BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: GerardvV op 10 January 2022, 13:39:03
-
Door een ongelukkig toeval kwam ik in het bezit van een Combispoor DE1, wat overigens goed helpt tegen Wadloperhonger. ;D
In tegenstelling tot wat je vaak leest is deze Combispoor DE1 geheel op schaal en vind ik de vorm er goed in zitten.
Combispoor was in de jaren 80 van de vorige eeuw een modelspoor postorderwinkel (voorloper van een on-line winkel), misschien wel één van de eerste modelspoor postorderwinkels..
Men verkocht alle bekende- en onbekende merken maar bracht ook eigen producties uit zoals de NS DE1.
Deze DE1 is geleverd in een scharrig houten kistje en uitgevoerd als epoxy dak met aangegoten epoxy koppen en had geëtste messing wanden en bak.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo spud en het loopdraaistel is een vouwwerkje van geëtst messing.
Het geheel is zeer netjes gespoten en de opschriften zijn afwrijfdecals en opplakdecals van (waarschijnlijk) Reitsma. Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Interieur zat niet in deze DE1.
De ruiten zijn stroken erg dun doorzichtig materiaal wat vooral aan de bovenzijde is kromgetrokken en van de vensters afstaat.
De front- en sluitlichten waren led’s (erg revolutionair in die tijd) en zijn direct achter de lampgaten geplakt. Lampringen om de front- en sluitseinen zijn niet aangebracht.
De draaistel zijkanten zijn messing gietstukken.
Al met al een aardig mooi model maar destijds voor mij onbetaalbaar.
De vorm zit erg goed in dit model en het leek mij een leuke klus om dit model een beetje naar de hedendaagse standaard op te werken.
Dit is de statiefoto van het originele Combispoor model zoals dit bij mij binnen is gereden;
(https://live.staticflickr.com/65535/51812128218_02fe5003f1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWsGBu)IMGP8818a (https://flic.kr/p/2mWsGBu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De kap wil ik zoveel mogelijk intact laten, afgezien van verbeteringen, zodat deze niet opnieuw gespoten hoeft te worden.
Verdere werkzaamheden ter verbetering worden in ieder geval;
- lampringen en verbeterde front- en sluitseinen aanbrengen met omgekeerd L-sein
- interieur aanbrengen
- binnenverlichting aanbrengen
- draaistellen van meer details voorzien
- digitaliseren en stroomafname verbeteren
- Scharfenbergkoppelingen op juiste hoogte zetten
- Treeplanken onder deuren aanbrengen.
Er zullen onderweg vast nog wel meer zaken meegenomen worden.
Beschrijving van de werkzaamheden komt in volgende posts.
-
Leuk idee om een Combispoor DE 1 te pimpen. Heb er uit een erfenis zelf twee staan en weet eigenlijk niet wat ik er mee moet. Misschien gaat dit draadje me inspireren.
-
Combispoor was veelbelovend, destijds. Toen ik t geld er voor had, was t merk weg....... Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
-
Als ik naar je foto kijk ziet de DE-1 er al prima uit! Je kunt inderdaad iets aan de lampringen doen en digitaliseren zou kunnen. Als ik via Flickr naar een grotere foto kijk weet ik niet wat je nog wilt veranderen aan de draaistellen. Wel zou ik de Scharffenberg koppelingen pimpen met alle leidingen. Ze lijken me ook wat aan de kleine kant, maar misschien bedriegt de foto. De leiding op het dak lijkt wat te slingeren?
Maar mooi model hoor! (y)
mvg,
Ivo
-
Van de draaistellen zijn alleen de zijkanten weergegeven, baanruimers, ATB spoelhouders en dat soort dingen ontbreken nog als ik naar de voorbeeldfoto's kijk. Ook de trappen onder de deuren ontbreken nog, er is echt wel wat aan te doen. ;D
De dakleiding ligt kaarsrecht, het slingeren lijkt door lichtweerkaatsing te komen en is op het model niet te zien.
