BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dito op 08 March 2022, 15:00:57
-
Hello
Bij het vernieuwen van mijn baan heb ik gedacht aan het lijmen van de sporen.
Ik. heb reeds een topic gezien waar dit gedaan werd.
en ik meen dat dit kwam van Klaas Zondervan waarbij vermeld is dat de sporen achteraf met water
los gemaakt worden.
Wat ik nu wou weten is welke lijm hiervoor gebruikt werd ,want met een lijmpistool lijm heb ik zeker. mijn
bedenking.
Graag een antwoord.
Groeten
Herman
-
Houtlijm werkt prima.
-
Houtlijm. Maar pas op niet de watervaste versie pakken als je het nog wilt losmaken. Of boekbinderslijm
-
Wat mijn naamgenoot schrijft neem de D2 houtlijm en geen D3 de laatste krijg je niet los met water. Codering staat op de pot.
Boekbinderslijm werkt idd ook goed
-
Ik heb het met boekbinderslijm gedaan. In de eerste plaats omdat die elastisch blijft. Daardoor verwachtte ik dat de geluidsdemping beter zou zijn, maar dat blijkt tegen te vallen.
Een gunstig effect is dat boekbinderslijm beter loslaat dan houtlijm D2 als je het nat maakt.
-
Boekbinderslijm
Onlangs moest ik een stukje loshalen ivm verleggen naar een wissel. Paar natte lappen er op ff laten liggen en daarna kon ik met een scherp plamuurmes de rails (flex van peco) zonder problemen losmaken van de kurken ondergrond
-
Het voordeel van houtlijm, zoals al benoemd, wel de goede soort, is dat het zo los te halen is als je een fout maakt of iets anders wil. Als je langs de buitenzijde van de bielsen een dunne hoeveelheid aanbrengt in één lijn, kan je deze makkelijk verwijderen als het je toch niet bevalt. Gewoon een beetje trekken aan het spoor (voorzichtig natuurlijk). De lijm maakt een lange lijn, die je zo van het spoor af kan trekken in één baan, en je het daarna opnieuw kan aanleggen. Geen onzin nodig met water enzo.
De lijm wordt door de capillaire werking van het geheel onder de bielsen gezogen, en zo vastgeplakt. Het wordt natuurlijk anders als je ballast gaat gebruiken, maar daar heb je het niet over.