BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: H0_trainiac op 08 February 2022, 13:54:02
-
Hallo,
Zijn er hier mensen die er wel eens over nagedacht hebben om de hele dag de treinen te laten rijden.
De afgelopen kerstvakantie kreeg ik het idee om een keer de hele dag met rijden bezig te zijn.
Op mijn spoorbaan rijden de personentreinen volgens dienstregeling.
Ieder uur komen alle treinen minimaal één keer over de baan.
Alle goederentreinen rijden willekeurig om de beurt.
Ene moment rijden er 3 tegelijk en soms even niet afhankelijk van de teller in de computer.
De hele dag de treinen gewoon rond te laten rijden is op mijn spoorbaan niet moeilijk en na verloop wat saai.
De computer (windigipet) regelt het rond rijden wel.
Nu kan ik beide stations op handmatig zetten en dan daar alles zelf regelen.
Daarbij zit ik te denken aan locwissels. Wagens wisselen en andere leuke rangeeropdrachten om zelf uit te voeren.
Ook ben ik bezig met een storing programma binnen windigipet.
Bijvoorbeeld de overweg sluit niet goed. Dan moet je de treinen erlangs begeleiden en moet de storingsdienst erheen.
Ik ben van plan om de ongevallentrein daar dan heen te sturen om de storing op te lossen.
Zo wil ik ook simuleren dat er een locomotief kapot gaat en dat je dit moet oplossen.
Hebben jullie over zulke dingen nagedacht?
Groeten Martin
-
Ga een keer met een baan op een beurs staan en je bent de hele dag met je baan bezig.
Storingen komen er vanzelf, want modelspoor blijkt best gevoelig en 8 uur storingsvrij rijden is best een uitdaging. 8)
-
Soort modelspoormarathon.... nee nooit over nagedacht. Heb wel 5 jaar niet met treinen gereden dat wel :P. Maar dan moet je net als bij andere marathons er een goed doel aanhangen. Of je laat de site of modelspoorclub sponsoren dat kan ook natuurlijk.
Gr
Stefan
-
Dat is best wel een idee. Dan ben ik na een uurtje of 3 klaar. Best wel handig als je een rangeerbaantje bouwt, met beperkte spooraansluitingen ;).
Maar een hele dag treinen rijden kan slopend zijn. Zoals Marc schrijft, die storingen komen vanzelf wel, dus ook die kapotte lok halverwege de baan. Maar je kan ze ook ensceneren. Misschien geeft dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56428.msg3221420259#msg3221420259) nog wat inspiratie voor het in vorm zetten van storingen.
Daarnaast is het leuker als je met twee of drie man bent bij het rijden van je baan. Dan kan je ook overleggen over je dienstregeling, wie rangeert, en wat je gaat doen bij een storing. En als je een mogelijkheid hebt om met de hand te bedienen, wordt het rijden ook leuk!
Groet,
Michel
-
Hoi,
Met de rijgroep Noord/Oost rijden we een aantal keren per jaar een flink deel van de dag op onze modulebaan. Na een aantal uren slaat inderdaad de vermoeidheid toe en we hebben om die reden de laatste rijdag met een treindienstleider gewerkt. Eerst veel materieel van de baan af (we willen vaak teveel op de baan zetten) en dan inderdaad met een soort van dienstregeling waarbij goederen en passagierstreinen elkaar soms in de weg zitten.
Ook werken we voor het goederenvervoer met rangeerlijsten. @ Michel, leuk dat je dat draadje terug hebt gevonden (volgens mij was het mijn eerste op dit forum). Ook op beurzen rij ik een hele dag, handmatig want ook ik bouw de door Michel aangehaalde rangeerbanen. Na een uur of zes kijk je dan vol jaloezie naar geautomatiseerde banen waar je ook gewoon eens bij kunt gaan zitten ;D gelukkig zijn er altijd bekenden en kinderen of een combi van die twee die je de maus in de handen kunt drukken.
Ook thuis werk/ rij ik altijd met een bestemmingenlijst en een rangeerlijst. Dus om je vraag te beantwoorden.... ja.
Groet, Gert-Jan
-
Ga een keer met een baan op een beurs staan en je...
... en dan ook nog met mensen moeten praten.