-
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe je dit gaat/kunt digitaliseren. De Tenshodo spud zit bij mij ook onder de opvolger van deze Combispoor DE1; de versie van dhr Roozen, die wel is voorzien van interieur.
-
Me de tenshodo is t de vraag of t sowieso aanvaardbaar rijdt..... Ik had onder de wadlopwr van djh zoon ding. Brrrr
-
Die Tenshodo's rijden over het algemeen wel goed tot uitstekend, ik heb al jaren die dingen toegepast op diverse treinstelombouw, vooral vroeger de Lima's (hondekoppen en zo). Je moet er alleen niet te veel achter hangen, dat trekken ze niet. Een enkele DE1 zal prima gaan.
@Floris; Ik ben net bezig te beschrijven hoe je een spud kan digitaliseren. Stelt eigenlijk niets voor. Beschrijving met foto's komt er aan. ;D
-
De wadloper, witmetaal en messing, kreegie niet van zn plaats. Een tweede tenshodo liep niet met dezelfde snelheid. Na, blij dat er ook goede ervaringen mee zijn 😉
-
De DE1 Combispoor is uitgerust met een spud, een draaistel met ingebouwde motor en -stroomafname. Op een analoge baan kan dat ding geheel zelfstandig over de baan rijden, op een digitale baan ook, maar alleen op topsnelheid ;D.
De spud moet dus geschikt gemaakt worden om digitaal te rijden. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
Eerst wordt de spud uit elkaar gehaald.
Bij de Tenshodo’s zit aan de onderzijde van de spud een deksel. Dit deksel zit met vier klemmen aan de zijkant op het huis geklemd. De positie van het deksel wordt bepaald door een nok aan de kopkant waarin een gat zit. In dit gat steek een korte paspen van het huis. Onder aan de deksel zie je een meegegoten pijl in de richting waar je de nok en paspen kan vinden.
Het deksel aan de onderzijde van de spud is eenvoudig van het huis af te wippen door tussen huis en deksel een schroevendraaier te steken en deze te draaien, de zijklemmen lossen dan vanzelf van het huis.
De wielassen met wormwiel kunnen nu uit het huis genomen worden.
De motor met aan beide zijden van de rotor/motoras met worm kan dan uit het huis genomen worden door beide borstelhuiscontacten, die aan de bovenzijde van het huis uitsteken, recht omhoog te buigen.
Aan het huis zitten de stroomafnemers voor de wielen met smeltpennen aan het huis vast. Aan dezelfde stroomafnemerplaat zit in één deel de contactstrip naar het borstelhuis van de uitgenomen motor. (zie pijlen op de foto).
(https://live.staticflickr.com/65535/51814228038_d2018878d5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWDsPh)IMGP8846a (https://flic.kr/p/2mWDsPh) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Deze strippen worden afgebroken door omhoog te buigen, het is vrij hard materiaal en breekt vrijwel direct bij terugbuigen.
Aan de stroomafnemerplaat worden zwarte en rode draden gesoldeerd.
De motor wordt teruggelegd in het huis en de borstellhuizen van de motor zijn nu geïsoleerd van de stroomafname.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt de rotortassen te smeren en de wormen te voorzien van siliconenvet.
De wielen worden teruggelegd in het huis (oppassen dat de contactveren tussen wielen en huis komen) en het deksel kan weer op het huis worden gedrukt (de zijde met het pasgat over de paspen laten vallen).
Aan de bovenzijde van het huis kunnen de borstelhuiscontacten van de motor weer om het huis worden gebogen (gewoon koper dus breekt niet), wel er voor zorgen dat de borstelhuiscontacten geen contact maken met de stroomafnemerstrippen.
Op de borstelhuiscontacten kunnen de oranje en grijze draden naar de motorregeling van de decoder worden gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814844055_be832e74ef_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWGBWg)IMGP8849b (https://flic.kr/p/2mWGBWg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Om stroomafname over alle wielen mogelijk te maken meteen maar het loopdraaistel aangepakt door twee stripjes printplaat af te zagen en op elk plaatje een hardstalen draad van 0,3mm te solderen.
