BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Huup op 12 February 2022, 13:14:26
-
Moin allen,
Op mn djh-5500 wil ik de (led)front-en sluitlantaarns zo bedienen dat de volgende lichtbeelden kunnen ontstaan:
- Rangeerverlichting: enkele lantaarn voor en achter
- frontverlichting: dubbele lantaarns in de rijrichting voor.
- sluitverlichting: enkele lantaarn achter, alleen als de lok solitair rijdt.
Is dat mogelijk met een achtpolige decoder, en zo ja, hoe?
Groet
Huup
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220205-131539-61fe6a8ebd4fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220205-131539-61fe6a8ebd4fc.jpg)
-
btw, een tweede vraag: hoewel de uitgeprobeerde decoders in een locje prima werden herkend, lukte het me in een proefopstelling, waarbij de motoraansluiting ontbrak, niet om de decoder te laten herkennen door de zwarte Z21. Klopt dat?
-
Tweede vraag:
Ja. De bevestingspuls die de decoder terug naar de centrale (willekeurig welke) wordt gemaakt door de motor even aan te sturen.
Jan-Peter
-
Vraag 1;
Simpele oplossing: niet alleen met een achtpolige decoder.
Echter: Veel van de 8-polige decoders hebben nog een tweede Aux draad los van de NEM652 connector. Door gebruik van die extra uitgang kun je elk lamp individueel aansturen, en met functie mapping helemaal losgaan.
Er zal ook nog wel een fysieke/elektrische oplossing zijn met een diode matrix.
Jan-Peter
-
Je bedoelt de paarse draad, Jan-Peter?
Hoe sluit ik dat dan aan?
-
Schakeling (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54908.msg3221390789#msg3221390789) van Floris Dilz ;)
-
Als ik het goed begrijp heb je vóór twee lantaarns en achter één lantaarn. Dan kan je bij een 8-polige decoder de witte, gele en groene draad gebruiken. Aan elke lantaarn een draad en vervolgens de gewenste lichtbeelden mappen.
-
Frits, leg eens uit hoe je dan aan beide zijde rangeerlicht maakt met één lamp ???
-
Schakeling (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54908.msg3221390789#msg3221390789) van Floris Dilz ;)
Die gaat op de experimenteerplank, dank Ruud!
Frits, het zijn in totaal vijf lantaarns.
Dus ja, 2 frontlantaarns 'voor', 1 'achter', 1 sluitlantaarn 'voor', 1 'achter', en daarnaast nog als lichtbeeld het rangeerlicht, dus 1 voor en 1 achter... Dat gaat mi niet met alleen wit geel en groen.
Als ik zo de boel bij Floris bekijk (Ruud's inbreng), schakelt dat alles in en vervolgens delen uit. Omdenken.
-
...
Je bedoelt de paarse draad, Jan-Peter?
...
Elk van de functie uitgangen (4 in totaal; wit, geel, groen en paars), inclusief dus de 'paarse' draad direct naar 1 led.
Weerstand (gebaseerd op ~3.5V diode overgangsspanning, 5mA = fel) 3k6 of 3k9 in serie met de led. Begin hoog, misschien is zelfs 4k7 al goed (3mA), je hebt de volle helderheid waarschijnlijk niet nodig en de led gaat nog langer mee.
Daarna met functie-mapping dus de functie uitgang naar wens aan een functie toets toewijzen.
Jan-Peter
-
Tnx, ook onderwerp voor het experimenteerplankje 😇
-
Frits, het zijn in totaal vijf lantaarns.
Dus ja, 2 frontlantaarns 'voor', 1 'achter', 1 sluitlantaarn 'voor', 1 'achter', en daarnaast nog als lichtbeeld het rangeerlicht, dus 1 voor en 1 achter... Dat gaat mi niet met alleen wit geel en groen.
Huup, ik begrijp je niet. Op de foto zie ik een loc met twee frontseinen. Niet drie. De achterzijde kan ik niet zien maar in je eerste post schrijf je dat er aan de achterzijde 1 frontlantaarn zit die als sluitlicht moet branden en ik vermoed dat diezelfde lantaarn ook als rangeerlicht moet branden samen met één van de twee frontlichten. Fysiek zijn er dan 3 lantaarns. Twee voor, één achter. Dan kan je dus elke lantaarn op een eigen draad aansluiten. Mochten er aan de achterzijde twee lantaarns zitten. Dan sluit je die 4e lantaarn op de paarse draad aan. Zolang elke lantaarn zijn eigen draad heeft, Aux uitgang. Dan kan je elk gewenst seinbeeld mappen wat je maar wil.
-
Frits, leg eens uit hoe je dan aan beide zijde rangeerlicht maakt met één lamp ???
