BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Syb030 op 19 December 2021, 21:15:27
-
Zou dat eigenlijk in het grootbedrijf ook kunnen? Een stoere Amerikaan die even tussen het Europese materieel komt meedoen?
Of hebben de Amerikanen een andere spoorbreedte?
-
Volgens mij is in de 50'er jaren een GM diesel op tournee geweest in België en een Scandinavisch land (zeg ik uit mijn hoofd).
-
Spoorbreedte/spoorwijdte is zover ik weet gelijk, maar het US wielprofiel wijkt dacht ik wel af van het EU profiel.
-
Er rijden genoeg Amerikanen hier, zijj het een beetje in een Europees jasje...
de Nohab bolle neus loc stamt af van de E- en F- units, de Class 66 is technisch
verwand aan een SD 70...
En deze rangeerlocs hebben een neefje in Luxemburg, de CFL serie 800 :D 8)
Groet, Tis
-
Profiel van vrije ruimte is groter in de VS, daardoor is het USA spul vaak te hoog en te breed voor het Europese spoor. Spoorbreedte is inderdaad gelijk met 1435 mm.
-
Profiel van vrije ruimte is groter in de VS, daardoor is het USA spul vaak te hoog en te breed voor het Europese spoor. Spoorbreedte is inderdaad gelijk met 1435 mm.
En de aslast in Amerika is veel hoger al zal dat bij deze rangeerlocjes niet uitmaken.
-
De NS heeft tussen 1947 en 1960 ook met Amerikaanse locs gereden (en daarvoor deden de Amerikanen dat zelf in Europa).
En met andere draaistellen eronder kun je ook Amerikaanse tweede handsjes op Russisch breedspoor laten rijden, zoals de serie 1500 in Estland.
-
Maar die locs waren speciaal gebouwd voor Europa!
-
Het Amerikaanse profiel is ook wel enorm veranderd in de laatste decennia. De locs die naar Europa kwamen stammen uit de jaren 40 en 50, toe het spoorwegnet daar nog erg gestoeld was op de Europese profielen. Een F7 of Geep ofzo past dan ook makkelijk in Europa. Inmiddels is dat wel veranderd. Als je een moderne Amerikaanse loc (die hier misschien niet eens onder de bovenleiding zou passen) naast een oude Amerikaanse diesel ziet staan zie je ene flink verschil
-
http://class66.railfan.nl/ecr-emd-london-2008.htm
1e foto
-
Leuke foto, maar dat is in Canada. :)
-
Maar dat is ook Amerika en die hebben exact hetzelfde materieel en profiel
-
Inderdaad. Want toen het TEE treinstel terugkwam uit Canada moesten de wielen ook opnieuw geprofileerd worden omdat ze met het Amerikaans/Canadese profiel niet op Europees spoor mochten rollen.
Wat het verschil in profiel is weet ik niet, en ook niet waarom er verschil is. Het lijkt me dat de natuurwetten daar niet anders zijn.
-
Maar dat is ook Amerika en die hebben exact hetzelfde materieel en profiel
Het ging toch om Amerikaans materieel in Europa? In ieder geval gaan de voorgaande berichten daarover en niet over Europees spul in Amerika, zoals de ICE en TGV (en een of andere Britse stoomloc) ook daar hebben gereden,
-
Ja maar de foto toont hoe groot het Amerikaans profiel is ten opzichte van het Europese
-
Ah, in dat geval is een bericht met meer dan alleen een link wel handig (en die class is ook nog eens in het kleinere Britse profiel).
-
Ik dacht dat de foto toch meer zei dan woorden.
-
zucht
-
Volgens mij is er nu verwarring over twee verschillende profielen. Het ene is het profiel van vrije ruimte. Dat is duidelijk, Amerikaans materieel is in het algemeen groter dan het Europese, dus dat past hier niet.
Het andere is het profiel van rail en wielband. Die zijn ook verschillend, maar waarom dat is snap ik niet.
-
Klaas, jij bent de enige die het wielbandprofiel genoemd heeft, de rest heeft het over het omgrenzingsprofiel. Dus de verwarring is vrij lokaal. Overigens mag dit uiteindje wel een eigen draadje krijgen, het heeft weinig meer met modelspooraanwinsten te maken....
-
Beste allen,
Op verzoek is dit draadje ontstaan, afkomstig van 'Toon hier je (model)spooraanwinsten.
Gr, Bert
Team moderatoren..
Dank voor de meldingen en suggestie.. (y)
-
Klaas, jij bent de enige die het wielbandprofiel genoemd heeft, ...
Nee hoor Gert, dat deed ik al in wat nu reactie#2 is ...
