BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: erikkral op 03 January 2022, 11:13:40

Titel: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 03 January 2022, 11:13:40
In mijn baan heb ik een paar wissels achter elkaar liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissels-61d2ca8a9c2e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissels-61d2ca8a9c2e5.jpg)

Tussen deze wissels zit geen enkel stukje normaal rechte rail.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit geheel moet voorzien van spanning (vanaf de voedingsleiding) en van bezetmelder(s).
De wisseldecoders spreken voor zich, bij iedere wissel 1.
Maar hou zouden jullie dat doen met de bezetmelders? Dit geheel opdelen in kleine stukjes of gewoon geheel met een inrijdsectie en een uitrijdsectie? De secties maken op de stukken rails voor en na de wissels?
Dus:
Zoiets?

Nu moet er ook iets van spanning (digitaal) op het geheel komen. Voor zover het snap wordt dit niet gedaan door de bezetmelder (ArLoco met stroomdetectie) of wisseldecoder (Mardec). Als  dat het geval is, dan moet ik draden trekken vanaf de voedingsleiding naar punten in de wissels. Is dat handig/kan dat?

Groetjes,

Erik
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: borotof op 03 January 2022, 11:25:31
Blokken zitten tussen de wissels, je bezetmeldsecties dus ook.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Remunj op 03 January 2022, 11:35:09
Ik zou de wissels als een geheel behandelen. Aangezien er nooit meer dan een trein tegelijk over die wissels kan rijden kan je die als een wisselstraat beschouwen en ook als zodanig voeden.
Mijn voorkeur zou zijn om die ook te detecteren via je ArLoco. Dan kan je in je besturingssoftware dit mee laten nemen. Wil je dat niet dan moet je het voeden vanuit de ringleiding. Maar vergeet dan niet om een diodeschakeling te gebruiken omdat anders je detectie onbetrouwbaar wordt.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: hgr op 03 January 2022, 11:39:19
Geen antwoord op je vraag, maar wel een opmerking over punt 1 en 2
Op basis van de foto heb ik twijfel over de boogstraal na die wissels, of deze groot genoeg is voor je rijdend materieel

Het puntstuk is bij deze rails geïsoleerd dus daar hoef je geen rekening mee te houden

Je zou vanaf de voedingsleiding een draad aan de onderkant van de raillassen kunnen solderen, de onderkant van profirails sluiten daar niet helemaal aan daar heb je ruimte voor de draad.
Zou wel solderen met de raillas van de rails af, anders loop je het risico dat je de raillas direct mee soldeert aan de rail.

Hou je er bij Mardec rekening mee dat je een MOSFET schakelaar oid nodig hebt om de wisselspoel te schakelen zie blz 10 en 11 van de MARDEC handleiding
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 03 January 2022, 11:46:38
Ik zou de wissels als een geheel behandelen. Aangezien er nooit meer dan een trein tegelijk over die wissels kan rijden kan je die als een wisselstraat beschouwen en ook als zodanig voeden.
Mijn voorkeur zou zijn om die ook te detecteren via je ArLoco. Dan kan je in je besturingssoftware dit mee laten nemen. Wil je dat niet dan moet je het voeden vanuit de ringleiding. Maar vergeet dan niet om een diodeschakeling te gebruiken omdat anders je detectie onbetrouwbaar wordt.

Dag Eric,

Ik denk dat dat inderdaad het handigste is. Een blok per wissel is misschien niet nodig.
Ik moet nog wel even nadenken over wat te doen bijvoorbeeld als er een trein van wissel 3 de keerlus inrijdt of de keerlus inrijdt via 3 en 4. Dan zou de wisselstraat best gebruikt mogen worden als de trein toch in de keerlus zit.

Het wordt me langzaamaan duidelijk dat de ARLoco zorgt voor de voeding van het blok. Dat is fijn, scheelt weer voedingsdraden trekken.

Geen antwoord op je vraag, maar wel een vraag over punt 1 en 2
Op basis van de foto heb ik twijfel over de boogstraal na die wissels, of deze groot genoeg is voor je rijdend materieel

Het puntstuk is bij deze rails geïsoleerd dus daar hoef je geen rekening mee te houden

Je zou vanaf de voedingsleiding een draad aan de onderkant van de raillassen kunnen solderen, de onderkant van profirails sluiten daar niet helemaal aan daar heb je ruimte voor de draad.
Zou wel solderen met de raillas van de rails af, anders loop je het risico dat je de raillas direct mee soldeert aan de rail.

