BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: pieterdas op 02 February 2022, 09:02:49
-
Dag allemaal,
Vanuit mijn opleiding HBO Business Innovation doe ik onderzoek naar het fenomeen spoorlopen. Ik heb al een aantal bronnen gevonden die hebben uitgewezen dat dit een relevant en groot probleem is. Zo is 36% van alle treinvertragingen terug te leiden naar spoorlopers (ProRail, n.d.). Ook is het probleem gegroeid, zo waren er in 2015, 2905 spoorlopers en in 2019, 3289 gevallen, een toename van 13%. De kosten zijn ook enorm, zo loopt Nederland jaarlijks 140 tot 175 miljoen euro mis door het fenomeen.
Bron: https://www.prorail.nl/veiligheid/spoorlopen
Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen, kennis en meningen hebben die jullie zouden willen delen. Alles is welkom.
Alvast bedankt!
-
Betrek ook in je analyse waarom het tegenwoordig een groot probleem is.
40 jaar geleden was spoorlopen veel gebruikelijker, maar bestond het hele woord nog niet.
-
Vroeger was het heel normaal dat mensen op hun fietsje via het schouwpad naar hun volkstuintje gingen. Tegenwoordig ziet men in iedereen die maar iets te dicht op het spoor staat een potentiële zelfmoordenaar. Je ziet al heen snel of iemand suïcidale ideeën heeft of niet. Tegenwoordig is iedereen gelijk in paniek. Ik meld niet zo snel een spoorloper, tenzij het kleine kinderen zijn of het wel foute boel is. ( beroepsmatig onderweg op de 1:1 modelbaan).
-
Vroeger werd het gedoogd dat je op het pad naast het spoor liep.
Veel spoorbruggen hadden ook een looppad, hier werd veel gebruik van gemaakt.
-
Je ziet al heen snel of iemand suïcidale ideeën heeft of niet.
Heel knap dat jij het "heel snel" kan zien, maar de mensen in hun omgeving totaal geen seintjes hebben gekregen dat iemand suïcidaal is... Ik meld niet zo snel een spoorloper, tenzij het kleine kinderen zijn of het wel foute boel is.
Ah, een collega machinist er mee opschepen... dat is wel een hele goede oplossing. Ga ik ook maar eens doen..... ::)
-
heb voor een paar jaar terug een mevrouw weten af te leiden om niet voor de trein te springen zei liep 200 m voorbij een overweg langs het spoor met hoge hekken , heb er nog dagen last van gehad ondank er (gelukkig) niets gebeurt is.
ps dit is de sterk ingekorte versie , de rest kunnen jullie wel raden pfff
mvg Evert
-
Zelfs bij een gelijkblijvend percentage van mensen met ernstige psychische problemen is door de bevolkingsgroei van de laatste 50 jaar het risico van suïcide door spoorlopers in absolute getallen toegenomen (aantal incidenten per jaar). Gevoegd bij het feit dat het Nederlandse spoornet een toegenomen treinverkeer te verwerken heeft gekregen is het niet verbazingwekkend dat ook het aantal treinvertragingen in verband met spoorlopers is toegenomen. Kwestie van statistiek dus.
Dit is misschien op zichzelf onvoldoende om de toename van 13 % in de periode van 2015-2019 te verklaren. Hoeveel procent van die dertien is volstrekt autonoom (bij gelijkblijvende overige variabelen) ? Het komt mij voor dat er voor een gedegen onderzoek meer gegevens nodig zijn over een langere periode.
Succes met je onderzoek.
Peter
-
heb voor een paar jaar terug een mevrouw weten af te leiden om niet voor de trein te springen zei liep 200 m voorbij een overweg langs het spoor met hoge hekken , heb er nog dagen last van gehad ondank er (gelukkig) niets gebeurt is.
ps dit is de sterk ingekorte versie , de rest kunnen jullie wel raden pfff
mvg Evert
Heb je via de vervoeder of ProRail geen hulp aangeboden gekregen? Mag ook wel via pb reageren als je dat liever doet.
-
Gho, denk dat het vooral in steden een "probleem" is.
Woon zelf in Belgie, niet ver van de drukke lijn tussen ANtwerpen en het Roergebied, en buiten het gewone passagiersvervoer, rijden er dus met regelmaat van de klok goederentreinen.
