BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Locwissel op 20 December 2021, 12:09:47
-
Dag Forummers,
Wat is de functie van deze naast het topsein aangebrachte viertal lampen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20211216-171723-Chrome-61c0635283048.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20211216-171723-Chrome-61c0635283048.jpg)
Groet, Sven
-
Geen idee maar ik zie dat ze niet uniek zijn voor serie 25.5. Ik zie ze ook op serie 25 dus het zal niet met de benelux dienst te maken hebben. Ook serie 23 en 26 lijken ze te hebben.
-
Als er een tweede lok gekoppeld is aan deze (bijv) dan kan de mcn op de tweede lok, middels deze lampen, de stand van de JH wals zien en of deze mcn tractie gaf, eind serie of eind paralel reed.
-
had dit niks te maken met rangeren ? Ben al te lang geen machinist meer om het nog te herinneren
-
Op een foto hier elders in het forum is te zien dat de lamp direct naast het topsein een verlichte letter "P" kan tonen.
Heb ik volgens mij ergens in het draadje over de Van Biervliet loc gezien.
-
= idd in geval van meervoudige traktie. De 2e bestuurder kan ahv. de lampen zien hoe hij moet rijden... .
-
Hier brandend;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/740410-01-31ab-2551-Benelux-den-Haag-HS-61c0aa6f4090e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/740410-01-31ab-2551-Benelux-den-Haag-HS-61c0aa6f4090e.jpg)
-
Hi All,
Inderdaad het oude systeem voor tractierijden, voordat dat elektrisch werd doorgeschakeld. Elke loc had dan een machinist en de in tractie rijdende machinist kon dan aan de tractieseinen zien wat hij moest instellen.
-
Dank allemaal voor jullie bijdragen.
Ik ben weer een leuk weetje rijker.
Fijne feestdagen allemaal!
-
Voor rijden in dubbeltractie en voorspan (dus met meerdere locs met elk een bestuurder) inderdaad
Tegenwoordig wordt de term dubbeltractie te pas en te onpas gebruikt voor multiple tractie (of treinschakeling), maar dat is dus met meerdere locs en één bestuurder - dat terzijde ;D
-
had dit niks te maken met rangeren ? Ben al te lang geen machinist meer om het nog te herinneren
Ik heb er jáááren op gereden, EC en D28x serie, tot begin Thalysdiensten. In de Beneluxdienst reed Rtd en Rsd er ook op, blij dat ik daar niet thuis hoorde! :) :) :)
= idd in geval van meervoudige traktie. De 2e bestuurder kan ahv. de lampen zien hoe hij moet rijden... .
Elke loc had dan een machinist en de in tractie rijdende machinist kon dan aan de tractieseinen zien wat hij moest instellen.
Beide geen aanvulling, inhoudelijk hetzelfde antwoord als eerder verwoordde antwoord (2)
Inderdaad het oude systeem voor tractierijden, voordat dat elektrisch werd doorgeschakeld. Elke loc had dan een machinist en de in tractie rijdende machinist kon dan aan de tractieseinen zien wat hij moest instellen.
"Tractie rijden" hobbyistenterm, geen vakterm. Zo leven er vele van die uitdrukkingen....... ::)
Dit zgn oude systeem met die meldlampen, werd zo ver ik weet, alleen in België toegepast. 'Fill me inn'!
Bij UM rijden in de "pre historie" :) werd er niet "doorgeschakeld", ieder krachtvoertuig schakelde zelfstandig, lok of treinstel zijnde d.m.v. stuurstroom opdrachten, zo ook met de JH walsen.
-
Uit mijn hoofd werd er bij het rijden in dubbeltractie/voorspan 1600+2x2200 in het ertsverkeer op de een of andere manier gebruik gemaakt van lampen
-
je bedoeld de 1600 of 1300 met 2x2200 die met tractie lamp in de achterste cabine van de eloc reedt
-
ja die
-
Gedeelte van mijn antwoord/reactie uit januari j.l.: Ik heb jaren op die combinaties gereden en bij de start kreeg je een grote tas met snoer mee en een wit lampje, die je plaatste in de achterste cabine voor het raam. Voorin de schakelaar om die aan- of uit te zetten, waarmee de machinist tractie vroeg van de diesels als de tweede mcn niet in slaap gevallen was. :) De tas was echter zo zwaar dat ik andere afspraken maakte met de collegae door de elok te rijden met de voorst panto 'op' en bij lichten van de tweede kon dat waargenomen worden door de 2e mcn en gaf hij tractie. Daarop had ik in de zomer variaties door de middenvinger op te steken uit het zijraam. ;D Door de ervaring wist je precies waar het spoor langdurig af- of opliep en was er veel minder sprake van onderlinge vormen van communicatie en wist je precies waar je met de diesels tractie moest geven. Voorste mcn was altijd degene die de trein onder controle had, want de remkranen op de lokken erachter waren in de afsluitstand.
Aanvulling: de diesels waren onderling in UM geschakeld maar vormde met de elok een voorspan combinatie.
Betrof de zgn dubble ertstreinen, uit Asd 4000 ton en Rtd 5000 ton.
-
top, weer qua kennis opgefrist (y)
-
Annekdote: Stoppen met tractie geven deed ik door de duim tussen wijs- en middelvinger naar buiten te steken. Toen ik een keer over spoor 2 door AsdCS reed deed ik dit op de vermeldde manier waarop ik een keer bij de CTM moest komen om e.e.a. uit te leggen, dus niet liegen en zijn reactie was dat hij het origneel en ludiek vond, dus ermee door gegaan. ;D
-
Haha uitgerekend in Asd leuk natuurlijk ;D
-
Er is ook een combinatie geweest van een Nederlandse E-loc en een Belgische diesel waar ze met een lamp achter het cabineraam werkten. Ben alleen vergeten voor welke treinen dat was en welke loc voorop reed.