Hou je er bij Mardec rekening mee dat je een MOSFET schakelaar oid nodig hebt om de wisselspoel te schakelen zie blz 10 en 11 van de MARDEC handleiding

Ik ben ook benieuwd of de boogstralen niet te krap zijn. Het is een baan in opbouw dus ik moet daar nog achter komen. Het is in ieder geval een R2 bocht of wijder, een R1 bocht gebruik ik al niet meer.
Voor wat betreft het solderen aan de raillassen, dat heb ik al vaker gedaan inderdaad. Kan ik mooi doen voor de draden naar de bezetmelder. Draden naar de voedingsleiding is niet nodig begrijp ik omdat de bezetmelder voor de spanning zorgt.

De MOSFETS voor de wisselspoelen ben ik bekend mee. Liggen klaar!

Hoezo je opmerking over het geïsoleerd puntstuk? Waarom schrijf je dat?

Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: hgr op 03 January 2022, 11:55:20
Ik weet niet hoe je de blokindeling hebt
3 secties --> 2 meldsecties en een meldloze middensectie.
2 secties --> 2 meldsecties aansluitend aan elkaar

Bij 2 kun je de draad vanaf de Okkie naar de sectie gebruiken, die voedt dan de sectie
Bij 3 secties heb je de middensectie die je kunt voeden vanaf de voedingslijn en zoals eerder aangegeven is dat handig om dat via een diodeschakeling te doen.

Als je een niet geïsoleerd puntstuk hebt bv bij PECO electrofrog kun je kortsluiting krijgen bij omzetten van de wissel
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 03 January 2022, 12:10:59
Een blokindeling heb ik nog niet, dit is het eerste blok van de hele treinbaan. Ik heb zo het idee dat ik geen ruimte heb voor 3 blokken. Misschien is het ook niet nodig om 3 blokken aan te maken. Ik zat te denken aan twee blokken, dus zonder een stukje ongedetecteerd ertussen.

In de encyclopedie lees ik nog het volgende (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Treingestuurd_rijden):
Citaat
De stopsectie dient dus voldoende lengte te hebben om de loc tijdig - dus vóór het volgende blok - tot volledige stilstand te laten komen. Bij schaal H0 kan als vuistregel ongeveer 40 cm genomen worden. Wanneer de loc tot stilstand gekomen is, mag deze niet over de blokscheiding (punt B) gereden zijn, want dan houdt hij het volgende blok bezet en kan zelf dus niet verder rijden.
Dit wordt krap aan. Een van de secties, die tussen wissel 3 en de keerlus is krap 40cm. Dat zou dus net kunnen. Het locje zou er altijd wel inpassen want ik heb geen locs die zo lang zijn. Of bedoelt men hier de complete trein, dus locs inclusief wat er achter hangt? Als er een paar wagonnetjes achter hangen, dan is de hele trein misschien wel 80 cm of langer, misschien wel 100cm.
Als ik dus twee secties hanteer van ieder 40cm en de trein is in totaal 100cm lang, dan staat de trein nog voor een 20cm in het stuk wat ligt in de sectie ervoor. Of moeten de blokken zo lang zijn als de langste trein?

Dank voor de toelichting over het puntstuk.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: hgr op 03 January 2022, 12:39:36
Ik heb zo het idee dat ik geen ruimte heb voor 3 blokken. Misschien is het ook niet nodig om 3 blokken aan te maken. Ik zat te denken aan twee blokken, dus zonder een stukje ongedetecteerd ertussen.

Je haalt hier secties en blokken door elkaar
Een blok is het stuk spoor tussen twee wissels en een blok bestaat uit secties
Een blok zou dan bestaan uit 2 secties zonder een stuk ongedetecteerd stuk er tussen, die secties kun je dan voeden via de ARLOCO
Let wel op dat je de keerlus niet voedt via de ARLOCO
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 18 October 2022, 21:09:17
Even een update van dit topic dat ik begin dit jaar aangemaakt heb.
Ik heb het plaatsen van bezetmelders kunnen uitstellen maar nu ga ik er toch echt aan beginnen  :)

Het voeden, waar dit topic mee begon, daar ben ik wel uitgekomen. Er is een voedingsleiding onder de rails waar de rails van gevoed kan worden. De het blok zelf krijgt zijn voeding van de bezetmelder. De bezetmelders liggen klaar om geplaatst te worden. In de afgelopen tijd veel opgestoken van de Rocrail-videos van Albert :)

