BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dito op 16 February 2022, 12:01:12
-
Hello
Ik heb een defecte wissel van piko waar een van het richting gevende rail stuk los gekomen is en daardoor de wissel onbruikbaar.
Is dit wel te herstellen?
Groeten
Herman
-
Foto?
Wat bedoel je met richtinggevend railstuk? De tong?
-
Kan je een foto plaatsen, dan kunnen we met je meekijken en denken
-
Hallo
Dank voor de reactie, maar voor het antwoord van mijnentwege zul je even. moeten wachten.
Ik moet iemand vragen om de foto op internet te, krijgen wat voor mij problemen geeft.
Groeten
Herman
-
links bovenaan in de kolom staat ''plaatje uploaden''
en op de pagina zelf een beschrijving: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52398.msg0#msg0
Marc
-
Dit plaatje is ooit ergens anders voor gebruikt, vandaar de tekst (dus niet op de tekst letten).
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/p/pikoA_tongscharnier_plaatje.jpg)
Piko wissels zijn er in vele versies, allemaal met het zelfde catalogusnummer.
Elke verbetering leidt tot een prijsverhoging, maar de oude (goedkopere) wissels worden nog steeds verkocht voor de de nieuwere prijzen.
Dat zou je bij Märklin of Roco ook kunnen overkomen, trouwens ...
Het is dus zaak om eventjes op te letten als je wat koopt.
De oudere Piko wissels hadden bedonderde tong-bevestigingen.
Op de foto zie je de bovenkant, en daar valt weinig uit af te leiden,
behalve dan dat de bovenste tong niet helemaal spoort.
De oorzaak is zichtbaar aan de onderkant.
(Maar daarvan vond ik zo snel geen foto, die staat overigens wel ergens op dit forum).
De oude Piko wissels hadden twee metalen lipjes die de tong klemmen in een gat.
Als die lipjes verbuigen, schiet de tong uit het gat.
Herstel is een kwestie van prutsen aan die lipjes (onderdelen zijn niet apart leverbaar, en Piko wissels worden ook niet meer zo gemaakt).
Als de lipjes zijn afgebroken, dan kun je het wissel weg gooien.
Destijds kostte zo'n wissel € 13,- , en voor dat bedrag gooide je 'm gewoon weg,
en kocht je een nieuwe.
Een oorzaak van het verbuigen van de lipjes is bekend:
zware HAG-locs van 600-800 gram zetten teveel druk op de wisseltong
en met name op de lipjes die daardoor verbuigen.
Ik repareer zulke wissels preventief met een punaise en constructielijm.
Ik druk de punaise in het gat, en lijm 'm vast.
Tijdens het drogen beweeg ik de wisseltong heen en weer om te voorkomen
dat ik 'm per ongeluk mee vast lijm.
Als de lijm gedroogd is, schuur ik de punaise eraf met een slijpschijfje:
de punt blijft zitten in het gat,
de rest van de punaise spat de kamer door (dat treft, want die rest heb je nooit meer nodig).
Eindresultaat van deze actie: een massief scharnier.
En dat is precies één van de verbeteringen die Piko erop verzon, en dus, ja, meer geld kost.
-
Hallo Jan Willem
De foto zoals ik het bedoel is goed weergegeven.Bij mijn wissel is er een kant los gekomen .Je meld ook in uw bericht dat dit
praktisch niet te herstellen is wat ik ook dacht, daarom de wissel in de prullenmand, maar toch spijtig, want de kost is ook niet niets
nl tusen 29 en 35 euro.
Groetjes en dank voor het antwoord.
Herman
-
Dito,
Haal hem maar weer uit de papier bak......
Meenemen naar een beurs of opsturen naar me kan.
Ronald Visser
-
Dito,
Haal hem maar weer uit (...)
Meenemen (...) of opsturen
Top aanbod (y)
Er is ook een andere oplossing. Die vergt iets meer handigheid met metaalbewerking.
Als je dit Piko wissel vergelijkt met een ouder slank Märklin wissel, dan valt de overeenkomst (en het verschil) direct op. Het Märklin wissel heeft ook een gat op de plek van het tongscharnier. Maar aan de spoorstaaf van de wisseltong zit een metalen pinnetje. Dat valt in het gat, en daarom kun je de tong in- en uitnemen.
Bij het Piko-wissel zit aan de spoorstaaf van de wisseltong geen metalen pinnetje, en die spoorstaaf is op die plek hol. Je kan dus een pinnetje in de spoorstaaf lijmen, solderen of lassen. En daarna werkt het net zo als bij die Märklin wissels! Succes verzekerd, voor altijd en eeuwig.
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/z/0zutphen-023.jpg)