BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Robin op 20 March 2008, 23:43:13

Titel: Cerise-Montagne - (Baanplan H0)
Bericht door: Robin op 20 March 2008, 23:43:13
Goedenavond allemaal,

Ik ben weer eens aan de slag met plannen voor mijn spoorbaan, aangezien het nu zeker is dat er een aparte kamer voor beschikbaar komt. Waar ik momenteel mee bezig ben, is het plan voor mijn keerlussen. Ik heb her en der al opmerkingen gelezen, waarin men vermeldt dat als je één keerlus maakt, treinen op een gegeven moment allemaal dezelfde kant oprijden. Ik heb besloten hier een oplossing voor te verzinnen. Ik ben dus even aan de gang gegaan met mijn simulatie-programma, en ik ben op 2 resultaten uitgekomen, waar ik graag jullie mening over hoor. De ene is de onhandige?/goedkope, de andere de praktische?/duurdere. Ik heb met mijn computerprogramma een schets gemaakt, zoals hieronder.

De onhandige?/goedkope, deze moet wel 2x boven elkaar
http://img132.imageshack.us/img132/8634/001ig1.jpg (http://img132.imageshack.us/img132/8634/001ig1.jpg)
(http://img132.imageshack.us/img132/8634/001ig1.jpg)

De praktische?/duurdere, hierbij staan beide bochtwissels naar binnen gericht, en de wissels bij het binnenrijden naar buiten
http://img172.imageshack.us/img172/4434/003wa7.jpg (http://img172.imageshack.us/img172/4434/003wa7.jpg)
(http://img172.imageshack.us/img172/4434/003wa7.jpg)

#1: Met onhandig/praktisch bedoel ik alleen dat je voor de bovenste twee verschillende niveaus weer gelijk moet krijgen
#2: Zelf lijkt mij "praktisch" het beste, aangezien daar ook van rijbaan gewisseld kan worden
Titel: Re: Keerlussen-plan (Märklin C-Rail)
Bericht door: Sicco Jan op 20 March 2008, 23:54:14
Robino,

ik weet het niet hoor, maar volgens mij snap jij je probleem niet  ;D

Een keerlus is nou juist gemaakt om dezelfde kant op te kunnen rijden! Ik snap daarom ook niet wat je daaraan wil oplossen.

Vanuit dubbel spoor geredeneerd zou je met een simpele lus rechtsrijdend om kunnen keren.
Met een kruiswissel kan je eventueel in het rechte/zichtbare deel van spoor wisselen (als je beide sporen in beide richtingen wil berijden). Dat kan best met gebogen wissels in je keerlus, maar is veel ingewikkelder.

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Keerlussen-plan (Märklin C-Rail)
Bericht door: Esperopt op 21 March 2008, 02:01:44
Dat kan best met gebogen wissels in je keerlus, maar is veel ingewikkelder.

Dat ingewikkeld valt nog wel mee, maar Sicco Jan heeft gelijk, op deze manier wordt je keerlus een 'bottle-neck'.

Aangezien ik de rest van het baanplan niet zie is er moeilijk iets van te zeggen.
Titel: Re: Keerlussen-plan (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 21 March 2008, 21:18:15
Bedankt voor de reacties, maar ik heb inmiddels mijn baanplan op de schop gegooid, en omdat het nu een soort acht met zijstukken is heb ik geen keerlussen meer nodig.

Het moet een gebiedje in de bergen in Franstalig Zwitserland voorstellen. De namen van de dorpjes zijn een pseudoniem op mijn achternaam, Kersbergen (Cerise-Montagne). Tijdperk IV-V, met een beetje fantasie. Rechts maak ik 2 grote bruggen, die ik kan opklappen, omdat het ook de in/uitgang van de kamer is. Een eventueel schaduwstation is voorlopig nog niet aan de orde.

Mijn baanplan:
(http://img218.imageshack.us/img218/5292/baanplansx4.jpg)
http://img218.imageshack.us/img218/5292/baanplansx4.jpg (http://img218.imageshack.us/img218/5292/baanplansx4.jpg)
Titel: Re: Mijn Baanplan (Märklin C-Rail)
Bericht door: genincr op 21 March 2008, 21:33:01
Leuk ontwerp, maar keerlussen zitten er nog steeds in, alleen vallen ze nu wat minder op..........
Titel: Re: Mijn Baanplan (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 21 March 2008, 21:50:10
Dat was ook mijn bedoeling  ::)
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 22 March 2008, 16:06:36
Nog even een opmerking: ik kom er net achter dat ik verkeerde maten als uitgangspunt heb genomen, in mijn voordeel gelukkig. er komt rechtsonder 37 cm naar rechts toe bij (en de punt van waaraf de brug begint groeit naar 90*90cm).
Als er nog tips zijn hoor ik het graag, voorlopig ga ik eerst de nieuwe ruimte maar eens invullen.

