BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: pieterdas op 22 February 2022, 09:14:55
-
Goededag iedereen,
Misschien hebben jullie het vorige forum onderwerp 'Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie' al gezien en weten jullie dat ik me momenteel bezig houdt met een onderzoek naar 'Spoorlopen'.
Nu vroeg ik me af of iemand van jullie zichzelf ziet als een spoorloper of iemand kent die graag langs het spoor loopt. Graag zou ik met de desbetreffende persoon een gesprek aan willen gaan. Het gesprek zal volledig anoniem zijn en is puur bedoelt om inzicht te krijgen in het fenomeen spoorlopen.
Met vriendelijke groeten,
Pieter Das
Avans Hogeschool - Afstuderende
-
Uiteraard goed dat er onderzoek naar wordt gedaan (y)
Maar de vraag is ook of de spoorloper zichzelf identificeert als spoorloper... Ik bevind mij sporadisch wel eens (te?) dicht op het spoor om iets beter te zien of fotograferen, maar ik zou mijzelf zeker geen spoorloper willen noemen. Dan denk ik aan iemand die regelmatig een illigale looproute langs het spoor verkiest omdat deze korter is, of leuker loopt, etc. Het aantal keren dat ik dat heb gedaan vind ik verwaarloosbaar, met een voor mij accepteerbaar risico. En in mijn geval is dit dus geen kortere route, maar meestal in het kader van 'het spoorbedrijf opzoeken'. Zie bijvoorbeeld onderstaand: ik sta op een spoor.. Maar gezien de roest is het al lange tijd niet in gebruik en er is overzicht; bovendien wordt ik ook gewaarschuwd door de overweg, als er iets aan zou komen. Maar wellicht hanteer jij een bredere definitie..?
Dus misschien moet je de vraag specifieker stellen.. ? Statistisch denk ik overigens ook dat er onder deze groep forum-bezoekers geen overrepresentatie is van spoorlopers, behalve misschien als bovenstaande subcategorie: laten we dit 'spotters' noemen :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-07-24-519-6214a2364c77c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-07-24-519-6214a2364c77c.jpg)
-
In mijn ogen is iemand die op "Spoorgromd "loopt al een spoorloper en dus in overtreding, zeker als er treinen in de buurt rijden.
Vraag maar eens aan HH Machinisten hoe gevaarlijk die lui bezig zijn !
Mag niet !
Peter
-
Maar blijkbaar doen mensen het wel, vandaar dit onderzoek.. :angel:
-
Dus misschien moet je de vraag specifieker stellen.. ?
De vraag lijkt me helder maar jij geeft er je eigen draai aan. ;)
Gr, Ben.
-
Het voegt weinig toe om te melden dat het verboden is...
En mijn reactie lijkt mij geen draai; blijkbaar vind ik de vraag niet helder. Ik zie mijzelf niet "als een spoorloper of iemand kent die graag langs het spoor loopt", maar gezien mijn foto doe ik het wel eens. Moet ik mijzelf melden als spoorloper? Als je alleen maar de mensen neemt die zichzelf zien als spoorloper, mis je wellicht een grote groep. In dit verband: ik zie mijzelf ook niet als alcolholist ;D of het bekende grapje van de spoorrijder... "Ik zie alleen maar spookrijders!"
Maar ik maak het wellicht te groot.. Misschien heeft Pieter al 200 anonieme mailtjes :D
.
-
Ik denk dat je hier verkeerd zit. Behalve spoorwegpersoneel zal je hier geen spoorloper tegen komen.
Ik ben wel een keer van Nijmegen naar Groesbeek gelopen. De spoorlijn is opgeheven sinds 1991, wissel naar deze spoorlijn is weggehaald en er groeien zelfs bomen in het spoor. Geen idee of het illegaal of legaal is, maar de grootste gevaar is om te struikelen.
Het voelt niet illegaal aan.
De mooiste treinen foto's zijn foto's die van ietsjes verderaf zijn gemaakt. Dit kan prima vanaf legaal openbare weg.
-
Och,
In mijn jonge jaren was ik niet heilig.
Diverse spoorbruggen en tunnels werden destijds volstrekt illegaal door mij bedwongen.
Om een stuk af te snijden, of gewoon omdat het kón.
Overigens nam ik bij dergelijke adolescente escapades de eigen en andermans veiligheid zeer serieus.
Maar ik sluit niet uit dat ik destijds wel eens een machinist de stuipen op het lijf heb gejaagd. Ik weet het eigenlijk wel zeker :-X
Of ik representatief ben voor het fenomeen "spoorloper"?
Het zou me niks verbazen.
