BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Paulus1201 op 09 March 2022, 16:23:50
-
Beste allemaal,
heb een stukje spoor analoog gebouwd volgens onderstaand schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomkring-6228c4d33ece0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomkring-6228c4d33ece0.png)
Dus in principe gescheiden stoomkringen (blokjes)
In zone a rijdt de trein prima, zo ook in zone c
in zone b rijdt de trein niet... waarom niet?
ik heb over a naar b spanning gemeten op trafo links en dat is prima. idem over b naar c met trafo rechts. De plus en min zijn ook identiek bij deze metingen, maw de spanning staat in dezelfde richting.
Electronica kennis is alleen maar een beetje pragmatisch aanwezig, maar deze snap ik dus niet.
o ja, dit ligt niet aan de loc, want dit grapje is met al mijn loks zo.
De trafo's zijn identiek merk en type (fleischmann 6735).
iemand een tip?
hoor heel graag van jullie.
groeten,
paul
-
De spanning in sectie B op rail "blauw" moet ook in verbinding staan met de trafo bij sectie A.
Simpel gezegd, je hebt geen gesloten stroomkring in sectie B. De transformator die een sectie van spanning voorziet in de ene rail, moet deze ook van de andere rail terugkrijgen.
Groeten,
Jelmer
-
Dat is het. Hieraan zie je dat het onhandig is om onderbrekingen in beide spoorstaven te maken. Die houd je het best allemaal aan dezelfde kant. De andere staaf laat je dan doorlopen.
Wat was de reden voor dit experiment?
-
Hallo Jelmer,
ik denk dat ik m snap...per trafo MOETEN de kringen gesloten zijn.
dank je!
ik schuif 1 van de isolaties op naar dezelfde plek als de ander.
thanks!
groet,
paul
-
Hallo Klaas,
het 'experiment' is dat ik een keerlus heb gebouwd volgens 1van jou voorbeelden. dus met 2 trafo's. vandaar ook de onderbreking op beide railsstukken.
voor een simpele stop doe ik altijd maar onderbreking op 1 van de 2 rails.
ik ga de oplossing implementeren en de isolatie opschuiven.
groeten en dank voor jullie snelle reacties!
paul
-
Beste Paulus1201, ik denk dat het komt omdat de scheidingen niet op één plaats zitten, maar ruim uit elkaar. In deel B is dus geen stroomkring.
Dit is op te lossen door :
A. De railisolaties op dezelfde plek aan te brengen en...
B. Een pool van trafo 1 met de gelijke pool van trafo 2 te verbinden. Dan ontstaat er een gesloten stroomkring.
Ik heb dit probleem namelijk ook gehad en hierover een vraag gesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66737.msg3221609926#msg3221609926
Overigens zijn de twee trafo's 710 en 711 van de plaatjes nu vervangen door drie trafo's 6735, die alle drie met één pool gekoppeld zijn.
-
Dag Arjan,
dank je voor je reactie.
ik had eea proberen te zoeken, maar kon het zo snel niet vinden.
ik ga iig de 2 onderbrekingen op dezelfde plaats aanbrengen.
heb wel nog voorbehoud op het doorlussen van de trafo's. dit omdat het een keerlus betreft.
maar goed, zoals gezegd heb ik niet altijd genoeg electronica kennis.
mocht het (nadat de stroomonderbrekingen op dezelfde plek aangebracht zijn) nog altijd niet werken, dan overweeg ik jou oplossing ook.
nogmaals dank
groet,
paul
-
Als het een keerlus is moet je beide railstaven op dezelfde plek isoleren......
-
B. Een pool van trafo 1 met de gelijke pool van trafo 2 te verbinden. Dan ontstaat er een gesloten stroomkring.
In het geval van een keerlus moet je dat dus niet doen.
Als ik het goed begrijp gaat het om schakeling 2 (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html) op mijn website.
-
In het geval van een keerlus moet je dat dus niet doen.
Daar heb je gelijk in.
Toen ik mijn reactie schreef was nog niet tot mij doorgedrongen dat er sprake was van een keerlus.
-
Dat besef kwam bij mij ook pas later omdat Paul in zijn startpost een recht stuk spoor had getekend.
-
Had ik inderdaad niet opgeschreven. Zal bij een volgende vraag completer zijn.
;D
Groet
-
Inderdaad schakeling 2.
Die met die diodes heb ik ook eenieder geprobeerd, maar vond ik toch wat onhandiger doordat een echt stil kwam te staan. Beide oplossingen zijn makkelijk te bouwen. Tenminste als je het goed doet.
Groet!
-
De schakeling met de diodes heeft als nadeel dat in de lus de spanning bijna 1,5V lager is. Sommige locs zullen dan langzamer gaan rijden, maar locs die zich wat minder soepel gedragen kunnen helemaal stilvallen.
De grote vraag is nu: wat wil je bereiken? Als je dat duidelijk kunt omschrijven, dan kunnen we je misschien nog wat adviezen geven. Of heb je nu genoeg informatie om het verder zelf uit te vogelen?
-
Ik heb nu genoeg. Ik ga de 2 isolaties naast elkaar leggen en kan daarmee dus verder. Allen dank!