BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 07 March 2022, 10:47:50

Titel: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: Hans Reints op 07 March 2022, 10:47:50


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10000-trein-twt-6225d454886a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10000-trein-twt-6225d454886a2.jpg)
Foto : Danny Cornelissen

Het Theemswegtracé – de vier kilometer lange Rotterdamse havenspoorlijn die drie maanden geleden werd geopend – is een succes. Iedere dag rijden zo’n honderd treinen over dit nieuwe begin van de Betuweroute. Inmiddels zijn er zo’n 10.000 treinen over het tracé gereden zonder storingen of oponthoud. Boudewijn Siemons, COO van het Havenbedrijf Rotterdam, is verheugd. “We hebben ons gecommitteerd aan de Europese duurzaamheidsdoelstellingen om binnen 10 jaar 50% meer goederen over het Nederlandse spoor te vervoeren. Een groei van 40 naar 61 miljoen ton. Alleen met een goed werkende spoorverbinding kan die doelstelling behaald worden.” Het tracé zorgt voor veilig, betrouwbaar en duurzaam transport van goederen per spoor van de haven van en naar het Europese achterland van 40 naar 61 miljoen ton. Alleen met een goed werkende spoorverbinding kan die doelstelling behaald worden.”

Start Emplacement-Maasvlakte
Havenbedrijf Rotterdam is inmiddels gestart met een nieuw project om het spoorproduct verder te verbeteren: de ontwikkeling van het Emplacement-Maasvlakte Zuid. Er zullen gefaseerd 4 bundels van 6 sporen en 2 doorrijdsporen aangelegd worden. De 1e bundel zal in 2027 in gebruik worden genomen. Het nieuwe spooremplacement op de Maasvlakte is een belangrijk project dat voortvloeit uit de logistieke visie die het Havenbedrijf en ProRail samen voor de Rotterdamse haven hebben opgesteld. Daarin is aangegeven wat er nodig is om de groei van het spoorgoederenvervoer te accommoderen. In de periode 2020 – 2030 is een aantal infrastructurele projecten voorzien dat de bereikbaarheid van het havengebied per spoor vergroot. Onder andere de aanleg van diverse spoorbundels, elektrificatie van het spoor en de aanleg van aansluitingen op bestaand spoor. In de logistieke visie zijn ook maatregelen opgenomen die moeten leiden tot een betere benutting van de bestaande spoorinfrastructuur.
Bron: Port of Rotterdam en DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 07-03-2022– 066. Distribution : daily to 43950+ active addresses
Titel: Re: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: hrp op 07 March 2022, 11:17:37
10000 treinen in drie maanden...
Even rekenen, dat zijn er per dag 10000/120=  83
Per uur:  83/ 24 = ruim 3
Via de HSL rijden meer treinen...
Ik herinner me dat toen er over de Betuwe gedebatteerd werd, gesproken werd over elke toen minuten een trein. Voor omwonenden destijds een gruwel.

Sorry uitgegaan van vier maanden.
Maar vijf treinen per uur vind ik niet veel. ;)

Ronald
Titel: Re: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: Arjan6511 op 07 March 2022, 11:30:03
Fout, een onvoldoende, klaslokaal aanvegen en thuis geen TV kijken maar je rekenwerk nog eens doen.

Dat er via de HSL meer treinen rijden klopt dan wel, ik heb er echter nog nooit een goederentrein gezien.
Titel: Re: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: Menno de Vries op 07 March 2022, 11:40:02
Dat zijn hele lange maanden van 40 dagen ;D

Menno
Titel: Re: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: hrp op 07 March 2022, 13:15:54
Je hebt gelijk.
Sorry, ik meende vier maanden...
Tv kijken doen we niet zo veel. Geen straf ;)
Ronald
Titel: Re: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: René 4312 op 07 March 2022, 19:45:12
Maar Ronald, hoeveel treinen rijden er dan over de betuweroute per maand?
Titel: Re: 10.000 treinen over Theemswegtracé
Bericht door: henk op 07 March 2022, 20:18:33
Minder.  ;D
Maar het is allemaal geen vergelijk. De havenspoorlijn, de Betuweroute en de HSL hebben verschillende functies.
Dat aantal van 10.000 treinen in drie maanden is sowieso niet heel verrassend. Zal wel ongeveer gelijk zijn aan het aantal treinen dat voorheen in drie maanden de Calandbrug passeerde. De kern is dat de havenspoorlijn met een obstakel minder beter op de toekomst is voorbereid.