BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Kees28 op 25 December 2021, 09:40:56
-
Goedemorgen,
Ik ben bezig om mijn baan te leggen met Trix C (H0). Als ondergrond heb ik een grasmat neergelegd. De rails heb ik vastgeschroefd.
Als ik nu met mijn loc’s rij dan ontsporen zij af en toe op 1 van mijn gebogen wissels (heb er 4) en ook af en toe op mijn kruiswissel. Ook komt het regelmatig voor dat zij stoppen op een wissel.
Ik rij digitaal (DR5000).
Zowel de rails als de loc’s zijn nieuw.
Heeft iemand een idee waardoor het fout gaat ?
-
Hallo Kees,
Om welke loc's gaat het ?
Zijn die ook van Trix of een ander merk ?
Jos
-
Plaats anders eens een duidelijke foto van je gelegde baanplan
-
Misschien te strak vast geschroefd?
-
Jos,
Ik heb de volgende loc's
Roco 70318 BR86, deze heeft het minst last ervan
Roco 70276 BR52, deze ontspoort het meest
Trix 22875 BR078, deze stopt het meest op de wissels
-
Bas,
Ik heb de rails gewoon vastgeschroefd met de originele schroeven, zodanig dan de grasmat iets ingedrukt wordt maar dat de rails niet vervormd.
-
Carl,
Dit is mijn baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-61c77493cd977.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-61c77493cd977.jpg)
En voor de wissel geldt dan in de rij richting van boven naar beneden, omgekeerd gaat goed
-
Ik heb dat met één Fleischmannwissel, na omschakelen sluit de wisseltong soms niet goed aan op de linker of rechter rail. De loc rijdt dan het puntstuk op en maakt kortsluiting. Als de tong goed aanligt, is het geen probleem.
(Je hebt een Engels wissel, geen kruiswissel.)
-
En wat foto's van de betreffende wissels? :) Heb je die ook? :angel:
-
Ronald,
Hierbij de foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gebogenwissel1-61c8344ba97fe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gebogenwissel1-61c8344ba97fe.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gebogenwissel2-61c8344e370b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gebogenwissel2-61c8344e370b1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruiswissel1-61c83450b1cab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruiswissel1-61c83450b1cab.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruiswissel2-61c834537184e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruiswissel2-61c834537184e.jpg)
-
Aan de wissels is zo niks raars te zien.
Begin eens met de welafstanden te controleren. De maat B in NEM310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf).
Dan de locs zo langzaam mogelijk over de wissels laten rijden en goed kijken waar het mis gaat.
-
Zou het probleem ook kunnen liggen aan het feit dat die wissels een erg krappe boogstraal hebben? Die meegebogen wissels zijn immers R1.
-
Even opgezocht. De beide Roco locs hebben een radius van minstens 358 mm nodig. Voor de Trix loc is dat 360 mm.
De kleinste radius van het meegebogen wissel is 360 mm. Zou dus net moeten passen.
De radius van het Baeseler wissel is veel groter, dus daar kan het zeker niet aan liggen.
-
Lijkt mij ook niet gek dat die 52er en 78er er daar uitlopen in die slinger en bij de krappe gebogen wissel.
-
Zou de ontsporing niet "gewoon" komen doordat een wiel te diep in het puntstuk verdwijnt / valt? Misschien opvullen met een stukje kunststof?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gebogenwissel2-61c8344e370b1-61c84e8458749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gebogenwissel2-61c8344e370b1-61c84e8458749.jpg)
-
De boogwissel sluit net niet helemaal aan in de afbuigende stand.
Het is minimaal zo te zien. Ik rij zelf N spoor, en daar wil je dit soort dingen
echt niet zien. Misschien dat dit in combinatie met 'te ver uit elkaar staande wielen'
dit effect geeft.
Ik heb het ook gehad (N dus) met een spiksplinternieuwe Fleischmann BR44, waarvan
het voorloopwiel de wielen net te ver uit elkaar had staan, wat een drama, weg plezier.
Suc6!
Groet,
Collin
-
Kan ook het voorloopwiel zijn dat nogal beweeglijk is en dan zijn weg zoekt in een verdiept liggend stukje en dan de ontsporing veroorzaakt. Heb ik ook met een Roco 23er op oude Fl. wissels.
-
En nog een aanvullende vraag aan de topic starter, gebeurt het alleen bij bepaalde snelheden? Kijk ook eens wat er gebeurt als je een lok over een wissel laat "kruipen". Zie je hem dan wankelen/waggelen?