-
Dat zal bij ACTS met een 1250 en 6700 (ex reeks 62) zijn geweest.
-
Die werkten niet met een lamp, maar de 6700 (of reeks 62/55) werd bediend via een kastje in de 1200 en de multiplekabel
Wel hebben 25.5's in voorspan met 6400-en tussen Sittard en Bressoux/Kinkempois gereden
-
Nog even opgezocht, maar het ging wel degelijk om een lamp. Zie hier, onder het stukje Inzet. (https://www.railwiki.nl/index.php?title=Serie_6700_(ACTS))
Ze noemen het daar een tractieopdrachtsein, maar het was gewoon een lamp.
-
Goede middag,
Toen de 1200-den van de sloop werden gered zijn ze in Tilburg opgeknap en voorzien van een kastje om via een kabel de 6700 tractie hulp te laten leveren. Ik hen de zware containertreinen zeer regelmatig naar het noorden zien rijden, waarbij de 6700 vol geraas de 1200 hielp op te trekken. Alleen op 1200 was er toen een machinist aanwezig.
Het verhaal heeft volgens mij nog een leuke aanvulling. Tijdens de renovatie ontdekte men een buis voor een leiding van de centrale deurvergrendeling die bij een aantal 1200-den was aangebrcht, maar nooit is gebruikt. Deze buis kwam van pas voor de leidingen die getrokken moesten worden voor het "Tractie-kastje""van de 6700-den.
Er komt bij mij nog een verhaal naaar boven toe, maar dit kan ik, nog niet helemaal bevestigen. Maar er zijn berichten en foto's geweest waarbij op baanvak zonder bovenleiding de 1200 de trein leidde met tractie van de 6700, die vanuit de 1200 werd bediend.
Ik kan me ook nog herinneren dat de gehuurde 5517 de 1200 moest helpen er wel met een lamp gewerkt werd bij het wegtrekken vanuit Rotterdam-Noord.
-
Er komt bij mij nog een verhaal naaar boven toe, maar dit kan ik, nog niet helemaal bevestigen. Maar er zijn berichten en foto's geweest waarbij op baanvak zonder bovenleiding de 1200 de trein leidde met tractie van de 6700, die vanuit de 1200 werd bediend.
Dat werd zeker gedaan, met name op de havenlijn
-
Dag Forummers,
Wat is de functie van deze naast het topsein aangebrachte viertal lampen?
Groet, Sven
Om nog even verder te gaan op de oorspronkelijke vraag, waar Joshua ook al antwoord op gaf:
Het betreft een informatielichtblok wat tot doel had om bij dubbeltractie (voor de duidelijkheid dus twee aan elkaar gekoppelde locomotieven, die elk bediend werden door een treinbestuurder) informatie te verschaffen over de wijze van elektrische schakeling aan de bestuurder van de tweede loc. De bestuurder van de voorste loc had daarbij de leiding en schakelt zijn machine. De wijze van schakeling van de Jeumond-Heidmann schakelwals werd op het lichtblok van de achterste stuurpost van de voorste loc weergegeven zodat de bestuurder van de tweede machine dit kon waarnemen en de overeenstemmende schakeling kon toepassen op die tweede loc.
Bij de reeks 25.5 betrof het vier lampen. Van links naar rechts de 'P' van Panto, 'S' van Serie, 'SP' van Serie-Parallel en 'SH' van Shunt.
De NMBS reeks 23 kende nog een vijfde lamp op het informatielichtblok, namelijk de 'R' van recuperatierem. Maar een dergelijke rem had de reeks 25.5 niet.
Met vriendelijke groet,
Davy
-
Nog even opgezocht, maar het ging wel degelijk om een lamp. Zie hier, onder het stukje Inzet. (https://www.railwiki.nl/index.php?title=Serie_6700_(ACTS))
Ze noemen het daar een tractieopdrachtsein, maar het was gewoon een lamp.
Railwiki is een leuke site, maar er staan soms zaken op die de plank volledig misslaan en niet kloppen helaas.
-
In dit geval slaan ze de plank toch niet volledig mis. In de tijd toen het gebeurde heb ik berichten gezien waarin wel degelijk werd gezegd dat ze met een lamp werkten. Was misschien tijdelijk en hebben ze later met een stuurstroomkabel gewerkt.
De Belgische dieselloc werd alleen gebruikt bij het op gang brengen van de trein. Lamp aan betekende: tractie geven. Lamp uit: uitschakelen. De e-loc was dan voldoende om de trein op snelheid te houden.
-
Reden in het verleden NS 1600-en niet met 2 2200-en ertstreinen? Ook die 2200-en waren nodig om het spul op gang te trekken. (Als ik me goed herinner).
-
Ja, klopt. Staat nog een stukje over in Rail Magazine 364. NS 1600 (of 1300 vanaf 1989) had een lamp in de achterste cabine. Aan/knipperen betekende voor het 2200-koppel tractie geven om de trein op snelheid te krijgen. Eenmaal op snelheid reden de 2200'en stationair mee.
Net zelf gelezen ;)
-
Voordat Joshua als een schoolmeester ingrijpt en opbouwende corrigerende woordjes gaat bezigen: Misschien staat er al iets over in dit draadje.
-
Nou ja, dubbel genaaid houdt beter ;D
-
Hallo,
Dit antwoord omvat eigenlijk nog eens alles ...dank hiervoor en ook aan de anderen voor alle bijdragen
Sven