Met snellijm de strippen printplaat op de zijkanten van het draaistelframe gelijmd en de hardstalen draden in vorm gebogen zodat deze licht op het loopvlak van het wiel drukken. Aan de strippen printplaat een rode en een zwarte draad gesoldeerd om richting decoder te gaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814484919_b34737099e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWEMbg)IMGP8849c (https://flic.kr/p/2mWEMbg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De bodem van de DE1 is opgebouwd uit een messing bodemplaat en schortplaat van geëtst messing.
Tussen de bodemplaat en de onderzijde van de schorten zit een loze ruimte van 9á10 mm, voldoende om een 21MTC decoder op adapterplatine te plaatsen. Met deze decoder is er genoeg mogelijkheid om wat lichtfuncties aan te brengen. Zo mogelijk kan er ook een Loksounddecoder worden ingebouwd.
De schorten van de DE1 zitten aan de bodemplaat vast. Gelukkig zijn deze bij mij gelijmd en niet gesoldeerd, zodat deze te verwijderen zijn zonder de verf aan de buitenzijde te beschadigen.
Eerst wordt een kraslijn op de binnenzijde van de schorten ter hoogte van de ingelijmde bodemplaat gezet, handig bij het weer op juiste hoogte terugzetten van de schortplaat.
Met een mes tussen de opstaande rand van de bodemplaat en de bovenzijde van de schortplaat wordt de lijmverbinding verbroken en komen beide platen van elkaar vrij.
(https://live.staticflickr.com/65535/51813197027_bd26d03ebe_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWybke)IMGP8849a (https://flic.kr/p/2mWybke) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Nu kan de decoderhandel in de schortplaatbak gelegd worden en deze is door mij vastgezet op dubbelzijdig tape en aan de bovenzijde afgeplakt met tape, beide tegen kortsluiting op het messing van schort- en bodemplaat.
Ter hoogte van het toilet komt een flink gat voor de doorvoer van de kabelboom in de bodemplaat.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814403303_1393923493_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWEmV6)IMGP8863 (https://flic.kr/p/2mWEmV6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Op de bodemplaat heb ik, voor de terugplaatsing in de schortplaat eerst een aantal wanden gesoldeerd om de diverse compartimenten in een DE1 af te scheiden.
Deze wandjes zijn gemaakt van messingplaat waar, zo nodig, venstergaten in zijn gemaakt voor de schuifdeuren en deze worden door kleur aangegeven. Later zullen Mastica banken voor plan E worden geplaatst.
Eén middenbalkonwand was al vastgelijmd in de bak voor stevigheid en bevestiging op de bodemplaat. Die heb ik laten zitten en mist dus op de bodemplaat. Komt wel weer goed bij monteren van het geheel.
Aan de neuszijden zitten nog behoorlijk grote ruimten tussen bodemplaat en neusschortstukken, hier moet nog een oplossing voor worden verzonnen.
Dan kan de bodemplaat weer in schortplaat worden gelijmd en met gebruikmaking van de eerder gemaakte kraslijnen weer op de juiste hoogte worden gezet.
Ondertussen al het één en ander op kleur gebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814221631_c8f420e316_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWDqUP)IMGP8867 (https://flic.kr/p/2mWDqUP) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Leuk project Gerard. Ik ga je trouw volgen. Een vraag: wat voor blauw printplaatje gebruik jij om de draden op aan te sluiten? Dat lijkt een soort verdeelprint. Ziet er handig uit
Groet, Mathyn
-
Dat is een ESU 51957 Adapterplatine voor 21MTC decoders.
-
De kop van deze DE1 lijkt wat kaal en dat is het ook. Door het missen van de lampringen ziet de kop er wat gladjes uit.
Gelukkig zijn er nog genoeg FRIE lampringen op voorraad dus de la met geëtste onderdelen maar weer eens opgezocht.
Om het doorschijnen van de frontseinen te voorkomen worden door mij meestal kleinere led’s in messing bussen geplaatst, zo zal dat ook hier weer gaan.
