BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Luc2000 op 14 December 2021, 14:41:26
-
Welke gladde daken horen op de Artitec Plan E AB (klompentrein) en de Reel Cees plan E werkwagen? Daken voor een A of een B rijtuig?
-
Volgens mij van een B
-
Klopt, een AB is een verbouwde B
-
Het correcte antwoord is natuurlijk: Geen van beide. ;)
Er horen geen gladde daken op.
Op de daken van Plan E zaten lasnaden. Die zijn door Att nagebootst, maar volgens veel modelspoorders te grof.
Daarom heeft Att het McDonalds-principe gehanteerd (De Klant heeft altijd gelijk) en is overgeschakeld op gladde daken.
Grtz, Ton
-
Dank allen, en specifiek Ton. Dat laatste wist ik niet, weer wat geleerd (y)
-
Maar ... als ik het goed heb waren de lasnaden toch nagenoeg niet zichtbaar? Vandaar dat de gladde daken beter klopten dan die met de dikke lasnaden? Dacht ik tenminste hoor.
https://flic.kr/p/AsXv8n
https://flic.kr/p/QcwX5a
https://flic.kr/p/Xvwqq5
https://flic.kr/p/TX9Szy
-
Het correcte antwoord is natuurlijk: Geen van beide. ;)
Er horen geen gladde daken op.
Op de daken van Plan E zaten lasnaden. Die zijn door Att nagebootst, maar volgens veel modelspoorders te grof.
Daarom heeft Att het McDonalds-principe gehanteerd (De Klant heeft altijd gelijk) en is overgeschakeld op gladde daken.
Grtz, Ton
Tja.. natuurlijk zitten er lasnaden op het dak, maar wanneer de modeluitvoering er uit ziet alsof de lasnaden de dikte hebben van een tennisbal zou ik er ook niet blij mee zijn geweest. Vrij logisch dan dat de klant in dit specifieke geval gelijk heeft :)
-
Helaas zijn op de foto's geen daken (bovenkant) te zien
-
Zo'n 36 jaar geleden was ik getuige van de sloop van een Plan E-B bij Koek in Mijdrecht. Ik heb een foto gemaakt met zicht op het dak: de lasnaden zijn zichtbaar, maar zijn zo dun dat ze in model weggelaten dienen te worden. Modelbouw is ook de kunst van het weglaten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D22-1091-61b8ed4880fa7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D22-1091-61b8ed4880fa7.jpg)
-
Ja, als je sterk hecht aan die lasnaden kan je er beter decals van laten maken dan fysieke ribbels
-
Wie na alle argumenten om ze weg te laten tóch lasnaden wil kan als imitatie iets als een potloodlijntje trekken ::)
-
Het correcte antwoord is natuurlijk: Geen van beide. ;)
Er horen geen gladde daken op.
Op de daken van Plan E zaten lasnaden. Die zijn door Att nagebootst, maar volgens veel modelspoorders te grof.
Daarom heeft Att het McDonalds-principe gehanteerd (De Klant heeft altijd gelijk) en is overgeschakeld op gladde daken.
Grtz, Ton
Ton afgezien van de lasnaden stelt Luc een goede vraag. Artitec heeft namelijk 3 nieuwe daken geleverd zonder de zeer nadrukkelijk aanwezige lasnaden van de eerste levering. En dat waren na de declassering van plan E in de jaren '50 daken voor een A, een B en een RD. Het enige juiste dak voor een AB plan E voor de dieseltreinen is die van een verbouwde B.
De oorspronkelijke lasnaden op de plan E van Artitec zouden in het echt een stevige uitbrander hebben opgeleverd voor de lasser die ze zo dik zou leggen. Maar ja ik ben een schaalpurist of een Kniesoor zoals een voormalig lid van het bestuur van BNLS en voormalig lid van dit forum :)
-
Het is deze maand precies 14 jaar geleden dat we de discussie hadden over de lasnaden van de eerste lichting Artitec plan E, dus dat moet maar eens helemaal overnieuw. ;D
-
Daar moest ik ook nog even aan denken. Was op een zondagochtend (ik dacht halverwege november, maar kan mij vergissen). Het was wij tegen alle 'vrienden van Artitec' die niet de nuance konden ontdekken in de mening dat we de rijtuigen wel mooi vonden, maar dat we de naden op de daken minder geslaagd vonden... Etterde nog een dag of twee door geloof ik, toen kon dat hier nog. ;D
-
Toch wel grappig, al die reacties op iets wat ik niet heb gezegd.
Ik heb namelijk nergens gezegd dat de eerste daken van Att goed waren of dat de lasnaden daarop correct waren weergegeven. En ook niet dat de nieuwere, gladde daken slechter zouden zijn.
En dat het juiste dak voor een AB dat van een B is, bestrijd ik ook niet.
Als ik kijk naar de reacties, heeft de vraagsteller, Luc prima begrepen hoe ik mijn post (met knipogende smiley) bedoelde.
Grtz, Ton
-
Het is deze maand precies 14 jaar geleden dat we de discussie hadden over de lasnaden van de eerste lichting Artitec plan E, dus dat moet maar eens helemaal overnieuw. ;D
Zo is het. En als we daar klaar mee zijn dan kunnen we wat mij betreft de naad van de Piko hondekoppen nog eens dunnetjes gaan overdoen. Je moet tenslotte wat :P
-
Helaas nog wel 13 jaar wachten op de volgende ronde houtnerfdiscussie :D
-
Toch wel grappig, al die reacties op iets wat ik niet heb gezegd.
Ik heb namelijk nergens gezegd dat de eerste daken van Att goed waren of dat de lasnaden daarop correct waren weergegeven. En ook niet dat de nieuwere, gladde daken slechter zouden zijn.
En dat het juiste dak voor een AB dat van een B is, bestrijd ik ook niet.
Als ik kijk naar de reacties, heeft de vraagsteller, Luc prima begrepen hoe ik mijn post (met knipogende smiley) bedoelde.
Grtz, Ton
Klopt: niet gezien dat het grappig bedoeld was (ondanks smiley ;)) . Zeker niet om een oude discussie op te rakelen :) :)
-
Helaas nog wel 13 jaar wachten op de volgende ronde houtnerfdiscussie :D
;D ;D
-
Voor de mensen die alsnog lasnaden willen:
https://archertransfers.com/SurfaceDetailsHOscale.html (https://archertransfers.com/SurfaceDetailsHOscale.html) onder het kopje Other
:P