BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: eichddraig op 04 February 2022, 20:58:05
-
Op basis van de prijzen van de Wadlopers schat ik tussen de €90 - €100, maar wellicht verrassen ze ons door het weglaten van een marge voor de wederverkopers ;)
-
Ze doen niet aan marge voor wederverkopers. Dat wil zeggen, die betalen dezelfde prijs.
-
In theorie ja. In de praktijk betekent dat waarschijnlijk dat er geen wederverkopers zullen zijn.
Bor
-
Ze doen niet aan marge voor wederverkopers. Dat wil zeggen, die betalen dezelfde prijs.
Misschien heb ik het verhaal van de Wadlopers toen verkeerd opgepakt, maar daar kreeg ik de indruk dat men bij hun prijscalculatie vergeten was een marge voor wederverkopers in te calculeren. Men draaide het toen min of meer om door te zeggen dat men, om de koper een nette prijs te kunnen bieden, dit bewust had gedaan omdat anders de modellen nog eens 20-25% duurder waren geworden.
Maar door dat geaarzel toen de vraag hier werd gesteld of ze in winkels te koop zouden komen, kreeg ik de indruk dat men zich realiseerde daar misgerekend te hebben en er uiteindelijk een draai aan hebben gegeven.
Dat is 2-3 weken terug. Toen liep het ICR verhaal bij hun ook al. Vermoedelijk is daar dezelfde misrekening gemaakt aangezien deze ook niet via winkels gaan…
Kan ook dat ze daar wel winkeliers marge in hebben zitten, maar die nu zelf willen houden om de Wadlopers te compenseren ;D
Maar zoals gezegd, speculatie op basis van indrukken van de communicatie :D
-
Ja, mijn beeld is dan weer dat directe levering aan de consument het uitgangspunt van PB is Ed. De mensen achter PB kennende, geloof ik niet dat ze zoiets als een winkelmarge ‘vergeten’.
Maar alleen PB kan daarover uitsluitsel geven.
-
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dan; als dat vanaf het begin je doelstelling is, kom je daar ook meteen mee op de proppen als een speerpunt van je sales.
Wij doen alleen rechtstreeks om jullie een nette prijs te kunnen bieden!
Maar dat kwam pas na een week of zo nadat er eerst gecommuniceerd was dat men aan het nadenken was of wel of niet via de detailhandel.
Dat getreuzel (in mijn ogen dus) geeft een andere indruk, maar ik laat me graag overtuigen door Chris :D
-
Nou, laten we het er dan op houden dat je de communicatie niet geheel hebt begrepen en Henk wel.
-
Nou, laten we het er dan op houden dat je de communicatie niet geheel hebt begrepen en Henk wel.
Het is natuurlijk wel zo dat dit op dit moment de enige reactie kán zijn, of Henk of ik het nu juist hebben begrepen maakt niet uit. Je moet nu het verhaal aanhouden zoals het uiteindelijk gecommuniceerd is.
Maar nogmaals, zoals eerder gezegd, ik speculeer op basis van indrukken die door de communicatie ontstaan zijn. Die indrukken zijn bij een ieder ook weer anders, maar zo kwam het op mij over.
Nu heb ik enige ervaring op gebied van bedrijfscommunicatie en op basis daarvan zou het wellicht niet onverstandig zijn op dit gebied wat expertise te zoeken.
Ik ben nieuwsgierig naar de nieuwsbrief morgen want ook ik ga een keuze maken tussen ET, LSM en PBM wat de ICR betreft en hoe meer info hoe beter.
-
Waarom speculeer je?
Het antwoord is toch duidelijk door PBM gegeven…
-
Geloof je ook alles wat Rutte zegt? Vast niet.
Hoe en wanneer gecommuniceerde zegt vaak meer dan wat er gecommuniceerd wordt.
Maar begrijp me niet verkeerd. Ik schrijf hier wat ik denk wat er aan de hand is op basis van de communicatie van PBM.