Je leest meer nieuwsberichten hier dat er eens een trein panne heeft op de lijn, of dat er een auto gegrepen is die door de rode lichten aan de overweg reed ( en heel af en toe eentje die onder de trein gesprongen is, meestal vlak bij een station ). Spoorlopers : nog niets van zien verschijnen.
5 jaar geleden echter cursus gedaan in Brussel zuid, waar ik op hetzelfde genaamde station de ganse week de trein richting huis nam.
Van de 5 dagen waren er 2 dat s avonds de treinen een 20-tal minuten stilgelegd werden op de noord-zuid as van Brussel omdat er spoorlopers waren.
Dus 2 dagen men aansluiting in Leuven gemist. Ik verklaar ze allemaal gek die dat het openbaar vervoer naar Brussel nemen.
Maar ja, het is dikwijls wel "makkelijk" om snel van plaats A naar plaats B te gaan langs het spoor ipv door de zig-zag straten in de stad.
-
Allereerst duidelijk zien te krijgen wat heden ten dage in de ogen van Prorail een spoorloper is.
Verder kan het interessant zijn uit te vinden, waar het fenomeen zich plaatsvind en in welke frequentie.
Ook uitzoeken wat aanleiding van spoorlopen is. (suïcide werd al genoemd en bestaat er een relatie tussen deze en de aanwezigheid van een kliniek).
Maar vooral: Wat is je onderzoeksvraag?
-
2 aanleidingen van spoorlopen,kan je zo invullen.
Luiheid,omdat men langs het spoor sneller op plaats van bestemming is ( 1 "rechte"lijn) ipv om lopen.
Gemakzucht,als ik sneller van A naar B kom en ik moet daarvoor over het spoor,dan moet dat maar.
Jaren geleden tijdens het spotten,een familie met kinderen vlakbij het 3 landenpunt langs de toen beruchte goederenlijn zien lopen.
Meermaals toeterende machinisten van goederen treinen,en gewoon doorlopen over t schouwpadje vlak langs t spoor.
Ook zelf gezien in Zwijndrecht(NL),spotten voor wat cargo,staat iemand op het eiland perron,je ziet in de verte een trein aankomen en redelijk vlak voor dat die trein door het station raast (doorgaande trein),springt die vent van het perron en steekt t spoor over (op zn gemak)om aan het andere perron dr weer van het spoor af te klimmen ::)
Die trend lijkt idd snel groter te worden,net als het ongeduld van fietsers en voetgangers bij overwegen,hoe vaak ik al geen mensen heb gezien die gesloten overwegbomen omhoogduwen of er omheen gaan en het spoor oversteken,omdat 2-3 minuten wachten "teveel" is,ik ben gestopt met tellen.
(en de drog redenen over waarom men dat dan deed,die wil ik al helemaal niet eens weten)
Het is en blijft iets waar je mond van open valt als je t ziet gebeuren :-X
@ C-rails,
wat is je onderzoeksvraag??
Er staat toch exact wat de vraag is,de TS wil weten of wij wellicht merken dat er meer mensen zijn die zich langs het spoor begeven en of we evt weten wat dat kan verklaren,dat men dat doet,en wat we er van vinden.
Lijkt me vrij duidelijk :P
-
Luiheid,omdat men langs het spoor sneller op plaats van bestemming is ( 1 "rechte"lijn) ipv om lopen.
Goede aanleiding om langs elke spoorlijn een fiets/voetpad aan te leggen. Zie je in België steeds vaker verschijnen. Dat noemen ze daar een velostrada.
-
Hoe dicht erlangs met/zonder afscheiding ? Tussen Nieuwe Schans en Bunde is het erg . Net het schouwpad .
-
@ C-rails,
wat is je onderzoeksvraag??
Er staat toch exact wat de vraag is,de TS wil weten of wij wellicht merken dat er meer mensen zijn die zich langs het spoor begeven en of we evt weten wat dat kan verklaren,dat men dat doet,en wat we er van vinden.
Lijkt me vrij duidelijk :P
Nee, dat staat er niet. Feitelijk stelt pieterdas geen enkele vraag en C-pfffff wel, en een terechte ook. Tongue
-
Hier, in Duitsland gaan de bomen dicht terwijl de trein nog zes kilometer
heeft te gaan, raar maar waar
-
Bedankt voor alle informatie! Het is enorm waardevol en heeft me veel nieuwe inzichten gegeven.
