BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 07 February 2022, 17:00:04

Titel: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2022, 17:00:04
Als ik langs de Sloelijn rijd zie ik dat altijd in de ene richting alle seinen groen zijn en in de andere richting rood. Logisch, je kunt op een enkelspoor niet in beide richtingen tegelijk rijden.
Nu vroeg ik me af of er behalve de richting noord of richting zuid nog een derde mogelijkheid is, namelijk beide richtingen rood. Ik zie het nooit, maar wordt dat ook gebruikt? En dan niet alleen toegepast op de Sloelijn, maar op enkelspoor in het algemeen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: VvKan op 07 February 2022, 17:31:42
Ik denk, dat beide kanten rood eerder regel dan uitzondering is.  Het traject wordt pas vrijgegeven, als de treindienstleider groen geeft. Mijn beleving in Zwitserland op diverse smalspoortrajecten.  Maar zelfs dan wil dat niet zeggen, dat op het hele traject alle seinen in die richting ook meteen op groen gaan.
In Duitsland ken ik plaatsen, waar zelfs bij dubbelspoor het volgende sein pas op groen gaat, wanneer de trein zich heeft aangemeld.
Als voorbeeld:  trein stopt regulier op tussenstation, een eindje verder staat een hoofdsein op rood.   De trein vertrekt en pas, laten we het zo even noemen, ter hoogte van het einde van het perron meldt de trein zich aan in het volgende baanvak/meldstuk.  Pas dan schakelt het sein, ik neem aan automatisch, op groen.

In Nederland zie je eigenlijk altijd op dubbelspoor, dat de seinen na het passeren van een trein van rood naar oranje naar groen schakelen.  Pas wanneer er (ergens) een belemmering optreedt (bijv. spoorwissel of trein vanaf ander spoor). schakelt het sein op rood of oranje.   Dus het lijkt in Nederland op : groen, tenzij     en op andere plekken rood, tenzij.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Martin Hornis op 07 February 2022, 17:38:59
Er is nog een vierde mogelijkheid: beide richtingen groen! O.a. tussen Culemborg en Geldermalsen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Martin Hornis op 07 February 2022, 17:43:38
dat de seinen na het passeren van een trein van rood naar oranje naar groen schakelen.
Het zijn geen verkeerslichten: dus Geel i.p.v. Oranje.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Fritsprt op 07 February 2022, 19:11:47
offtopic: Verkeerslichten zijn officieel ook geel  ;D
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2022, 20:46:41
Ik denk, dat beide kanten rood eerder regel dan uitzondering is. 
Op dat stukje Sloelijn heb ik nog nooit gezien dat beide richtingen rood zijn. Eerlijk gezegd had ik dat wel verwacht, uitgaande van het idee dat er pas een richting groen wordt gezet als er zich een trein aandient.

@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?

Wat de kwestie oranje/geel betreft, ik snap niet waarom sommigen dat oranje noemen. Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: 72sonett op 07 February 2022, 20:54:34
... Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.
In de verkeerswetgeving (APK) (https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/kleurverplichtelichten) heet het geel (voorkant) of ambergeel (=oranje, achterkant).
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: VvKan op 07 February 2022, 20:56:08
Excuus:  geel. 
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2022, 20:58:09
In de verkeerswetgeving (APK) (https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/kleurverplichtelichten) heet het geel (voorkant) of ambergeel (=oranje, achterkant).
Daar gaat het over voertuigverlichting. Maar ik bedoelde de verkeerslichten. Amber is trouwens ook geel.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: R.C.Grootveld op 07 February 2022, 20:59:41
Ik vond dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisch_blokstelsel

Kijkend bij 'dubbel-enkelspoor' beveiliging lijkt dit overeen te komen met wat jij ziet op de Sloe-lijn
Standaard staan beide richtingen op 'blok vrij', zodra het 1e blok van een rijweg bezet wordt, valt het hele traject in tegenrichting af (dwz: Bezet)

Dit is komt ook overeen met wat ik me herinner van de tijd dat ik nog wel eens op een SSN loc mee reed:
Kijkend naar het andere spoor zag je allemaal groen, tot ineens alles bijna in één keer op rood geen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2022, 21:23:22
@Grootveld: dat is dus wat ik niet zie. Ik zie nooit beide richtingen groen, en ook nooit beide richtingen rood. Het is altijd   één richting rood en één richting groen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: rjr op 07 February 2022, 23:05:26
Wat de kwestie oranje/geel betreft, ik snap niet waarom sommigen dat oranje noemen. Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.

waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet in de verkeerswetgeving kijken wat de kleur is, maar gewoon naar de verkeerslichten op de weg, en dan snap ik heel goed dat ze het oranje noemen, heeft het meestal ook meer van weg dan van geel.