Ik zeg niet dat het zo is, maar raak ook niet overtuigd van het tegendeel.
Maakt verder niet uit ook, morgen weten we alles als de nieuwsbrief er is.
Alleen jammer dat de modellen niet in de winkels te zien zijn want als je wil kiezen tussen de drie merken, kan je dat niet in de winkel doen, daar ontbreekt 1 merk…
-
Dan doe je dat op een beurs.
-
Maar dan kan je ze niet naast elkaar zetten op de toonbank om te vergelijken…. ;)
-
Wie zegt dat een willekeurige handelaar ook de ET of Lsm op voorraad heeft? Kun je nog niet vergelijken. 8)
Overigens vind ik het behoorlijk onpassend om een draadje te vervuilen met speculatie hoe een fabrikant zijn verkoopprijs en strategie bepaald.
Bij andere merken wordt deze discussie ook altijd gelijk afgebroken c.q. niet eens gevoerd.
Bart
-
Maar dan kan je ze niet naast elkaar zetten op de toonbank om te vergelijken…. ;)
Precies Rob!
Het niet via de winkel verkopen vind ik, en ik vermoed veel meer potentiële klanten, een minpunt in de keuze welke ga ik ik kopen.
-
Dan koop je ze toch niet
-
Vind het altijd wel zinloze bijdragen van ik koop hem wel of juist niet.
Bepaalt niet mijn keus en ook niet die van anderen.
Bart
-
Overigens vind ik het behoorlijk onpassend om een draadje te vervuilen met speculatie hoe een fabrikant zijn verkoopprijs en strategie bepaald.
Bij andere merken wordt deze discussie ook altijd gelijk afgebroken c.q. niet eens gevoerd.
Ik reageer slechts op post 93 en 94, notabene van de voorzitter van dit forum, dus ga nu niet zeggen dat de prijs discussie mijn schuld is ;D
PBM had vanaf moment 1, maar dit is weer mijn mening als ervaringsdeskundige in de communicatie wereld, moeten melden hoe en wat. Dus wat; ICR, wanneer en wat het kost.
Nu is het een slappe imitatie van de Artitec hints die m.i. dus zijn doel is voorbij gestreefd.
Maar kennelijk werkt het wel bij een forum met goedgelovigen. Ik probeer zo lang mogelijk een realistische blik te houden op wat er allemaal gezegd wordt.
-
Communicatie is goed.
2,5 jaar achter de schermen werken vindt ik knap.
Dat wat hier door PBM wordt gecommuniceerd hoeven ze niet te doen, maar ik ben er wel blij mee. Ik geef daar mijn eigen invulling aan.
Ik heb er vertrouwen in.
Mijn keuze is eigenlijk nu al gemaakt
En nu is mijn zaag bot.
-
Je zou verwachten dat een "ervaringsdeskundige in de communicatie wereld" toch wel weet dat het steeds herhalen van een standpunt, nog niet maakt dat dat standpunt ook klopt ;)
-
Als we er vanuitgaan dat er genoeg rijtuigen worden geproduceerd dat deze niet 3 maand voor levering uitverkocht zijn... (zie een bepaald ander merk), dan is er vast binnen een week hier genoeg gezegd over de voor en nadelen van dit model t.o.v. anderen.
Als de keus of een lagere prijs is, of het moeten kopen bij een winkel die niet bij mij in de buurt zit (want hier zitten geen), en meer moeten betalen, vind ik die andere keuze niet heel interesant, persoonlijk...
-
Maakt verder niet uit ook, morgen weten we alles als de nieuwsbrief er is.
Alleen jammer dat de modellen niet in de winkels te zien zijn want als je wil kiezen tussen de drie merken, kan je dat niet in de winkel doen, daar ontbreekt 1 merk…
Ergo,
Het maakt je niet uit, maar wel genoeg om daar jouw visie 4 keer over te willen delen. Hou toch op. Het gaat je dus erom dat je de spulletjes niet in je knuistjes kunt houden voordat je koopt. Zeg dat dan. Hoef je ook niet zinloos te speculeren of men dingen ‘vergeten’ is en kan je verkopen van treinen aan experts overlaten.