Zodra het duidelijk is of de loc 3 of 4 lantaarns heeft zal ik de mapping voor een lokpilot hier plaatsen. Die is in mijn optiek overigens erg recht toe recht aan. Zoals ik het begrijp heeft het locje alleen witte verlichting. Als er ook rode sluitverlichting getoont moet worden dan gaat het niet lukken met alleen F0f, F0r, Aux 1 en 2
-
Huup, ik begrijp je niet. Op de foto zie ik een loc met twee frontseinen. Niet drie. De achterzijde kan ik niet zien maar in je eerste post schrijf je dat er aan de achterzijde 1 frontlantaarn zit die als sluitlicht moet branden en ik vermoed dat diezelfde lantaarn ook als rangeerlicht moet branden samen met één van de twee frontlichten. Fysiek zijn er dan 3 lantaarns. Twee voor, één achter. Dan kan je dus elke lantaarn op een eigen draad aansluiten. Mochten er aan de achterzijde twee lantaarns zitten. Dan sluit je die 4e lantaarn op de paarse draad aan. Zolang elke lantaarn zijn eigen draad heeft, Aux uitgang. Dan kan je elk gewenst seinbeeld mappen wat je maar wil.
Frits, de volgende lantaarns zijn aanwezig:
- 2 frontlantaarns voorop de lok, waarven er dus 1 ook apart moet kunnen btanden als rangeerlicht.
- 1 frontlantaarn achterop de lok, die dus ook als rangeerlicht moet branden.
- 1 sluitlantaarn voorop de lok, die staat op de lantaarnhouder aan de rookkast, zie foto. Die moet dus kunnen branden
als er geen sleepje achter de lok hangt.
- 1 sluitlantaarn aan de achterzijde van de lok me dezelfde voorwaarde als de andere sluitlantaarn.
Er zijn dus vijf te onderscheiden lantaarns op de lok.
Met aan alle lantaarns een eigen stroomtoevoer zal er geen probleem zjn met de seinbeelden.
Wat ik me in het begin van dit draadje afvroeg is hoe dat met een achtpolige decoder zou moeten..
Uit alle antwoorden begrijp ik tot nu toe dat ik dat idee beter los kan laten en simpelweg de voorhanden zijnde decoderbedrading moet gebruiken per lantaarn en de AUX-uitgangen voor wat er dan nog bedraad moet worden.
Correct me if wrong.
Groet
Huup.
-
zou dit niet te realiseren zijn met zwitsers seinbeeld ? Dan zijn de 4 uitgangen voldoende.Ik heb het zo gedaan op mijn krokodil (met een diode extra tussen de led klemmen)
-
Je hebt dus 5 fysieke lantaarns op de loc. Dan kan je een 8 polige ESU lokpilot5 nemen. Die heeft naast de 8-polige stekker (met de groene draad op de stekker) nog 3 losse draadjes, paars, bruin en rose (meen ik). Dan kan je elke lantaarn een eigen aansluiting (Aux uitgang) geven en kan je ze alle 5 onafhankelijk aansturen en elk denkbeeldig seinbeeld maken
-
Precies, duidelijk. Dank!
-
Als je hulp nodig hebt bij het mappen roep je maar.......
-
Prima, zal ik doen!
-
Het mooie van een Lopi 5 is dat de print aan beide zijden uitgerust is met soldeer eilandjes waardoor je er meer draden op aan kunt sluiten. Neem dan wel de dunne decoderdraad en een klein puntje op je soldeerbout want de eilandjes zijn niet zo groot.
In totaal met licht voor/achter en AUX 2 t/m 10 zijn er tot wel 12 functies! Of 10 met een powerpack. Zie de handleiding. Met veel functies is het raadzaam een ESU programmer in huis te hebben of aardige mensen die dit voor je willen doen zoals Frits.
De printen met de - met draden aangesloten - 6- of 8-polige connector of de MCT21 of de PluX22 (print connector) uitvoeringen zijn allemaal hetzelfde en misschien de overige 2 (Next18, PluX16) ook wel. Scheelt een hoop in de productiekosten.
-
Bij de 8 polige is ESU zo vriendelijk geweest om het bruine en rose draadje (aux3 en 4) er alvast aan te solderen......
-
Als complete, vrjwel complete leek op dit gebied heb ik een leken-proefopstellng gemaakt voor wat later in de 5500 moet worden ingebouwd en aangesloten.
Goed.
Motor draait, maar leds laten het afweten.
Andere decoder geeft gee ander resultaat.
Wat doe ik verkeerd?
Leds branden analoog wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220225-110844-6218ac62f149c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220225-110844-6218ac62f149c.jpg)
-
Misschien de +&- verkeerd om?
