BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Peter Korsten op 20 March 2008, 23:14:44
-
En jij vergeet Vlaanderen weer: wij richten ons immers op de Nederlandstalige markt. En daar zitten zelfs Duitsers tussen die speciaal voor ons Nederlands zijn gaan leren, of Nederlandstaligen die op gekke plekken wonen (kuch). ;)
- Peter
-
Op welke gekke plekken wonen ze dan??????????????????ß
-
Ja Peter, welke ' gekke ' plekken zijn dat dan? ;) ;) ;) :P
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Kan het hier hardgrondig mee eens zijn ;D.
Ook ik heb als verzamelaar dit forum een jaar geleden ondekt. Weet eigenlijk niet eens meer hoe.
Door dit forum ben ik van verzamelaar weer (digitaal) rijdend modelspoorder geworden.
-
Dick vergeet ons eigen Nederland zelfs, waar behalve een aantal Nederlandse maatschappijen ook genoeg buitenlandse bedrijven actief zijn.
Ik vergeet ons eigen land heus niet, maar ik ga er vanuit dat dat algemeen bekend is ;D
Dick
-
Ja Peter, welke ' gekke ' plekken zijn dat dan? ;) ;) ;) :P
Met vriendelijke groet,
Peter.
Bijvoorbeeld een plek waar de bussen (Konsortium) 140 km/u rijden en de treinen (KTM) maar 60 km/u ;D ;D
-
??????????????????? bussen die 140km/u en treinen maar 60km/u
-
In Malta?
-
Op de Brenner rijden de treinen wel langzaam maar de bussen niet zo snel.
-
In Malta?
Google is je vriend: Singapore dus. Maximum snelheid in Malta is 80 km/u.
Maar dit alles heeft nogal weinig met het onderwerp te maken. :)
- Peter
-
Om de nieuwsgierigheid maar even tegemoet te komen...ik had het over Maleisië.
Tussen de steden ( en uiteraard dorpen ) rijden nl. heel veel zgn. expressbussen omdat er (buiten Kuala Lumpur) maar weinig spoorverbindingen zijn. En één van die ontelbare busmaatschappijen staat erom bekend dat ze echt snel rijden ( het zijn trouwens ook erg luxe bussen ), ik heb een paar weken geleden in een bus van die maatschappij gezeten, en het gaat dus echt hard.
Spoorwegen in Maleisië zijn smalspoor, en dat gaat dus echt langzaam, ik heb daar veel tussen Singapore en Kuala Lumpur gereisd in de afgelopen jaren...de bus is vele malen sneller...
Sorry Mods...Dit was mijn laatste off-topic bericht in dit draadje.. ;D
-
Het is inderdaad Maleisie, daar woon ik dus nu alweer een 3 jaar.
De busverbindingen zijn buiten het stedelijk gebied goed en (te) snel te noemen.
Te snel omdat vaak de geldende maximum snelheden overschreden worden.
Dat komt de reistijdverkorting natuurlijk wel ten goede, maar niet de veiligheid tijdens de (vaak voorkomende) zware regens en onweer.
De treinen rijden over het algemeen een stuk langzamer, ook vanwege zoals al gezegd dat Maleisie op 1 meter breed spoor rijdt.
Ik zal eens bij gelegenheid daartoe wat foto's plaatsen over de spoorwegen hier, voor een ieder die daar in ge-interesseerd is.
Maleisie heeft een bepaalde soort trein rijden die veel overeenkomsten heeft met het nieuwe sprinter treinstel in Nederland, welke overigens hier volledig op de automaat rijdt tussen Kuala Lumpur Centraal Station en Kuala Lumpur International Airport.
Die treinen zijn overigens gebouwd door Bombardier/Talbot en rijden op 1 meter en 47,5 cm rails, dezelfde afstand als in een groot deel van Europa, waaronder ook Nederland.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter,
Bedoel je met "volledig op de automaat" dat er geen mcn. op zit?