De buitendiameter van de frontseinlampringen is 3,4mm en het gat is 2,5mm dus vier bussen gedraaid met deze diameters en een lengte van 5mm.
Één zijde van de bussen wordt afgevijld onder een iets scherpere hoek dan de hoek van de neus zodat deze aan de middenzijde van de neus iets meer uit kan steken, zo zaten de frontseinhouders op het stroomlijnmaterieel ook.
Ook voor de topseinen worden bussen gedraaid, maar dan met de diameters 2 bij 1,5mm.
Ook deze bussen worden aan één zijde afgeschuind, deze keer gelijklopend met de kopvorm bij het dak.
(https://live.staticflickr.com/65535/51816585851_49b200aca1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWRxHe)IMGP8851a (https://flic.kr/p/2mWRxHe) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De bussen worden met de vlam op de achterzijde van de FRIE lampenringen gesoldeerd zodat ze niet van het model kunnen losraken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51816695403_bf1916a52d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWS7h4)IMGP8853a (https://flic.kr/p/2mWS7h4) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Uiteindelijk zien de bussen met opgesoldeerde lampring er zo uit:
Toplichten;
(https://live.staticflickr.com/65535/51816585971_7f820f42dd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWRxKi)IMGP8855a (https://flic.kr/p/2mWRxKi) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Frontseinen;
(https://live.staticflickr.com/65535/51817303895_92df5913a4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWVeai)IMGP8856a (https://flic.kr/p/2mWVeai) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Hierna zijn de gaten van de top- en frontseinen in de kop opgeruimd tot de buitendiameter van de bussen;
(https://live.staticflickr.com/65535/51815652707_5ffced7d43_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWLLjx)IMGP8858a (https://flic.kr/p/2mWLLjx) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Dan kunnen de bussen met lampringen in de kop geplaatst worden en wordt de lampring onder de juiste hoek gezet. De bussen worden in het gat vastgelijmd.
Later worden de led’s geplaatst en de lampen verder afgewerkt.
(https://live.staticflickr.com/65535/51815652837_9f38fa8952_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWLLmM)IMGP8859a (https://flic.kr/p/2mWLLmM) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Mooi project Gerard! Ik keek indertijd ook likkebaardend naar die modellen maar voor zakgeldbudget ver buiten bereik....
Een paar jaar terug zag ik in het speelgoedmuseum in Trier op de treinenafdeling een exemplaar terug, het viel me toen op wat een goed model het nog steeds is. Dus het gaat je zeker lukken er iets goeds van te maken!
-
Allen dank ;D
-
Zo'n zelfde Combispoor DE1 kwam binnen bij onze modelspoorclub te Hilversum. Helaas was de trekkracht niet zo denderend.
-
Goed bezig zo (y). Interieurtip: Mastica Plan E bankjes?
Rob
-
had ik nog wat van liggen en die zitten er ondertussen al in, maar zo ver ben ik nog niet met beschrijven ;D
-
Na het inzetten van de frontseinbussen met lampringen zijn er kunststof bussen gedraaid voor de achterzijde van de frontseinbussen.
Tegen deze kunststofbussen kunnen dan smd ledjes worden gelijmd zonder kans op kortsluiting op de messing frontseinbussen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51827926357_2694b3e9ae_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXRERc)IMGP8877a (https://flic.kr/p/2mXRERc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ondertussen is ook glasvezeldraad met isolatie in de topsein bussen geplaatst.
Het uiteinde van de glasvezel ligt wat naar achter in de bus zodat er nog ruimte vrij blijft tot aan het front van het topsein.
Wanneer daarna het aparte frontglas van het sein gelijk wordt gelegd met de topseinring krijg je het juiste lichteffect in het topsein, een iets naar binnen liggende lichtbron in het topsein. (benieuwd wat je er van ziet in model :mrgreen: )
Om het zelfde effect van een naar binnen liggende lichtbron te imiteren bij de grote frontseinen heb ik de led’s aan de achterzijde van de frontseinbus op het kunststof ringetje geplakt met Kristal Klear.