En dat voor een communicatie-expert ;)
-
Nou inderdaad zeg.
Het is wel een schoolvoorbeeld van hoe populisme werkt
Je verkoopt een nogal veroordelende mening als feit door het met flinke stelligheid steeds te herhalen
Weet dat het alleen te weerleggen is door de beschuldigde partij zelf
Als die dat doet gebruik je dezelfde 'communicatievaardigheden' om heel stellig te zeggen van: 'ja maar die is onpartijdig, dus die vertrouw je toch niet'
En je kunt elke inhoudelijke discussie verder platslaan door je te beroepen op dat je maar je mening geeft
Vervang het door eender andere mening die in jouw straatje ligt en je ziet meteen hoe het in de echte wereld ook zo werkt
-
@Martijn: (y)
Alleen jammer dat de modellen niet in de winkels te zien zijn want als je wil kiezen tussen de drie merken, kan je dat niet in de winkel doen, daar ontbreekt 1 merk…
Een fabrikant heeft die vrijheid. Zij mogen zelf hun verkoopkanaal bepalen. Zo zijn er fabrikanten die alleen via geselecteerde winkels verkopen. Als dat niet toevallig "jouw vaste winkel" is dan heb je pech. Er zijn ook winkels die gespecialiseerd zijn in bepaalde merken. Ook daar kan je niet terecht voor ieder merk. Of voeren ze een bepaald merk gewoon niet om welke reden dan ook. Ook dat is een eigen keuze van de winkel. En dan heb je pech. Dan mag je ook andere oplossingen vinden als je dan toch wil vergelijken. Niets nieuws onder de zon.
Voor een communicatie deskundige ben je niet echt "handig" in het bedenken van mogelijke oplossingen / methodes. Je weet dat je als je iets via internet besteld ook het retourrecht hebt? Dan is een oplossing om het spul via internet te bestellen. Als het binnen is kan je snel naar je winkel rennen. Daar de andere twee merken op de toonbank vragen en bekijken. Je zet dan ook het PBModels-model er naast om te vergelijken. Komt het PBmodels-model niet door jouw zware, grondige en kritische keuring dan kan je het altijd nog terugsturen. En kies je een model dat door winkelier verkocht wordt. Is het PBModels-model wel helemaal het einde. Probeer dan met hele goede communicatie uit de winkel te komen. Je mag je als "communicatiedeskundige" vooraf afvragen bedenken of zo'n hele exercitie een verstandige actie is. Je kan de hele actie ook gewoon vanaf de bank doen. Dan hoef je niet in de winkel te kijken. Je besteld de 3 merken via internet en laat ze komen. Dan kan je het beoordelen. Degene die je niet wil stuur je terug. Het is allemaal niet netjes. En anders wacht je netjes af tot een van de modelspoorbladen een vergelijk van de verschillende modellen naast elkaar gaat zetten. Dan kan je ook rustig op de bank een keuze maken. Dan heeft een ander iemand voor jou al het werk al gedaan (y) Kan je langer als communicatiedeskundige hier op het forum zeuren :)
Nu over de modellen: Ben benieuwd hoe het een en ander gaat werken en er uit gaat zien. Zeker met de standaard binnenverlichting. Voor 2-rail is het toepassen van binnenverlichting niet zo'n probleem. Bij 3rail mag je een sleper onder het draaistel monteren en/of werken met stroomvoerende koppelingen. Ben benieuwd welke oplossingen toegepast zijn. Mogelijk is daar nog wel wat van te leren (y) We wachten rustig af (y) Ik ben benieuwd waar ze in de toekomst meegaan komen. Ik hoop op een Buffel ....
