BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GertB op 19 March 2008, 21:32:15

Titel: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 19 March 2008, 21:32:15
Ik zou graag meer te weten komen over de samenstelling van treinstellen. Ik dacht bijvoorbeeld tot voorkort (ik ben nog een leek!) dat de koploper eenvoudig uitgebreid kon worden met meerdere rijtuigen, maar ik krijg nu steeds meer de indruk dat elk treinstel uit een vast aantal rijtuigen bestaat. En dat deze niet onderling verwisseld (kunnen) worden.

Hoe kan ik achterhalen welk aantal rijtuigen normaal is (ook voor internationale treinen), wat het maximum is, wat de mogelijkheden zijn etc. Is hier documentatie van beschikbaar? Ik vond al wat informatie op wikipedia maar de informatie is daar gering.

Gert
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: rail4marcel op 19 March 2008, 21:34:17
Je kunt het beste een beetje rondsurfen op het internet. Bij bijvoorbeeld www.manuelspot.nl (http://www.manuelspot.nl) is wel een goed overzicht te vinden van reizigersmatrieel.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Esperopt op 19 March 2008, 21:43:31
Ik kijk voor dit soort zaken ook wel op de site van Nico Spilt www.nicospilt.com (http://www.nicospilt.com) en soms staat er ook wel iets leuks op bv youtube.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Lars Smelter op 19 March 2008, 21:45:24
Heb je ook al op deze pagina van  wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlands_spoorwegmaterieel) gekeken? Hier staat een lijst van rollend materieel uit het heden en verleden. Van hieruit kun je op een link klikken naar een materieelsoort waar erg veel informatie over te vinden is. Vaak met foto's!
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: mmhajvth op 19 March 2008, 21:47:52
Jah, Das een goede.

Op  www.Somda.nl staan treinsamenstellingen genoteerd.

En om een voorbeeldje te geven (die overigens ook op Wikipedia staan)
Neem de Koploper
De Koploper (ofwel ICM of Plan Z)
heeft  net zoals alle andere treinstellen in Nederland een zogenaamd "stamnummer" dat ook altijd op het treinstel vermeld staat.
Zo hebben we Koplopers met een nummer beginnende met 40 of 42 (een totaal nummer heeft overigens altijd 4 cijfers)
De nummers 40XX tellen altijd 3 bakken.
en de nummers 42XX tellen altijd 4 bakken.
Op Wikipedia staan ook precies welke bakken dat zijn en welke indeling die hebben.

Zo is een "A" eerste klas en een "B" tweede klas om maar een beginnetje te maken aan een heel scala aan letters voor rijtuig en wagon aanduidingen.

Een stam gaat overigens niet snel uit elkaar. Hooguit bij onderhoud worden de rijtuigen los van elkaar gehaald, maar dan na het onderhoud ook weer aan elkaar gekoppeld. Wel is het zo dat verschillende "stammetjes"tijdens een dienst aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Om nog even bij de koploper te blijven...
Je kan dus de 4012 en de 4015 aan elkaar hebben. Dat betekend dan dat je dus 2, 3 delige koplopers aan elkaar hebt. Maar de volgende dag kan het zo zijn dat de 4015 alleen rijd, en de 4012 samen rijd met de 4220 om maar iets te noemen. Dan heb je dus een 3 delige en een 4 delige koploper aan elkaar zitten.

Goed zo kunnen we nog uren doorgaan dus we horen wel waar je spaak loopt, en dan vertellen we graag verder (en wat gerichter als nu  ;))

m.v.g.

Mark



Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: henk op 19 March 2008, 21:56:11
Maar op je oorspronkelijke vraag terug te komen. Het reizigersvervoer wordt in Nederland grotendeels met treinstellen afgewikkeld en zo'n treinstel vormt inderdaad een vast geheel.

