BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: willyTEE op 07 January 2022, 13:50:29
-
Naar aanleiding van een youtube filmpje over de Caledonian sleeper trein ( Londen- Schotland bestemmingen ) ben ik gaan googelen en kwam ik terecht bij Accurascale die een mooie versie van deze trein + class 92 loc in de maak heeft voor zomer 2022 .Lijkt mij een beginnende spin-off te zijn van Hornby ? . Heb hun gecontacteerd via mail en binnen het uur duidelijke respons . Vooraleer een eventueel pre-order met voorschot te plaatsen zou ik graag vernemen of dat er al ervaringen zijn met deze firma .
dank Willy
-
IS ABSOLUUT GEEN HORNBY!
De hoofdzetel van Hornby is te Margate op Thanet Isle, Kent.
Op amper een dik half uur rijden van Dover.
Wat was er nu eerst: het kip of het ei?
Het Ierse Irish Railways Models en het Britse Accurascale zijn "Twins" op beide webstekken kan je overschakelen naar elkaars webstekken en op beide webstekken kan je kiezen om met Euro's te betalen of met Britse Ponden.
De ene keer krijg ik een pakketje uit het Ierse Dublin. Een andere keer uit Petersborough ten noorden van Londen.
Het grote nadeel is hun aankondigen van hun prijzen. Meestal is de tax niet vermeld waardoor de bestelling al wat duurder kan uitvallen dan verwacht.
Van IRM heb ik alvast met tevredenheid wat cement CIE "Bubbles" sets, container sets (Eucon/B&I Line), en Beer container wagens in de collectie. Reden al es mee op de BMB 00 Modulebaan op beurzen te Rijswijk en Utrecht.
-
Hier ne video van de jonge eersteling van de Ierse tak:
https://youtu.be/dKuAMxRLLqo
-
beste ,
Ik legde de link met Hornby omdat die in een aantal filmpjes nogal wat aandacht schonken aan Accurascale . Heb de filmpjes met de IRM ook gezien . Nu hebben ze voor de MK 5 Cal Express op hun " wat zij noemen de Europese website " de VAT wel toegevoegd . De loc en de rijtuigen van de Caledonian express zijn wel veelbelovend mooi uitgevoerd . Ik heb recent pas de Britse modeltreinen ontdekt via een aantal Golden Arrow rijtuigen van Hornby om de verbinding te maken met de Fleche d'Or . De Engelse loc hiervan heb ik nog niet .
In alle geval bedankt voor de info .
Willy
-
Hornby brengt een eigen magazine uit. En ze kijken idd niet enkel in eigen stal. Ook spullen van hun concurrenten brengen ze onder aandacht. (Zou je niet echt verwachten)
Ik ben zeer tevreden over de Hornby Pullman Mk1 rijtuigen met werkende tafelverlichting. Veeel netter afgewerkt dan de Bachmann Pulman MK1's met werkende tafelverlichting.
-
heb nog een aantal filmpjes over IRM en accurascale bekeken oa van Jennifer Kirk . Er word nogal met 10/10 gegooid naar de IRM 007 . Ik ga de Class 92 en de Caledonian express coaches in pre-order plaatsen ( levering zomer 2022 ) . Hopelijk niet zo lang wachten in vergelijking met LS Models
Willy
-
Dat valt best mee. De oplage's zijn, alvast bij de IRM tak relatief beperkt en alles gaat vlottekes over de toonbank..
Dus op tijd boeken is de boodschap.
Ooit wil ik wel nog es mee met het grote voorbeeld.
Een 2e Britse nachttrein is de "Cornwall Sleeper". Die vertrekt
Vanuit London Padington via Reading-Bristol-Cardiff richting verschillende bestemmingen aan de Britse zuid-west kust..
Gr
Jan
-
hallo Jan ,
Inderdaad ook een mooie slaaptrein en net zoals de Caledonian een prachtige omgeving als je wakker wordt : dit zijn altijd leuke traintrips reports op youtube .
Ook een voordeel van de Britse model treinen zijn hun 00 afmetingen ( das natuurlijk een persoonlijke appreciatie ) : je kan er een grotere en vollediger set mee maken dan met met die 30 cm rijtuigen ( mijn baan is 3.8 m X 3 m ).
Willy
-
En ze rijden op de klassieke HO rails van de meeste Continentale merken... .
Op mijn "Kijkbak" ligt Peco 75.
Gr,
Jan
-
Ook een voordeel van de Britse model treinen zijn hun 00 afmetingen ( das natuurlijk een persoonlijke appreciatie ) : je kan er een grotere en vollediger set mee maken dan met met die 30 cm rijtuigen ( mijn baan is 3.8 m X 3 m ).