-
Zou de ontsporing niet "gewoon" komen doordat een wiel te diep in het puntstuk verdwijnt / valt? Misschien opvullen met een stukje kunststof?
Dat is een suggestie waar ik niet in mee kan gaan. Normaal gesproken kan een wiel helemaal niet in het puntstuk vallen.
-
Ik heb hier het zelfde probleem gehad met een lima irm op lima wissels.
alle andere treinen hadden nergens een probleem maar de irm ontspoorde op bijna elke wissel.
na veel zoeken naar de oorzaak nooit echt een oorzaak kunnen vinden.
toch kreeg ik een ingeving en heb de aangedreven wielen vervangen door wielen van de rivarossi irm.
en wat denk je: probleem opgelost.
enige verschil wat ik tussen de lima en riva wielen heb kunnen ontdekken was de asb. (lima had geen asb).
dus vraag ik me nog af wat de echte oorzaak van het ontsporen was maar probleem nu opgelost.
-
In post 15 van VAM65, is in de linkerkant van de rode cirkel een soort brug te zien voor stroomdoorvoer. Ik kan op de foto niet zien hoe hoog dit zit. Maar als dit glijk zit met bovenkant spoorstaaf, dan is dat denk ik je probleem.
Gr. Roy
Edit: ik hoop trouwens niet dat het stroomdoorvoer betreft want dan heb je ook korsluiting....
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211227-113023-resized-20211227-113330192-61c99734d4db3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211227-113023-resized-20211227-113330192-61c99734d4db3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211227-113045-resized-20211227-113310211-61c9973b9be14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211227-113045-resized-20211227-113310211-61c9973b9be14.jpg)
Zojuist een test gedaan met een wagon (Roco).
Als de wissel in de stand van het plaatje staat dan gaat af en toe de voorste wielen van de wagon rechtdoor ipv af te slaan. Je ziet de wagon een soort van hobbeltje maken. Als ik over de wissel voel is het toch echt allemaal glad. Blijkbaar is er toch iets met het beweegbare gedeelte van de wissel aan de hand. Kan je zoiets uit elkaar halen of moet je dat juist niet doen, ofwel kan ik hier iets aan doen ?
-
Ik had niet eerder een wagon dus kon dit ook niet uitproberen, maar het gaat bijna alle keren fout. Ook als de wagon achter een loc zit.
-
Het zou mogelijk zijn dat de flensen van de wielen op de omcirkelde punten iets omhoog wippen.
Dit kan je simpel controleren door een asje met 2 wielen op die punten te zetten (dus los asje ).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/punten-61c99b141abe1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/punten-61c99b141abe1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-61c9a24c32939.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-61c9a24c32939.jpg)
Het gaat hier fout, het wiel buigt hier niet af maar gaat over de spoorstaaf en blijft dus rechtdoor gaan.
De beweegbare spoorstaaf sluit volgens mij wel goed aan. Zie of voel er verder niets aan.
-
is bij lima wissels ook een bekend punt.
ik heb bij enkele de uiteinden van de railstaaf iets afgeslepen waardoor de overgang wat soepeler verloopt.
het is een rot werkje want je moet de wissel er voor uit elkaar halen maar bij mij werkte het prima.
-
Ik ontdekte dat we zo'n probleem al eens eerder aan de hand hebben gehad.
De tongpunt is niet scherp genoeg waardoor de flens er tegenaan loopt en er dan overheen stapt.
De foto is van dat vorige probleem. Leg er op de plaats van de gele balk een lucifer tussen om de tong op zijn plaats te houden. Dan kun je met een dun vijltje de punt messcherp vijlen. Niet overhaasten, je kunt er zomaar 10 minuten mee bezig zijn. Uit elkaar halen van het wissel is niet nodig.
Laat je niet verleiden om het proces te versnellen door met een slijpschijf aan de gang te gaan. Je kunt dan uitschieten met het gevolg dat op de foto bij de linkertong is te zien.
Voor de volledigheid: het ging om dit topic. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96850.msg3222192180#msg3222192180)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-hersteld2-61c9a680c9ce9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-hersteld2-61c9a680c9ce9.jpg)
-
Klaas dat bedoelde ik truc met de lucifer werkte bij mij niet omdat ik nou net aan de zijde van de lucifer moest slijpen cq vijlen.
Ik heb het met dremel gedaan met daar op een lamellen schuur borstel (heel fijn) werkte perfect.
-
Ik heb vanaf donderdag 1,5 week vrij en zal het dan eens rustig aan proberen.
Bedankt.