Mvg: Steen
-
Dat is juist Steen, alleen op de zogenaamde ' kommuterlijnen' en met goederentreinen wordt nog met een mcn op de bok gereden, de rest rijdt volledig op automaat bedrijf in Maleisie.
Als ik foto's heb zal ik ze in deze rubriek posten.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Ik moet je nu toch corrigeren Peter, niet allen de kommuterlijnen en goederentreinen rijden met een mcn, wat denk je van de lange afstandstreinen ( personenvervoer ) tussen Singapore/Johor Baru en Kuala Lumpur en Perlis en de oostelijke lijn van Singapore naar Kota Bharu...daar wordt gewoon met diesellocs met mcn gereden...
(http://www.ktmrailwayfan.com/pics/data/media/128/2007-07-20_ktm0631st.jpg)
(http://www.ktmrailwayfan.com/pics/data/media/217/2006-10-14_ktm6882st.jpg)
-
Een blue tiger voor een passagiers trein!
-
@ Ron:
Dat klopt dat op diesel lijnen, of beter gezegd, op de niet ge-electrificeerde lijnen ook met een mcn op de bok gereden wordt.
Dergelijke lijnen worden hier althans ook beschouwd als ' kommuterlijnen ' .
De meeste Light Rail Trains en de KLIA express rijden op volledige automaat, geen mcn dus.
Ik kan ze dagelijks zien als ik van huis naar mijn bedrijf toe ga.
De plannen zijn er wel om meerdere ge-electrificeerde lijnen om te bouwen naar volledig automaat bedrijf, maar dat zal nog wel even duren aangezien de lijnen waar automaat bedrijf gepland is nog wat achterstallig onderhoud heeft.
Maar goed, zoals gezegd, zal ik bij gelegenheid eens wat foto's plaatsen van treinen die volledig op de automaat rijden.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Die treinen zijn overigens gebouwd door Bombardier/Talbot en rijden op 1 meter en 47,5 cm rails, dezelfde afstand als in een groot deel van Europa, waaronder ook Nederland.
Als het spoor hier echt op 1475 mm ligt, wordt het toch tijd voor erg groot onderhoud... ;)
-
@ Reinier: Ga er maar vast voor zitten dan, want de spoorbreedte ( hart spoorstaaf tot hart spoorstaaf) is inderdaad 1 meter en 47,5 cm. ;) wordt ook wel gezegd 1,5 meter.
Zie deze links:
http://www.ovnet.nl/?h=begrip&m=begrip&b=spoorbreedte (http://www.ovnet.nl/?h=begrip&m=begrip&b=spoorbreedte)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
???
Om te beginnen had je er niet bijgezegd dat je het over spoorbreedte had ipv over spoorwijdte. Spoorbreedte is een ongebruikelijke aanduiding. Bovendien klopt het dan nog niet:
Als de spoorwijdte 1435 mm is (wat klopt), en de spoorbreedte 1475 mm zou zijn, zou een spoorstaafkop 40 mm breed zijn. Dat geloof je toch zelf niet? NP 46 (reeds verouderd type) spoorstaafprofiel is al 72 mm breed.
-
Dat zal toch aan de gebruikte rails liggen? Als er alleen maar automatisch gestuurde reizigerstreinen over rijden, zul je niet zulke zware rails nodig hebben als voor bijvoorbeeld de gemiddelde goederenspoorlijn in de VS.
Maar inderdaad, Peter, het was handiger geweest als je erbij had gezegd dat je het over spoorbreedte had. :)
- Peter
-
wel een beetje laf dat ze op dat meterspoor maar 60 rijden, in de jaren '20 reden ze al harder dan 100 op het indisch kaapspoor (is 6 cm breder...)
-
En even voor de duidelijkheid, de foto's van de KTM treinen die ik geplaatst heb is wel smalspoor.