Op Youtube kom ik regelmatig filmpjes tegen van wat tegenwoordig eufemistisch "urban exploring" heet. Qua adrenaline wel enigzins vergelijkbaar met mijn eigen gedoe van ooit. En meestal juridisch behoorlijk over het randje. (Vernielen en graffiti deed ik nooit, want dat is voor mietjes. Maar ik bevond me wel op verboden terrein, waarvoor artikel 461 WvS, of de relevante buitenlandse regels golden)
Groeten
Hendrik Jan
-
In de 1980er jaren was ik spoorloper, spoorfietser vooral, fietste met fietskar langs het spoor om bij mijn volkstuin te komen, het was de gewoonste zaak van de wereld. Kropswolde, dieseltreinen die niet zo snel gingen. Als ik ze zag / hoorde aankomen stapte ik af, ging zo ver mogelijk van het spoor af staan wachten tot ze voorbij waren. Meestal een groet met de hand van twee kanten, het ging er nog gemoedelijk aan toe zeg maar.
Volkstuintjes langs het spoor bestaan niet meer en ook in Kropswolde is het streng verboden toegang langs het spoor. Sinds die tijd zie je mij ook niet meer langs het spoor, dus geen anonieme verhalen van deze kant.
-
Volkstuintjes langs het spoor bestaan niet meer
Die bestaan nog wel degelijk. Je mag er alleen niet meer langs het spoor naar toe lopen of fietsen. Er zijn overal andere toegangen gemaakt.
-
Ah juist, ik ben abuis dan. Zij het dat ze er in Kropswolde niet meer zijn en ik dacht / nam aan dat dat landelijk zou zijn. Ik laat het mooi zo staan, dan blijft het draadje leesbaar. Dankjewel Klaas.
-
Die bestaan nog wel degelijk.
Ben benieuwd waar want ik ken ze niet.
-
1x in de ardennen met een schoolreis in een groepje door een tunnel gelopen. We liepen er net uit toen er ook een trein uit kwam. Dat was bijna raak. Sinds dien nooit meer gedaan.
-
Wat betreft volkstuinen op grond van ProRail bestaat er kennelijk beleid.
https://www.prorail.nl/veelgestelde-vragen/waarom-sluit-prorail-volkstuinen-langs-het-spoor (https://www.prorail.nl/veelgestelde-vragen/waarom-sluit-prorail-volkstuinen-langs-het-spoor)
-
Ben benieuwd waar want ik ken ze niet.
Drie voorbeelden uit mijn directe omgeving:
- in Middelburg, tussen de spoorlijn en de Oude Vlissingseweg, net ten zuiden van de Schroeweg.
- tussen Middelburg en Arnemuiden, ten oosten van de Arnebrug. Daar liggen volkstuintjes aan weerskanten van de spoorlijn. Lang geleden was daar een overweg, dus heen en weer tussen beide percelen was geen probleem. Maar toen de overweg was opgeheven bleven die mannen de spoorlijn oversteken. Nu staan er hekken langs het spoor.
- In Arnemuiden, recht tegenover het stationsgebouw.
Elders in het land zie ik ze ook nog wel, maar ik heb de precieze locaties niet paraat.
-
50 jaar geleden als kind wel eens stuivers op de rails gelegd.
Wist toen al dat het heus hoogst illegaal was. ;D
-
O ja, bij de toenmalige tijdelijke spoorweg overgang te Warmond 100 meter meer richting Leiden, waar men aan het werk was om van de echte spoorwegovergang van 2 sporen een 4 sporige onderdoorgang te maken.
Bij de overgang lag een berg zand en een keer een bal van zand (ter grote van een in de handen gemaakte sneeuwbal) op het spoor gelegd en een meter of 5 verderop gaan staan om te zien wat er gebeurde. Weet nog wel dat het een harde les was, die zandbal spatte uiteen en de klonten deden behoorlijk pijn. ;D
Uiteraard was het illegaal.
Ook bij station Overveen wel eens stuivers op de rail gelegd, toen daar nog 1200èn reden met IC-R stammen naar Maastricht/Heerlen,
Zeker als zo`n 1200 langzaam op trok, de stuiver werd zeker 2x langer uitgesmeerd over de rail.
Denk dat ik `m nog wel ergens heb. Wordt wel zoeken......
Ook dat was illegaal, maar spreken zeker over 40 jaar geleden.
-
Ook dat was illegaal, maar spreken zeker over 40 jaar geleden.
Dan is het waarschijnlijk verjaard. :)
-
:) Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. ;D Zie volgende regel...
Wel ben ik benieuwd hoe het gaat met de anonieme verhalen, die worden natuurlijk niet hier geplaatst. Ts, vertel eens?
-
Dan is het waarschijnlijk verjaard. :)
Yeah, Oef, meevallertje. ;D
-
Ik was wat zuiniger, deed het met centen. Dat werden vanzelf stuivers.
