BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: De Tukker op 03 February 2022, 14:15:41
-
Hallo, Kan ik PECO PL-10E wisselaandrijving gebruiken voor de Tillig elite wissels ? Heb op YouTube een paar filmpjes bekeken, , maar het bedienings schuifje van de PECO ziet er steviger uit dan de Tillig uitvoering. Kan het Tillig schuifje iets verstevigen , maar ?? Misschien iemand ervaring met deze kwestie ?
Met vriendelijke groet,
Hans
-
Kan niet, want de PL-10E heeft geen vergrendeling en de Tillig Elite wissels hebben verende wisseltongen. Die zullen dus altijd weer terugveren naar ongeveer een middenstand, zo gauw de spanning van de wisselsteller is.
-
Alles kan, maar Wim niet meer zegt men wel eens maar dit gaat niet werken.
Peco heeft in het wissel een veertje zitten die de tong in de eindstand vast houdt. Daardoor zit er geen enkele borging in de aandrijving. Tillig heeft wisseltongen die je onder (lichte) druk aangesloten moet houden om er veilig met een trein overheen te kunnen rijden. Die continue druk levert de Peco aandrijving niet tenzij je er permanent spanning op zet. Dan brandt echter de spoel door. Je zult je heil moeten zoeken in de originele Tillig aandrijving, een wisselmotor of servo's. Peco 'gaat hier nie werken nie'......
Succes,
MB
-
Heren, dank u voor de duidelijke info. Wordt dus geen Peco wisselaandrijving.
Met vriendelijke groet,
Hans
-
Misschien is dit (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84892.0) iets?
-
Ik zou sowieso geen Peco aandrijvingen adviseren. Het zijn stroomvreters.
Je bent beter af met een degelijke motoraandrijving, zoals de MP1 of MP5 van MTB.
-
Die MP's maken best veel herrie...
-
Misschien is dit (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84892.0) iets?
Wauw, dat is een gave ontwikkeling. (y)
-
Misschien is dit (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84892.0) iets?
Die motortjes zijn wel geinig ik heb er ooit 20 van gekocht op alieexpress voor iets van 40 cent per stuk ofzo, ik heb er alleen nog niks mee gedaan. Ik kan ook nul informatie over die dingen vinden.
Bas
-
Die MP's maken best veel herrie...
Heb je wel eens een Fulgurex gehoord?
-
of het zusje, de Lemaco. Prima aandrijvingen maar oh oh oh wat een herrieschoppers ;D
-
Oja, Lemaco. Dat was een naam waar ik even niet op kon komen.
Als je minder herrie wilt, dan kun je kijken naar de Tortoise.
-
. . . . Peco aandrijvingen . . . zijn stroomvreters . . . . .
En de groene Peco PL 10 W E for low amperage, for use with low-output transformer controllers ?
-
Als je minder herrie wilt, dan kun je kijken naar de Tortoise.
Blijft de Tortoise geen stroom verbruiken om de wissel in de goede stand te blijven houden ?
En de groene Peco PL 10 W E for low amperage, for use with low-output transformer controllers ?
Die gaat dus ook niet werken, gezien de veerkracht van de wisseltongen.
-
Misschien is dit (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84892.0) iets?
Dat geluid... erg retro, mis alleen nog een doos kettingformulier ;D
-
Blijft de Tortoise geen stroom verbruiken om de wissel in de goede stand te blijven houden ?
Inderdaad, maar dat gaat om ongeveer 12 mA, dat is een schijntje vergeleken met de 4A die een Peco trekt.
-
goeievoormiddag,
En hoeveel 'trekt' de groene Peco PL10WE ? (Peco: "for low amperage, for use with low-output transformer controllers" )
-
Daar hebben we het jaren geleden ook over gehad. Maar tot exacte getallen is het toen niet gekomen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7257.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7257.0)
-
Hallo,
@Klaas dd. 03-02-2022 om 21:09:28 uur
Mijn Tortoise motoren gebruiken geen energie als ze in de eindstand staan.
Er loopt alleen stroom doorheen tijdens het stellen van de wissel, ongeveer 15 mA.
Overigens zijn het hele fijne motoren die erg weinig lawaai maken. Heb ze al vele jaren in gebruik zonder er een probleem mee te hebben gehad.
Groet Wout
-
Over welke wissels heb je het dan ? De aangegeven stroom zou zijn bij Tillig Elite wissels met verende wisseltongen, die in de juiste stand gehouden moeten worden.
-
Mijn Tortoise motoren gebruiken geen energie als ze in de eindstand staan.
Er loopt alleen stroom doorheen tijdens het stellen van de wissel, ongeveer 15 mA.
Laat je de motorstroom dan via één van de wisselcontacten lopen? Of zijn die motoren veranderd?
Jaren geleden heb ik een Tortoise onderworpen aan een onderzoek voor een recensie in Rail Magazine. Daar was de motor rechtstreeks aangesloten op de twee aansluitpunten en die bleef dus stroom trekken. Dat was bij die motoren ook de opzettelijke bedoeling.