Grz,
Robin
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Jelmer op 22 March 2008, 16:43:50
Robin,

Ik begrijp je probleem/problemen niet.

In je titel schrijf je dat je Marklin C-Rail gebruikt voor je baan. Welk ontwerp je ook maakt, een keerlus probleem zul je nooit hebben met Marklin C-rails.

Kun je nog eens goed uitleggen wat je vraag/probleem nu werkelijk is?

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Joost. op 22 March 2008, 20:11:48
zit dit met veel intresse te lezen ik blijf het volgen ;)
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 22 March 2008, 21:26:42
Mijn excuses,
ik heb nogal onhandig uitgelegd wat ik bedoelde. Mijn "probleem" hield in dat ik met 1 keerlus aangesloten op mijn baan (toen een hondebot) als resultaat zou krijgen dat alle treinen op een gegeven moment dezelfde kant op zouden rijden. Dit is natuurlijk op te lossen door de trein achteruit de keerlus in te laten rijden, maar dit vond ik er niet mooi uitzien. Als oplossing had ik een soort dubbele keerlus bedacht. Hoe dan ook, ik heb mijn baanplan op de schop gegooid, en nu is het opgelost.

Inmiddels heb ik mijn baanplan afgewerkt, en ik heb de baan nu zo ingericht, dat er geen aparte keerlus meer in zit, maar dat 2 grote keerlussen in de baan weggewerkt zijn.

Nog even ter verduidelijking:
Ik heb nu geen probleem meer met een keerlus, ik probeer nu alleen mijn baanplan te laten zien.
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 22 March 2008, 22:05:12
Zo,

Na heel wat gedoe met keerlussen, experimenteren met baanplannen, er achter komen dat mijn meetwerk niet klopte, en het baanplan daaraan aanpassen, is dan hier mijn baanplan:

http://img90.imageshack.us/img90/1202/baanplan002od2.jpg (http://img90.imageshack.us/img90/1202/baanplan002od2.jpg)
(http://img90.imageshack.us/img90/1202/baanplan002od2.jpg)
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 10:29:04
Lekker veel rails je moet wel even goed kijken
waar de trein uit komt het is een heel sporenplan zeg.

Hoe bedoel je kijken waar de trein uit komt?
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Frank! op 23 March 2008, 11:07:27
Robin,

Wim bedoelt te zeggen dat hij goed moest kijken om te zien hoe de sporen liepen.
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van je baanplan; er ligt heel veel rails in het zicht en ook alle bogen en lussen liggen in het zicht. Het kan zijn dat je daar voor kiest, maar met zo'n mooie ruimte ter beschikking zou ik een iets realistischer geheel proberen neer te zetten, waarbij er ook veel ruimte is voor scenery. Maar het is maar net waar je van houdt.

MVG

Frank
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 12:54:44
Ehm, Frank...
Volgens mij liggen de keerlussen helemaal niet in het zicht, want alles waar diagonale strepen overheen staan zijn is ondergronds of i.i.g. uit het zicht. En wat betreft het feit dat moeilijk te zien is hoe de sporen lopen: het is mij nog niet gelukt om verschillende niveaus weer te geven in mijn modelspoorprogramma (3D Modeltreinen).

Grt, Robin
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Frank! op 23 March 2008, 12:58:38
Robin,

Oke, vandaag. Dat is dan alweer beter. Heb je ook aan de maximale stijgingspercentages gedacht?

Met 3d Modeltreinen kun je volgens mij op zo'n tekening ook geen niveau's aangeven. Je kunt wel stukken spoor vastleggen (dan wordt het grijs) zodat je als het ware twee niveaus kunt uitbeelden.

MVG

Frank
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 13:23:07
Frank,

Ik heb de baan maximaal laten hellen in 3D Modeltreinen, alleen weet ik niet welk percentage dat is.
En voor de duidelijkheid zal ik het met dat vastleggen even maken, ik kan dan alle 3 niveaus onderscheiden (Selectie=Wit, Vastgelegd=Grijs, Overig=Zwart)

Grt, Robin
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 14:45:18
Goedemiddag allemaal!

Ik heb met 3D Modeltreinen geprobeerd de 3 niveaus aan te geven. Daarvan hier onder het resultaat.
De verlaten fabriek, die er in de eerdere versies niet bijstond, bevat een door onkruid deels overwoekerd spoortje met een weggeroest treintje+wagonnetje (deze rail is een stukje rotte flexrail wat ik ooit voor 50 cent kocht als opstelspoor), aansluitend op het spoor aan de wissel (dus de rotte flexrail ligt op het einde van de bedding), waar ik de motorpost kan parkeren.