Nu heb ik een uitdraai gemaakt van het baanplan in Rocrail en daar met groene stipjes de mogelijke plekken van de bezetmelders geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Rocrail-634ef72462302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Rocrail-634ef72462302.jpg)

Omdat het plaatje niet helemaal (voor wat afmetingen betreft) niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid, heb ik her en der wat opmerkingen geplaatst.
Kunnen jullie mij helpen met een paar vragen?
Alle adviezen of antwoorden zijn welkom :-)
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Frank 123 op 18 October 2022, 21:38:32
Hoi Erik,

Je moet voor de bezetmelders uitgaan van de blokken die je gaat maken. Ik heb deze even rood omlijnd op jou tekening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5ECE42FD-1F07-48F8-9CEB-50E1E696DC0A-634eff7bcb904.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5ECE42FD-1F07-48F8-9CEB-50E1E696DC0A-634eff7bcb904.jpg)

Ik kom op 9 blokken. Elk blok moet minimaal 2 melders hebben.. een aan het begin (de enter in rocrail) en een stop melder aan het eind.
Zijn dus in jouw geval 18 stuks.

Daarnaast heb je ook nog een keerlus (blauw omcirkeld). Dit wordt dus ook nog een blok met minimaal 2 melders, maar hier heb je wel dus nog een keerlus module nodig (aan de rails te zien heb je geen marklin).

Met 3 melders per blok is het wat mooier in te regelen omdat je dan nog een rem melder kunt instellen.

Draden zou ik uit 1 stuk maken, als ze richting 2 meter gaan wel wat groter draaddiameter (0,25mm2 of 0,5mm2)

Gr Frank
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: AlbertG op 18 October 2022, 21:58:13
Hoi Erik,
In Rocrail heb je aan 2 melders per blok genoeg. Met BBT kun je er voor zorgen dat je loc + wagens (of trein) precies daar stopt waar je wil. Toch is het wel raadzaam voldoende ruimte te houden vóór het wissel om de loc tot stilstand te brengen.

Bij een kopspoor met 1 melder moet de melder aan het eind komen, dus net voor het stootblok maar ook met voldoende ruimte om af te remmen. Dus even testen wat de langste remweg is van je locomotieven. Overigens zou ik je ook daar 2 melders aanraden.

Op het rechte stuk met alleen maar wissels hebben melders geen zin. Rocrail zet de wissels in de goede stand en reserveert de rijweg. Dan kunnen er geen andere treinen over de wissels.
Dat geldt ook voor het stuk van 30 cm.

Wat betreft de keerlus heb je hier misschien wat aan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104338.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104338.0)
Voor de keerlus in dat topic kiezen we (waarschijnlijk) voor de module van DTS. Die werkt op basis van stroomdetectie en voorziet meteen in bezetmelding. Zodra we daar verder mee gaan ga ik daar in dat topic verslag van doen.

Succes.
(NB: leuk dat je mijn video's bekijkt)

Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 18 October 2022, 22:13:46
Dag Frank en Albert,

bedankt voor jullie reactie.
Allereerst (en dat had ik niet bij gezet), de keerlus is al voorzien van een keerlusmodule, namelijk die van RoSoft.
Die module heeft ingebouwde bezetmelders, dus die is al voorzien en hoef ik niet meer naar om te kijken.

Ik heb het schema bijgewerkt op basis van jullie feedback.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Rocrail-2-634f0817a5e79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Rocrail-2-634f0817a5e79.jpg)

De groene stippen stonden er al, ik heb er oranje stippen bij gezet.
In kom op 20 bezetmelders (groene en oranje stippen), uitgezonderd de keerlus.
Dan zouden het er 23 zijn. Die 3 van de keerlus moet ik wel meenemen natuurlijk want vanaf de keerlusmodule lopen er draden van deze 3 melders naar de bezetmelder-module.
Dus ik moet sowieso gaan werken met twee bezetmelder-modules.
Dan plaats ik er maar 1 links en de ander rechts, om de draden een beetje kort te houden?


Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Frank 123 op 19 October 2022, 06:46:42
Hoi Erik,

Ik zou de melders dan inderdaad een beetje verspreiden. Korte bekabeling is altijd beter.

