BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 19 March 2008, 11:14:38
-
Beste mede spoorders,
In de afgelopen weken heb ik weer regelmatig staan "dromen" op stations in de regio. Maar wat me toen opviel was dat een aantal ICK rijtuigen "afwijkt" van de rest.
Even ter uitleg: (van Wikipedia)
Elke stam heeft zijn eigen nummer; er bestaan drie soorten stammen:
losse B (tweede klas rijtuig) genummerd in de 5000-serie
BD(+B) (twee of één keer tweede klas, waarvan altijd één met invalidentoilet) genummerd in de 5300-serie
B+A+B (tweede klas, eerste en tweede klas) genummerd in de 5400-serie
Het stamnummer is naast het rijtuignummer op de stelbalk aangebracht.
Het gaat mij om de 5300 serie.
En het viel me bij deze serie op, dat zowel het B als het BD rijtuig geen zoals ik het maar even noem "snelheden tabel" heeft.
Foto van tabel rechts in beeld.
(http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2005_0184%20tn.jpg) (http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2005_0184%20tn.jpg)
Bron: martijnhaman.nl
Vraag 1
Heeft deze tabel ook een naam? Zodat ik 'm in het vervolg juist kan noemen.
Vraag 2
Waarom staan er juist bij deze serie op bijde rijtuigen geen tabel terweil alle andere ICK rijtuigen dat wel hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken!
m.v.g.
Mark
-
Da's het Ric raster, en dat ie ontbreekt op sommige rijtuigen heeft vaak met graffity reiniging te maken....
-
Nou ik heb dus 5 ICK treinen voorbij zien komen van de week en er extra op gelet en iedere keer precies bij de 5300 serie miste het Ric raster. (Dank voor de naam, by the way ;))
Bij de andere rijtuigen niet.
Niet dat ik je verklaring meteen in twijfel trek maar het is wel heel toevallig dat mensen die graffiti spuiten het alleen gemund hebben op de 5300 serie ;)
m.v.g.
Mark
-
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/2005_1022.jpg) (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/2005_1030.jpg)
Het RIC-raster komt zoals Thom al stelde ook bij de rijtuigen voor met een stamnummer in de 5300-serie. Twee foto's als 'bewijs': B 22-37 985 en BD 82-37 066.
Martijn
-
Hoi,
Weet iemand waarom deze rijtuigen maar voor 140 toegelaten zijn?
Volgens mij hebben ze magneet en schijfremmen, dus 160 zou wel het minste zijn
bart
-
Ik weet niet waarom dat is, maar ik weet wel dat icl wel toegelaten is voor hogere snelheid, ik meen zelfs 200km/u. Ik zal morgen is opletten op het station.
Sander
-
In een artikel in Opde Rails [1] staat dat de toegelaten snelheid terugebracht is van 200 km/u naar 140 km/u omdat de magneetremmen in Nederland niet mee tellen voor het bepalen van de totale remkracht. Een toelating tot 160 km/u was in principe mogelijk, maar daarvoor zouden uitgebreide proefnemingen nodig zijn geweest, waardoor de snelle inzet in gevaar kwam.
Martijn
[1] M. van den Toorn, 'NS-rijtuigen type ICK; Tweedehands rijtuigen verminderen het materieeltekort'. In: Op de rails, jaargang 2001, nr. 11, blz. 417-420.
-
Martijn, Tnx voor je foto's
Wel super toevallig dat ik dan op 1 dag 5 ICK treinen heb gezien waar precies bij de 5300 serie het RIC raster ontbreekt. :-[
Zodra ik de kans zie (kwestie van tijd hebben) ga ik er zeker nog eens goed op letten!!
m.v.g.
Mark
-
Het verschil zit in de toelating: buurland of binnenland.
dus oude nummers 700 (binnenland) en 800 (buitenland) qua 2e-klas rijtuigen.
mvg,
Robin
-
In een artikel in Opde Rails [1] staat dat de toegelaten snelheid terugebracht is van 200 km/u naar 140 km/u omdat de magneetremmen in Nederland niet mee tellen voor het bepalen van de totale remkracht. Een toelating tot 160 km/u was in principe mogelijk, maar daarvoor zouden uitgebreide proefnemingen nodig zijn geweest, waardoor de snelle inzet in gevaar kwam.
Ik zal eens in de pc graven, ik meen ergens nog een foto te hebben staan van een ICK die 160 mocht, wat in het raster stond. Of heb ik het nou niet in de pc staan... IIG tegengekomen met zomertoer afgelopen jaar.