Man, halverwege dag 1 wil ik in foetushouding
ergens in een donker hoekje gaan liggen. Dat
rijden erbij trek ik niet, waardeloze hobby...
-
Gewoon bij een baan van iemand anders gaan helpen. Dan hoef je alleen maar te rijden.... ::)
Dat dacht ik, totdat we in Dortmund (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58196.msg3222040348#msg3222040348) stonden en Wim een paar dagen later pas kwam. Rijden, Duits praten, Engels praten over een baan die je niet gemaakt hebt. Herkenbaar Steef.
Groet,
michel
-
Als je dat wilt kan je ook een een Fremo bijeenkomst bezoeken, daar wordt een baan gebouwd, een of twee dagen gereden volgens een schema, met van alles (oa locwisselingen, rangeren) en dan weer afbouwen en naar de volgende bijeenkomst: website Fremo (https://www.fremo-net.eu/fremo-startseite/)
-
Hi All,
Een jaar of zes geleden vrijwilliger geweest in de commandocentrale in Miniworld. Dat was dus de hele dag (van 10:00 tot 17:00) in de vakantieperiodes met zo'n 60 à 70 treinen en 20 à 30 auto's. En zoals de anderen ook al gezegd hebben en je op je eigen baan ook tegenkomt, soms reed het de hele dag zonder noemenswaardige problemen en soms was je na een paar minuten al van alles aan het regelen om de storingen ongedaan te maken.
Daarnaast heb ik ook wel met mijn mobiele baan op beurzen gestaan. Dat was min of meer hetzelfde verhaal.
Zelf zou ik op mijn eigen baan nooit de hele dag gaan rijden. Na een uur of zo, is het weer tijd voor wat anders.
-
Hallo,
Zelf heb ik een aantal jaren op verschillende beurzen gestaan om mee te helpen bij de Niedertalbahn.
Door drukte met sport en kleine kinderen lukte het mij niet om er hele weekenden te zijn.
Toch heb ik daar altijd zeer van genoten.
Mijn spoorbaan thuis is geschikt om eventueel met 2 man te bedienen.
Een derde zou ook nog kunnen maar dan is het behoorlijk vol en worden de taken beperkt.
Het is meestal zo als ik de treinen laat rijden dat de tijd voorbij vliegt.
Gisteravond was ik met het landschap aan het bouwen en ik was zover dat de lijm moest drogen.
Om 21:15 uur nog even de treinen laten rijden en voor ik het wist was het 22:15 uur.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat als je weet dat je de hele dag hebt.
Ik denk dat je dan meer en andere dingen gaat proberen.
Groeten Martin
-
Tot vóór de corona-crisis hield onze club ook 1x per jaar een open dag, grofweg van 10.00 tot 16.00u. Ik kan je zeggen, het is ontzettend leuk voor de bekendheid van je club, je trekt er soms ook nieuwe leden mee aan, maar je bent aan het einde van de dag in één woord gaar. Je staat er als machinist, soms i.c.m. treindienstleider, de hele dag geroezemoes, en last but not least bezoekers te woord staan, al dan niet met een controller in je hand. Uiteraard kun je de pech hebben dat er al na een uur rijden de eerste storingen beginnen op te treden, waar je de rest van de dag niet meer van af komt, en andere jaren rijden we de hele dag zonder een storing.
Kortom, ik houd liever een besloten rijdag met uitsluitend clubleden.
-
;D Nee, bedankt, daar ben ik van genezen.
Heb met een module vereniging een paar jaar met open rijdagen meegedaan.
Langste evenement was Eurospoor: vier dagen.
Ja, vier, donderdag de modules van zolder halen, in de auto, twee uur rijden.
Dan de modules aan elkaar maken, wachten op de laatkomers, proefrijden en het doek ophangen.
Vrijdag, zaterdag en zondag met treinen rijden.
Zondagmiddag de baan afbreken.
Mijn drie modules weer in de auto.
En dan was ik zondagavond doodmoe laat thuis. Geen puf meer.
Maandag dan maar de modules weer naar zolder sjouwen om die drie weken later wéér naar een volgende één, twee of drie daagse open rijdag te zeulen.
Soms had er niet eens een trein van mezelf gereden.
Nee, het thema is stoom. Dan kan jouw diesel of eloc niet rijden.
