BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Gamau op 21 March 2008, 20:34:34
-
Ik gebruik nu kortkoppelingen van Fleischmann, maar die schieten snel los als door een stijging of daling de koppeling van het ene rijtuig boven de andere koppeling getilt wordt en eruit schiet. Zijn er kortkoppelingen die dit probleem niet hebben?
De beugelkoppeling is erg betrouwbaar, maar juist geen kortkoppeling.
-
Marklin KK heeft hier geen last van, maar past niet onder veel wagons, omdat ze vastlopen in de buffers.
Anders een kijken naar je helling en deze een ander type hoek geven?
-
Ik gebruik nu kortkoppelingen van Fleischmann, maar die schieten snel los als door een stijging of daling de koppeling van het ene rijtuig boven de andere koppeling getilt wordt en eruit schiet.
Bedoel je dat de beide koppelingen uit elkaar getild worden ??? Ik gebruik Fleischmann Profi-Koppelingen en heb daar nooit last van. Heb je wel gezorgd dat de overgang van vlak naar helling vloeiend verloopt??
Marc
-
Er zijn twee plaatsen waar de koppelingen uit elkaar getild worden. De overgang daar is inderdaad niet goed genoeg.
Het heeft te maken met de lange rijtuigen. Als het voorste rijtuig na een stijging weer vlak rijdt en het rijtuig daarna nog aan het stijgen is, dan steekt de kortkoppeling van het tweede rijtuig boven die van het eerste rijtuig uit. Vandaar dat ik zoek naar een meer betrouwbare koppeling in dit soort situaties.
-
Weet je dan niet waar het begrip kortkoppeling voor staat dan?? Dat slaat niet op de afstand die tussen de rijtuigenontstaat als ze gekoppeld zijn, maar het is de tijdsduur waarmee ze aan elkaar vast blijven zitten, en dat is dus kort.
Maar zonder gekheid, ik denk dat de overgangen van je stijgingen en dalingen niet vloeiend genoeg zijn, dus het gaat te plotseling, en te steil omhoog of omlaag. De baan netter en beter leggen zal de oplossing zijn voor dit probleem.
Mvg
Wim
-
Je overgangen vloeiender maken lijkt mij ook de beste oplossing.
Ik weet niet met watvoor materieel je nu rijdt of in de toekomst, maar knikken kunnen ook problemen opleveren met bijvoorbeeld meerassige stoomlocs.
Marc
-
Rij ook fl kortkoppelingen op een steile helling 2,5mtr naar 10cm 1x1100 6xvamen 2PTT post en geen probleem.groet Bram
-
Roco kortkoppelingen hebben hier ook last van. Gewoon advies wat hier gegeven is opvolgen en je problemen zijn over ;).
-
De Roco universeelkoppeling heeft hier waarschijnlijk geen probleem mee. Je moet dan wel accepteren dat de rijtuigen een kleine millimeter verder uit elkaar staan.
Maar de mooiste oplossing is het aanpassen van je spoor, zodat de helling vloeiend verloopt en zonder knikken.
Ik zou zeggen, als je het wilt uitproberen met die Roco universeel koppelingen. Koop er eerst twee en probeer het dan nogmaals uit.
Groeten,
Christoph
-
Verkijk je trouwens ook niet op de prijs van nieuwe koppelingen!
Ik weet niet hoeveel materieel je hebt, maar het aanpassen van de hellingen is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Marc
-
Ik ken het probleem en ik heb een zeer simpele oplossing.
Om elke kortkoppeling van fleischmann een klein elastiekje, deze
klemt als het ware de losse delen van de koppelingen tegen elkaar zodat
ze niet los gaan bij hoogteverschillen ect.
Zeer effectief alleen niet te ontkoppelen met een ontkoppelrails.