BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: meino op 07 January 2022, 14:41:45
-
Ik heb een vraagje. Ik wil op Kranenberg een soort van klein olie overlaadstation bouwen. Zodat ik een reden heb om ook oliewagens ergens op het emplacement te stallen/rangeren. Ik zit aan iets te denken waar van het spoor op een wegtransport kan worden overgeladen. Het probleem is dat ik nergens op het WWW een foto of plaatje van iets dergelijks kan vinden. Belangrijk is ook dat het in de periode 1950-1960 is te plaatsen.
Misschien dat iemand ergens foto's of tekeningen heeft van iets dergelijks.
Groet Meino
-
Kijk eens op deze pagina. Bovenste en 3e fotorij en middelste rij 3e van onderen. Overslag van molasse en op de tankplaat. Niet helemaal wat je zoekt denk ik…..maar misschien voor het idee
https://www.blokpost9.nl/index.php/spoorlijnen/rondom-zwolle
Arjan
-
misschien kan dit je op weg helpen??
https://youtu.be/vHOEoGp2wDA (https://youtu.be/vHOEoGp2wDA)
of dit:
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=187&miadt=0&miz:438%20Nieuw%20Amsterdam%20-%20Schoonebeek&miview=gal (https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=187&miadt=0&mizk_alle=trefwoord:438%20Nieuw%20Amsterdam%20-%20Schoonebeek&miview=gal)
-
Naar Nederlands of Duits voorbeeld?
https://www.youtube.com/watch?v=vHOEoGp2wDA&ab_channel=NederlandsInstituutvoorBeeldenGeluid (https://www.youtube.com/watch?v=vHOEoGp2wDA&ab_channel=NederlandsInstituutvoorBeeldenGeluid)
De Bentheimer Eisenbahn had ook olieoverslag, van boot op trein
https://www.graf-mec.de/index.php?page=bahnhof-esche (https://www.graf-mec.de/index.php?page=bahnhof-esche)
Grove den was me net voor met de eerste.
-
Laden/lossen op een losspoor kan vrij eenvoudig . Benodigheden een Tankwagon en een tankwagen, wat je wil verpompen mag je zelf weten. Het laatste was voor mij 10 jaar terug toen ik op een stationnetje kwam en alcohol rook. Bleek er een vrachtautootje bezig te zijn om opgehaalde bioalcohol in een wagon te pompen.
-
Hallo Meina,
Dat is zeker een leuk item.
Je had in Schoonebeek een grote overlaadstation. Ook in de Lier bij den Haag had je een kleiner overlaadstation. Bij de bentheimer eisenbahn was tot dit jaar verlading actief in Emlicheim en Osterwald. Van een en ander zijn toch wel plaatjes te vinden. Zoals in het utrechts archief (HUA) en de bentheimer eisenbahnsites. Plaatjes genoeg al is het even zoeken soms.
succes jandcargo
-
Uit de beginvraag van Meino blijkt dat hij vraagt naar een overslag van spoor naar wegtransport. Als die olie ter plaatse niet wordt opgeslagen kan die rechtstreeks van ketelwagen naar vrachtauto, zoals Luit aangeeft, eventueel in de vorm van losse vloeistoflaadkisten. De enige voorwaarde is de toegankelijkheid van het terrein. Dan is een verharde losweg met enige manoeuvreerruimte verdraaid handig. Verdere voorzieningen zijn in die tijd niet nodig. Aan bodembeschermende voorzieningen deden we nog nog niet zo.
Wolter
-
Er is maar heel weinig foto materiaal van het lossen van olie uit een ketelwagen. Ben bij tijd en wijlen ook opzoek naar materiaal hieromtrent. Tot nu toe maar een foto gevonden in het Utrechts archief.
Utrechts archief https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=287&miadt=39&miaet=14&micode=BEELDBANK_FOT_DOC_2&minr=41579474&miview=ldt (https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=287&miadt=39&miaet=14&micode=BEELDBANK_FOT_DOC_2&minr=41579474&miview=ldt)
-
Dank heren
het is redelijk duidelijk, het gaat inderdaad om de mogelijkheid om over te laden van spoor naar wegtransport. Dat is dus vrij simpel, blijkt uit de foto's. Ik was gewoon op zoek naar een reden om ketelwagens naast een losweg te kunnen zetten. Gewoon wat slangen c.q. een loskist en ik denk dat ik er dan wel ben.
