BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zuylen op 01 February 2022, 16:23:22
-
Beste mensen,
Ik heb een probleem waar ik mee kamp: het motortje van de loc (een Hornby NS8800). Deze heeft een klein elektromotortje van ik denk Mabuchi???. Maar deze veroorzaakt tegen EMK's waardoor de decoder (Tran SL76) er steeds mee stopt, om vervolgens weer te starten. Nou kan ik dit voorkomen door maar weer een condensatortje over de motorborstels te solderen. Maar dat kan weer problemen met de decoder veroorzaken. Wat is wijsheid.
De motor kan een motorstroom van 0,8 ampere aan. Dat moet genoeg zijn. Meer verbruikers dan het motortje en de sounddecoder zijn er niet. Nou zijn die motortjes niet van de beste kwaliteit. Heb het ding nog vluchtig met wasbenzine schoongemaakt. Misschien moet ik die maar helemaal vervangen voor iets anders? Maar voor wat? Een Fleischmann motortje (uit een zwarte Anna) dat er ongeveer gelijk uit ziet? Of moet ik er gelijk maar een Faulhaber inzetten? Maar dat is dat ding eigenlijk niet waard. Hoewel het is een NS loc waar ik niet graag afscheid van neem.
-
Heb je de decoder goed geconfigureerd. Mijn eerste google search leidde meteen naar hun website (http://www.tran.at/Produkte/SL76.shtml) en daar staat:
Der SL76 bietet hochfrequente 16/32kHz Motoransteuerung für Faulhabermotoren. Alternativ stehen auch stufenlos einstellbare 30-150 Hz für traditionelle Motoren zur Verfügung.
Normaliter hebben decoders geen problemen van tegen EMK, sterker nog volgens mij gebruiken ze de emk om de rotatiesnelheid op peil te houden. En anders moeten ze wel vrijloop diodes hebben of mosfets met deze diodes intern.
Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat de decoder stuk gaat op tegen emk? Kan het niet zijn dat de aanloopstroom van de motor misschien te hoog is?
Bas
-
Andre
verkijk je niet op wat een simpel motortje aan stroom verbruikt, zeker bij het starten. Heeft de decoder een kortsluit beveiliging? Ik heb soortgelijke problemen met de Roco Sik gehad. Dat kwam ook doordat de kortsluit beveiliging steeds actief werd. Ik heb er een andere decoder (Esu Min lopi) in gedaan die iets meer stroom kon leveren en sindsdien probleem over.
Groet Meino
-
Ah, Ok. Ik weet niet helemaal zeker of de decoder de stroom aan kan. Maar het probleem is dat het een geluidsdecoder is. Misschien moet ik naar de nieuwste ESU sounddecoder uit gaan kijken? Maar boven de 0,8 ampere is wel veel voor een klein motortje dat gelijkwaardig is aan dat van een Fleischmann Anna. En het ding heeft geen licht of andere verbruikers. Aangezien het ding zit ingebouwd is het allemaal moeilijk na te meten. Dan moet ik alles uitbouwen en het plastic van de Hornby loc is niet van de beste kwaliteit. Het is voorheen altijd goed gegaan met de decoder in combinatie met het motortje. Dus ik ging ervan uit dat het allemaal ging. Maar nu dus niet meer.
-
Ik vind het stroomverbruik best wel hoog voor dat motortje.
Wordt het te zwaar belast door iets?
Mijn DB 23023 in schaal 0 gebruikt ca 400mA bijvoorbeeld.
Peter
-
Beste Peter,
Nee helemaal niet. De loc moet alleen het drijfwerk trekken en dat loopt gewoon licht. Vandaar dat ik er van uitging dat het wel de tegen EMK's konden zijn. Heb dit vaker gehad met Hornby/Dapol locs in combinatie met een decoder. En inderdaad moet het allemaal met dit soort stroomverbruik enorm heet worden. En dat gebeurt dus niet. Ik vrees dat ik moet gaan kijken of ik een Fleischmann motortje kan monteren. Deze trekken maximaal 200mA (onbelast).
vr gr Andre
-
Zoals eerder gesteld, elke motor levert een tegen-EMK. Het belangrijkste effect is dat die de motorstroom beperkt. Zonder de tegen-EMK zou de motorstroom alleen bepaald worden door de ohmse weerstand.