-
Nu over de modellen: Ben benieuwd hoe het een en ander gaat werken en er uit gaat zien. Zeker met de standaard binnenverlichting. Voor 2-rail is het toepassen van binnenverlichting niet zo'n probleem. Bij 3rail mag je een sleper onder het draaistel monteren en/of werken met stroomvoerende koppelingen. Ben benieuwd welke oplossingen toegepast zijn. Mogelijk is daar nog wel wat van te leren (y) We wachten rustig af (y) Ik ben benieuwd waar ze in de toekomst meegaan komen. Ik hoop op een Buffel ....
De die-hard drierailer heeft toch al een 1:100 versie van de rijtuigen in die bekende witte dozen? Heeft ie ook geen probleem met de bekende wissellantaarns met die lange rijtuigen....
-
Wat een beperkte leefwereld, Floris.....
-
Jeetje, wat een gespeculeer... Zullen we even vanavond afwachten. Dan heeft PBM meer details over wat er komt. En gelukkig leven we in een vrij land en zijn we niet verplicht de rijtuigen af te nemen....
-
Ik vermoed dat de hele discussie zijn oorsprong vind in deze reactie van PB Models op de vraag of hun modellen ook via de vakhandel geleverd worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nog-aan-het-bekijken-61fe3800ac880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nog-aan-het-bekijken-61fe3800ac880.jpg)
Kennelijk was de prijscalculatie op Eerste Kerstdag nog niet rond en moest er toen nog bedacht worden hoe en of de vakhandel in het plaatje zou passen?
Bor
-
En dus wordt er niet verder gelezen, verderop staat het antwoord.
-
Voordeel van PB models om het in eigen beheer te verkopen is natuurlijk wel dat de consumenten prijs een stuk lager zou kunnen komen te liggen dan die van anderen.
Je hoeft immers niet een extra marge erij te berekenen die naar de winkelier gaat.
-
Als dat zo is, dan kunnen we dat op korte termijn zien door de prijzen die gevraagd worden voor ICR te vergelijken met die van LS Models en Exact Train.
Bor
-
Ik reageer slechts op post 93 en 94, notabene van de voorzitter van dit forum, dus ga nu niet zeggen dat de prijs discussie mijn schuld is ;D
PBM had vanaf moment 1, maar dit is weer mijn mening als ervaringsdeskundige in de communicatie wereld, moeten melden hoe en wat. Dus wat; ICR, wanneer en wat het kost.
Nu is het een slappe imitatie van de Artitec hints die m.i. dus zijn doel is voorbij gestreefd.
Maar kennelijk werkt het wel bij een forum met goedgelovigen. Ik probeer zo lang mogelijk een realistische blik te houden op wat er allemaal gezegd wordt.
U durft!
Persoonlijk vorm ik mij tevoren een beeld aan de hand van wat ik in bladen en op fora als deze, fabrikantenwebsites ed zie en lees. Ik doe dat omdat ik wil weten of het te kopen spul aan mijn verwachting voldoet: schaal, realiteitsgehalte. Vervolgens is er een bedrag wat ik voor het gebodene over heb.
Een grote rol speelt daarbij mijn ervaring met hoe bladen en fora communiceren in een wereld van fabrikanten, fabrikantafhankelijken en enthousiaste, dan wel kritische modelspoorders.
En met die bulk aan gecommuniceerde info ga ik naar winkelier of beurs om al dan niet mijn slag te slaan.
Hoe een fabrikant zn noviteiten naar buiten brengt, zal me een worst zjn. De noviteit, dat is waar het om gaat 😇
Gr/H
-
....Als het binnen is kan je snel naar je winkel rennen. Daar de andere twee merken op de toonbank vragen en bekijken. Je zet dan ook het PBModels-model er naast om te vergelijken....
....Je besteld de 3 merken via internet en laat ze komen. Dan kan je het beoordelen. Degene die je niet wil stuur je terug....
