BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: tonp7 op 17 February 2022, 17:47:36
-
Ik heb een probleem met het ontsporen van 4-assige wagons op gebogen wissels.
Het gaat om twee modellen van de 4-assige reizigerwagons van Tillig (01595 en 16971).
Gebogen wissels van Tillig (83363 en 83364) met het metalen puntstuk.
Alles in schaal TT.
Als de wagon over de wissel rijdt raakt het wiel precies de punt van het metalen puntstuk, wipt omhoog en ontspoort.
Aan de beide zijkanten, ter hoogte van het puntstuk, zitten kunststof geleide strippen. Als ik deze smaller maak door het plaatsen van een strookje karton van 0,5mm dan ontsporen de wagons niet. De wielen van de wagon komen dan mooi naast de punt van het puntstuk terecht.
Dit is alleen niet zo’n mooie oplossing.
Wie kan mij verder helpen met een oplossing?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220208-135517995-iOS-620e7be200f2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220208-135517995-iOS-620e7be200f2c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220208-135550018-iOS-620e7be5aeb3f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220208-135550018-iOS-620e7be5aeb3f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220208-142626768-iOS-620e7be867e17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220208-142626768-iOS-620e7be867e17.jpg)
-
Kan je dat strookje dan niet een ietsie pietse schuin drukken.
Daarmee voorkom je blijkbaar het raken van het puntstuk aan de andere zijde.
Of de ruimte tussen de wielen is teveel.
Je zou dan aan de binnen zijde van de wielen (tpv de flens) een verdikking moeten aanbrengen.
Ringetje van 0,5 mm dikte. Daarmee stuur je dan de draai beweging.
Ronald Visser
-
Als ik zo de foto bekijk, staan de wielen misschien iets te ver uit elkaar.
Vergelijk de assen eens met die van wagons die wel goed
Over het wissel gaan.
Tinus.
-
Het lijkt er op, dat de contra rail te vroeg weer naar binnen wijkt. Iets verder duwen en dan proberen.
-
Ik heb het e.e.a nagemeten volgens de NEM310.
De rijtuigen voldoen aan de specificaties.
Wat is de contrarail?
Zijn dat wat ik noem, de kunststof geleidingen.
Die zijn helaas zo op het eerste oog niet te verbuigen of bij te stellen.
Zal deze morgen eens verdere bestuderen
-
De contrarail heet officieel de strijkregel. Die zorgt er voor dat de wielen aan de goede kant van de punt passeren.
Als je vanuit de punt een lijn haaks op het spoor denkt (rode lijnen in de tekening) dan hoort die door het midden van de strijkregel te lopen. Zoals Veroniek al opmerkte zitten de strijkregels in dit wissel dus verkeerd. Anders gezegd: ze zijn te kort.
Behalve de NEM 310 voor de wielstellen is ook de NEM 110 voor wissels (https://morop.org/downloads/nem/de/nem110_d.pdf) van belang.
En dan gaat het vooral om de maat C, tussen de punt en de strijkregel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/contrarail-620eb669a7832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/contrarail-620eb669a7832.jpg)
-
NEN, NEM of welke norm dan ook, het voldoet niet.
De ervaring van tonp7 is een speling van 0,5 mm. die moet je ergens verwerken/aanbrengen.
of het karton aanbrengen zoals ton aangeeft, of testen met een ringetje (eerst weer van papier??) aan de binnen zijde van de flens.
Ronald Visser
-
Hoi Ton,
Ik ken het probleem, sinds Tillig de meegebogen wissels met metalen puntstuk heeft is de ruimte tussen de strijkregel en de rails veel te groot, het ontsporen heb ik opgelost door op de strijkregel een stukje Evergreen polystyreen te plakken van 0,25 mm, is niet makkelijk om te doen maar het werkt wel.
Ik probeer tegenwoordig maar zo veel mogelijk de meegebogen wissels niet te gebruiken en in de toekomst als ik nog ga wijzigen of uitbreiden denk er over, over te stappen op Kuehn, kan samen toegepast worden met Tillig, zijn verloop raillassen voor.
De flensdikte van het wiel is ongeveer 0,65 mm en de strijkregel is soms meer dan een 1 mm en hierdoor komt het wiel op de punt i.p.v. er naast.
Als je polystyreen nodig hebt, zeg het maar.
-
Blijkbaar is het dus een ontwerpfout van de wissel. Bedankt voor de uitleg Klaas.
Ik heb dit ondertussen ook aangekaart bij Tillig. Hun reactie is dat het draaistel van het rijtuig wellicht te 'zwaar' gaat.
Op een oplossing, als die er al komt, ga/kan ik niet wachten en ga de wissels ook, zoals Jan, modificeren.
@Jan: van jouw aanbod voor het polystyreen maak ik graag gebruik. Ik stuur je een app.
Ton
-
De flensdikte van het wiel is ongeveer 0,65 mm en de strijkregel is soms meer dan een 1 mm en hierdoor komt het wiel op de punt i.p.v. er naast.
Een flens van 0,65 is net te dun. Die moet minstens 0,7 zijn. (maat T)
De strijkregel moet meer dan 1 mm van de spoorstaaf staan. Die maat (F) moet tussen 1,1 en 1,3 mm liggen.
Kortom, het is een kwestie van goed naar NEM110 en NEM310 kijken, alle maten controleren en dingen aanpassen als er maten niet kloppen.
De belangrijkste maten voor een goede passage langs het puntstuk zijn B en C.
Foutje, het ging niet om H0 maar om TT.
-
Klaas,
Ik heb nog even wat gemeten.