De lichtbron ligt dus ver naar achter in de frontseinbus.
(https://live.staticflickr.com/65535/51828878001_4894c18b5f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXWxJR)IMGP8884a (https://flic.kr/p/2mXWxJR) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Om een beter lichtspreiding in het sein te krijgen heb ik van perspex rond 2,2 schijfjes van 0,3mm dik afgezaagd. De zaagsneden imiteren mooi de lensstrepen in het frontsein.
Deze schijfjes zijn ver naar achteren in de bus vastgezet zodat er ruimte is tussen deze schijfjes en het frontseinglas dat in de frontseinring komt.
Hierdoor zie je ook de vrije ruimte die je zag bij de DE1/2 en mat ’46, deze ruimte was bij sommige stellen ook nog wit geschilderd.
Hier zie je het verschil tussen het linker frontsein met lensschijfje en het rechterfrontsein waar nog tegen de kale led wordt aangekeken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51829600405_53790e2b27_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mY1fu6)IMGP8879a (https://flic.kr/p/2mY1fu6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Bij deze foto zie je wat bedoeld wordt met de vrije ruimte in het fontsein.
De ruimte tussen het lensschijfje en de frontseinring moet nog wit worden geschilderd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51828877916_361c5280da_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXWxHo)IMGP8880a (https://flic.kr/p/2mXWxHo) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Dussss...... een led, daarvoor een haaks geplaatst lampglas, en daarvoor, dus aan de buitenkant nog een lampglas. En dat alles om de indruk te wekken van een, zoals bij het origineel, diepgelegen lichtbron. Begrijp ik het goed?
-
Jeetje, dat is modelbouwen op de vierkante millimeter. Knap werk Gerard. Ik weet als geen ander met een mat46 hoe belangrijk de indruk van die koplampen is. Destijds heb ik ook geprobeerd om diepte te creëren, maar bij jou is dat nog nét iets beter gelukt. Bij mij zie je het eigenlijk alleen als de lampen aan staan. Een oude foto uit 2014 laat mijn resultaat zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0213-61e7ed375b6c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0213-61e7ed375b6c3.jpg)
Groet, Mathyn
-
@Huup; prima begerepen ;D
@MathynK; Ja, zo dus. Alleen, bij mijn lampen moet je dan rechter tegen de frontseinen aankijken zodat je een rond frontsein ziet. :P
Lampen moeten zoiets worden maar dan weer een stapje strakker ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/50857281216_134dc9637a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ku5RS9)IMGP7150a (https://flic.kr/p/2ku5RS9) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Omdat de voorzijde van de draaistellen wat kaal leek, en eigenlijk ook waren, zijn de houders van de ATB-spoelen aan de voorzijde van de draaistellen geïmiteerd door van plaatmessing een dubbele vork te vouwen en een verbindingsstang te imiteren.
(https://live.staticflickr.com/65535/51855825227_4cef4999fa_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1jEdc)IMGP8885 (https://flic.kr/p/2n1jEdc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Aan de binnenzijde is het interieur opgebouwd met messing tussenwandjes en toilet.
Ook zijn bankjes geplaatst en in de enigszins juiste kleur geverfd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51857129114_7fb679c813_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1rkP1)IMGP8886 (https://flic.kr/p/2n1rkP1) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ook is een lichtstrip voor de binnenverlichting geplaatst waarvoor enige extra beugels zijn geplaatst. Deze beugels vallen tussen de vensters en houden tevens de bedrading boven de ruiten uit het zicht.
De lichtstrip is met de led’s naar boven gericht om een betere lichtspreiding te krijgen in het interieur.
(https://live.staticflickr.com/65535/51856870748_d9c8671d9c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1q21q)IMGP8887 (https://flic.kr/p/2n1q21q) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De bodemplaat is oorspronkelijk wat kort uitgevoerd waardoor je op de uiteinden in een gat kijkt in het interieur en niet alle banken kunnen worden geplaatst.
Om dit te verbeteren is de bodemplaat verlengd. Hierdoor kunnen alle banken geplaatst worden en ook nog een wandje worden geplaatst.
