BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bob R. op 23 March 2008, 12:26:50
-
Weet iemand van welk merk deze opwind (mechanisme, niet het uiterlijk ;D) locomotief is ???
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/loc003.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/loc002.jpg)
-
Ik gok op Bub.. Het is geen märklin of Bing, die waren wat steviger en zwaarder uitgevoerd. Bub was een soort marx van europa en werkte heel veel met gelithografeerd blik.
-
Bedankt voor de reaktie,
Iemand anders nog suggesties ?
-
Aan de kleuren te zien is het een engelse locomotief.
Misschien iets van Hornby?
Je kan evt. meer info vragen bij de Dutch Hornby Collectors Association: http://home.planet.nl/~zwakh019/ (http://home.planet.nl/~zwakh019/)
Die kunnen je wel op weg helpen.
Leuke vraag, zet je weer eens aan het zoeken naar iets waar je anders nooit naar zou kijken!!
groeten,
Jan Willem
-
Hallo,
Nou ik zit ook te denken aan hornby.
Want hornby had vroeger een robuust uiterlijk met grote railstaven.
En daar lijkt deze enorm op.
Dus ik ga voor Hornby.
Groeten,
Martin Nuij
-
Een loc met opwindmechanisme is vaak van Hornby.
-
Idd ik gok ook op Hornby. Voorheen Mecanno. Misschien dat dit nog ergens traceerbaar is op je lok?
Per toeval heeft mijn oom vandaag ook een lok met wagentjes meegenomen om te vragen naar mij welk merk het is. Op de bijhorende rijtuigjes kon ik het merk Mecanno/Hornby ontdekken. Alleen deze lok is in het rood waar die van jou groen is. ;)
Jeroen
-
Merkjes staan meestal op de voetplaat in het machinistenhuis of onder de rookkastdeur aan de voorzijde.
Op zich kan het best Hornby zijn, maar ik mis iets echt "engels" zoals LNER wat vaak op zo'n machientje werd gestempeld om het tot de verbeelding te laten spreken. Het machinistenhuis doet me heel erg denken aan Bing trouwens..
Overigens is het wel zo dat elk merk, ook Märklin, Bing, Carette, JeP etc. opwindloks in hun programma hadden. Electrische loks zijn vrij zeldzaam uit die periode omdat de motoren handgewikkeld waren en dus duur. Opwindloks hadden een simpeler mechaniek en dat was flink goedkoper.
Het is niet zozeer minderwaardiger, er waren heel grote Basset Lowke sneltreinloks met zeer zware en sterke uurwerken die vele malen duurder waren dan een electrische lok. (met een slinger erbij om op te winden)
Voor electrisch had je namelijk een voorschakelapparaat nodig wat ook heel duur was en stoom gaf veel rommel en brandgevaar en was bovendien slecht te reguleren.
-
Ik heb van een liefhebber gehoord dat het misschien een Distler is ???
Een Duits merk wat veel voor warenhuizen en winkelketen produceerde (vandaar dat het merk ontbrak ???)
Kent iemand dit merk ?
-
Yep, ik ken het merk. Op ebay komt er regelmatig wat langs van distler. Ik durf er echter weinig over te zeggen, want distler staat niet bij mij in de kast.. ;D
-
Ik heb van een liefhebber gehoord dat het misschien een Distler is.Een Duits merk wat veel voor warenhuizen en winkelketen produceerde (vandaar dat het merk ontbrak).
Kent iemand dit merk ?
Mijn eerste modeltrein (1957, Trix Express startset met batterijlok) had een batterij-regelaar. In plaats van een grote platte 4,5 volt batterij kon je in die regelaar een transformator zetten. Op die tranformator stond "Trix Distler".
Ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat die batterij-lok (2-assig stoomlokje) een Distler-motor had.
Even googelen op Trix en Distler levert nog http://www.trix.nl/bedrijf op.
Freek.