Groet Meino
-
Nog wat gevonden
https://picryl.com/media/hua-171005-afbeelding-van-ketelwagens-bij-de-opslagtanks-van-paktank-te-rotterdam-09aebd (https://picryl.com/media/hua-171005-afbeelding-van-ketelwagens-bij-de-opslagtanks-van-paktank-te-rotterdam-09aebd)
http://home.kpn.nl/wisse558/Geschiedenis/Olie.htm
-
Hallo,
Heb nog plaatjes van Jenbach in Oostenrijk in 2015.
In principe gaat dat nog net als in de jaren 60.
Ook hier geen vloeistofdichte vloeren of dat soort dingen. Gewoon op de losweg.
succes jandcargo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04342-a-61d851ba445c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04342-a-61d851ba445c2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04357-a-61d851c14f9b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04357-a-61d851c14f9b3.jpg)
-
Op de manier van Wolter hoef je geen opslagtank te bouwen.
Dat scheelt werk en past bij de kleinschaligheid.
-
En zo ging de overslag van stookolie eind jaren tachtig nog steeds in Zwitserland: parkeerplek voor tankauto's naast de weg naar het station, dat 100 meter naar links ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b1_5.jpg)
(Inmiddels volledig gesaneerd daar...)
Groet! Frans
-
In de jaren 1960 was er in Den Haag een olieoverslag, ergens tussen Laan van Nieuw Oost Indië en Mariahoeve.
Het had ook een naam, maar daar kan ik even niet op komen.
-
Ik zal wat later ook een tekening toevoegen van het ölbahnhof Osterwald. Uit het boek Moderne Privatbahn in de Grafschaft Bentheim.
-
In de jaren 1960 was er in Den Haag een olieoverslag, ergens tussen Laan van Nieuw Oost Indië en Mariahoeve.
Het had ook een naam, maar daar kan ik even niet op komen.
Den Haag Loolaan!
-
Ja, Loolaan had ik intussen ook gevonden. Maar ik twijfel nu of het een overslaglocatie was of een winveld. Kan er nog weinig concreets over vinden.
-
Schenkstrook?
https://bezuidenhout.nl/geheugen/loolaan-en-groene-oor/
-
Hallo,
Laadstation Loolaan was het laadstation van ruwe olie van het winningsveld de Lier. Vabaf hier reden wat kortere olietreinen naar Rotterdam
Hier een trein afkomstig van de Loolaan op weg naar de raffinaderij. De trein passeert begin jaren 80 de Waalhaven (foto Jan Dul)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN8686-61d85f4b3416a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN8686-61d85f4b3416a.jpg)
-
Ik zal wat later ook een tekening toevoegen van het ölbahnhof Osterwald. Uit het boek Moderne Privatbahn in de Grafschaft Bentheim.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P-20220107-165040-1-p-61d862db94b7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P-20220107-165040-1-p-61d862db94b7a.jpg)
-
Hier een trein afkomstig van de Loolaan op weg naar de raffinaderij. De trein passeert begin jaren 80 de Waalhaven (foto Jan Dul)
Dit is bij de ECT aan de Prinses Margriethaven. De spoorlijn ligt evenwijdig aan de Vondelingenweg.
Het emplacement Waalhaven heeft de trein al achter zich gelaten.
-
Hallo Marc,
Goed gezien!!
groeten jandcargo
-
Hallo Meino,
Je hebt hier al goede voorbeelden gehad maar ik denk dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken, dat deden ze in Bombay in 1982 ook niet toen wij wat moesten lossen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-autolaadinstallatie-61d9d5b979794.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-autolaadinstallatie-61d9d5b979794.jpg)
Voor iedereen aan boord nieuw want normaal losten wij altijd via een speciale losinstallatie, lossteiger of op zee in een ander schip.
Zorg wel voor iets wat op een motorpomp lijkt want voorzover ik weet heeft niet iedere tankauto een pomp die ook kan zuigen uit een andere tank (of wagon), al was het alleen maar om er bij te zetten zodat je ook de laatste restjes uit de wagon kan halen.
Met perslucht de lading uit de wagon drukken zou ook kunnen alleen weet ik niet of iedere wagon daar geschikt voor is.