Op http://www.arthurstreinenpagina.nl/ (http://www.arthurstreinenpagina.nl/) vind je ze allemaal terug.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 19 March 2008, 22:17:00
Dankjulliewel!!!!  ;D
Ik overweeg om binnenkort de Fleischmann 636981 te kopen met daarin een personen trein  > link <  (http://www.fleischmann.de/?viewproduct=5472&pid=17&trackgauge=1&label=8&equipment=&epoch=&query=&onlynew=). Zo was ik bijvoorbeeld benieuwd of dit de "normale" lengte was van deze trein of dat deze uitgebreid kan worden, en dan specifiek met welke rijtuigen.  Vandaar ook de vraag. En op termijn zou ik héél graag een koploper aanschaffen.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 19 March 2008, 22:25:40
.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Dennis84 op 19 March 2008, 22:30:52
De normale maximum lengte wat ik gezien heb voor gewone dienst is 5 rijtuigen inclusief stuurstand.Die trein die je linkt zou je nog kunnen uitbrijden met rijtuigen.
Samenstelling: 1 2e klas stuurstand, 3x 2e klas, 1x 1e klas en lok
mijn meestgeziende samenstelling.
Dennis
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 19 March 2008, 22:41:28
Mag ik vragen waar je deze specifieke info vandaan hebt?
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: mmhajvth op 19 March 2008, 23:23:39
Nou ben ik aanzienlijk minder bekend met de oosterburen,...
Maar volgens mij plakken die wel gewoon het een en ander aan elkaar zo af en toe.

Hier enkele foto's van www.bahnbilder.de
(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-148857.jpg) (http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-148857.jpg)
Let op de stuurstand  ;)

(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-134313.jpg) (http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-134313.jpg)
6 bakken incl. stuurstand

(http://www.bahnbilder.de/bilder/et-65-br-465-134222.jpg) (http://www.bahnbilder.de/bilder/et-65-br-465-134222.jpg)
5 bakken waarvan de middelste 1e klas (te zien aan de gele streep)

(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-132454.jpg) (http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-132454.jpg)
Stuurstand direct achter de loc.

(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-130059.jpg) (http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-130059.jpg)
Zowel een loc voor als achter.

(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-129844.jpg) (http://www.bahnbilder.de/bilder/br-218-mit-zuegen-129844.jpg)
Loc - stuurstand - 3 bakken (middelste 1e klas) - loc

En zo staan er alleen al op bahnbilder nog tal van apparte combinaties.
Er zal best logica in zitten daar tweifel ik niet aan maar ik ben er helaas gewoon nog niet achter  :-[

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Rick op 20 March 2008, 15:16:35
Gokje: de loc kan niet met de stuurstand overweg. Een treinstel heeft trouwens eigenlijk een treinstelnummer en geen stamnummer.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 20 March 2008, 19:15:59
Dankjewel voor deze mooie kiekjes! Ik vind dat treinstel echt helemaal super. Ik zag dat Piko dit ontwerp ook leverde tegen een lagere prijs. Is jullie ervaring dat Piko in het algemeen lagere kwaliteit (minder detaillering, kortere levensduur) levert?

Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Dennis84 op 20 March 2008, 19:26:46
Mag ik vragen waar je deze specifieke info vandaan hebt?
Dit is eigen waarneming in Duitsland en dan met name in het Ruhrgebiet.

Gokje: de loc kan niet met de stuurstand overweg.
Het kan ook wezen dat stuurstand defect is.

Dennis
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: WillemNS op 20 March 2008, 19:37:17
Dankjewel voor deze mooie kiekjes! Ik vind dat treinstel echt helemaal super. Ik zag dat Piko dit ontwerp ook leverde tegen een lagere prijs. Is jullie ervaring dat Piko in het algemeen lagere kwaliteit (minder detaillering, kortere levensduur) levert?



