BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Luc2000 op 31 December 2021, 10:11:15
-
Ik zie net pas dat Artitec 2 verschillende kleuren turquoise toepast
Postrijtuig
Artikelnummer 20.296.01 Postwagen P7017, Artitec turquoise, wit dak, IIIa.
Artikelnummer 20.296.02 Postwagen P7901, Artitec turquoise, wit dak, IIIa.
Artikelnummer 20.296.03 Postwagen P7901, Roco turquoise, lichtgrijs dak, IIIa.
Welke kleur heeft de Artitec 1300? Roco of Artitec turquoise?
En zit er veel verschil tussen de kleuren?
-
Hoi Luc,
De 1300 kleurt heel mooi bij de nieuwe Roco kleur, er is een hele kleine afwijking. Maar dat houd je altijd tussen fabrikanten. In het geval van de postwagen hebben we het dan over de 20.296.03.
Er is ook nog een stalen D6 door Artitec uitgebracht in twee verschillende turquoise kleuren. Werkt hetzelfde als bij het postrijtuig.
Groet, Mathyn
-
Mocht het toch niet helemaal dezelfde kleur zijn, laat het dan een troost zijn dat er in de jaren 50 bij NS ook merkbare verschillen waren, zeker tegen het einde van het turquoise tijdperk. Ik zag laatst een foto in het 1100-boek van Van den Dool, van een turquoise 1100 met een 'Stalen-D' erachter, en dat week onderling aardig af.
Ik heb best veel foto's gezien van turquoise materieel, en op basis daarvan denk ik dat de kleur van de 1201 die in het Spoorwegmuseum staat het best getroffen is. Maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie. Afgezien nog van de vraag hoe betrouwbaar oude kleurenfoto's en tekeningen écht zijn zijn.
-
Voor wie meer wil weten over de totstandkoming van de turquoise kleur op de 1201, zie het artikel in RailMagazine 270 dat hier te vinden is: http://klassieke-locs.nl/wp-content/uploads/2015/01/Kleur-bekennen.pdf .
In de zoektocht naar de juiste kleur van de 1201 zijn ook oudgedienden als Luud Albers en Bob Schooneveld geraadpleegd, bij wie de kleur hun goedkeuring kon wegdragen. De kleur bleek later redelijk goed overeen te komen met de opgedoken foto van Heemaf die ook in dit artikel staat (bonus voor de kleuronderzoekers en de specialisten bij de verfleverancier). Kleur van de draaistellen bleef een discussie. Volgens "Philotrain" moet de kleur donkergroen zijn (bron: Werkspoor-ingenieur Oudendal), maar daar is verder geen bewijs voor te vinden. Een lichtgrijzige/beigeachtige kleur zou kunnen (op foto's in het 1200-boek is er een duidelijk verschil tussen de kleur van de draaistellen en de dunne zwarte opschriften op de aspotten/draaistellen op de z/w-foto's van de bouw). Bij de 1201 is uiteindelijk gekozen voor donkergrijs. De "geruchten" over RAL7038-achtig komen van een lijst met benaderingen van Bob Schooneveld die de kleur vele jaren later op een reservedraaistel Plan D heeft gevonden dat altijd binnen gestaan had. Bob was overigens in het bezig van een metalen kleurwaaier NS uit de jaren'50/60 (missend: grasgroen) en een los papieren kleurenstaaltje turqooise ter grootte van twee postzegels. En voor de liefhebbers van dilemma's: volgens Bob hadden de 1201-1204 bij aflevering aluminiumkleurige dakluiken/stroomafnemers (heeft hij mij verteld in mijn tijd als vrijwilliger bij het NSM zo'n 15 jaar gleden), maar daar is verder geen hard bewijs voor te vinden (uit oude foto's blijkt dit niet eenduidig, maar kan ook niet worden ontkracht).
En in het algemeen: er was een verschil tussen Werkspoor-tuquooise en Alsthom-turqooise. Daarom heeft de 1125 ook een andere kleur dan de 1201. En er was een verschil tussen verf die door de leverancier in Tilburg werd gemaakt en die door de levernacier in Maastricht werd gemaakt. Gelukkig is het materieel nooit echt gepostzegeld tijdens die paar jaar...
Mvg,
Patrick
-
De reden van het destijds uitbrengen van twee verschillende turquoise stalen D’s door Artitec lag in het feit dat Roco/ REZ ook een paar 1100’en en Plan D rijtuigen had uitgebracht in twee verschillende kleuren turquoise. De eerste lichtingen waren in een kleur die erg helder was met bijna dezelfde kleur draaistellen. Op de zijkanten van zowel de rijtuigen als de 1100’en liep een groene bies. Jaaaaren later, na het boven water komen van meer informatie over de echte oorspronkelijke kleur turquoise, werd dit door Roco aangepast naar een meer grijsgroene kleur met een blauwe bies op de zijkanten. Artitec heeft toen gemeend tegemoet te komen naar kopers/ aanhangers van beide kleuren….
Rob
-
Volgens mij heeft Artitec de laatste Rocokleur gebruikt en daarnaast weer een eigen variant. 😁
Verder is de heldere Rocokleur er ook met blauwe bies geweest. Er is nog een aardig draadje in dit forum over de zoektocht naar de zes nummervarianten van deze uitgave.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=580.msg12907#msg12907 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=580.msg12907#msg12907)
-
Ter aanvulling: de oude felle Roco turquoise rijtuigen waren er ook met een blauwe band. Het donkerdere turquoise van Roco kwam eigenlijk pas met het uitbrengen van de NS 1201 (set 61449) Artitec heeft toen inderdaad ook een versie uitgebracht in het donkere Roco turquoise. Edit: Henk wa me al voor :)
Voor meer info kun je deze draadjes eens doorlezen:
Foto's van de Artitec stalen D (ook in turquoise en Roco turquoise uitgebracht): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69127.0
Foto's van de Roco 1201 in turquoise: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55476.1410
Een hele discussie over de juiste turquoise: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12265.0
Over de plan D restauratie (met wat vergelijkingsfoto's van de oude Roco kleuren): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50961.30.html
En je hoeft hem natuurlijk niet achter iets turquoises te hangen: https://flic.kr/p/aGTykZ
-
Dit een postrijtuig (heeft /had Artitec ook in de collectie)….
Rob