Als reactie op wat de onderzoeksvraag is, de onderzoeksvragen waar ik me nu vooral mee bezig houdt zijn:
"Wie is de spoorloper? en "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"
Het doel uiteindelijk van het onderzoek is om een innovatie te bedenken die het probleem spoorlopen tegengaat.
-
Beste Pieter,
Met deze onderzoeksvragen zit je hier - denk ik - niet goed. Deze antwoorden zal je 'op straat' moeten zoeken en de spoorlopers gaan interviewen. Zij hebben de antwoorden.
-
"Wie is de spoorloper? en "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"
Meestal omdat het een handige route van A naar B is. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CCEBFF5B-7430-4AFF-8D7D-82C6A3121CC0.jpeg)
Hoofdlijn vlak bij het Centraal Station van Ljubljana. Let op het platgelopen geitenpaadje. Slovenië is geen achterlijk land, maar ik denk dat dit gedrag daar niet als een probleem wordt ervaren.
-
Hoe dicht erlangs met/zonder afscheiding ?
Meestal zit er een hek tussen. Soms alleen een greppel.
-
Als reactie op wat de onderzoeksvraag is, de onderzoeksvragen waar ik me nu vooral mee bezig houdt zijn:
"Wie is de spoorloper? en "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"
Een paar weken terug heb ik een Moeder met 2 kinderen leeftijd 7-10 jaar uit het spoor geplukt omdat ze dacht dat ze wel even langs het spoor kon gaan "afvalruimen". (Voor de duidelijkheid: om op die plek te komen is ze over een hek geklommen want nadat ik en een collega haar wilden meenemen de trein in ging ze plots ervandoor over het hek ::) )
En verder ook jeugd die er geen kwaad inziet om stukje te kunnen afsteken/fototje maken etc.
-
Vraag: "Waarom begeeft een ongeautoriseerd persoon zich op het spoor?"
Antwoord: Meestal omdat het een handige route van A naar B is.
En zou dat niet (mede) worden veroorzaakt doordat de spoorweg-infra steeds massiever wordt (meersporig, geluidswallen etc.) en de legitieme oversteekplaatsen steeds meer worden weggesaneerd en geconcentreerd?
Enkele jaren geleden heb ik me erg verbaasd over het feit dat regelmatig enkele mensen met ware doodsverachting de drukke vierbaansweg naast mijn werklocatie overstaken, zonder dat daar iets van een oversteekplaats of zelfs maar stoep/wandelpad langs de weg was. Om het nog erger te maken gebeurde dat vooral bij slecht weer, dus bij slechter zicht en meer auto's op de weg.
Totdat ik me realiseerde dat oversteken via de officiële route - kruising mét voetpad en verkeerslicht de ene kant op of tunneltje een stukje de andere kant op - een wandeling opleverde van pakweg een kwartier. En dat is verdomd lang om hemelsbreed misschien 150 meter af te leggen - in een regenbui!
Roald
-
Vergeet ook niet dat vertraging door 'spoorlopen' niet altijd letterlijk door spoorlopen is. Ieder 'verdacht' persoon waar ene melding over gedaan wordt wordt geschaard onder die noemer. Ik heb het zelf ene keer gehad toen ik in een weiland op zeker 30 meter van het spoor stond te fotograferen. Maarja, iemand vond dat heel eng en heeft het gemeld. Treinen langzamer, politie erbij. En volgens de meldkaart (die ik een dag later zelf kon zien) was ik een 'spoorloper'.
-
In Soest was het tussen de overwegen Talmalaan en Dalweg breed voor 1 spoortje . De rest werd gebruikt om honden uit te laten . Aangesproken personen die dat deden zeiden dat ze tussen de treinen door dat deden . Ja en vertragingen dan ?
-
...in een weiland op zeker 30 meter van het spoor stond te fotograferen. Maarja, iemand vond dat heel eng en heeft het gemeld. Treinen langzamer, politie erbij...
Hier een soortgelijke ervaring. Weiland, misschien geen 30 meter, maar wel met een sloot tussen weiland en spoor. Treinen langzaam en politie kwam langs. Beetje spastisch allemaal hoor...
-
Ik heb een paar jaar bij NS , het Seinwezen gewerkt in Rotterdam.
Om ons werk te kunnen doen moesten wij zelf dikwijls spoorlopen.
