BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 18 September 2016, 16:47:41
-
Dit was mijn eerste ervaring met het "het merk" Dinnissen in Overloon. De kwaliteit node uit tot meer en van de week kreeg ik bericht dat mijn bestelling in Overloon klaar stond. Daar ik toch in de buurt was, even langs gegaan en kennis gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_1283-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_1283-9_1.jpg)
De bestelling van7 voertuigen! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_1280px-DAF_YA_328_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_1280px-DAF_YA_328_1.jpg)
Dit beest gaan we als eerste onderhanden nemen, de "Dikke DAF" van de Koninklijke landmacht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_Afdva_C-bt_1964_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_Afdva_C-bt_1964_003_1.jpg)
De DAF YA-328 aan het doen waarvoor hij gebouwd is, nl het trekken van licht geschut
De 328’s ook wel "Dikke Daf" genoemd, dit vanwege het karakteristieke, zware motorgeluid en de imposante verschijning. De officiële typeaanduidingen zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = Militair voertuig
A = Algemeen,
F = Fuel= Brandstof
C = Crachtender/Brandweer
3 = laadvermogen in tonnen
1 of 2 staat voor de serie
8 = het aantal wielen
Acht wielen, daar de twee hooggeplaatste en vrij ronddraaiende steunwielen als zodanig mee worden geteld. Op de weg gebruikt men alleen de aangedreven achterwielen en voor gebruik in terrein worden de voorwielen ingeschakeld.
Tussen 1952 en 58 werden door van Dooren in Eindhoven 4510 stuks van de 328 in vier uitvoeringen geproduceerd.
1.080 als Artillerietrekker
699 als Cargo met lier
2.731 als Cargo zonder lier
18 stuks als Crachtender
81 stuks Fuel voor de US Airforce
En 9 stuks werden als civiel voertuig aan de BPM voor gebruik in New Guinea geleverd
De artillerietrekkers zijn herkenbaar aan de kortere laadbak en een hekwerk in plaats van "laadklep" Zij waren bedoeld voor het trekken van het lichtere geschut
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_DAF_YA-328_Artillerietrekker_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_DAF_YA-328_Artillerietrekker_1.jpg)
Enkele gegeven van de YA-328
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_1285-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_1285-9_1.jpg)
De inhoud van de drie doosjes bij elkaar, 1 truck, twee waterwagens, 2 half en twee kwarttonners al aanhangwagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_1286-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_1286-9_1.jpg)
De gedeeltelijk ontvliesde onderdelen van de 328. Helaas lag het chassis al gebroken in de doos. Voor de ware bouwer geen enkel probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_1287-9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_1287-9_1.jpg)
De aandrijflijn met vernieuwde as
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_1288-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_1288-9.jpg)
Chassis en aandrijflijn bij elkaar gevoegd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_1289-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_1289-9.jpg)
Het Chassis voor zijn Artitec broertje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_1292-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_1292-9.jpg)
Onderdelen klaar voor de spuiter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-IMG_1295-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11-IMG_1295-9.jpg)
Netjes gespoten in "Olive Drap"
Straks verder.
-
Daar waar Artitec messing onderdelen gebruikt zoals het achterhek, de spiegels, cowbar en sponning voorruit, bestaan derze bij dit bouwpakket uit giethars delen en zijn dus erg kwetsbaar. Bij mijn 328 waren de gietvliezen in de voorruit zo dik dat er veel schade ontstond en deze geheel nieuw aangemaakt moest worden. De spiegels worden ook vervangen door Roco en/of Artitec onderdelen. Onderstaande platen gaven mij het volgende idee;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_afdva_DAF_YA_328_1959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_afdva_DAF_YA_328_1959.jpg)
YA-328 met neergelaten voorruit en open laadbak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_daf_ya_318.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_daf_ya_318.gif)
Geheel open wagen in ruw terrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_15.jpg)
Hier is de voorruit tegen spiegeling door zon en/of maanlicht afgeschermd met canvas doek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_1296-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-IMG_1296-9.jpg)
Niet al te scherpe foto van de YA-318 met weggesneden voorruit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1298-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1298-9.jpg)
Geparkeerd achter zijn Artitec zusje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1299-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1299-9.jpg)
De nieuw aangemaakte voorruit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1300-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1300-9.jpg)
Let ook even op de stand van de voorwielen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1302-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1302-9.jpg)
De neergeklapte en met canvasdoek afgeschermde voorruit.
Nu moet er nog lading in de bak (kisten met granaten) spiegels en decals aangebracht worden. Verder wacht het model nog op de finishing touche.
Plaatjes volgen later
-
Ken je deze (https://www.youtube.com/watch?v=VJtZbL31EJc) film al Hans?
-
Mooi werk Hans. Klein puntje; de voorruit knikte niet helemaal onderaan, er was nog een glasstrook die in het verlengde van het front bleef staan. Op foto 1 en 3 is dat goed te zien. Daar zie je ook dat daardoor er hoogteverschil is tussen achterzijde en voorzijde cabine. Op jouw foto's van de ruit-met-styreenstrips ligt ook het onderste deel vlak en zie de cabine er meer als een horizontaal afgesneden badkuip uit. Maar verder een prima oplossing voor het probleem van breuk!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-IMG_1304-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-IMG_1304-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-IMG_1305-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-IMG_1305-9.jpg)
Gelijk maar even aangepakt die voorruit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-IMG_1306-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-IMG_1306-9.jpg)
De breuklijn is nog goed te zien en moet weggewerkt worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23-IMG_1309-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23-IMG_1309-9.jpg)
Alles is nu bijgewerkt op de spiegels na, en er moet nog wat verfraaiing aangebracht worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-IMG_1307-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-IMG_1307-9.jpg)
Het volgende project staat alweer op stapel. Ik ga een aangepaste variant van de YEW-400 maken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/000-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/000-9.jpg)
Deze dus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-IMG_1312-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-IMG_1312-9.jpg)
Met een reservewiel voorop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26-IMG_1313-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26-IMG_1313-9.jpg)
Gat voor de zuigslangen vergroten en daar een reservewiel in laten zakken. In dit geval een exemplaar van wat ik ooit eens over gehouden heb van een Roco minitank voertuig (GMC)
-
... En ook die trucks hebben het nog best lang volgehouden, voordat
ze naar de Dienst Domijnen verkasten... (en daar voor een prikkie gekocht werden
door de mensen van Keep Them Rolling :))
Mvg,
Tis
-
Hier (https://www.youtube.com/watch?v=5YF4MC1_Dcg) en hier (https://www.youtube.com/watch?v=Y7N2CyBpft4) nog meer historisch beeldmateriaal Hans :)
-
Als ik het goed heb is het stuk geschut een 25-pr houwitser. Daarbij horen messing kardoezen (een messing huls met daarin een al dan niet variabele lading kruit) en granaten. De kardoezen waren per 8 stuks verpakt in een stalen kist (tot ca 1965-1970 bruin van kleur daarna legergroen). De granaten waren per 4 verpakt en eveneens in bruine/legergroene stalen kisten.
Wim