Roelco
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Zaandam-Zuid op 07 February 2022, 23:43:32
In Nederland zijn twee soorten baanvakbeveiliging in dienst (op wat exoten na). De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.

De andere mogelijkheid is het automatisch blokstelsel met rijrichtingkering, ook wel bekend als linkerspoorbeveiliging (terwijl het uiteraard ook het rechterspoor beveiligd). Bij dit blokstelsel stelt de treindienstleider de rijrichting in voordat een rijweg ingesteld kan worden. De rijrichting blijft daarna vastliggen tot de treindienstleider deze weer keert. De seinen in de rijrichting staan uit de stand stop, de seinen in de tegenrichting staan in de stand stop. Normaal gesproken ligt de rijrichting vrijwel altijd voor rechterspoorrijden en wordt deze zelden gekeerd.

Omdat linkerspoorbeveiliging minder storingsgevoelig is dan 4-draads APB is het tegenwoordig de standaard. Alleen voor enkelspoors baanvakken heeft 4-draads APB de voorkeur omdat het niet nodig is om voor elke trein opnieuw de rijrijrichting te moeten instellen.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Jeronimos op 08 February 2022, 10:35:40
Ik kan mij voorstellen dat bij een seinstoring wel alle seinen rood gaan staan, of niet? Zijn daar ook uitzonderingen voor?
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Thom op 08 February 2022, 11:35:39
Dat zou niet kunnen, aangezien alle systemen fail-safe ontworpen zijn en altijd terug zullen vallen naar een veilige toestand bij problemen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: tijgernootje op 08 February 2022, 21:27:51
Telt dat ook bij een stroomstoring,of bovenleidings probleem,waarbij men de stroom uitschakelt ?
Geen stroom,is een "dood" sein(ofwel dat vertoont geen kleur) lijkt me,toch ?
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: 72sonett op 08 February 2022, 21:33:47
Fail safe; bij stroomuitval valt een armsein naar rood.
Bij stroomuitval op de bovenleiding staat de trein stil...
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Eric B op 08 February 2022, 21:47:07
En een gedoofd, of gestoord sein = een stop tonend sein = fail safe.

Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Martin Hornis op 08 February 2022, 21:52:47
@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?
Door geen trein naar dat baanvak te laten rijden. Zie ook dit verhaal:
De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 February 2022, 22:11:04
Okee, duidelijk. Maar op de Sloelijn heb ik dit verschijnsel nooit gezien. Kennelijk zijn er verschillende manieren om het enkelspoorverhaal te benaderen.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Martin Hornis op 08 February 2022, 22:14:10
Ook dat is toen door Peter (Zaandam-Zuid) uitgelegd.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 February 2022, 22:22:31
Dat heb ik ook gelezen. Maar ik kom dan terug op mijn startvraag. In het verhaal van Zaandam-Zuid is sprake van rijwegkering. Dus de richting die in de stand stop staat komt uit de stand stop, en omgekeerd. Maar wat ik me afvroeg: gebeurt dat in één klap, of is er een tussenfase waarin beide richtingen in de stand stop staan?
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Machinist Johan op 09 February 2022, 00:10:42
Die tussenfase ben ik nog nooit tegengekomen. Zelfs op buitendienststellingen niet.

Als met een kortsluitlans in een baanvak in rust plaatst vallen alle seinen naar de bezetting toe op rood. Afhankelijk van de baanvakbeveiliging/rijrichting kan dat het hele baanvak zijn of alleen het sein voor de bezetting.

Alles rood vind je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht (4x enkelspoor naast elkaar). Maar dat zijn allemaal bediende seinen dus dat sluit niet aan op je vraag
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Martin Hornis op 09 February 2022, 12:53:49
... gebeurt dat in één klap, ...?
Ja, mits het betreffende traject onbezet is en er nog geen rijweg naar dat traject is ingesteld.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 February 2022, 12:59:29
Duidelijk. Dat verklaart dan waarom ik de tussenfase met alles rood nooit zie.
Titel: Re: Enkelspoor, richtingkeuze
Bericht door: JasperV op 09 February 2022, 21:14:53
Ook dat hangt af van 4-draads APB, of linkerspoor met rijrichtingkering (even afgekort RRK): bij RRK staan de seinen voor één richting per definitie op rood. In de mee-richting zal alleen het sein dat toegang geeft tot het blok dat gestoord is terug naar rood vallen.
4-draads APB raakt wat meer in de stress van een (sectie)storing, omdat dan niet bekend is waar de trein vandaan is gekomen. Beide richtingen worden dan gelockt als ik me goed herinner.

<<dit was een reactie op 72sonett, maar jullie zijn sneller>>