Afstand B (tussen wielen) is ok. Ik meet van 10,1 tot 10,5 en moet volgensd e normen min. 10,2 zijn.
Gemeten afstand C is 10,7 en moet volgens NEM110 en NEM310 11,0 tot 11,1 zijn.
Maat C wijkt dus af van de norm.
Ook is de opbouw van C niet volgens de norm.
Gemeten afstand S=9,2 en moet zijn 10,0 tot 10,1
Gemeten afstand F=1,6 en moet zijn 0,9 tot 1,0
Het kunststof stripje van 0,25mm dat Jan aanbrengt klopt dus wel aardig.
Norm C= min. 11,0 en max. 11,1 Ik meet 10,7. De strijkregel zou dus min.0,3mm en max 0,4mm mogen opschuiven naar de buiten rail.
-
Ton, ik merk nu dat ik me heb vergist. Ging steeds uit van H0, maar het is dus TT.
Dan mag je de maten die ik in vorige berichten noemde vergeten.
Aan jouw getallen te zien zit de grootste fout in de maten C en F. Die hangen met elkaar samen. Het opdikken van de strijkregel is dan inderdaad de oplossing.
-
@Ronald Visser, zou een ringetje plaatsen op alle binnenflenzen (zeg maar) van alle wielen niet veel meer werk zijn dan het plaatje styreen op de strijkregel? Bovendien rijst de vraag of de wielen dan voor problemen gaan zorgen bij wissels met strijkregels op juiste afstand? Ik giet het maar in de vragende vorm. :)
-
Volgens Jan (Bouwer) is de flens 0,65 mm dik. Dat is precies volgens de norm. Als je die gaat opdikken dan wordt de flens veel te dik. Geen goed idee dus.
Als je de meetwaarden van Ton vergelijkt met de norm, dan is er maar één conclusie: de strijkregel zit verkeerd. Die moet je dus opdikken. Of de bestaande strijkregel weghalen en een nieuwe plaatsen, maar dat moet je wel durven.
-
Ja wat wil je zelf feitelijk (de vragensteller).
hij geeft aan dat een strookje bij de strijkregel niet gewenst is. Ja dan moet je het ergens anders gaan zoeken.
Ja (al voldoet deze aan de norm) uiteraard is de flens opdikken meer werk, maar niet zichtbaar.
Ik zelf zou een smal strookje aanbrengen op de strijkregel, die zelfs wat eerder begint en verder eindigt dan de huidige. Wel buigen.
Met houtlijm als test, dan kan je weer verwijderen.
Ik neem aan dat bij al dezelfde wissels op de treinbaan dit probleem optreedt.
Als het alleen bij deze is dan zit de strijkregel niet goed, en kan opdikken van de flens inderdaad tot problemen leiden bij andere wissels.
Ronald Visser
(het bijvijlen van het puntstuk stel ik maar niet voor, dan loopt het wiel er mogelijk eerder af/altijd af.
-
Hier overheen gelezen wellicht?
Op een oplossing, als die er al komt, ga/kan ik niet wachten en ga de wissels ook, zoals Jan, modificeren.
@Jan: van jouw aanbod voor het polystyreen maak ik graag gebruik. Ik stuur je een app.
Klaar toch?
-
Ronald,
Zoals al eerder aangegeven ga ik voor het opdikken van de strijkregel. Probleem doet zich voor bij alle gebogen wissels.
Ik zal er dan 17 moeten gaan aanpassen. Pfff
Gelukkig hoef ik alleen de strijkregel in het afbuigende spoor aan te passen.
De strijkregel verplaatsen is geen optie. Deze is een geheel met de wissel en is er dus niet (zonder schade) af te halen.
Ik hoop binnenkort van Jan het kneepje van het vak te 'leren'.
Al met al wel slordig van de firma Tillig om deze wissels zo op de markt te brengen.
-
(het bijvijlen van het puntstuk stel ik maar niet voor, dan loopt het wiel er mogelijk eerder af/altijd af.
Bijvijlen is mij nog nooit gelukt, afvijlen wel. ;D
-
De strijkregel verplaatsen is geen optie. Deze is een geheel met de wissel en is er dus niet (zonder schade) af te halen.
Dat heb ik gezien. Daarom schreef ik ook: je moet het wel durven. Als je met beleid te werk gaat is het wel schadevrij te doen, maar dan ben je wel even bezig.
Ik denk dat het opdikken van de strijkregels wel zal meevallen. Als je er 2 gedaan hebt zijn die andere 15 routinewerk.
Overigens zitten de strijkregels aan de buitenkant ook verkeerd. Maar daar zul je minder problemen ondervinden omdat de wielen vanzelf naar de buitenboog worden gedrukt.
-
Afvijlen? De strijkregel hoeft er toch niet afgevijld worden? ;D
-
erbij vijlen zal inderdaad niet gaan.
Bijvijlen of bijknippen geeft inderdaad steeds weer dezelfde hilariteit. (y)
Mijn kapper zegt dat ook steeds....
Nu maakt het voor mijn 3 haren niet veel meer uit, afknippen of bijknippen?
Ze zullen er eerdaags toch wel vanzelf uitvallen.. :angel:
Ronald Visser
(ik zou het bij een eigen wissel wel aandurven van het puntstuk een klein hoekje af te vijlen en kijken of het werkt).
-
In het grootbedrijf wordt de punt altijd afgerond. Als dat een scherpe hoekige punt zou zijn, dan wordt die in de kortste keren aan gort gereden. Bij mijn zelfbouwwissels doe ik dat ook altijd.