Zie je kans om de loc (tijdelijk) terug te bouwen naar analoog? Dan kun je eens meten wat het motortje aan stroom trekt onder verschillende situaties. Dus alleen de loc zonder aanhang, de loc met een trein er achter, en wanneer je de loc tegenhoudt met slippende wielen.
-
Probeer het eens met een kleine condensator over de motor of een spoeltje in serie. Als die al aanwezig zijn kan je ze eens weghalen om te kijken wat er gebeurt. Dat heeft mij bij een treinstel van Kato ook wel eens geholpen.
-
Ik weet niets van deze decoder maar staat deze ingesteld op enkel met DCC rijden of ook voor analoog gebruik?
Anders eerst eens proberen of het gedrag veranderd met enkel DCC.
Uit mijn hoofd stel je dit in met CV 29.
-
Beste mensen,
Ik heb het probleem onderzocht. En ik ben er achter wat het probleem is. Ik had nog zo'n Hornby reservemotortje liggen waaraan ik metingen heb verricht. Het is niet de tegen EMK van het motortje. Maar echter het motortje van Hornby/Dapol trekt bij nullast 200mA. Maar als ik de as ga tegenhouden springt het stroomverbruik drastisch omhoog naar 1 Ampere. En dat kan de decoder niet leveren. Gelukkig zorgt de beveiliging ervoor dat de loc dan stopt. Het geluid van de decoder gaat dan wel door. Het wordt dus of een nieuwe grotere sounddecoder. Of een nieuw motortje met een kleiner stroomverbruik zonder dat de trekkracht vermindert. Gelukkig heeft een vriend van me nog wel een aantal Mashima's op voorraad. Ik ga kijken welke het beste gaat passen. En dan worm erop; indienstelling loc. Als alles snel gaat lukken, althans. Echter blijkt nu dat ik een ander motortje van Hornby op voorraad heb die wel aan de specificacties voldoet. Hier wordt de stroomsterkte niet zo hoog. Maar helaas zit hier de worm er te ver naar voren op de as geperst. Maarrr.. dat kan ik veranderen.
Andre
-
Aanvulling:
Steeds stopt de loc bij het rijden terwijl de geluidsdecoder (Tran SL76) gewoon door gaat met het produceren van geluid. Contactproblemen lijken het niet! Ik heb nu het originele motortje uit kunnen bouwen uit een Hornby J94.
De loc blokkeert niet en loopt ook niet zwaar. Ik heb de stroom gemeten en ondervond dat bij belasting (tegenhouden met de hand van de worm) het motortje max 400mA afneemt. En dat is ruim onder de 0,9ampere aan stroom dat de decoder kan leveren. Die Tran decoder die er in zit is eigenlijk een onbekende voor mij. Maar ik weet bijvoorbeeld bij ESU dat je via een adres de bescherming tegen de tegen EMK's aan of uit kan zetten. Misschien is dat bij de SL76 van Tran ook zo? Want nu lijkt dat toch wel weer verdacht. Ik weet dat iedere motor tegen EMK's produceert. De vraag is hoeveel een Tran decoder aan tegen EMK's aan kan.
De decoder staat overigens zodanig ingesteld dat ie alleen op digitaal reageert.
Ik heb iets gevonden bij Tran: adressen
142 Short-circuit threshold 1: direct cut-off at overload of motor output 90 0-255
143 Short-circuit threshold 2: fast cut-off at overload of motor output 80 0-255
144 Short-circuit threshold 3: slow cut-off at overload of motor output
Wat is het advies om te doen bij de instellingen? Ik wil de decoder niet opblazen.
André
-
Vergeet dat hele verhaal over de tegen-EMK. Zoals je zelf al schrijft, elke draaiende motor levert een tegen-EMK. Die is maximaal gelijk aan de spanning die je aan de motor levert.
Misschien moet je die drempelwaarden voor het afschakelen hoger zetten. Zo te zien staan ze nu op 80, resp. 90, terwijl de maximale waarde 255 is.
-
Ga ik proberen!
-
Helaas geen verbetering. IK denk eigenlijk nu dat stroomonderbrekingen de boosdoeners zijn. Maar voorheen deed het ding het gewoon goed!