Maar het was wel leuk , hoor, ik kon veel adviezen geven en heb een hele hoop mensen weer aan de modelspoor hobby geholpen.
Neem er een stoel bij, of een barkruk, als je baan hoog ligt.
Groetjes
Wil
-
Tsja, als het een meerdaags evenement is, kun je het ook op een zuipen zetten en vervolgens overdag onder de baan gaan liggen maffen :police:
Maak de baan diep genoeg, en zelfs de foetus houding is haalbaar :angel:
Persoonlijk vind ik het wel leuk om met treintjes te spelen op een beurs, maar thuis kan het me helemaal niet boeien.
Als het rustig is een beetje met treintjes spelen, als het druk is vooral veel kletsen.
Groet,
Tjalling
-
Ja, leuk. Met treintjes spelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beursbaan-6203d4cfe5bbb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beursbaan-6203d4cfe5bbb.jpg)
Baantje van 25 x 0,6 met rangeerbaan aan de achterkant 1 x 7,5 mtr. en deze met 2 man bedienen.
-
Tsja, als het een meerdaags evenement is, kun je het ook op een zuipen zetten en vervolgens overdag onder de baan gaan liggen maffen
Ervaring hiermee? :D
-
Niet persoonlijk.
Wel aanwezig geweest bij een beurs waar een andere deelnemer dit deed.
Groet,
Tjalling
-
Ik kan het me niet herinneren.....
-
Hebben jullie over zulke dingen nagedacht?
Krijg al koppijn bij de gedachte..
-
H0_trainiac, op een modelbaan komen andere storingen voor dan in het echt, al lijken sommige flink op elkaar. Een aanwijzing overweg afgeven en 10 km/u overheen rijden gaat in H0 lastig.
Ik zat eerst te denken dat het verkeersleiding spel Simsig iets voor jou is. Stafford Swindon en Waterloo zijn middelgroot wat ik in mijn 1tje kan bedienen maar toch (zeker bij storingen) flink moet puzzelen. De grotere gebieden kan je met meerdere spelers spelen, al heb ik daar geen ervaring mee.
Wil je echt iets beginnen met kleine treinen, ga kijken of een modelspoor vereniging of museum iets voor jou is. De meeste modelspoor verenigingen hebben een eigen forum categorie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=118.0), al zijn er meer verenigingen.
-
Hallo,
Als ik de reacties zo lees zijn er weinig mensen die voor langere tijd de treinen thuis laten rijden.
Wanneer ik de spoorbaan opstart om te gaan rijden weet ik bijna zeker dat het eerste uur snel voorbij is.
Het is meestal zo dat ik de tijd niet heb om langer de treinen te laten rijden anders zou ik langere sessies houden.
H0_trainiac, op een modelbaan komen andere storingen voor dan in het echt, al lijken sommige flink op elkaar. Een aanwijzing overweg afgeven en 10 km/u overheen rijden gaat in H0 lastig.
Het is zeer logisch dat je andere storingen hebt op een modelspoorbaan dan in werkelijkheid.
Ik had deze week dat 2 wagens in een lange trein elkaar in de daling via de buffers laten ontsporen.
Ik heb een ongevallentrein klaarstaan op de spoorbaan. Wat is nou leuker dan die doelgericht in te zetten.
Ook probeer ik dan situaties te creëren waarbij je het seinbeeld Zs1 kunt gebruiken.
Dit kan bij een in storing staande overweg heel mooi.
En is het een probleem als die 10 kmh op de modelbaan 20 kmh om het toch rijbaan te houden?
Groeten Martin
-
Hoi Martin,
Ik weet uit het verleden, dat als ik ga rijden, dat uur bij mij ook in no-time voorbij is. Is er iemand bij, dan vliegt de tijd voorbij. Maar vaak is het, net als bij jou, dat de tijd je gewoon ontbreekt. Het voordeel van een thuisbaan is, dat je het scenario dat je speelt, ook kunt uit stellen naar een volgende dag.
Maar zelfs op beurzen ben ik het na een uurtje of twee wel even zat. Dan is het ook even fijn om de benen te kunnen strekken. Dus echt lang achtereen vergt ook wat van je. En zo is ook een werkdag ingedeeld. Op gezette tijden heb je ook gewoon een pauze nodig. Dus echt 8 uur achter elkaar de treinen laten rijden is alleen leuk voor een persoonlijk record, maar voor jezelf is het resultaat dat je zo gaar als boter bent.