Je hebt nu het stukje van 60 cm ook een blok gemaakt…. Ik weet niet hoe lang de treinen zijn waarmee je gaat rijden maar als deze langer zijn zou ik dit blok weglaten en dit stuk toevoegen aan de wisselstraat.

Ik zou als ik jou was wel overwegen om in de staionsblokken een 3e melder te maken, dan kun je de treinen mooier laten afremmen. Moet je maar even in de handleiding van rocrail lezen. Met de melders vanuit de keerlusmodule heb je nu 21 meld secties (of 22 als je het blok van 60 cm laat zitten). Ik las dat je 2 terug meldt modules hebt, dus 32 aansluitingen. Je kunt er dus nog wat melders bij maken.

Gr Frank

Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: AlbertG op 19 October 2022, 07:47:54
Hoi Erik,
Ik ben het met Frank eens dat die 2 melders op het stuk van 60 cm alleen meerwaarde hebben als je treinen daar ook kunnen stoppen.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 19 October 2022, 08:43:51
Hi Frank, Albert,

Goede tip, ik zal eerst de al ingetekende melders maken en daarna de 3e melders in het midden van die sporen.

Voor wat betreft dat stuk van 60cm, daar zou af en toe een loc kunnen wachten totdat deze door kan rijden. Dus de ene loc die er in past zou er wel kunnen staan maar een loc + treinstam past daar weer niet. Zou je dat kunnen maken met Rocrail? Dat je voor dat blok van 60cm aan kan geven wat er wel mag staan en wat niet.

Albert, eerder schreef je dat het raadzaam is om voldoende ruimte te houden vóór het wissel om de loc tot stilstand te brengen.
Wat is in jouw optiek voldoende ruimte?
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: AlbertG op 19 October 2022, 17:51:01
Hoi Erik,
Ik raad je aan je even te verdiepen je in de werking van de derde melder voordat je er heel veel energie in stopt. Daarvoor verwijs ik je naar de wiki.
Met 2 melders en BBT kun je een trein heel nauwkeurig bij een perron laten stoppen.

Als je alleen een hele korte loc in het stuk van 60 cm wil laten stoppen zou je dat op kunnen lossen met een virtueel blok.
Zie deze video: https://youtu.be/H1Gam6z_oak (https://youtu.be/H1Gam6z_oak)

Voldoende ruimte leg ik uit in deze video: https://youtu.be/vzSD5WiGif8 (https://youtu.be/vzSD5WiGif8)
Je moet in ieder geval voorkomen dat er een botsing ontstaat met een trein die via het naastgelegen spoor over het wissel rijdt.
Als het niet duidelijk is dan hoor ik het wel.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 19 October 2022, 18:29:47
Dag Albert,

Ik ga zeker meer lezen over de 3e melder voordat ik er aan begin. Eerst maar de twee “normale” melders die bij het blok horen. Ik zal voldoende ruimte overlaten zodat een andere trein bij de wissel kan passeren.

Maar….De loc stopt toch wel in of op het einde van de bezetmelder? Ik dacht eraan om een compleet stuk fleischmann rail van 20cm te isoleren en dat te nemen als bezetmelder. Dan zorg ik ervoor dat het einde van dat stuk rail niet meteen tegen het wissel aan ligt door er nog een stukje van 5-10cm tussen te leggen om te voorkomen dat treinen langs elkaar schuren.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 15 December 2022, 15:58:52
Update van de werkzaamheden: bijna alle melders zijn gemaakt, behalve de melders aan het einde van de kopsporen. Voor die kopsporen heb ik vandaag de stootblokken gekocht.

Nu is mijn vraag of al de bezetmelders die aan het einde van deze kopsporen komen, direct mogen eindigen in het stootblok. Of moet er na de bezetmelder op het einde nog een stukje vrij spoor (niet-bezetmelderspoor) liggen voordat het stootblok komt?
Ik wil voorkomen dat de trein in het stootblok crasht natuurlijk.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 December 2022, 16:13:39
De bezetmelder kan doorlopen tot onder het stootblok. De stopactie wordt gestart zodra de trein is de sectie komt, en het maakt niet uit hoe ver die sectie doorloopt.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 19 December 2022, 11:12:34
Dankjewel Klaas, voor het advies wat je me gegeven hebt over het stootblok. Zoals jij het gezegd heb, heb ik het gedaan en het werkt.
Maar ik heb een andere fout gemaakt: de bezetmelder an sich heb ik te kort gemaakt. Een klein locje past erin maar een iets langere loc past er niet helemaal in met de wielen voor en achter waardoor deze niet gedetecteerd wordt.
Ik dacht dat stroomdetectie werkte met een enkel wiel links en rechts maar de detectie werkt dus met alle wielen van de loc.