Op de eerste dag dat ik bij het spoor kwam ,werd er al meteen ingetimmerd dat je moest uitkijken, dat betekende zover mogelijk bij de rails vandaan blijven op de schouwpaden.
Wanneer je een trein van achteren hoorde naderen , even omkijken en hand opsteken voor de mcn , dat je hem gezien had.
Je mocht ook niet alleen in het spoorlopem , zeker NIET in dezelfde richting als de treinen reden.
Als er een storing in het spoor was ,dan hield de ene man de treinen voortdurend in de gaten ,de andere zocht naar de storingsoorzaak, zoals we op de Moerdijkbrug moesten doen ,dat nog geen schouwpad had toen.
Gele vesten waren er eerst niet ,dus onze donkere kle ding was voor mcn's slecht te zien , zelf uitkijken ,altijd maar weer !
Wat opviel in die tijd was dat als er personeel verongelukte , dat van aannemers was (Die niet goed geluisterd hadden of er was nooit iets tegen hen gezegd over Persoonlijke Veiligheid (PV), zoals dat toen heette.
Peter a
-
Ik heb zelf meegemaakt met treinen spotten dat ik 3 politie auto's en een ambu op mijn dak kreeg terwijl ik geen gekke dingen deed.
Een voorbijganger had een springer gemeld, treinen reden normaal dus geen melding van een mcn.
Twee agenten kwamen op mij toe en toen ze mijn camera zagen wenkten ze naar de anderen dat het loos alarm was.
Een gesprekje met de heren gehad tussen door kon ik gewoon de trein fotograferen waarvoor ik stond, daar werd niet moeilijk over gedaan.
ik zal dit voorval nooit vergeten, 6 agenten en een ambu :-X
Mvg, johan
-
Heel knap dat jij het "heel snel" kan zien, maar de mensen in hun omgeving totaal geen seintjes hebben gekregen dat iemand suïcidaal is... Ah, een collega machinist er mee opschepen... dat is wel een hele goede oplossing. Ga ik ook maar eens doen..... ::)
Lekker relaxed en geen stress. Tegenwoordig is de gemiddelde treinbestuurder al helemaal in paniek als er iemand op een ongewone (veilige) plaats langs het spoor staat en maakt er gelijk melding van
-
En zeker geen schuldgevoel als de collega achter je wel met het probleem zit :-X ::)
Lekker collegiaal gedrag dit.
-
Daar heeft het niets mee te maken, bij de huidige generatie nieuwe machinisten (vooral bij NS, ja sorry) wordt er tijdens de opleiding al op gehamerd om ieder wissewasje te melden.
Als je ziet hoe vaak de meldingen die gemaakt worden onterecht of geheel uit context worden getrokken.
Een fotograaf die zoals hier al een paar keer gemeld is iemand die mijlen ver van het betreffende spoor staat, ineens een suïcidaal persoon is.
Een goederentrein die hard geremd heeft waardoor de kunststof remmen roken, ineens een brandende goederentrein is.
Takken van een boom die door de wind in de buurt van de bovenleiding komen, in eens een boom op het spoor is of een beschadigde bovenleiding.
Het is de niet meer zo zeer gezond verstand van wat moet ik melden en wat is een onschuldig iets, maar de druk die de nieuwe machinisten opgelegd krijgen om alles maar te moeten melden.
Gebruik gezond verstand en maak een goeie inschatting van de situatie en dat is voor de beginnende machinist misschien niet altijd even makkelijk door een gebrek aan ervaring.
En misschien ook wel de schrik om een potentieel gevaarlijke situatie te ervaren.
-
Ongewoon ( veilige ) plaats en de machinist in paniek ? Einde van het tweede perron in Leeuwarden heb ik dat ondergaan . Ik fotografeerde daar de DDZ , die daar al tijden stond met Arriva treinstellen en daar kwam een NS medewerkster aangelopen . Er was niets te doen op het perron . Ze sprak mij aan en liepen samen terug . Ik had het virusmasker even afgedaan en ze herkende mij als hobbyist en vertelde dat een machinist dacht ik zelfmoord wou plegen en op een trein stond te wachten . Nou nou , wat zijn die machinisten toch gefrustreerd tegenwoordig . Heb even vriendelijk gezwaaid naar die machinist maar geen groet terug gehad .
Leren ze dat op hun cursus : paniek paniek als ze iemand zien die daar "eigenlijk" niet moet zijn ?? En dan meteen het door te bellen ?
