BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 14 February 2022, 13:15:44
-
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5288089/valentijnsdag-ballonnen-trein-prorail-vertraging-spoor
-
Het zit niet in de rijdraad, dus ik zie geen probleem.
Als het wel in de rijdraad zit, stroomafnemer is sterker.
En als de stroomafnemer wel kan beschadigen, zou een aanwijzing stroomafnemer zakken geen goeie oplossing zijn?
-
Heeft niets met een stroomafnemer te maken, maar eerder met het feit dat de wind eraan gaat lopen trekken en dus ook aan de bovenleiding gaat lopen trekken.
-
Jammer van de vertraging. Extra reden om dat soort ballonnen af te schaffen 8)
-
Heeft niets met een stroomafnemer te maken, maar eerder met het feit dat de wind eraan gaat lopen trekken en dus ook aan de bovenleiding gaat lopen trekken.
Als de bovenleiding daar niet tegen kan, dan kunnen we beter weer met stoom gaan rijden.
-
Ben ook wel benieuwd welk risico Prorail hierin ziet, behalve de genoemde milieuschade..?
Wellicht dachten ze dat er nog een touwtje aan zit, wat lang genoeg is om contact te maken met passerende trein of passagier op perron?
-
Zoals al gezegd, de impact op de bovenleiding.
-
Wat is die impact dan...? En dat staat niet in het oorspronkelijke bericht? Bron?
-
Vraag me ook af waarom dit verstoring geeft.. maar oplossing is al door Klaas gegeven ;D
-
Nooit van schot hagel gehoord?
Daar haal je de bovenleiding ook niet mee naar beneden.
-
Maar wellicht moeten we ons allemaal wat minder ongenuanceerd uitlaten :angel: ik zet mijn geld in op angst voor een lang (geleidend) lintje onderaan de ballon.. Wellicht een keer in 1:87 proberen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/663-24659-620b567c42802.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/663-24659-620b567c42802.jpg)
https://www.preiser-figuren.de/preiser-24659-1:87-ballonverkauf-preiser-24659,art-18670
-
Misschien bang voor brand door helium in de ballonnen. Als er een ballon plof zegt door een vonk van de stroomafnemer?
-
Ben ik bij het edelgas helium niet zo bevreesd voor :)
-
In de Schipholtunnel, station Schiphol, is het ook niet toegestaan. Daar zijn ze bang dat een losgelaten ballon nog net te grijpen is, terwijl hij al tegen de bovenleiding zit…
Gr, Bert
-
En even wat off-topic geneuzel en dito reacties verwijderd…
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Is dit een echte foto van de ballonnen? Of is dit photoshop?
Als ik naar de verhouding kijk tussen de balonnen en de hangdraad, dan zijn het ballonnen van het formaat druif. Of we hebben hier een hangdraden van 3 meter lang.
Overigens levert een enkele ballon geen gevaar op voor de bovenleiding of de trein. Ook de kans op electrocutie door een nat touwtje aan de ballon is nihil. Een tros ballonnen kan inderdaad schade opleveren als de wind er vat op krijgt.
Een ander verhaal zijn metaalfolie ballonnen, zoals die veelvuldig worden verkocht op Schiphol. Die kunnen sluiting veroorzaken tussen de bovenleiding en de tunnel of de trein.
-
Een ander verhaal zijn metaalfolie ballonnen, zoals die veelvuldig worden verkocht op Schiphol.
Slim! (y)
-
Een tros ballonnen kan inderdaad schade opleveren als de wind er vat op krijgt.
Dat moet dan wel een hele grote tros zijn. Wel eens gezien hoe de bovenleiding heen en weer zwiept als het echt stormt? Daar gaat het ook niet stuk van.
-
maar eerder met het feit dat de wind eraan gaat lopen trekken en dus ook aan de bovenleiding gaat lopen trekken.
In het geval van dubbele afspanning wordt er in totaal met zo'n 3 ton aan de draden getrokken. Die ballonnen lijken me echt geen enkele bedreiging.