Ik moet de bezetmelders dus langer maken. Waar ik de bezetmelders gemaakt heb met het doorzagen van de rails met de dremel, denk ik eraan om het gat te vullen met een beetje soldeertin waardoor er weer een verbinding ontstaat.
Waar ik de isolatie gedaan met kiunstof isolatielassen, ja daar moet ik de rails losmaken en de las ergens anders plaatsen.

Domme fout, al doende leert men.

Ik heb nog een andere vraag: Mijn poetstrein bestaat uit een loc en een paar goederenwagons. De ene keer worden deze wagons getrokken en de andere keer geduwd.
Bij het trekken is er geen probleem, dan wordt de loc gedetecteerd door de bezetmelder maar als er geduwd wordt dan gaan de wagons als eerste over de melder. De voorste goederenwagon zou dus gedetecteerd moeten worden en dat gebeurt niet zonder dat ik er een weerstand onder heb heb gezet.

Kandidaat hiervoor is een Piko Openbak wagen van de NS. Deze heeft twee een eenzijdig geïsoleerde assen, een voor en een achter.
Ik had het idee om jouw aanpak te hanteren, die had je hier een keer beschreven. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96679.msg3222185398#msg3222185398)
De afstand tussen beide assen is te groot voor één weerstand, ik had dus het idee om er twee in serie aan elkaar te solderen zodat ik ze daarna om de assen kan buigen. Kan dat? En kan ik dan beter 2x 5k ohm gebruiken of 2x 10k ohm gebruiken? Of zou dat niet uitmaken?
En tenslotte, moeten de assen kruislings of aan de dezelfde kan geïsoleerd worden? Nu is de voorste as links geïsoleerd en de achterste rechts maar ik kan ze omdraaien zodat ze aan dezelfde zijde zitten.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Remunj op 19 December 2022, 16:32:43
Maar ik heb een andere fout gemaakt: de bezetmelder an sich heb ik te kort gemaakt. Een klein locje past erin maar een iets langere loc past er niet helemaal in met de wielen voor en achter waardoor deze niet gedetecteerd wordt.
Ik dacht dat stroomdetectie werkte met een enkel wiel links en rechts maar de detectie werkt dus met alle wielen van de loc.
Je hebt op zich geen fout gemaakt. Een bezetmelder kan in principe heel kort zijn. Zodra er stroom afgenomen wordt in een bezetmeldsectie is het al voldoende. Theoretisch niet meer dan 1 as.
Maar afhankelijk van de opbouw van de loc, en daarmee de stroomafname, kan het inderdaad nodig zijn om de sectie groter te maken. Bij de meeste moderne locs wordt de stroom op meerdere assen afgenomen en zal de loc al bij de eerste as gedetecteerd worden. Maar wat je bij oudere locs of treinstellen ziet is dat de stroom kruislings afgenomen wordt. Dus b.v. linksvoor en rechtsachter. Dan moet de loc inderdaad een heel stuk de bezet sectie inrijden om gedetecteerd te worden. Voor een treinstel krijg je dan een onrealistisch lange sectie.
In dit soort gevallen zou je kunnen kijken om de stroomafname te verbeteren in je locs/treinstellen. Sowieso nooit een verkeerd idee voor een betrouwbaar treinbedrijf.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: henk op 19 December 2022, 17:08:29
Heb je niet gedetecteerde secties rail via een diodeschakeling aangesloten?
Als je niet weet waar dat over gaat, zal het wel niet en dan even hier kijken.  :)

 https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling)

Met diodeschakeling op de niet gedetecteerde secties is één stroomafnemend wiel in een gedetecteerde sectie genoeg.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: rhberk op 19 December 2022, 19:18:46
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Viessmann bezetmelders, die werkten ook niet als er een lok half op de sectie stond.....
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 20 December 2022, 15:19:12
Even een reactie naar de laatste drie die iets gezegd hebben  :)

Stroomafname locs: altijd goed om de gaten te houden. De betreffende loc is een half jaar oude Piko BR189 die eigenlijk altijd als een zonnetje rijdt. Houdt hem goed bij en maak ook de rails schoon met de poetswagen.