-
Ik werk niet bij een spoor gerelateerd bedrijf, maar ook bij ons staat health and safety hoog in het vaandel en dat is goed, want er is geen enkele reden om onveilig te werken, maar doordraven is ook een vak. er wordt gestuurd op het aantal verrichte meldingen en het wordt de melder zo makkelijk mogelijk gemaakt. Dus bij het verschijnen van de nieuwe tool schoten de meldingen omhoog. Trek dan nog maar eens zinnige conclusies.
Door hoeveel personen worden de meldingen gedaan. Op welke baanvakken. Op welke tijdstippen. Zomaar een paar vragen die misschien wel belangrijker zijn dan het aantal meldingen.
-
Het punt bij spoorlopers is natuurlijk dat je als machinist niet kunt zien wat zo iemand van plan is. Dus ik snap die veel strengere regels wel. Dan kunnen we roepen dat het overdreven is, maar dan bekijk je het wel heel eenzijdig, namelijk alleen vanuit de waarneming van zo'n persoon die het spoor oversteekt.
Beroemd voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=SQkksqYcZAo
Machinist één loopt (zonder geel hesje) gewoon even het spoor over terwijl er een trein in aantocht is. De machinist op de loc ziet hem van ver, schrikt, zet de trein stil, ziet pas daarna dat het een collega is en scheld 'm helemaal verrot (begrijpelijk).
-
Bij die laatste vraag ik me wel af, zou die filmer op het laatste stuk van het perron er nog invloed op gehad hebben? Ik bedoel, normaal gesproken zijn de perroneinden leeg, staan niet zo heel vaak mensen te wachten. Als er dan iemand oversteekt zou je kunnen denken "dat kan, is vrij normaal".
Maar als je uit de verte iemand ziet oversteken en je ziet ook nog iemand op het einde van het perron staan, zou je dan als machinist niet eerder iets hebben van "hé, wat is daar aan de hand, wat gebeurt er, wie zijn dat en wat doen ze" en sneller de boel in de remmen gooien?
-
Het punt bij spoorlopers is natuurlijk dat je als machinist niet kunt zien wat zo iemand van plan is. Dus ik snap die veel strengere regels wel. Dan kunnen we roepen dat het overdreven is, maar dan bekijk je het wel heel eenzijdig, namelijk alleen vanuit de waarneming van zo'n persoon die het spoor oversteekt.
Op het moment dat er iemand met een camera bij het spoor staan ligt het wel voor de hand dat er niets gaat gebeuren. Toch is het vorig jaar voorgekomen bij Den Bosch onder stoom dat er iemand alarm geslagen heeft voor een man die met een camera langs het spoor stond.
Tussen de man en het spoor bevond zich wel een hek, de man stond tussen de weg en het hek. De locatie is deze: https://www.google.nl/maps/@51.7420896,5.4569498,51m/data=!3m1!1e3 . De politie kwam er bij en de treinen reden een tijd langzaam. Verder waren er veel mensen met camera's zichtbaar langs het spoor en veel omstanders wisten er ook van, waarom dan nog deze melding?
Ik weet niet wie het gemeld heeft en waarom maar dit voorval kwam op mij over als zwaar overdreven. In dit licht heb ik toch moeite om problemen met spoorlopers serieus te nemen. Er zullen vast figuren met verkeerde intenties tussen zitten maar er wordt blijkbaar ook wel makkelijk overdreven gereageerd.
-
Als een machinist al eens een aanrijding met persoon heeft gehad, dan kan (let wel, kan!) deze toch sneller genijgt zijn om er een melding van te maken. Noem het “makkelijk overdreven” maar misschien kan je je in de machinist verplaatsen, dan zal je het misschien anders formuleren.
En over fotografen. Sommige hebben nog wel eens de vervelende neiging om op het uiterste puntje van het perron te staan, met hun rug naar de trein omdat er van de andere kant een leuke trein aan komt, met hun camera in de aanslag. Dan kan de machinist ook niet zien wat zijn of haar bedoelingen zijn.
-
Ik kende een machinist die in één jaar drie (!) keer een zelfmoordgeval had meegemaakt. Die had absoluut geen begrip meer voor spoorlopers en dat begrijp ik ook volkomen. Laten we wel wezen, er is ook geen enkele reden om op of direct naast het spoor te staan als je daar niet voor je werk moet zijn.