BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan => Topic gestart door: nighttrain1 op 01 January 2022, 20:19:57
-
Woensdagmiddag 29 december 2021, waren Marcel(112) en ik (nighttrain1) te gast bij Leen (St00mboy) om op de BMB winterbaan wat treinen de benen te laten strekken.
Mijn doel was om m`n zelf ontwikkelde magneetkoppelingen te testen.
Tussen 2 rijtuigen van de CIWL had ik 2 magneetkoppelingen geplaatst. In eerste instantie ging het rijden ermee niet geheel volgens plan. Dat kwam omdat ik er te dikke draden aan gemonteerd had voor de stroom door voer via de magneten. Plan was op de magneetkoppelingen gelijk ook stroom doorvoerend te maken. Door het heen en weer bewegen van de draden waren ze uit de rijtuigbakken gekomen en gingen de rijtuigen de rail uit. Later heb ik de draden in de draaistellen gedraaid en konden de wagens weer mee de baan op. De magnetische trekkracht viel mij reuze mee.
Achter de loc zat aan de achterkant van de eerst wagen een magneetkoppeling en aan de voorzijde van het tweede rijtuig een magneetkoppeling, daarachter nog 12 wagens, dus 13 wagens achter de magneetkoppelingen, en nog gewoon even de laatste wagen tegenhouden, en daarmee de gehele trein, met slippende loc, dan kunnen er ook 20 wagens achter. Oftewel de gehele CIWL trein die ik aan het bij elkaar sparen ben.
Plan is om de eerst 4 of 5 rijtuigen die direct achter de loc mee lopen stroom te laten afnemen voor de gehele trein, excl. Loc. Omdat de CIWL trein zonder loc 4,60 meter lang wordt en dan niet zonder problemen door een keerlus kan. Ook niet mijn keerlus met een doorsnede van 1,90meter.
De trein maakt dan kortsluiting als alle rijtuigen zelf zouden stroom afnemen voor de binnenverlichting, als zei door de keerlus rijdt.
Op de Verzamelaarsbeurs ging het al fout met 13 rijtuigen, laat staan als de trein 17 rijtuigen lang is.
Op zich vind ik de test geslaagd, later bleek Marcel zijn Bergland-Express ook te hebben uitgevoerd met magneetkoppelingen, echter van een ander merk.
Uiteraard even getest of deze wagens ook met elkaar koppelen, en warempel ging dat.
Kon soms zijn dat de magneten net andersom in de houders zaten, immers 50% kans daarop.
Hier zijn wat foto’s.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB9C0DEC-70A5-4388-B345-143780E44DA0-61ccda312804c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB9C0DEC-70A5-4388-B345-143780E44DA0-61ccda312804c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF473B76-85F8-4411-B6F8-BBC522145DFB-61ccda33a09da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF473B76-85F8-4411-B6F8-BBC522145DFB-61ccda33a09da.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/96680329-0B58-41A0-9E03-2B5AA7B6B6BB-61ccdac74fbdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/96680329-0B58-41A0-9E03-2B5AA7B6B6BB-61ccdac74fbdd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D03A0CB0-7BFD-408E-8383-093D5E12B392-61ccdac892642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D03A0CB0-7BFD-408E-8383-093D5E12B392-61ccdac892642.jpg)
Links de CIWL met een grijze test koppeling, voorzien van stroomdoorvoer.
Rechts een wagen van Marcel met een ander merk magneetkoppeling.
Ik heb ook nog een paar fillumpjes gemaakt van al het rijdend materiaal/materieel, want op beurzen of rijdagen komt er geen malle moer van terecht. ;D
Gelukkig vanmiddag wel.
https://youtu.be/lu-fGPJRTO4 = 3 treintjes strekken de benen. Rivarossi NS1302 met CIWL, Hornby Coronation Scot met 9 rijtuigen en waar komt die Roco NS 1744 met Bergland-Express nu ineens vandaan?
En nog een paar: https://youtu.be/NOAyqvxPQso, 4 treinen rijden rond. De NS1302 (Woerden) met een stam IC-R rijtuigen en een versterkingsrijtuig plan W,
Een oude Duitse kleine stomer die op volle snelheid met 4 wagens rijdt, strak er achter een NS 1744 met de Bergland-Express + 3 versterkingswagens, daarachter een LMS dubbele stoomloc nr 4994 (van Heljan) met een sleep CIWL wagens.
https://youtu.be/quVTUELVSDY , wat meer variatie, met nog een oudje de baan op. Jubileum loc NS1607, een Marklin kap met Trix binnenwerk en onderstel. ;D
https://youtu.be/Hf9R25CxdzM, in alle treinen zijn 2 of meer rijtuigen met elkaar gekoppeld middels magneetkoppelingen.
https://youtu.be/mRCrHiW0g-g, 2 treinen rijden stevig doorrrrr ;)
Al met al vonden we het een leuke middag met mogelijk vervolg….
-
De trein maakt dan kortsluiting als alle rijtuigen zelf zouden stroom afnemen voor de binnenverlichting, als zei door de keerlus rijdt.
Klopt, maar krijg je dan geen last van de metalen wielen ? Elke keer als een wiel een isolatie overbrugt heb je kortsluiting. Of gebruik je kunststof wielen ? Of heb je een andere oplossing ?
-
Vooral niet stilstaan in een keerlus. ;D
Nee geen last van gehad, ook niet met 2 6400’en met 28 VAMwagens erachter.
En ook niet met de 2 gekoppelde ICE-3 treinstellen. (2x 8 rijtuigen per trein, echter die zijn zo verbouwd dat de voorste alleen met de 2 achterste rijtuigen stroom afneemt en de achterste alleen met het voorste rijtuig).
-
Was niet de bergland express… ;D
Was de Berner Oberland.
Was leuk, jammer dat die kleine stomer zo hard reed. ;)
-
Welke koppelingen gebruik jij, Marcel?
-
Magneetkoppelingen voor H0 hier: http://peho-kkk.de/mshop/index.php/spur-h0.html
-
Helaas Sven,
Daar staan de door mij gebruikte koppelingen niet bij. (Hoewel ik die getoonde koppeling ook nog wel heb liggen.)
Ik heb koppelingen gekocht via Catawiki bij een Waalse hobbyist. Helaas al een paar weken niet meer op catawiki langs zien komen.
Betreffen in resin-geprinte koppelingen met 4 magneten. Helaas nog niet stroomvoerend, daar werd ten tijde van mijn aankoop wel aan gewerkt echter.
-
Hoe bevallen die koppelingen Marcel?
-
Bevallen redelijk, door het gebruik van resin breken ze eerder bij het insteken.
Zitten ze er echter eenmaal in gebeurt er weinig tot niets meer mee. Trekkracht is dan ook gewoon zeer goed.
Met 13 rijtuigen een 2% helling oprijden was geen probleem, breken deed de trein pas met meer op het moment dat er geremd werd met nog een deel op de helling.