Diodeschakeling: heb ik er niet tussen zitten. Ik zag er de noodzaak er niet van in omdat het eigenlijk altijd wel werkte. Heb het wel klaarliggen, dus ik zou hem ertussen kunnen zetten.

Zou het plaatsen van de diodeschakeling echt een verbetering met zich meebrengen bij het detecteren bij de melders? Je zou denken dat het detecteren helemaal wel werkt of helemaal niet werkt en dat een diodeschakeling daar geen verbetering in gaat brengen.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: henk op 20 December 2022, 15:31:30
Dat denk je dan verkeerd.  ;)

De oorzaak staat beschreven in het lemma waar ik naar verwees. Maar in mijn eigen woorden. Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand. In de detectieschakeling wordt de stroom door enkele diodes geleid en in de ongedetecteerde secties gebeurt dat niet. Het gevolg is dat de loc alleen stroom blijft afnemen in de ongedetecteerde secties en er dus geen detectie is. Dat verandert pas als alle wielen in de secties met detectieschakeling staan. Met diodeschakeling is er geen verschil meer en is het eerste stroomafnemende wiel genoeg.

Het feit dat een kort locje wel werkt wijst er al op. Maar probeer het gewoon voordat je weer met de slijpschijf aan de gang gaat.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 20 December 2022, 15:44:38
Dankjewel voor de uitleg Henk, nu kan ik het goed volgen.

Eerlijkgezegd was het klusje wat ik vooruit bleef schuiven omdat ik een bezetmelder verkeerd om heb aangesloten.
Overal heb ik de bezetmelders aan de rechterrail verbonden maar bij een paar melders heb ik ze per ongeluk links aangesloten.
Dus ik zou de linkermelders moeten verwijderen en aan de rechterkant nieuwe moeten maken.

Of zou ik twee diodeschakelingen kunnen plaatsen, een voor de rechterrail en een voor de linkerrail zodat ik die 4-5 links geplaatste melders niet hoef af te breken?

Groet,

Erik
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: henk op 20 December 2022, 15:52:59
Kan denk ik, maar zorg ervoor dat de stroom maar door één diodeschakeling gaat.

Persoonlijk zou ik de boel aanpassen, zodat alleen de rechterrail detectiesecties heeft en de linkerrail een ononderbroken geheel vorm. De kans is ongeveer 99 procent dat je over enige tijd bent vergeten hoe het ook alweer zit.  ;D
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 20 December 2022, 16:07:03
Ik denk dat ik dat maar ga doen, om inderdaad te voorkomen dat ik het over een jaar vergeten ben.
Word vervolgd!
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 22 December 2022, 21:27:44
Update: ik heb de vier bezetmelders aan dezelfde railstaaf geplaatst als de overige op de baan. Overal zitten ze nu op de baan aan dezelfde kant.
Vervolgens kon ik dus aan de gang met de diodeschakeling, die had ik vorig jaar ook van Henk gedoneerd gekregen. Maar helaas zie ik geen verbetering in detectie. Na nogmaals de documentatie doorgelezen te hebben, vraag me af of ik het wel goed gedaan heb.

Ik maak gebruik van ArLoco bezetmelders met Okkie-printjes. Deze heb ik aangesloten op de voedingsleiding van de rechterrail. De bezetmelders zijn dus gemaakt in de rechterrail. Vervolgens dacht ik dus dat ik de diodeschakeling aan de linkerrail moest plaatsen, immers je moet een verschil tussen de twee draden gelijk maken. Tot zover mijn logische redenatie, maar dat werkt dus niet. Het werkt niet omdat ik geen verschil zie met voorheen. Een loc moet helemaal in de bezetmelder staan wil ie gedetecteerd worden.

Nu ben ik gaan lezen en nu snap ik het helemaal niet meer. Er wordt ok nog gesproken over drie draden onder de rails: een voor de linkerrail, een tweede voor de ongedetecteerde secties rechts en de derde voor de gedetecteerde secties rechts. Maar ik begreep ergens anders ook nog dat de diodeschakeling juist aan de rechterdraad geplaatst moet worden, meteen bij de centrale. Aan dezelfde draad dus waar de bezetmelders ook op aangesloten zijn. Dat lijkt mij helemaal onlogisch omdat je dan een spanningsval krijgt op een plek voordat de bezetmelders komen, dan zou dat geen nut hebben.