-
Het betreft de Toroise motor type 800-6000.
Deze worden aangestuurd dmv min 9v-0-plus 9v.
Zet er min 9v op en de motor loopt naar 1 kant en blijft daar staan.
Als je er nu plus 9v op zet loopt hij om naar de andere kant.
Door de vertraging die is toegepast in de motor heb je meteen een vergrendeling.
De wisseltongen worden meegenomen door een stukje verenstaal van (geschat) 0,4 mm.
Door het verstellen van een doorvoerplaatje kun je de slag van deze meenemer veranderen waardoor de tongen vaster of losser tegen de rail geduwd worden.
Ik gebruik Peco wissels waar het vergrendelveertje is uitgehaald, zo lopen de wisselstongen mooi traag om.
De motoren hebben ook nog 2 wisselcontacten, een gebruik ik voor de polarisatie van het puntstuk en een voor de wisselstandterugmelding.
-
Hoe stuur je ze dan aan? Met een drukknop die je loslaat zodra de motor is omgelopen? Of met een decoder die maar een beperkte tijd spanning geeft?
-
Ik gebruik Peco wissels waar het vergrendelveertje is uitgehaald, zo lopen de wisselstongen mooi traag om.
Dus geen Tillig Elite met verende wisseltongen, die, in tegenstelling tot de uitvoering van Peco, in de eindstand wel een blijvende aandrukkracht vereisen. Ik ken de eventuele verschillende types Tortoise niet, dus ik weet niet of de door jou gebruikte mogelijk wel geschikt zou zijn, maar daar heb ik grote twijfel over. Ook over het gebruikte stukje verenstaal: als dat te lang is zal het de tegenkracht van de wisseltong niet kunnen overbruggen. Bij bijvoorbeeld de eigen Tillig wisselmotoren worden een niet-verend stalen stangetje meegeleverd.
-
Ik heb eens op de site van Circuitron gekeken, maar volgens mij bestaat er maar 1 uitvoering van de Tortoise. De motor zit tussen de aansluitingen 1 en 8 en wordt niet afgeschakeld. Het is volgens de handleiding de bedoeling dat de spanning er op blijft staan.
Daarom snap ik het verhaal van Wout niet dat zijn motoren na het omlopen geen energie gebruiken.
Ik denk dat het met Tillig wissels ook wel werkt. Het stukje verenstaal van de Tortoise heeft een draaipunt (pivot point) in een verschuifbaar plaatje. Schuif je dat omhoog, dan wordt de kracht op het wissel groter. De slag wordt dan vanzelf kleiner, dus het wordt even zoeken naar het evenwicht tussen die twee. Eventueel neem je een dikker stukje verenstaal.
Ik bouw mijn wissels zelf, ook met verende tongen. Die drijf ik aan met een zelfgeknutselde constructie en daar gebruik ik rechtgebogen paperclips als verenstaal. Werkt probleemloos.
-
De ervaring leert dat Tortoise ook goed werkt als de stroom er na de omloop vanaf gaat.
Zelf altijd onder spanning laten staan in de eindstand. Het stroomverbruik is dan laag. Wel gebruikte ik altijd een gestabiliseerde voeding. Dat voorkomt dat de aandrijvingen in de eindstand een beetje staan te brommen. Bij een baan vol Tortoises wordt dat aardig luidruchtig.
Tegenwoordig trouwens servo's.
-
@henk dan heb je het denk ik nog steeds over "gewone" wissels en niet over de wissels van de vraagsteller, Tillig Elite met verende wisseltongen. Die zullen (waarschijnlijk) de motor terugduwen, in ieder geval is een juiste aansluiting niet gegarandeerd.
-
De motoren worden aangedreven door de baanbesturing, (MPC van Gahler und Ringstmeijer) De omlooptijd is ingesteld op 2 seconden. Ik heb er nog nooit spanning op laten staan, is voor de Peco’s ook niet nodig, die blijven keurig in die eindstand liggen. Als ik de handleiding er op nakijk blijft er inderdaad spanning opstaan. Ik gebruik ze nu ongeveer 20 jaar en heb er nooit een probleem mee ondervonden door ze af te schakelen na omlopen van de wissel.
De wisseltongen van de Peco wissels zijn niet in staat om de Tortoise motor uit zijn eindstand te duwen.
De verende tongen van Tillig kunnen de motor naar mijn idee ook niet uit zijn eindstand duwen, daar is de interne mechanische vertraging van de Tortoise motor te groot voor. Als ik ze met de hand in de andere richting duw moet dat al met een behoorlijke kracht.
Wel kunnen de Tillig wisseltongen het voor de koppeling gebruikte verenstaal weer recht drukken. Dat is naar mijn mening op te lossen door steviger verenstaal te gebruiken voor de koppeling van motor naar wisseltong. Ik gebruik 0.8 mm verenstaal als ik de motor niet direct onder de wissel kwijt kan. Normaliter is dit ca ,4 mm.
-
Het antwoord op mijn vraag is dus dat je de stroom zelf afschakelt. De Tortoise doet het niet.
-
@Klaas, klopt als een bus.