-
Ik heb de indruk dat op de foto de binnenzijde van de wisseltong ( rechts op de foto ) in afbuigstand nog iets te ver naar het midden toe staat. ( tong te dik aan het uiteinde ? )
Vermoedelijk is de wisseltong daar nog iets te breed waardoor de flens van het wiel daar op wipt en daardoor rechtdoor gaat.
Mogelijk de buitenzijde van die wisseltong voorzichtig wat afslijpen, met een dremel of iets dergelijks, waardoor de tong nog iets verder naar buiten kan.
Ook een mogelijkheid is om de wisseltong aan de binnenzijde, aan de punt bovenaan wat af te schuinen ( is mogelijks een beetje gemakkelijker te doen ), dan zou de wielflens ook de tong moeten volgen.
-
Meet de wielafstand aan de binnenkant van de flenzen. Die moet (bij 2-rail) 14,2 mm zijn. Als dat meer is dan heb je kans dat er een ontsporing op het puntstuk ontstaat.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-61c9a24c32939.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-61c9a24c32939.jpg)
Het gaat hier fout, het wiel buigt hier niet af maar gaat over de spoorstaaf en blijft dus rechtdoor gaan.
De beweegbare spoorstaaf sluit volgens mij wel goed aan. Zie of voel er verder niets aan.
Zou het kunnen zijn dat het wissel niet vlak genoeg ligt? Als je dat schroefje naast de rode cirkel lost, veert die kant van het wissel dan omhoog?
Groeten,
Bert
-
Meet de wielafstand aan de binnenkant van de flenzen. Die moet (bij 2-rail) 14,2 mm zijn. Als dat meer is dan heb je kans dat er een ontsporing op het puntstuk ontstaat.
Martin, geen valse informatie geven. Die afstand moet tussen 14,4 en 14,6 mm liggen. (NEM310)
Heeft overigens geen invloed op dit probleem.
-
Dat het wiel rechts opgetild wordt, zou nog niet verklaren dat de voorste as mooi rechtdoor gaat (in rails blijft): flens linkerwiel moet dan ook nog ergens over de linker wisseltong getild worden ::) kan mij niet voorstellen dat de flenzen zo dicht naar binnen staan..? Ook vreemd dat het wiel niet gewoon ontspoort als tie door neus wisseltong met flens op rail gaat rollen...?
Zou wellicht kunnen dat flens in groef tussen aanliggende tong en rails gaat lopen en daarom niet ontspoort. Wel apart dat het dan consequent bij deze wissel is... foto is van bovenaf; kan je niet beter vanaf voorzijde kijken? Dan zie je wellicht wat flens doet thv tong
-
Dat probleem had ik met fleischmann en peco wissels (niet allemaal)
de wisseltong valt in de railstaaf in een uitsparing (in de rode cirkel)
Deze iets dieper maken, of de wissel tong iets dunner heeft bij mj geholpen
-
Er lijkt gewoon ruimte tussen tong en rail te zitten oftewel het sluit niet goed aan. Dat kan komen door viezigheid of teveel metaal tussen tong en rail. Maar ook viezigheid in het schuif mechaniek kan dit veroorzaken. Zorg ervoor dat eea echt goed naadloos aansluit, pas daarna verder met andere oplossingen.
-
Bert,
Door de schroef losser/vaster te draaien wordt het probleem helaas niet opgelost.
Wel moet ik zeggen dat door de grasmat onder mijn baan de rails dus niet altijd vlak ligt.
Zou dat dus nog een boosdoener kunnen zijn, de grasmat omdat mijn baan dus niet altijd even mooi vlak ligt en soms dus ook iets beweegt/veert.
-
Hans,
Er zit niets tussen de tong en de rails, nogmaals schoongemaakt, maar lost het probleem helaas niet op.
Zie/voel ook niets zitten, geen braampje ofzo
-
Dat kan zeker (ik spreek uit ervaring). Je schreef dat het je BR50 was die ontspoorde. Die heeft een lange wielbasis. Als de wissel in het horizontale vlak naar beneden is geknikt, kan het zijn dat het eerste wiel net los komt van de rail en dan over de wisseltong gaat. Leg er eens een stalen lineaal over en kijk of er inderdaad een knik in zit. Let er ook op of de wissel niet getordeerd is, de schroef zit net aan de kant van de verdachte wisseltong, dat kan er ook toe lijden dat net die kant iets naar beneden getrokken wordt.
Groet Meino
-
foto is van bovenaf; kan je niet beter vanaf voorzijde kijken? Dan zie je wellicht wat flens doet thv tong
En dit...?