Groet,
michel
-
Om te testen met als doel het detecteren van fouten heb ik 2 keer mijn baan aangezet en de ruimte verlaten om de dag erop terug te komen en te gaan controleren.
De eerste keer bleken er 5 plaatsen te zijn waar het treinverkeer vastliep dwz dat bijv. treinen tegenover elkaar stonden en niet meer weg konden komen. Een soortgelijke situatie bij een Engelse wissel waar geen prioriteit meer aangegeven was. Dat is wat ik me herinner.
Van die 5 plaatsen heb ik er 3 op kunnen lossen, de andere 2 bleken ook na de 2e test blijvend en heb ik zo gelaten, omdat het geen enkel belang had deze op te lossen.
Overigens: ik gebruik géén programma en computer, ik stuur alles met het (uitgebreide) ABC systeem van Lenz. En ik heb denk ik een beetje grote baan.
Daarbij kost zo'n test klauwen vol met geld, als je rekening houdt met kilometers rijden en de slijtage die dat met zich meebrengt. In de voorbereiding ben je aan jezelf verplicht alle materieel in puike conditie te brengen om zo goed mogelijk mechanische problemen te voorkomen. En notoir slecht rijdend of storingsgevoelig materieel niet in te zetten.
-
Daarbij kost zo'n test klauwen vol met geld, als je rekening houdt met kilometers rijden en de slijtage die dat met zich meebrengt.
??? huh, hoe groot is jouw baan dan Veroniek?
-
Als ik reken, dat een loc een uur rijdt bij een snelheid van 87 km per uur (echt) dan rijdt die in een uur dus 1 km op schaal. Dat is dus nog niet zo bijzonder.
Als ik een trein "wegstuur" op de grote baan, dan kan het zo maar zijn, dat die pas na een half uur (vol) rijden weer terugkomt. Dus dat is dan een halve kilometer. Als ik dat in theorie dus laten we zeggen 16 uur doe (in die testen) dan zou dat een afgelegde afstand zijn van zo'n 8 kilometer.
Dat betekent, dat met name snelle treinen laten we zeggen in die tijd een afstand tussen de 10 en 15 kilometer afgelegd kunnen hebben.
Laten we zeggen dat het gemiddelde ligt op 5 km. (langzame treinen en stoptijden) en ik stuur 40 loc's de baan op, dan heb ik het over 200 kilometer.
Hoe groot mijn baan is heb ik niet meer bijgehouden en is ook niet zo van belang. Een kleine baan kan net zoveel plezier geven. Maar ik kan een sneltrein met gemak 20 minuten laten rijden op snelheid, voordat die weer op een station aankomt.
Klein beetje groot dus, denk ik. Omdat ik bergen heb kan ik behoorlijk wat meer "kilometers" kwijt dan op een vlakke baan.
-
de grootte van de baan doet er toch niet toe? Als je die trein op een cirkeltje met een diameter van 1 meter laat rijden, dan maakt hij in een dag net zoveel kilometers.
-
@Veroniek; indrukwekkend toch wel :)
@Klaas; met één trein heb je gelijk maar als je 40 locs "de baan opstuurt" is de slijtage factor 40 x hoger
-
Dan is de volgende uitdaging 40 locs
op een cirkeltje met een diameter van 1 meter
;D
Hier kan ik nog niet echt rijden op de baan in op bouw,maar als die wel klaar is dan is rondrijden al niet mogelijk.
En een hele dag op deze baan hier rangeren,dat lijkt me ook een uitputtings slag :P
Ik denk dat je ( op welke baan ook) het na verloop van tijd wel even zat bent,en dat is ook niet heel gek.
-
Interessant om te lezen allemaal.
Op mijn baan rijd ik regelmatig voor langere tijd op volledig automatisch bedrijf.
In mijn software heb ik de mogelijkheid random rijden, deze zet ik dan aan voor maximaal 4 treinen. In deze optie doen dan alle treinen mee die op hun startspoor staan en op automatisch staan.
Ontsporingsgevoelig materiaal en slecht rijdend materiaal kan hierin niet meedoen, da s vragen om problemen.