Nou, zeker niet. Ik heb diverse wagens en locs van Piko, en zelfs de goedkopere modellen (uit startset) of hobby modellen (Hondekop) lopen perfect. Zien er ook heel goed uit. Al moet je van hobby modellen natuurlijk geen topkwaliteit detaillering verwachten. Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook. Alleen zijn er nog wel eventueel dingen aan te verbeteren. Over de wagens van hun: Die zien er ook erg goed uit en zijn mooi gedetailleerd.

Willem
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: rail4marcel op 20 March 2008, 19:42:52
Ik vind dat de modellen van piko zeker wel minder van kwaliteit zijn. Vergelijk je de 189 van piko met die van roco dan wint de roco natuurlijk. Alleen is die veel duurder. Ik vind dat piko voor de prijzen die ze maken uitstekende modellen leveren. De 189 is zeker een goed model voor de prijs. Maar als je echt mooie rijtuigen wil dan zou ik de rijtuigen van fleischmann kopen.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: WillemNS op 20 March 2008, 19:50:46
Maar als je dan weer op schaal wil rijden zou ik Roco adviseren, is meestal nog mooier en meestal op schaal.

De shimmns van Piko bijvoorbeeld zijn mooier dan die van Roco.
Mijn mening is gewoon dat Piko erg mooie modellen maakt, en dat als de hondekop 180-200 had gekost ik hem ook had gekocht. Net als andere wagens. Gewoon goede kwaliteit. Iets minder dan Roco maar toch erg goede kwaliteit.

Willem
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 20 March 2008, 19:52:53
NAl moet je van hobby modellen natuurlijk geen topkwaliteit detaillering verwachten. Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook.


Ik zag op de piko.de website ook de term "hobby modellen". Is dit een eenvoudigere uitvoering? Als ik het goed begrijp is de "Piko A-rails" de H0 uitvoering van Piko. Ik zie echter niet echt locomototiven e.d. in H0 op de piko.de website.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Remunj op 20 March 2008, 19:55:41
Gert even klikken op modelspoor en dan locomotieven. Je kunt dan kiezen tussen stoom, diesel en elektrisch.

Gr.
Eric
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: rail4marcel op 20 March 2008, 20:02:52
Het hangt per trein af in de hobbygroep. De 189 is redelijk fraai zeker voor de prijs die je ervoor betaald. (producten buiten de hobby groep van piko zijn meestal sowieso wel mooi zoals de al eerder genoemde shimmns) ER zijn ook ns sets van piko die dan weer volledig fantisie zijn. Dus je moet gewoon per model kijken of je het mooi vind.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 20 March 2008, 20:17:46
Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook.
Willem

Ik denk dat je deze (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=8&child_id=0&id=57522) bedoeld? Fleischmann voert dit model ook geloof ik.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Remunj op 20 March 2008, 20:20:38
Nee. Fleischmann heeft een plan V (Mat 64) in het programma. De bekende "stoptrein".

Piko heeft de hondekop. De voormalige IC treinstellen.

Eric
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: GertB op 20 March 2008, 20:23:28
ah, ik zag op het eerste oogopslag niet eens veel verschil...
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Richard Snijder op 20 March 2008, 22:51:52
De hondekop(mat 54) tweetjes reden toch ook gewoon stoptrein diensten,dus om te zeggen dat de een IC diensten reden en de anderen Stoptrein diensten reden zou ik zo niet zeggen.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: Esperopt op 21 March 2008, 02:12:01
Wat Richard zegt klopt. De hondekoppen hebben jarenlang de IC-diensten Groningen-Zwolle gereden maar ook de stoptreinsdiensten. 

Hoewel de Plan V en T treinstellen voornamelijk stop- en sneltreindiensten reden kwam ik er af en toe één tegen als IC Rotterdam-CS - Groningen.
Titel: Re: Samenstelling treinstellen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 21 March 2008, 11:37:04
Om even op die stratset met die dubbeldeksrijtuigen terug te komen:

1; In het Ruhrgebied is 4 a 5 rijtuigen het maximum, er zijn inderdaad andere delen van Duitsland waar treinen wel langer zijn. Rond berlin viel me op dat daar bijna alles 4 rijtuigen heeft en er zijn ook hele gebieden waar 2 rijtuigen al het maximum is.

