BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: JohnT op 27 December 2021, 10:26:55
-
Beste forumleden, ik heb een Liliput BR 45 H0. Deze loc heeft de aandrijving in de tender maar deze heeft moeite om de loc welke vrijloopt voort te duwen of trekken. Zijn hier meer mensen met deze ervaring? En is er een verklaring c.q. oplossing? De wielen slippen door deze hebben geen antislipbandjes.
Ik heb al geprobeerd wat meer gewicht toe te voegen maar dit is onvoldoende en voor meer gewicht is er geen ruimte.
JohnT
-
bij die van mij (ook bepaald geen trekwonder, sipjes voor zo'n gigant) zit het als volgt op de tender:
as 1 'voorloopas'
as 2 & 5 aangedreven met slipbandjes
as 3 & 4 stroomafname
3&4 zijn geveerd, als die te hard drukken halen ze aandrukkracht van 2&5 weg (soortgelijk aan de roco 41er) wat de
trekkracht ondermijnt.
Vertaalt naar jou situatie:
- je zegt geen slipbandjes te hebben, zijn ze eraf (dus 2&5 groefwielen?), dan nieuwe erop
- als dat wel zo is, kijk eens of je de vering van 3&4 kunt verminderen, stroomafname gaat ook via de lok-kant
fred
-
Nee er zitten geen bandjes op ook geen groef.
Bedankt voor de reactie.
JohnT
-
Hoi John,
word er goegelend weer bewust van de verschillende varianten over de tijd.
Die van mij is relatief nieuw, de oudere heeft een andere aandrijving.
Zijn bij jou meerdere assen aangedreven?
Als ik het goed heb is dit de ouder variant:
https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Liliput-Wien-BR-45
fred
-
Ik heb de oude variant, de achterste drie assen zijn aangedreven.
JohnT
-
Hallo John,
Je zou de wielen kunnen vervangen voor
ROCO tenderwielen met slipbandjes.
Dit heb ik ooit ook eens "met succes" toegepast bij een
LILIPUT BR18
Mogelijk heb ik daar nog wat van liggen.
Bij interesse, laat maar even weten.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Het gedrag vastgelegd.
https://youtu.be/6LJ4OrkTWPM
JohnT
-
Mooi Erwin, dat zal wel passen denk je? Ik ben wel geïnteresseerd maar wil ook graag weten wat het probleem kan veroorzaken.
JohnT
-
Kan het zijn dat het draaistel van de voorste 2 Assen de boel wat optilt?
Dan ben je veel aandrukkracht op de aandrijving wielen kwijt
Fred
-
Zijn de wielen misschien ooit omgewisseld voor wielen zonder slipbandjes?
Kan mij niet voorstellen dat deze ooit zonder slipbandjes geleverd is.
Diameter van de ROCO wielen die ik hier zojuist even heb opgezocht
11.44mm (gemeten met digitale schuifmaat)
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Ik heb de loc tweedehands gekocht de geschiedenis ken ik niet.
Ik ga de wielen opmeten, en de maat van de asjes?
JohnT
-
Beste John
Ik heb zelf deze lok ook ooit ook eens gekocht en ondervond de zelfde ervaring als u. Dit was alleen op te lossen door de tender meer te verzwaren. Het bleef een probleem lok. Dus heb ik hem op een ruilbeurs verkocht. met de overige 30 loks van liliput heb ik deze problemen niet
Met groeten Ron W
-
Bedankt voor de reactie, Erwin heeft al andere wielen aangeboden. Meer gewicht dan nu kan ik er niet in kwijt.
Een ander alternatief is een andere tender.
JohnT
-
Je kan ook overwegen om er bullfrogsnot op te smeren. Op de aangedreven assen bedoel ik, niet op de hele loc :P
Er zijn misschien wel mensen hier die een potje hebben. Het is een soort vloeibaar rubber wat je op de wielband smeert en droogt en extra grip geeft zonder de hele boel te hoeven verbouwen.
verder: lopen de niet aangedreven assen van de loc en tender wel lekker soepel? Elk greintje weerstand van de loop assen wordt afgetrokken van de trekkracht. Ik ben over het algemeen niet heel enthousiast over de rij eigenschappen van sommige Lilip(r)ut modellen :(
Wat ook nog wel eens voor kan komen is dat het rondsel of tandwiel of koppeling op de motor as, er los op zit waardoor de motor zelf slipt en de wielen niet eens draaien.
Als al deze dingen in orde zijn (extra asb/bullfrogsnot, loopwielen soepel ende gladjes en de koppeling van de motor naar de rest van de aandrijving) zou het heel behoorlijk moeten rijden (y)
Mvg,
Robert
-
ja alles al gecontroleerd maar kan niks vinden. Loopwielen van de loc hebben wat weerstand van de stroomafnemers.
Tandwiel op motoras zit vast, aangedreven wielen slippen door.
Vind alleen dat de aangedreven wielen stug zijn in het bewegen. Alleen bij honderd procent vlak spoor hebben alle wielen goed contact met de rail. Zodra het maar iets kan kiepen heb ik een aantal wielen die niet goed contact maken maar dit is de constructie waar ik niets aan kan veranderen.
Wat mij wel steekt is dat er op Youtube een filmpje staat van een BR 45 die braaf met een sleep wagons een klimspiraal opklimt.
https://www.youtube.com/watch?v=SeBgidAG5tE (https://www.youtube.com/watch?v=SeBgidAG5tE)
JohnT
-
Ik heb toch sterk het idee dat je het in de anti-slipbandjes moet zoeken, John.
Sommigen halen de gegroefde wielen met ASB-tjes van de loc af, als die niet nodig zijn of als het een vitrinemodel is.
Als ik zie hoe die trein de klimspiraal op gaat, zit er echt wel potentie in de machine.
-
Dat is volgens mij de nieuwe versie. Die van mij (ook de new) kan dat zeker niet.
Fred
-
Ik ga het eerst met antislipbandjes proberen.
Doe ze er zo ff op kijken hoe dat gaat. Kan ik later de wielen van Erwin overnemen die zijn voorzien van antislipbandjes.
Vind het eigenlijk niet zo prettig die slipbandjes. Ik rij ook Amerikaans hiervan heeft bijna geen enkele loc antislipbandjes. Argument, als de loc overbelast word kunnen de wielen doorslippen en brand je motor niet door.
Een beetje stomer vergelijkbaar met de BR 45 weegt dan ook bijna een kilo!
JohnT
-
Ik heb een br 18 liggen met een gelijk probleem
Inmiddels een tandwiel aandrijving stuk
Bij deze loc ligt het aan de 3e tussen het frame liggende aandrijfstang naar de as
deze gaat er als er een tandwiel is gevonden uit
-
Probleem is opgelost. Toen ik antislipbandjes wilde aanbrengen zag ik tot mijn verbazing in twee wielen groeven zitten voor een antislipbandje, hoezo kippig. Snap niet dat ik het niet eerder heb gezien, ik heb de loc zo vaak op de kop gehad en uit elkaar gehaald.
Voortaan alleen nog met een loep werken.
Bedankt voor alle hulp en suggesties fijne jaarwisseling.
JohnT