....En anders wacht je netjes af tot een van de modelspoorbladen een vergelijk van de verschillende modellen naast elkaar gaat zetten. Dan kan je ook rustig op de bank een keuze maken....
Ik denk toch dat het een keuze vooraf wordt, want de kans dat ze alle 3 tegelijk beschikbaar zijn acht ik klein. Zodra de 3e er is, is de kans groot dat van de anderen de populaire modellen al uitverkocht zijn. Dus wil je zekerheid zal je vooruit moeten bestellen. En moet je op basis van inschattingen je keuze maken.
Aan de andere kant, als er niets was aangekondigd had je misschien gewoon de eerste die "ineens" in de winkel zou liggen wel gekocht, of niet omdat er tekortkomingen aan zaten. En was je wel of niet blij geweest zodra de andere verschenen. Het blijft denk ik een gokje wat te doen.
-
@ALbert: En dat is nu precies de onzin van de opmerkingen van een communicatiedeskundige die ze in de handen wil hebben. Je zal een keuze moeten maken en daar zijn veel mensen erg slecht in.
-
Ik wil gewoon de goeiekoopste. Dus laten we zeggen € 25,- per rijtuig, welke het van de 3 dan word maakt me niet zoveel uit #bendekwaaisteniet
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Lima, dus! ;D
-
Die stond er niet bij...
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Dat zijn hele nette prijzen (y)
Als ik nederlands zou rijden zou ik het wel weten.
Wat moeten die mensen denken die meer als 100 euro betaalden voor 2e hands LS rijtuigen. :o
-
Of wat moeten die mensen denken die ze voor meer dan €100,- verkocht hebben :P ;D
-
Zowel kopers als verkopers zullen denken dat ze de wetten van vraag en aanbod goed begrepen hebben. En als het goed is, wisten ze dat er altijd een moment zou kunnen komen dat de schaarste voorbij is. Dankzij onder andere PB Models is dat nu zo. En inderdaad: nette prijzen!
Bor
-
Iedereen had toch wel op zijn klompen kunnen aanvoelen dat er, op enig moment, een fabrikant in het gat zou springen die de LS-models ICR's hebben achtergelaten. Uit de fora, veilig- en koopsites, en alle andere publicaties bleek toch overduidelijk dat er een markt was voor de ICR's, in al zijn verschillende vormen.
De modelspoorder die € 125,00 of zelf meer voor een LS-models ICR heeft neergeteld moet deze rijtuigen, op dat moment, wel heel erg nodig hebben gehad.
Ik heb in deze ratrace niet meegedaan en geduld betracht en wordt nu op mijn wenken bediend. Zelfs door meerdere fabrikanten. Super.
-
De modelspoorder die € 125,00 of zelf meer voor een LS-models ICR heeft neergeteld moet deze rijtuigen, op dat moment, wel heel erg nodig hebben gehad.
Mee eens. Maar die heeft er dan ook al weer lang plezier van en vooralsnog ligt er van geen van de drie aangekondigde leveranciers een modelletje in het schap van de winkel.
Gr, Ben.
-
Dat je zelf goedkoper uit zult zijn is goed, dat anderen duurder uit zijn is kennelijk nóg beter?! Of in ieder geval: belangrijk genoeg om even te noemen?
Leedvermaak wordt dat ook wel genoemd - niet per sé iets om trots op te zijn. (Ik heb zelf geen ICR's maar voelde me toch geroepen)
-
Waar lees je dat? Ik lees het niet.
-
Je doelt op mijn post Diederik? Ik heb het spul (23 stuks) verkocht voor €50 - 55 stk. En 1 rijtuig apart voor ik meen EUR75.
-
Nee ik bedoelde de post van Wisselwachter. Maar ach wat gaat mij het ook aan. Ik neem het terug.