Ik ben het een beetje kwijt en doe iets fout. Moet ik nog een derde draad gaan leggen? Of moet de diodebrug ergens anders geplaatst worden?
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: henk op 23 December 2022, 07:53:34
Was straal vergeten dat ik ooit die schakeling had gedoneerd.  :D

Wat uitleg bij de tekening uit de encyclopedie.

Jouw linkerrail is elektrisch een geheel en moet worden aangesloten op één van de twee stroomuitgangen van de centrale. In de tekening is dat de bovenste rail en uitgang J met bruine draad.
Jouw rechterrail is nu verdeeld in secties en die moeten op de andere uitgang van de centrale worden aangesloten. In de tekening is dat de onderste rail en uitgang K met rode draad.
Bij een deel van de secties in de rechterrail gebeurt de aansluiting op K via de bezetmelders. De stroom loopt dan door 2 diodes in de melder.
De secties in de rechterrail zonder bezetmelder moeten via de diodeschakeling op K worden aangesloten, zodat de stroom daar ook door 2 diodes loopt.

Het heeft geen zin de diodeschakeling op de linkerrail aan te sluiten. Dan gaat de stroom via een bezetmelder door in totaal 4 diodes lopen en zonder melder door 2. Dan is er nog steeds een verschil.

Je hebt maar één diodeschakeling nodig die dan op meerdere plaatsen moet worden aangesloten. Vandaar dat een aparte draad in de ringleiding wel handig is. Die derde draad sluit je met de diodeschakeling op K aan.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/F7A060EA-7C0A-461C-BBBC-A9327D0FFCD4-63a5544a9f9de.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/F7A060EA-7C0A-461C-BBBC-A9327D0FFCD4-63a5544a9f9de.gif)

Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: zwitserland op 23 December 2022, 11:01:19
Hallo Henk,

Vraagje, waarom zit er een weerstand van 4K7 tussen de wisselspanning aansluiting van de B40C5000?

Groet Jan.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 December 2022, 11:14:39
Die vraag is op dit forum al eerder gesteld. De eerste diodeschakeling werd op de markt gebracht door een fabrikant, ik dacht Uhlenbrock, maar dat kan ik mis hebben. In die schakeling zat ook een weerstand als overbrugging van de diodes, en dat is door nabouwende hobbyisten gekopieerd.
De functie van de weerstand is niet helemaal duidelijk. Maar ik veronderstel dat de bedoeling is om de de diodeschakeling identiek te maken aan de ingang van de detectors. Die ingang bestaat ook uit zo'n diodeschakeling en daar zit een weerstand over om de gevoeligheid te beperken.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: bask185 op 23 December 2022, 11:34:14
Dat vroeg ik me ook altijd al af terwijl ik een van die kopierende hobbyisten ben.

Normaal als je twee gelijke diodes parallel zet dan gaat eentje het werk doen en de ander niks. Die optocoupler gaat 'aan' wanneer het spanningsverschil van 1.4V optreedt. Op het moment dat een trein tussen een niet gedetecteerde en een wel gedecteerde sectie staan, doet een van de 2 gelijkrichters de stroom doorlaten en het spanningsverval maken. Op dat punt maakt het weinig uit of de diodeschakeling van de niet gedecteerde secties die doet of de de diodeschakeling van de melder zelf.

Echter ik vermoed dat het wenselijk is, dat de diodes van de terugmelders het 'winnen' van de diodes van de niet gedetecteerde secties zodat er geen mega grote lus ontstaat tussen de optocoupler en de doorslaande diodebrug. Het moet dan 'betrouwbaarder' zijn, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt, durf ik ook niet te vertellen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-63a583f5dabe6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-63a583f5dabe6.png)
(ben de weerstanden vergeten)

Ik weet ook niet wat die weerstand precies doet en of die ook in de terugmelder moet zitten. Mijn beste gok zou dat de weerstand er voor zorgt dat de niet gedetecteerde diodes het altijd 'verliezen' van de diodes in de terugmelders. Misschien wel eens leuk op een breadboard te experimenteren  :police:

Mvg,

Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: erikkral op 23 December 2022, 11:37:32
Was straal vergeten dat ik ooit die schakeling had gedoneerd.  :D

Wat uitleg bij de tekening uit de encyclopedie.