Soms sprong de cent weg, nergens meer te vinden. Het enige wat achterbleef was het portret van Juliana op de spoorstaaf.
Is ook verjaard, 60 jaar geleden.
-
Uit de wijk die bij ons in de buurt gebouwd werd haalden we een pak spijkers, die spijkers legden we dan netjes in een rijtje op de rails.
Je kon de machinist horen foeteren.
1966/1967. Ook verjaard dus.
-
Net als Klaas; ook zuinig, dus met centen. Plaats delict: Spoorstraat Hoogezand.
Moest wel de goederentrein naar Veendam zijn; het dieseltreinstel maakte er niet veel van.
-
Machinisten zijn ook geen lieverdjes.
Jaren geleden stond ik met mijn brommer in Schoorldam, op de draaibrug over het Noordhollands kanaal voor het rode verkeerslicht bij de weg naar Den Helder te wachten.
Op die brug lag ook treinrails; een doodenkele keer reed er nog een trein over.
Opeens hoorde ik luid getoeter achter mij, vlak achter mijn achterbumper stond een stilstaande NS 2400 met een goederenwagen ook te wachten.
Ze waren achter mij aan geslopen om mij de schrik van mijn leven te bezorgen!
-
Ah, jeugdzonden, wie heeft ze niet ;D Ik was vroeger op de toenmalige dijk in de Veerpolder te vinden, tussen Warmond en Leiden. Daar kon je makkelijk oversteken naar de spoordijk om naar de treinen te kijken. Daar was genoeg te zien, ook door de aanleg van de Schiphollijn. Verderop was een fietstunneltje aan het eind van de Broekweg, daar kon je ook makkelijk naar het spoor klimmen om spijkers, muntjes etc op de rails te leggen, want dat had je weer van je vader gehoord die in zijn jeugd spijkers op de tramrails legde om er poppetjes van te maken :police:
Overigens liepen we niet over het spoor, we bleven wel netjes aan de kant. Toch wat ontzag voor zo'n grote 1200 die met 130 per uur loeiend voorbij kwam, het huilende geluid van de verntilatoren vergeet ik nooit meer.
Toen de Merenwijk verder werd volgebouwd werd ook de afscherming van het spoor een stuk verbeterd, mijn latere jeugd bracht ik toen meer op het station door om treinen te zien.
-
Het echte spoorlopen heb ik ook beoefend!
Maar wel op het stuk tussen Veendam en Bareveld toen dat niet meer als goederenlijn en nog niet als museumlijn werd gebruikt.
De draaibrug in V'dam lag dwars; er kon in die jaren geen trein komen.
Daar heb ik gewandeld, metingen verricht en foto's gemaakt.
Ik denk dat ook dat strikt genomen niet was toegestaan: zolang er ook maar 1 bout op de dijk ligt is het vast nog een spoor :)
Alle mogelijk strafbare feiten zijn inmiddels verjaard :police:
Als ik hier een paar weken niet reageer, dan heb ik mij in dezen toch vergist en ben uit logeren ::)
-
Uit de wijk die bij ons in de buurt gebouwd werd haalden we een pak spijkers, die spijkers legden we dan netjes in een rijtje op de rails.
Je kon de machinist horen foeteren.
Gek he, die kon gelijk gaan plakken ;D ;D ;D
-
eind jaren 70tig . Reed mee voorin de cabine van een blauwtje van Staveren naar Leeuwarden . Spoorlopers niet gezien . Wel de resultaten ervan tussen Staveren en Koudem-Molkwerum . Er lagen veel ballast stenen op de rails en die werden of plat gereden of spatten weg . Op de heenweg naar Staveren waren er geen op de rails vertelde de machinist .
In de herfst was het ook raak op dat stuk . Veel bramenplukkers op het spoor op zoek naar de struik waaraan nog rijpe zaten , klaar om geplukt te worden . Diegene lette niet goed op de treinen wat bijna tot aanrijdingen kwam . Deze woekerstruiken zijn er niet meer .
-
Hmmm, als elf-twaalf jarigen gingen wij nog wel eens op woensdagmiddag naar het spoor bij de Lutte, daar reden toen nog v200's naar en van Hengelo. Gingen we net zo lang op het spoor staan tot de machinist z'n typhoon ging gebruiken, gaf namelijk een mooie bak herrie...Ander spelletje was wie het dichtst aan het spoor durfde te staan, binnenkant schrikhekken ging wel, kon je je goed vasthouden om niet meegezogen te worden. Zie nu wel hoe die machinisten destijds hebben zitten vloeken in hun cabines, maar ging uiteraard altijd goed ;-)
grtz Rob