-
Vincent,
Opnieuw er naar gekeken maar dan vanaf de voorzijde. De flens loopt tegen de tong aan, daardoor komt het wiel iets omhoog en duwt zich tussen rail en tong in en blijft daardoor dus de rails volgen.
Ik heb inmiddels de wissel (en wat rails) verwijderd en als ik deze nu op mijn "vlakke" bureau neerleg dan rijdt de wagon wel goed over de wissel. Ik heb dit niet gecontroleerd met een loc.
Probleem is waarschijnlijk dus, of de niet vlakke ondergrond door de grasmat of dat de rails getordeerd is of onder spanning staat.
Morgen maar weer verder onderzoeken.
Allemaal bedank tot dusver voor het meedenken.
-
Ergens is een getordeerd wissel een weinig bevredigend antwoord; de ontsporing vindt immers reeds plaats aan het begin.. dat tie op de tong rijdt kan inderdaad gebeuren; ligt de tong niet goed aan.
Blijft alleen apart dat als de flens de rechtertong open drukt, de flens aan de linkerkant binnen de tong blijft... ??? is niet heel gek aangezien assen buitenbocht opzoeken....
Afijn; gedrag materieel op wissels is soms ook zwarte magie ;)
-
Als je nog een zelfde wissel hebt, dan zou ik deze eens omwisselen, dit om uit te sluiten dat het aan de wissel zelf ligt
-
Ergens is een getordeerd wissel een weinig bevredigend antwoord;
Juist niet, perfect antwoord. Schroef zit er te diep in, wissel wordt ter plaatse te strak aangetrokken. Wissel tong is vrij om te bewegen dus die heeft daar geen last van.
Al vaak genoeg gezien dat het niet vlak monteren van wissels er voor zorgt dat wielen ontsporen.
Dus nogmaals het advies om de wissel goed te monteren en er voor te zorgen dat de wissel tong goed aansluit, als dat al niet aansluit dan is verder zoeken zinloos.
De flens van het wiel mag niet tegen de tong aankomen, want dan rijdt deze er overheen.
-
Als het probleem inderdaad wordt veroorzaakt volgens de beschrijving van Hans deR, dan zou je kunnen beginnen met de schroeven een slagje losser te draaien. Die wissels hoeven niet bomvast te liggen, het is voldoende als de schroeven er voor zorgen dat de boel niet wegwaait.
-
Wissel tong is vrij om te bewegen dus die heeft daar geen last van.
Daarom onbevredigend: als een wissel tordeert/vervormt zal de vervorming aan de uiteinden minimaal zijn. Als de wisseltong vrij kan beweging heeft die er daar ook weinig last van. Of je moet de wissel dusdanig hard in de ondergrond trekken dat de draaipunten echt fors verplaatsen (lees: transleren en/of roteren) tov ' niet gemonteerde' stand.... Leg er eens een lineaal over na montage; dan moet je eventuele vervorvorming kunnen zien.
-
Zoals op de foto zichtbaar sluit eea niet meer aan. De schroef zit dicht bij het probleem. Rail wordt daar naar beneden en naar buiten getrokken. Het is maar een millimeter. Wisseltong wordt niet beïnvloed, deze heeft voldoende speling. Wiel rijdt recht tegen de tong aan en gaat er overheen ipv er langs. Bedenk dat de ondergrond een zachte grasmat is en geen stabiele hout plaat, er is dus ruimte genoeg om de wissel te strak te monteren.
Dus wat mij betreft een bevredigend antwoord.
-
Dan is het toch prima als het voor jou bevredigend is :angel:
Maar blijkbaar was het ook al uitgesloten...
Door de schroef losser/vaster te draaien wordt het probleem helaas niet opgelost.
-
Zojuist een andere gebogen wissel geplaatst en het probleem lijkt te zijn opgelost. Alle 3 de treinen (incl. wagons) rijden goed over de wissel heen.
De wissel en de rails erom heen liggen nog wel los, maar dat wordt gewoon voorzichtig vastmaken.
Hou ik nog wel het probleem over dat met name de trix loc op sommige wissels stopt of hapert.
Soms rijdt hij er wel overheen maar dan stopt heel even het geluid van de loc.
Het lijkt er dus op dat hij soms even geen stroom krijgt.
Kan dit ook te maken hebben dat de wissels dus niet helemaal vlak liggen?
Voor de stroom toevoer gebruik ik onder mijn baan een ringleiding die ik om de 3 rails gekoppeld heb.
-
Mooi om te lezen dat het met een andere gebogen wissel beter gaat ;)