(https://live.staticflickr.com/65535/51856786941_42e36e1b7c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1pA6t)IMGP8890 (https://flic.kr/p/2n1pA6t) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis. Bij het op maat maken en plaatsen van de frontruiten brak er een spijltje tussen de ruiten in twee stukken uit de epoxy kop.
Dit is gerepareerd door de twee stukken passend op een stukje doorzichtig verpakkingsplastic te plakken en het geheel weer tussen de boven- en onderoverblijfselen van de spijl te plakken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51857461175_6e51198a00_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1t3wc)IMGP8891a (https://flic.kr/p/2n1t3wc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De frontruiten zijn stuk voor stuk gemaakt uit de doorzichtige verpakking van de lichtstrip voor de interieurverlichting. Dit was lekker dun materiaal en goed te bewerken. Aftekenen op het materiaal, uitsnijden, op maat vijlen en hoeken afronden.
Daarna met Kristal Klear op de plaats zetten.
Dan is veertien stuks kleine ruitjes best een geduldskwestie.
Gelukkig ziet het resultaat er beter uit (vind ik tenminste) dan het originele, achter de ruiten aan de binnenzijde van de kop geplakte, dunne en erg buigzame kunststof.
(https://live.staticflickr.com/65535/51857461235_b1df2d9349_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1t3xe)IMGP8892a (https://flic.kr/p/2n1t3xe) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Ruiten. Ik heb dat eens gedaan met een dkm tweetje en een eentje..... En dan ook nog met een tweedeling in de ramen en sommige dus open. Waanzinnig werk met super resultaat tov wat er in zat.......
-
De frontschorten toonden wat massief dus het frontgat en vorm is aangepast door het frontgat in de juiste vorm te vijlen.
Ook zijn Artitec Scharffenberg koppelingen geplaatst waaraan het Artitec slangensetje is gemonteerd na wat aanpassingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51862221854_b65e68a531_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1TrGS)IMGP8893a (https://flic.kr/p/2n1TrGS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Aan de draaistellen zijn de ontbrekende treeplanken gehangen onder de cabine's en de deur bij de 1e klasse.
Deze treeplanken ontbraken geheel aan het model waardoor, vooral in zijaanzicht het geheel tussen draaistel en frontschort erg kaal leek.
De treeplanken zijn gemaakt uit messingplaat 0,4mm en uit één stuk gemaakt, inclusief de hanger om de draaistel bovenkant. Bij krappe bogen zitten de treden dus niet in de weg.
(https://live.staticflickr.com/65535/51862222534_c7b9cd0e54_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1TrUA)IMGP8898a (https://flic.kr/p/2n1TrUA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Uiteindelijk het geheel in elkaar gezet.
Ten opzichte van de originele Combispoor DE1 vindt ik het model best wat verbeterd.
Het oorspronkelijke nummer is veranderd in 21 omdat deze DE1 geen blauwe reclamestrepen had en de 31 wel.
(https://live.staticflickr.com/65535/51865369818_be866cca3b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2azu7)IMGP8920a (https://flic.kr/p/2n2azu7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Gelukkig had ik nog afwrijftransfers liggen van Combispoor voor de DE1/2 en deze werkten ook nog goed (soms bof je daarmee).
(https://live.staticflickr.com/65535/51865609619_8b4ba917ff_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2bNLB)IMGP8926a (https://flic.kr/p/2n2bNLB) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51864317532_b4b263ee1b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n25bFf)IMGP8919a (https://flic.kr/p/2n25bFf) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De verbouwing van de frontseinen werkt zoals de bedoeling was, dieper liggende lenzen waardoor je de ledpit niet ziet en daarvoor de frontseinglazen met vrije ruimte tussen lens en frontseinglas.
Dit is op sommige foto’s ook goed te zien.
(https://live.staticflickr.com/65535/51865277451_d7117e1172_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2a72z)IMGP8910a (https://flic.kr/p/2n2a72z) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51865923150_ba675defb1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2dpYj)IMGP8912a (https://flic.kr/p/2n2dpYj) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Natuurlijk is rangeerlicht ingeschakeld bij rangeerstand van de decoder en zijn sluitlichten wisselend met de rijrichting apart aan te zetten.