Dit gaat vrijwel altijd zonder moeilijkheden, maar de ervaring heeft geleerd dat als er een keer een (ver) storing geweest is er allerhande storingen en problemen terug blijven komen.
-
Op mijn baan rijd ik regelmatig voor langere tijd op volledig automatisch bedrijf.
Dit gaat vrijwel altijd zonder moeilijkheden, maar de ervaring heeft geleerd dat als er een keer een (ver) storing geweest is er allerhande storingen en problemen terug blijven komen.
En dat is (was vroeger al) exact de reden, dat ik zonder programma op een PC blijf rijden. Zonder dienstregeling (tenzij ik die handmatig uitvoer) en zonder automatisch rijden, maar wel met een volledige beveiliging dmv het ABC systeem van Lenz. Noem dat maar een soort stand-alone automatisering.
Ik kan dus handmatig treinen de baan op sturen, die daarna op ABC beveiliging rijden. Ik kan elke handmatige actie ondernemen, dus ook zogenaamde verstoringen/vertragingen inbrengen, zonder dat er ook maar ergens problemen door optreden.
In theorie zou het wèl kunnen, dat de treinenloop helemaal vastloopt, bijvoorbeeld door 3 treinen naar elkaar gericht bij een wissel aankomen, maar dat is me in al die jaren nog niet gelukt. Theorie dus, maar ik zou het doelbewust kunnen laten gebeuren.
-
Mijn treinen rijden bijna de hele dag. Ik heb een kopstation waaruit treinen komen en gaan. Het enige vol automatische is mijn hand waarmee ik de knop van de transformator bedien. ;D Ik ben met pensioen, woon alleen en heb de tijd.
Ik zou het mooi vinden als VvKan (Veroniek) afbeeldingen van haar baan gaat posten o[ dit forum.
Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
-
Ook ik ben benieuwd.
-
Om te testen met als doel het detecteren van fouten heb ik 2 keer mijn baan aangezet en de ruimte verlaten om de dag erop terug te komen en te gaan controleren.
De eerste keer bleken er 5 plaatsen te zijn waar het treinverkeer vastliep dwz dat bijv. treinen tegenover elkaar stonden en niet meer weg konden komen. Een soortgelijke situatie bij een Engelse wissel waar geen prioriteit meer aangegeven was. Dat is wat ik me herinner.
Van die 5 plaatsen heb ik er 3 op kunnen lossen, de andere 2 bleken ook na de 2e test blijvend en heb ik zo gelaten, omdat het geen enkel belang had deze op te lossen.
Overigens: ik gebruik géén programma en computer, ik stuur alles met het (uitgebreide) ABC systeem van Lenz. En ik heb denk ik een beetje grote baan.
Daarbij kost zo'n test klauwen vol met geld, als je rekening houdt met kilometers rijden en de slijtage die dat met zich meebrengt. In de voorbereiding ben je aan jezelf verplicht alle materieel in puike conditie te brengen om zo goed mogelijk mechanische problemen te voorkomen. En notoir slecht rijdend of storingsgevoelig materieel niet in te zetten.
Klauwen met geld? Ik denk dat de meeste modeltreinen eerder beschadigen door te weinig gebruik, dan door teveel.
-
Denk dat je gelijk hebt, maar bij Veroniek is het treinverkeer begrijp ik zo intensief dat ze een aanschaf-, onderhoud- en sloopschema hanteert. :)
Hier ook een paar keer de baan langdurig aangezet om de foutjes eruit te halen. Hier wel computergestuurd. Dan kan er meer en ontstaan daarom gemakkelijker foutjes. Het voordeel is dat die foutjes vrijwel altijd met wat veranderingen in de software zijn op te lossen. Als ik de boel nu aanzet, rijdt het uren lang probleemloos. Er moet nog ergens een extra terugmeldpunt in om de passage van vijf meter lange treinen vloeiender te maken, maar die aanpassing staat op het werklijstje. ;D
-
Denk dat je gelijk hebt, maar bij Veroniek is het treinverkeer begrijp ik zo intensief dat ze een aanschaf-, onderhoud- en sloopschema hanteert.
Heel goede conclusie (y)
(sloop betekent bij mij vaak: de vitrinekast in, want het uiterlijk heeft meestal niet geleden)
-
Geen sloop dus, maar opname in de museumcollectie ;D