Ook heb ik nog eens wat gebladerd op het net, en kwam toen het Landwasserviaduct tegen, in zwitserland. Deze brug ken ik nog van jaaaren geleden toen mijn opa Rail-Away van TV op VHS opnam, die video's keek ik dan later, en dat beeld is blijven hangen. Dat is ook ongeveer hoe de bruggen op mijn modelspoorbaan eruit moeten gaan zien, zowel voor de treinen als voor de auto's, met als verschil dat mijn spoorbrug een 2-baans-uitvoering wordt. Ook een plaatje van de brug staat hier onder.

Mijn baanplan,
http://img209.imageshack.us/img209/6185/baanplan002bjn6.jpg (http://img209.imageshack.us/img209/6185/baanplan002bjn6.jpg)
(http://img209.imageshack.us/img209/6185/baanplan002bjn6.jpg)

(http://www.swisstravelsystem.ch/fileadmin/bilder/fotogalerie/low-72/panob002.jpg)

Voor de liefhebbers ook nog een plaatje van hoe mijn baan er lange tijd bijlag, op mijn slaapkamer. In de binnenbaan mijn motorpost, in de middenbaan een tenderloc met wat wagonnetjes, en in de buitenbaan het diesellocje uit de kruidvat-set, met de kruidvat- en andere goederenwagonnetjes, of met 5 treinstellen plan-E.
http://img169.imageshack.us/img169/6841/baanplanoudva1.jpg (http://img169.imageshack.us/img169/6841/baanplanoudva1.jpg)
(http://img169.imageshack.us/img169/6841/baanplanoudva1.jpg)
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 23 March 2008, 16:00:30
Robin, wat ik nergens kan vinden: welke boogstralen hanteer je in de bochten? Greetz, Paul
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 16:24:55
Paul,
In het rondje over de brug en door het station zijn de bochten R2 en R3, behalve het boogwisselstuk rechts van het station. De lange bocht bij het mangat rechtsonder heeft bochten R2. Voor de rest Zijn alle bochten R1 of (tegenboog) wissel (dus R2 24 °).
R1 = 360 mm
R2 = 437,5 mm
R3 = 579,3 mm

Ik hoop dat ik hiermee je vraag begrepen en beantwoord heb.
Grz, Robin
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 23 March 2008, 16:44:35
Als het kan, zou ik in ieder geval in de zichtbare delen alles onder de R3 vermijden. Vooral met wat grotere wagons ziet het rijden in de bochten er anders "lelijk" uit.
In de onzichtbare delen zou ik als het maar enigszins kan, min. een R2 toepassen.
Mijn zoontje heeft een ovaal met C-rail liggen (ongeveer zoals jij die had) met een binnenbocht R1. Sommige loks kunnen daar maar net doorheen (eigenlijk niet) en sommige (moderne) dubbeldekkers ontsporen ivm de te krappe radius.
 
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 17:21:49
Ik snap je punt, maar ik heb met mijn oude baan nooit problemen gehad van ontsporen etc.
Buiten dat is een keerlus, in de ruimte die voor mij beschikbaar is, ondenkbaar zodra ik meer dan R2 ga gebruiken.
Mijn langste 'Loc' is nu de motorpost, die kan met met gemak op volle snelheid door een R1 bocht.
Mijn langste wagons zijn Plan E'tjes, en 1 autowagon die ongeveer net zo lang is. En misschien een stomme vraag, maar als wagons er niet door zouden kunnen, waarom maakt Märklin die rails dan überhaubt?  ???
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 23 March 2008, 17:32:08
R1 komt uit een startset...met een kleine lok (v100).
De dispolok hier gaat net goed. Met teveel wagons erachter niet meer.

Greetz, Paul
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 17:36:06
hmm... bij hoeveel wagons gaat het ongeveer mis?
mijn langste trein wordt namelijk de kruidvat-loc met wat wagonnetjes, of een 1100'tje met 6 Plan E rijtuigen (moet ik eerst het 1100'tje kopen)
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 23 March 2008, 17:51:34
Combi van modern DDM en wat goederenwagons incl autotransporter.
Zeg ca. 5-8 wagons. Langzaam rijden: lok stopt in de bocht (te weinig kracht/wringt teveel) (Oplossing hier is misschien het plaatsen van een lastgeregelde decoder zodat het vermogen constant blijft)(ligt dus niet primair aan de rails) tenzij je snel rijdt.
Soms ontspoort de Lok of een bak ertussen. Niet altijd. Bij buitenbocht R2/3 gaat het altijd goed. Gr. Paul
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 23 March 2008, 17:55:32
oké, bedankt voor de tip

p.s.: leuke avatar heb je, met die eend
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 24 March 2008, 01:24:22
Schijnt familie te zijn.... ;D
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 25 March 2008, 17:19:41
van mij zeker ;)
Ze lopen hier voor ook rond te scharrelen
volgens mij is dat hetzelfde soort (muskuseenden?)