Het interieurlicht komt ook mooi gedempt over wanneer je de led’s tegen een wit geschilderd plafond laat schijnen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51865364648_01dc911f9e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2axWY)IMGP8918a (https://flic.kr/p/2n2axWY) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Nog en paar plaatjes van het geheel, er moet nog wel wat aan de langen van de Scharffenbergkoppeling gedaan worden, die hangen nu te ver door;
(https://live.staticflickr.com/65535/51865295771_bd8dd46049_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2actr)IMGP8923a (https://flic.kr/p/2n2actr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51865942240_660caf7542_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2dvDs)IMGP8924a (https://flic.kr/p/2n2dvDs) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51865294511_9b86b84445_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2ac6H)IMGP8925a (https://flic.kr/p/2n2ac6H) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51865272976_83b537c617_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2a5Gq)IMGP8905a (https://flic.kr/p/2n2a5Gq) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51865917845_f613e007bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2dooR)IMGP8901a (https://flic.kr/p/2n2dooR) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Ziet er helemaal overtuigend uit!
-
(y) Zeker heel erg mooi bij de tijd weer (y).
-
Dank, heren ;D
-
Mijn complimenten.
De verlichting van de frontseinen vind ik zeer goed getroffen.
Erwin
-
Mooi hoor!
-
Aan het fotodijkje in aanbouw een eenvoudig freempje gemaakt om een achtergrond op te hangen en de DE1 ervoor gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/51870571393_ecfd16a585_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n2CeJr)IMGP8933a (https://flic.kr/p/2n2CeJr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51870571333_d6929d9088_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n2CeHp)IMGP8932a (https://flic.kr/p/2n2CeHp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Geweldig!
-
Gerard, hoe lang is dit model?
-
Ik moest even goed kijken , maar die achtergrond maakt het mooi met de DE1 af !!.
Mooi geslaagd !!
-
@ Jan; De omgerekende lengte hoort net geen 303mm te zijn. Ik meet over de neuzen 301mm.
Dit model is dus 1,8mm te kort. :P
Ieder bedankt voor de complimenten.
Nog ééntje dan;
(https://live.staticflickr.com/65535/51870896452_37f67b1af1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2n2DUmU)IMGP8937a (https://flic.kr/p/2n2DUmU) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Mooi gedaan zo Gerard (y)
Rob
-
@ Jan; De omgerekende lengte hoort net geen 303mm te zijn. Ik meet over de neuzen 301mm.
Dit model is dus 1,8mm te kort. :P
Ieder bedankt voor de complimenten.
Nou netjes 1:87 dus, geen 1:100
-
@Gerard, ik probeer je frontseinen aanpak schaamteloos te kopiëren voor mijn Holland Rail pimpactie.
Hoeveel graden is de hoek waarin je de messing bussen hebt afgeschuind of ging dat wat op gevoel?
Mvg, Paul
-
Dat is puur op gevoel gedaan en goed naar foto's kijken.
De hoek is niet gelijk aan de neushoek, iets scherper. Bij het midden van de neus steken ze iets verder uit de beplating dan aan de zijkanten.
Gewoon een eindje buis nemen en vijlen en passen met de hoek totdat het voor je gevoel klopt. Daarna de buis aan de achterzijde (binnenzijde van het model) op lengte maken.
Belangrijk is wel dat de buis, waar het ledje in komt evenwijdig met de lengte wanden van het model komen te liggen zodat het licht recht naar voren schijnt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMGP8884aa-63d6e4676248c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMGP8884aa-63d6e4676248c.jpg)
Anders zie je, recht van voren, maar een gedeelte van de frontseinen branden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0213-61e7ed375b6c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0213-61e7ed375b6c3.jpg)
Groet, Mathyn
-
Dank Gerard voor het uitgebreide antwoord. Ik ga er mee aan de slag!
Mvg, Paul