En is je weerstand hoog genoeg?
( kan ik zo niet zien, maar niet dat ze al opgeblazen zijn.. )
-
Nope. Heb de leddraadjes ook al omgekeerd verbonden. Maakt niet uit.
Analoog doen de leds het wel.
Weerstand is 1,5kilo ohm.
-
heb je de mapping gedaan in de decoder ? Dus aux uitgangen toewijzen aan F toetsen
-
Ja, met de Z21
-
blauwe gemeenschappelijke is de + (plus) draad en plaats eens een weerstand apart voor elke led. Rood en wit heeft andere waarden nodig
-
Om te testen heb je geen afzonderlijke weerstand nodig. Vooropgesteld dat er altijd 1 led tegelijk wordt aangestuurd.
Als je een rode en en witte tegelijk stuurt, dan staan ze feitelijk parallel en zal de witte niks doen.
-
Andere weerstandwaarden?
-
Klaas, ik stuur alle leds apart aan, dus een led per functietoets. In de proefopstelling zijn twee leds aangestuurd, die het dus beide digitaal niet doen en analoog wel.
-
Ik las het al tweemaal hierboven, volgens de kleuren op de foto moeten de leds anders om aangesloten worden.
-
daarom "dat blauw plus is " en dus de rode draden moeten daar op en de zwarte draden aan de aux uitgangen.
-
Altijd al merkwaardig en irritant gevonden . .
Blauw voor +, terwijl het in de DC wereld gebruikelijk is daar Rood voor te gebruiken
Schakelen naar min, terwijl een 'normaal mens' de + schakelt
Maar goed, het zij zo, er zijn ergere dingen.
-
Klopt Rob, en dan moet je net zoon digi/elec nitwit als ik hebben.
Heren ik ga de leddraden wederom wisselen.
-
nog wat info : https://gertvanvoorst.nl/lenzindexlocdecoders.html
-
Blauw voor +, terwijl het in de DC wereld gebruikelijk is daar Rood voor te gebruiken
Schakelen naar min, terwijl een 'normaal mens' de + schakelt
Rood was al toegewezen aan de stroomafname.
En schakelen naar min is bij aansturing met transistors vrij gebruikelijk.
Bij goed bekijken van de foto kwam ik ook tot de conclusie dat de leds verkeerdom zitten.
-
Vanmorgen de rode en zwarte draden van de leds omgewisseld. Dat hielp :)
Kwam erachter dat de gele en witte draad onder 1 knop (F0) zitten waardoor rijrichtingwisselen ook frontlampwisselen betekent.
Nu uitvogelen hoe ik alle leds apart schakel, zodat rangeer-, front- en sluitverlichting kan worden getoond.
Tips natuurlijk welkom.
-
En ook dat voorelkaar gekregen.
Ik heb nu met rijrichtng wisselende frontleds, rangeerverlichting en twee apart te bedienen sluitlichten.
Maar een oplossing is geen oplossing als er niet weer een probleem onstaat: bij het aanzetten van welke rode led ook, gaat welke witte dan ook, uit.
Wat nu weer?!?
-
op dezelfde leiding met verschillende weerstanden ? De spanning van wit en rood is verschillend en daarom reeds gezegt dat elke led zijn eigen weerstand nodig heeft
-
Dit is de schakeling nu.
Kun je ook uitleggen waarom de rode en witte solitair allemaal branden, maar de rode bij gecombineerd branden de witte uitzetten? Ik wil t graag ook snappen 😇
Groet
Huup
-
omdat hun doorlaatspanningen verschillend zijn. Dit is pure electronica
wiki : https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Speciaal%3AZoeken&search=led&fulltext=Zoeken
-
Dank!
Heb even verder gebladerd en kwam dit egen. Dat is volgens mij wat jij ook zegt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20220227-125425-com-duckduckgo-mobile-android-621b66af377d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20220227-125425-com-duckduckgo-mobile-android-621b66af377d9.jpg)
Bij de proefopstelling ga ik dat zo installeren, bij de lok hoeft dat niet. Daar worden de sluitlantaarns ook voorzien van (dezelfde) witte leds. Rood wordt het licht door het rode glaasje.
Maar sowieso weer wat geleerd 😇
-
In Jip en Janneke.....
Als een led brandt dan staat er over de led de bij die led behorende doorlaat spanning. Voor rode led is dat zo'n 1,7V en voor witte is dat 3,3V.
Als je een rode en witte parallel zet dan staat over beide 1,7V. De rode zal dus branden. De witte echter niet want die heeft 3 3V nodig
-
Ja, dat snap ik nu ook. Is wat er ook op de wiki staat 🙂
Heren, dank nogmaals!