BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: bjorn33 op 17 December 2021, 16:37:20
-
Hallo,
Mijn naam is Bjorn, en wil graag beginnen met peco rails.
Eventueel probleem voor mij zijn de wissels.
Wat ik vaak lees is dat ze ''bewerkt'' moeten worden, je kunt ze dacht ik niet als je ze aangeschaft heb direct leggen en ermee rijden.
ik schakel ze overigens met de hand, niet electrisch of digitaal voorlopig.
ik wil geen kortsluiting ofzo veroorzaken.
klopt het dat je ze moet poloriseren? je kunt ze geleidend of geisoleerd kopen zag ik, maar voor mij is het niet duidelijk wat ik met die wissels moet doen.
ik rijd wel digitaal maar schakel dus met de hand de wissels.
alvast bedankt voor de reacties
-
Zie o.a. de Encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Puntstuk_van_het_wissel_polariseren#Peco_Electrofrog_wissels).
-
Als je de wissels met de hand bediend hoef je niksvte doen, dan werken ze gewoon.
Vraagje: Waarom code 100 en niet code 75?
Succes met de bouw!
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjalling,
Ja, dacht dat code 75 soms weleens wat problemen met wielflenzen gaf? bv bij trix koploper, of lima irm? meende ik ooit gelezen te hebben.
-
Bij heel oud materieel komt dat inderdaad voor. Het enige materieel waarbij ik geratel gehoord heb, is echt oude Jouef.
Peco code 75 kan hogere flenzen aan dan Roco code 83, door een iets ander constructie.
Groet,
Tjalling
-
ok, wel het overwegen waard dan om voor code 75 te gaan.
alleen op de site waar ik de rails kan bestellen staat, bij de wissels kun je kiezen voor geisoleerd, of geleidend. welke moet ik dan kiezen?
Groetjes Bjorn
-
Bedenk wel dat er in code 75 geen rechten en gebogen railsecties zijn. Alleen flexibele rails in verschillende uitvoeringen.
Bij de wissels mag je zelf kiezen wat je het handigst vindt. Als ze zeggen: geïsoleerd, dan bedoelen ze waarschijnlijk Insulfrog. Die wissels hebben een geïsoleerd puntstuk, daar hoef je verder niks aan te doen. Het nadeel is dat er in het puntstuk een kort stukje is waar geen stroomafname mogelijk is. Korte 2-assige locjes kunnen daar op haperen.
Geleidende wissel heten bij Peco Electrofrog. Het puntstuk is daar wel geleidend en wordt omgeschakeld door het contact wat de tonen maken met de stamrail.
-
'Insulfrog' en 'electrofrog', beide kun je gebruiken, zo uit de doos, zonder aanpassingen, maar bij de laatste moet je geïsoleerde railverbindingen maken met de 2 rails naar het puntstuk (de 'frog').
-
Ter verduidelijking, die isolatie hoef je niet in het wissel te maken. Je sluit de twee korte stukjes rail met een kunststof railverbinder aan op de volgende rail. Staat allemaal goed uitgelegd en getekend in de handleiding bij electrofrogwissels van Peco
-
ok, allen bedankt voor de info.
Groetjes Bjorn
-
Bjorn, kijk hier eens: www.wiringfordcc.com Staat een speciale sectie bij "turnouts" en dan "Peco". Heel veel aansluitvoorbeelden :)