(Het deed me denken aan een quote van de CEO van McDonalds, strekking: winnen is niet genoeg, anderen moeten verliezen)
-
Ach, er zullen best mensen zijn die nu zitten te gniffelen om anderen die er veel teveel voor betaald hebben of weer anderen die ze voor veel ingekocht hebben om later voor nog weer meer te kunnen verkopen. Ik ben het eens met Ben, ook al heb je er in het verleden misschien teveel voor betaald, het was het op dat moment blijkbaar waard en je hebt ervan kunnen genieten. Het mooiste is dat er nu in ieder geval genoeg keus is voor iedereen :)
-
Nou Pico Bello, daar gaat mijn verwachte rendement ;D ;D van mijn Ls bakken, dus gooi ik er maar wat satire in,
Nette prijs, eens kijken hoe het er strakjes allemaal uitziet, eerst maar eens wat naadjes zoeken en ramen, deuren,stoelen tellen, kijken of de opdruk geen 0.002 mm afwijkt net als het lettertype enz.
Verder de kwaliteit, of het geen bananen bakken zijn, of de wielen er niet uitvallen…
Jaja allemaal al gebeurd hè ;D ;D
Succes mannen (y)
Ik houd mijn Ls Modellen nog even veilig in de kluis , je weet het niet hè 😂😂
-
Ik doe mijn Lsm ICR,en niet weg,maar wel een paar aanvullingen van PB of ET ,maar wacht wel op de ICR van de eerste generatie.
Cor
-
Het is wel opvallend dat nu pbm er mee komt er ineens een groter aanbod op de diverse veilingsites is van de icr van oa ls.
-
Dat is toch niet vreemd, of vind je van wel? Nu kun je ze nog goed verkopen, mogelijk zakt de prijs flink als PBM ze voor een goede prijs aanbied.
Zo verkoop ik nu ook al mijn Marklin 1600/1800 en 1700 modellen nu leveren ze nog op wat ze mij gekost hebben, mogelijk word het minder als de Roco en later Matrix modellen uitkomen.
-
Dat is toch niet vreemd, of vind je van wel? Nu kun je ze nog goed verkopen, mogelijk zakt de prijs flink als PBM ze voor een goede prijs aanbied.
Ik vindt het wel wat vreemd.
Waarom zou je nu al je ICR rijtuigen verkopen om ze vervolgens weer terug te kopen van PB. Alleen omdat ze standaard verlichting etc ingebouwd hebben?
Of van Exact train. Ja detaillering zal wel weer iets verder zijn dan LSM. Boeit me niet zoveel.
Ben zeer tevreden over de LSM rijtuigen. Geen moment over gedacht om ze nu op stel en sprong te verkopen. :angel:
En waar ik binnenverlichting wil fröbel ik het er zelf wel in ;D
Is ook een stukje hobby.
-
Ik denk dat er meer wordt gedoeld op eventuele speculanten. Als jij voor 150 per rijtuig hebt gekocht en die waarde nu ziet halveren baal je als speculant wellicht.
Ik ga ook niets vervangen, heb teveel lsm (ja, tegen normale prijzen gekocht) en ga alleen voor uitbreiding zoals IC+, ICRmh enz.
-
Ikzelf heb 3 ls model bakken, en de stuurstand waarvan ik zelfs niet eens weet of het zo heeft gereden, ze zijn alle 4 geel blauw, en fraai om te zien, zalig is de onwetende, scheelt zo ontzettend veel geld 💰 (y) :)
Heb al zoveel wat niet te koop is of te koop komt wat ik wel ken, dat het ook budgettair wel best is zo hahaha
Waar ik verdorie dan weer van baal is dat dit echt mooi spul is , en dat ik die binnenverlichting gewoon gaaf vind pffffff 🤔🤔😂😂
-
Als jij voor 150 per rijtuig hebt gekocht en die waarde nu ziet halveren baal je als speculant wellicht.
Treinen zijn geen aandelen. Ik koop omdat ik het wil hebben. De verkoopwaarde boeit me niet.
Ieder zijn eigen keuze.