2; Een 2e loc voor een dubbeldekstrein kan ook te maken hebben met steile hellingen of het treingewicht ivm de aanzet versnelling. Die locs ZWS* Br218 kunnen niet in dubbeltractie rijdend vanuit een stuurstand bedient worden. Je zult in dat geval altijd de rijtuigen tussen de locs moeten op sluiten. Uiteraard kan ook de stuurstand defect zijn maar dat lossen de duitsers meestal op door gewoon ouderwets om te lopen en de loc dus voor de stuurstand te zetten.

*; Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung, het huidige stuurstroom systeem wat bijna alle trek/duw treinen in Duitsland tegenwoordig gebruiken. Alleen de silberlinge met Karlsruhe kopf werken nog met het oude systeem.

3; De samenstelling zijn meestal DB...f(stuurstand)+een aantal 2e klas rijtuigen DB(..)z+1 of 2 rijtuigen DAB(..)z met 1e en 2e klas. de 2e klas rijtuigen en rijtuigen met 1e en 2e klas zitten door elkaar in de trein en de verhouding tussen 1e en 2e klas wisselt per verbindding. Dubbeldeksrijtuigen met uitsluitend 1e klas zijn zeldzaam, DB Regio heeft er daar maar 9 van en deze rijden uitsluitend 1 RegionalExpress dienst in NRW en verder nergers die trein heeft normaal als samenstelling DBpbzfa76? (http://www.bahnbilder.de/bilder/doppelstock-steuerwagen-3-gattung-161014.jpg)+2xDBpza753+DABp(k)za758.6( rijtuig met een kleine eerste klas afdeling, 7 zitplaatsen 1e klas)+DApza759+Br146. (http://www.bahnbilder.de/bilder/br-146-mit-zuegen-161173.jpg)

Er rijden in middel 8 a 9 verschillende type dubbeldeks stuurstandrijtuigen rond waarvan 4 a 5 types met zowel zitplaatsen 1e als 2e klas. Verder heeft DB Regio 8 type 2e klas rijtuigen, 6 type rijtuigen met 1e en 2e klas en dan 1 type 1e klas rijtuigen.

De trein uit de startset heeft een aantal verschillende type dubbeldeks rijtuigen, de stuurstand is zonder twijfel een DBbzf(a)761( alleen dat type en de DABpzf(a)762 (http://www.bahnbilder.de/bilder/doppelstock-steuerwagen-2-gattung-175494.jpg) hebben die kopvorm). Het rijtuig met 1e en 2e klas moet een DABpza758 zijn( herkenbaar aan de hele boven verdieping 1e klas en onderverdieping 2e klas. Het 2e klas rijtuig kan een DBz750, een DB(p)z(a)751 of een DBpza753 zijn.
Zover mij bekend worden de DBbzf(a)761 en de DABpza758(die wat jonger is) normaal niet door elkaar heen gezet, maargoed ik weet ook nie alles ;) Edit; volgens deze (http://www.bahnbilder.de/bilder/doppelstock-steuerwagen-2-gattung-156172.jpg) foto dus wel, weer wat geleerd

Stuurstand rijtuigen met eerste klas vind je vooral in korte treinen van 2 a 3 rijtuigen, de DABbuzfa760 (http://www.bahnbilder.de/bilder/doppelstock-steuerwagen-1-gattung-171220.jpg) vind je ook in langere treinen( in voormalig Oost Duitsland en in het zuid/westen van Duitsland). Ook dit (http://www.bahnbilder.de/bilder/doppelstock-steuerwagen-2-gattung-155991.jpg) was jaren lang planmatig, DBbzf(a)761+Br143.

Uhm volgensmij ben ik ff uitgetypt zo, groetjes Michiel