Nog een leuk gegeven, mijn zwager is machinist bij de KTM ( Keretapi Tanah Melayu ) en toen hij in opleiding was kreeg hij 'praktijkles' op een heuse modelbaan in de Sentul werkplaats in Kuala Lumpur. Ik heb er ooit met hem eens een kijkje genomen...het is een vrij forse baan, zonder scenery ( het is immers puur voor opleidingsdoeleinden ) en de schaal is ongeveer 1:25
Er rijden modellen van de KTM op de baan, lokomotieven en wagons en het seinsysteem van de KTM is exact nagebouwd.
Enne Peter, de Komuter lijnen zijn de lijnen rondom Kuala Lumpur, van K.L. naar Sentul, Seremban, Kubu Bharu en Klang. Dus niet de spoorlijnen van Singapore/Johor Bahru naar de Thaise grens....kijk maar even hier dan word het wel duidelijk voor je:
http://www.ktmb.com.my/images/default/komuter/comroutemap.pdf (http://www.ktmb.com.my/images/default/komuter/comroutemap.pdf)
Alles gaat trouwens wel lekker op z'n Aziatisch daar, toen ik nog in Maleisie woonde had ik een keer gelezen over het spoorwegmuseum van de KTM in Ipoh, ongeveer 200 km. ten noorden van Kuala Lumpur.
Ik ging dus met mijn vrouw naar het Centraal station in Kuala Lumpur en vroeg aan de lieftallige lokettiste of er inderdaad een spoorwegmuseum in Ipoh was.
Ze bevestigde dat en ik kocht twee kaartjes Kuala Lumpur - Ipoh waarbij de toegang tot het museum was inbegrepen.
Toen we in Ipoh aankwamen ging ik naar de stationsschef en vroeg waar het museum was. Hij zei me dat ik mee moest lopen en net buiten het station wees hij naar een vervallen gebouw achter verroeste hekken. Toen ik vroeg of dat het museum was zei hij doodleuk dat het inderdaad het spoorwegmuseum was maar dat het al zo'n 5 jaar gesloten was... ::)
Ron
-
Nog wat leuke plaatjes ( de bovenste is de monorail in Kuala Lumpur, niet van de KTM ):
(http://www.keretapi.com/gallery/monorail/titiwangsa/12.jpg)
(http://www.keretapi.com/gallery/eo/eo2.jpg)
(http://www.keretapi.com/gallery/railbus/palm_resort.jpg)
(http://www.keretapi.com/loco/class25/6.jpg)
(http://www.keretapi.com/loco/class18/1class18.jpg)
Ron
-
De bovenste foto in je bericht Ron is inderdaad van de automatische monorail welke rond 2003 in bedrijf gekomen is.
Overigens, om nog even op kommuterlijnen terug te komen, de spoorwegmensen die bij dezelfde club en forum zitten als ik noemen de lijnen zo, dus ik mag ervan uitgaan dat dat dan correct is.
Het getoonde kaartje is me zeer wel bekend, omdat ik zelf in Kuala Lumpur woon en in Petaling Jaya mijn bedrijf heb.
Ik maak af en toe wel eens gebruik van de nu hetende ' Kelana Jaya Light Rail Train ' (voorheen Putra LRT) als ik in het centrum van Kuala Lumpur moet zijn, wat overigens een ramp is als je met de auto gaat op een zaterdag bijvoorbeeld.
Dat alles hier in Maleisie op aziatische manieren gaat is me zeer wel bekend, en erger ik me af en toe wel eens aan, zo langzaam als dat het af en toe kan gaan, inclusief de onvolledigheden in het geven van juiste info als je ergens moet zijn en niet bekend bent.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
(...) de bovenste is de monorail in Kuala Lumpur (....)
(http://www.keretapi.com/gallery/monorail/titiwangsa/12.jpg)
Ron
Weet iemand of monorail verkrijgbaar is in H0 ? Via Google kan ik eigenlijk alleen maar via Ebay een Disney uitvoering vinden.
-
Misschien is dit wat ;):
http://www.modellbahnkeller.de/monorail.htm (http://www.modellbahnkeller.de/monorail.htm)
Roland