Willy
De Mk3/Mk4/Mk5 rijtuigen in 00 halen met hun 30cm best wel hun lengte hoor. En de meeste personen rijtuigen, loc's geschikt aangegeven voor boogstralen vanaf "R2" sporen.
-
Een 2e Britse nachttrein is de "Cornwall Sleeper". Die vertrekt
Vanuit London Padington via Reading-Bristol-Cardiff richting verschillende bestemmingen aan de Britse zuid-west kust..
Die heet de Night Riviera en gaat niet via Bristol en Cardiff (zou een beetje een omweg zijn, moet ie weer achteruit), maar via Taunton en Exeter. :police:
-
Oeps! Bedankt voor de correctie.
Macht der gewoonte. Ik reis altijd richting Swansea.
Al is het wel de bedoeling om es richting vrienden te reizen, iets ten noorden van Exeter.
-
Ik heb de Loc class 92 Caladonian Sleeper DCC + sound ready + een set van 4 coaches Caledonian sleeper highlander pack 2 Fort William in pre-order geplaatst : samengesteld uit de 4 verschillende coaches . Een mooi zomergeschenk . Als ik er dan nog aan denk maak ik een aantal foto's
groeten en bedankt voor het advies . ik blijf IRM en Accurascale zeker volgen
Willy
-
Dan heb je toch een probleem.
Class 92 is een elektrische loc.
Het traject naar Fort William is niet voorzien van waslijn.
Cheers
Hendrik Jan
-
Nee dan moet je een 47 hebben en ook nog een 66 omdat de 47 niet betrouwbaar genoeg is. Die doet nu alleen de trein verwarmen en van stroom voorzien terwijl de 66 het geheel trekt. ::)
-
Ik neem aan dat het eerste deel van de reis vanaf Londen wel door de class 92 getrokken wordt.
(https://live.staticflickr.com/65535/50022861151_eb3b9dc289_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jdmeRi)
92023 working 1M16 (https://flic.kr/p/2jdmeRi) by marc scruton (https://www.flickr.com/photos/170015087@N06/), on Flickr
Groeten,
Werner
-
Dat klopt.
Twee dingen:
-Deze trein rijdt het grootste deel van het jaar in het donker
-Hij is drie keer zo lang, want hij bevat delen voor/van Aberdeen, Inverness en Fort William. Combineren/splitsen en kopmaken+locwissel in Edinburgh Waverley.
(Een station genoemd naar een roman... only in Scotland...)
Cheers
Hendrik Jan
-
jullie laatste toevoegingen zijn inderdaad correct : you tube filmpje gezien met wel 15 coaches naar Schotland met inderdaad een aantal opsplitsingen onderweg ( Aberdeen-Fort William ... ) . Ook Accurascale houdt daar rekening in zijn aanbod . Wat de wissel van locs betreft : hetzelfde probleem doet zich voor met bvb de Mistral : die reed ook met verschillende locs ifv de vordering van de elektrificatie .Gelukkig hoeft een hobbyist daar geen rekening mee te houden
groetjes Willy
-
Nee dan moet je een 47 hebben en ook nog een 66 omdat de 47 niet betrouwbaar genoeg is. Die doet nu alleen de trein verwarmen en van stroom voorzien terwijl de 66 het geheel trekt. ::)
Rijdt die niet met Class 73, en daarvoor met 67?
De combi 66+47 komt mij niet niet bekend voor.
-
Ja 73 idd, I stand corrected. Kwenie hoe ik op 47 kwam :-[
Ik had wel gelijk over de 66, ik was wel even aan het twijfelen toen pakte ik mijn camera met dn vakantie er even bij.
(https://i.imgur.com/iz6J4w9.jpeg)
(https://i.imgur.com/Fao7j3C.jpeg)
Ik heb hier (https://imgur.com/gallery/Nl9LOR0) nog een paar plaatjes staan van de sleeper.
Het ding is trouwens aanzienlijk minder luxe dan verkondigd wordt...
Mvg,
Bas
-
mooie plaatjes
Willy
-
hi everyone
sorry to reply in english
accurascale are supposed to be very good and make well detailed models. i dont own any myself though as i model british rail in n gauge.
the sleeper train is hauled by an electric loco from london to edinburgh where the train is then split up into 3 sections.
diesel locos then take the different sections north to fort william, inverness and aberdeen. london - edinburgh the train is quite long (i think maybe 16 coaches). you stay in your bed whilst the train is split up into sections and so its the same coaches that travel all the way from london to the destination.
the diesel locos used now for this work are class 73/9.
when i travelled this route about 7 years ago it was mk3 sleeper coaches and a class 90 to edinburgh and then a class 67 to inverness.
here is a video i took departing fort william on the sleeper train: https://youtu.be/XCXK_qs1UQo
a second sleeper train runs from london to glasgow and edinburgh as well each night. this one divides into two sections at carstairs (in the south of scotland).
tim