Zouden die er ook in H0 zijn, voor in een bergmeertje o.i.d.?
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Robin op 25 March 2008, 20:38:31
Er is weer een 'meevallertje'. Er is bij ma op de zaak een vloer uitgegaan.
Hierbij kwamen een soort platen vrij. Dat is een soort MDF met kurk erop.
En het is ook nog in elkaar te schuiven d.m.v. een soort click-systeem.
Dit lijkt mij een geschikte ondergrond voor mijn rails (met open onderbouw).
Wat vinden jullie ervan?

(http://img413.imageshack.us/img413/6098/1004432kleinbs7.th.jpg) (http://img413.imageshack.us/img413/6098/1004432kleinbs7.jpg)(http://img382.imageshack.us/img382/6529/1004433kleinyd9.th.jpg) (http://img382.imageshack.us/img382/6529/1004433kleinyd9.jpg)
Oké, de kwaliteit is bedroevend, maar ik hoop dat jullie een beetje kunnen zien wat het materiaal is...
Titel: Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 March 2008, 21:35:19
Wordt een beetje off topic maar kijk eens in dit draadje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9871.0

Gr. Paul
Titel: Re: Cerise-Montagne - (Baanplan H0)
Bericht door: Joost. op 01 April 2008, 17:50:49
Heey,
ik vindt dat je een super gaaf baanplan hebt het ziet er echt leuk uit!
en R1 rijden is meestal geen probleem alleen bij lange locs of waggons ziet het er niet zo mooi meer uit verder geen problemen het ligt dan aan de constructie.
succses verder.

groeten joost
Titel: Re: Cerise-Montagne - (Baanplan H0)
Bericht door: Robin op 01 April 2008, 22:38:57
Mensen,

bedankt voor alle positieve dan wel negatieve reacties!
ik wil er nu nog even aan toevoegen, dat ik misschien in het zichtbare gedeelte met K-rail ga rijden. Dit heeft mede te maken met het feit dat met C-rail geen flex mogelijk is, en K-rails toch een tikkie realistischer zijn. Ik moet het nog even het een en ander uitmeten en onderzoeken, maar als ik er uit ben laat ik het jullie z.s.m. weten!

MVG, Robin
Titel: Re: Cerise-Montagne - (Baanplan H0)
Bericht door: Robin op 02 April 2008, 22:45:50
Mensen, ik heb weer eens aan mijn baanplan zitten sleutelen, omdat ik ineens de bevlieging kreeg om in de zichtbare gedeelten met k-rail te gaan rijden. Dit is het resultaat, de indeling is vrijwel gelijk aan de vorige, alleen onder de groene laag wordt alles k-rail, en lichtgekleurde rails zijn overgangsrails naar C, de C-rails leggen lekker makkelijk, zijn vrijwel onderhoudsvrij, en zijn dus goed geschikt voor stukken uit het zicht. Gezien de lage aanschafprijs kan het schaduwstation nog wel eens M-rail worden, maar daar moet ik nog maar eens over denken.

Overigens zit er weer een beetje schot in de zaak; vanochtend om 7:05 ging de deurbel (>:( Ik heb proefwerkweek en hoefde er dus pas om 9:00 uit), de dakbedekker, hij het dak op, en er bleek een stukje los te zitten, wat hij vervolgens gelijk heeft gerepareerd. Aangezien de lekkage dus nu verleden tijd zou moeten zijn, zullen langzaaman muur, vloer en plafond aangepakt gaan worden :). Dus ouwe vloerbedekking eruit, laminaat erin (aansluiten op de overloop), nieuw plafond erin (dat moest er vanwege de lekkage uit, en aangezien ik erg slooplustig ben, ligt dat er al een tijd uit), muren kaalsteken en nieuw behang erop.

Het is me allemaal wat  ::)
Jullie horen het wel als er weer nieuws is omtrend mijn baan, en in de tussentijd zijn alle reacties welkom!

(http://img377.imageshack.us/img377/5601/baanplan003kopieeo8.th.jpg) (http://img377.imageshack.us/img377/5601/baanplan003kopieeo8.jpg)

MVG, Robin

P.s.: de brug rechtsboven en het stuk links van het station zijn flexrails