BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 19 March 2008, 22:15:46

Titel: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
Bericht door: Peter Kleton op 19 March 2008, 22:15:46
 Goedenavond,
 Hierbij een kort verslag van de bouw van deze lok.
 Ik bouw in schaal 1m, dit is bouwschaal 1:30, met spoorbreedte 32 mm.
 Om eens wat anders en moeilijkers te bouwen dan een elok met draaistellen  ben ik  in januari van dit jaar gestart met de bouw van een stoolmlok.
 Wielen, aandrijving en motoren had ik al gekocht bij GM&S.
 Een tekening haalde ik uit een boek over materieel van de FO, De Furka Oberalpbahn waar de lok toen reed.
 Later vond ik een behulpzame geest bij de Ned. afd van de Furka DFB, die mij foto's uit een boek stuurde.
Die moesten eerst veranderd worden om op een bruikbare schaal uitgeprint te worden.
 Daar vanaf kon ik bouw tekeningen maken.
 Het materiaal is messing strip (2mm ) voor het binnenframe, en messing plaat voor het buitenframe. De lok heeft n.l. binnenliggende wielen.
 Eerst hebik het binenframe gebouwd met de 3 drijfassen.
 Wordt vervolgd.  ;)
 Groeten,Peter
 
Titel: Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
Bericht door: FritsT op 20 March 2008, 00:13:47
2 mm plaat. Mooi, dat wordt geen adhesieprobleem bij deze zware jongen.
Titel: Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
Bericht door: Peter Kleton op 20 March 2008, 10:18:04
 Hallo Frits,
Momenteel weegt hij 1558 gram, alleen de bovenkant van de ketel met rookkast,dom  en schoorsteen  moet er nog bij geteld worden, maar die bestaan nog niet.   ;D
 Dit gewicht komt ook door 3  setjes van 4 cellen van de  NiMh accu, de lok rijdt met een eigen voeding, ik heb nl  geen 2 railsysteem hier.
 Groeten,Peter
Titel: Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
Bericht door: Marcel SZD op 20 March 2008, 20:18:22
Peter,

Rijd die ook met tandrad en heb je al foto's beschikbaar?

groet,

Marcel
Titel: Re: De Bouw van lok HG 3/4 van de DFB in 1:30
Bericht door: Peter Kleton op 20 March 2008, 20:28:20
 Marcel,
 Nee, geen tandrad, dit is al moeilijk genoeg, door de aandrijftandwielen op de drijfassen is er geen plaats meer.        :D  Er zit n.l. in werkelijkheid een 2e aandrijf systeem tussen de wielen in,dat het aparte tandrad aandrijft. De 2 cilinders zitten tussen die voor de gewone loopwielen in.
 Om de lok te kunnen laten stoppen heb ik trouwens bij stopplaatsen een zgn remrail tussen de rails zitten. Moet de lok stoppen, dan ligt die rail aan massa, en trekt er in de lok een relaisje aan, dat de zaak laat afremmen en stoppen. (Vereenvoudigd gezegd. )
 Ik ben bezig om via Photobuckett een paar foto's erop te zetten.
 En anders mail ik ze wel naar je,als ik je adres heb.
 Groeten,Peter