
Veel geluk met dit project.