Jouw linkerrail is elektrisch een geheel en moet worden aangesloten op één van de twee stroomuitgangen van de centrale. In de tekening is dat de bovenste rail en uitgang J met bruine draad.
Jouw rechterrail is nu verdeeld in secties en die moeten op de andere uitgang van de centrale worden aangesloten. In de tekening is dat de onderste rail en uitgang K met rode draad.
Bij een deel van de secties in de rechterrail gebeurt de aansluiting op K via de bezetmelders. De stroom loopt dan door 2 diodes in de melder.
De secties in de rechterrail zonder bezetmelder moeten via de diodeschakeling op K worden aangesloten, zodat de stroom daar ook door 2 diodes loopt.

Het heeft geen zin de diodeschakeling op de linkerrail aan te sluiten. Dan gaat de stroom via een bezetmelder door in totaal 4 diodes lopen en zonder melder door 2. Dan is er nog steeds een verschil.

Je hebt maar één diodeschakeling nodig die dan op meerdere plaatsen moet worden aangesloten. Vandaar dat een aparte draad in de ringleiding wel handig is. Die derde draad sluit je met de diodeschakeling op K aan.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/F7A060EA-7C0A-461C-BBBC-A9327D0FFCD4-63a5544a9f9de.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/F7A060EA-7C0A-461C-BBBC-A9327D0FFCD4-63a5544a9f9de.gif)

Dankjewel Henk, ik heb het aangepast met behulp van een derde draad voor de bezetmelders. Er zitten gelukkig maar twee bezetmelders onder de baan dus het was vrij gemakkelijk een aftakking te maken bij de centrale en een draad te leggen naar de bezetmelders.
Het resultaat is inderdaad dat de detectie veel beter werkt!
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: henk op 23 December 2022, 11:42:12
Mooi!

Hallo Henk,

Vraagje, waarom zit er een weerstand van 4K7 tussen de wisselspanning aansluiting van de B40C5000?

Groet Jan.

Geen idee, ik heb de tekening ook niet gemaakt. De weerstand is in de praktijk in ieder geval overbodig. Alleen de diodes is genoeg. Het zou beter zijn de weerstand in de tekeningen van de encyclopedie te verwijderen. Scheelt weer onduidelijkheid. Maar daar ga ik dus niet over.  :)
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 December 2022, 12:35:36
Echter ik vermoed dat het wenselijk is, dat de diodes van de terugmelders het 'winnen' van de diodes van de niet gedetecteerde secties zodat er geen mega grote lus ontstaat tussen de optocoupler en de doorslaande diodebrug. Het moet dan 'betrouwbaarder' zijn, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt, durf ik ook niet te vertellen.
Mijn ervaring is dat het in de praktijk wel meevalt. Ik gebruik zelden ongedetecteerde secties. Probeer zo veel mogelijk een niet gedetecteerd stuk te verbinden met een stuk dat wel gedetecteerd moet worden. Als dat niet kan, dan zet ik een diodebrug in, maar dan zonder de weerstand. Nog nooit een nadelig effect gezien. En de detector werkt altijd, ook als een trein voor een deel in de gedetecteerde sectie staat en voor een ander deel in een ongedetecteerde sectie.
Ook als een trein de scheiding tussen twee gedetecteerde secties overbrugt, spreken beide detectors aan. Er loopt kennelijk voldoende stroom om die over beide schakelingen te verdelen.
Titel: Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
Bericht door: VvKan op 23 December 2022, 22:26:33
Voor zover ik het heb kunnen terugvinden in de encyclopedie, is de 4K7 weerstand ingevoerd, om detectie problemen met de oude S88 bus ("spookmeldingen") te voorkomen.
Van daar uit worden in andere artikelen, zoals over niet-gedetecteerde stukken, ook iedere keer deze weerstanden aangegeven. Voortborduren op dus.

Maar bij andere systemen van bezetmelders, voor zover behandeld, komt die weerstand nergens meer voor.

Mijn conclusie:  komt voort uit een oude doos, was voor een specifieke soort bezetmelder, heeft geen enkele functie binnen andere systemen bezetmelders of daarbij gebruikte detectieloze stukken.
Electronisch gezien hebben ze dan geen functie, maar dat was al geconstateerd.

Advies aan de beheerders van de encyclopedie:  verschil maken tussen de diverse systemen en bij schema's daarvoor de (overbodige) weerstand weglaten.

Bronnen:  encyclopedie BNLS en adviserend  Ingenieursbureau.