Misschien bang voor brand door helium in de ballonnen. Als er een ballon plof zegt door een vonk van de stroomafnemer?
Uh, ik denk dat je in de war bent met waterstof, dat ook lichter is dan lucht, net zoals helium, maar extreem brandbaar is.
In de Schipholtunnel, station Schiphol, is het ook niet toegestaan. Daar zijn ze bang dat een losgelaten ballon nog net te grijpen is, terwijl hij al tegen de bovenleiding zit…
Daar is volgens mij het risico het goed geleidende mylar, waar veel van die mooie glimmende ballonnen, gevuld met helium van gemaakt zijn. Er zijn voorbeelden op energievoorziening.info van de explosies die deze ballonnen veroorzaken zodra deze sluiting maken. Hoewel het nooit bewezen is, vermoeden ze dat hierdoor nog wel eens automatische rookmeldingen plaats hebben gevonden.
@ elt-Mhv: ballonnen zijn tegenwoordig in enorm veel formaten verkrijgbaar: voor openingen van winkels worden nogal eens van die ballonnen-bogen geplaatst. Daar worden vaak duidelijk kleinere ballonnen voor gebruikt.
@ Klaas: amen ;)
-
Morgen met 100kmh wind? Toch ff gerekend: voor 3mt heb je een ballon van 12m diameter nodig.. ;D
In his defense: een ballon kan wel haaks trekken, spangewicht is natuurlijk altijd axiaal.
Wellicht gewoon ook risiso op schrikken/afleiden machinist...
-
De angstcultuur regeert. Stel dat......
Paar jaar geleden had men er gewoon door heen geramd. Ballonnen stuk, probleem opgelost.
Tegenwoordig draait alles om veiligheid, stel dat je iets verkeerd hebt beslist..., stel dat, stel dat......
-
En wie vraagt daarom? De reiziger/consument/kiezer... :angel: maar we dwalen weer af.
-
Daar is volgens mij het risico het goed geleidende mylar,
Mylar geleidend? Lijkt me sterk.
-
Mylar geleidend? Lijkt me sterk.
Daar durf ik geen uitspraak over te doen, maar dan wel de vraag wat we hier zien?
https://www.youtube.com/watch?v=eczDpGiULLo
Behalve veel debi*len die ballonnen oplaten onder hoogspanningskabels.. En wellicht hogere voltages. Maar het knettert aardig. Maar het lijkt er ook op dat het niet allemaal mylar is..
-
Hoi ,
Enerzijds is er met ballonen ( of andere voorwerpen ) gevaar voor kortsluiting/overslag tussen de metalen delen.
Anderszijds, na verloop van tijd zal zo`n ballon, of tros ballonnen in dit geval, zijn stijgende eigenschap verliezen en zal de aardse zwaartekracht het overnemen.
Het risico wat er dan is, is dat de stroomafnemer op de lok/treinstel, hierdoor een beschadiging oploopt.
Nu zal ik, neem ik aan, niet hoeven duidelijk te maken wat daar de gevolgen van kunnen zijn, ter plaatse, 50 km verderop of bijvoorbeeld kilometers lang achter elkaar op het gereden traject of zelfs meerdere treinen na verloop van tijd. ::)
mvg, Marcel
-
... risico het goed geleidende mylar
Mylar (een soort polyethyleenfolie) geleidt niet, maar het kan ook gemetaliseerd worden, zoals voor balonnen en condensatoren. De metaalfolie op het mylar geleidt dan wel.
-
Volgens mij samengevat: zo veel onbekende risico's dat Prorail/NS liever geen risico's neemt... :)
-
Beter ballonnen in de bovenleiding dan een omafiets:
(https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2019/06/18/Untitled%20collage.jpg?itok=oNNxYKrE&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic)
-
Mee eens!
-
Vanmorgen waren de ballonnen nog steeds aanwezig in de bovenleiding bij station Leidsche Rijn. Dus het gevaar zal wel meevallen.
En vannacht/morgen gaat stormen/zware windstoten. Ben benieuwd..