-
De NS e lok serie 1200 , van oorsprong amerikaans ontwerp en hier in licentie gebouwd was te breed , In de breedte is er 50 cm afgehaald . Dit merkte je als je via de zijgang naar de andere cabine moest lopen .
-
Beste allen,
Op verzoek is dit draadje ontstaan, afkomstig van 'Toon hier je (model)spooraanwinsten.
Gr, Bert
Team moderatoren..
Dank voor de meldingen en suggestie.. (y)
Alleen de titel.....
-
Profiel van vrije ruimte is groter in de VS, daardoor is het USA spul vaak te hoog....
Ik zie in de VS en Canada wagons met 2 containers op elkaar, dat zou in NL nooit passen onder bovenleiding en viaducten.
-
Daar is met de Betuweroute toch rekening mee gehouden
Omdat tunnels later slechts tegen grote kosten kunnen worden omgebouwd, zijn deze ingericht voor wagens met twee lagen containers op elkaar, de zogenaamde double stack.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Betuweroute
Marc
-
Alleen de titel.....
Suggestie?
Gr, Bert.
-
Zoals de vraag was, 'past Amerikaans materieel op Europees spoor?' In ieder geval niet met UK, hoe je daar bij komt?
-
Geen probleem, aangepast.
Omdat het later veel uitgebreider ging over andere landen...
Gr, Bert
-
http://class66.railfan.nl/ecr-emd-london-2008.htm
1e foto
Dat is een beetje flauw, want Class 66 is ontworpen voor Engeland en daar hebben ze een kleiner en smaller profiel dan we kennen in Europa.
Dus die lokken zijn sowieso kleiner.
-
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.
Eelco heeft op zijn flickrpagina een foto staan met een 1000, 1100, 1200 en 1300.
https://flic.kr/p/2g6CyVS
De 1200 lijkt wat hoger. Is een Amerikaans ontwerp uiteindelijk. Maar wel voor Nederland ontworpen.
-
Operail (voorheen EVR Cargo) rijdt met van Union Pacific uit de USA geïmporteerde C36-7i locs in Estland (is ook Europa, is zelfs EU!):
(https://live.staticflickr.com/3897/14731960698_14d071ef54_h.jpg) (https://flic.kr/p/orP9Eo)
EVR 1505 en 1514 te Tartu (https://flic.kr/p/orP9Eo) by dh3201 (https://www.flickr.com/photos/dh3201/), on Flickr
-
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.
Makkelijk, de TEE in Canada voorzien van Canadese loc:
https://www.flickr.com/photos/5632/48176894592/in/album-72157628268496875/
https://www.flickr.com/photos/5632/36868786185/in/album-72157628268496875/
en een ICE-1 in Amerika voor testritten:
https://www.youtube.com/watch?v=yukhgNkQWK8
hier is het verschil duidelijk (https://youtu.be/yukhgNkQWK8?t=126)
Geen probleem, aangepast.
Omdat het later veel uitgebreider ging over andere landen...
Alleen net niet of UK materieel in de EU kan rijden, kijk maar naar de NS 1500, Class 66, Eurostar :P
De titel is nu prima.
-
Nog even over de NS 1200 e lok.
Het Amerikaanse voorbeeld was volgens J. Ossehaar 50 cm te breed, wat merkbaar was aan de smalle gang tussen de cabines.
In het boek over de 1200 stond dit interessante feit niet gemeld.
De 1200 werd dus 303 cm breed.(Over de handgrepen)
Het omgrenzingsprofiel volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal 325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?
Peter
-
Rick,
De 500/600 serie niet vergeten.
Er rijden ook ex class 92 in Kroatië: https://railcolornews.com/2018/01/26/db-cargo-472005-92005-trials-croatia/ (https://railcolornews.com/2018/01/26/db-cargo-472005-92005-trials-croatia/) daarvoor reden ze ook in Roemenië.
-
Het omgrenzingsprofiel volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal 325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?
Zal een vergissing zijn, het ging misschien om 50 mm.
-
Laten we het daar dan maar op houden , Klaas! ;)
Peter
-
Wat het verschil in profiel is weet ik niet, en ook niet waarom er verschil is. Het lijkt me dat de natuurwetten daar niet anders zijn.
Als asdrukken daar hoger zijn heb je wellicht een ander contactvlak nodig om hertze spanningen binnen toelaatbare grenzen te houden? En treinen in VS zijn lang, maar wellicht minder frequent; aantal overrollingen speelt ook een rol ;D in toelaatbare vlaktedruk (en dus vormgeving) wiel-rail contact.
Vergeet andere kant op niet: Rc4, CC-6500 cc-21000, Flying Scottsman :) allemaal aangepast, dat dan weer wel...