BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Donny95 op 13 December 2021, 16:17:23
-
Goedemiddag beste forumleden,
Ik heb een NS 7700 van Philotrain in het bezit (en daar ben ik uiteraard best trots op), maar echt geweldig rijden doet hij niet (meer). Ik heb hem door een goede kennis laten digitaliseren, omdat ik daar zelf te angstig voor was. Echter, degene die dat gedaan heeft, vertelde al dat het een lastig karweitje was. 'er zouden allerlei extra stroom aansluitpunten zijn gemaakt om het analoog beter te doen', maar die heeft hij weggehaald zodat er gewoon 1 + en - was voor de decoder.
Echter heeft Bello nu nog maar op 1 as stroomafname, en ondanks dat de baan brandschoon is, stopt hij om de paar centimeter weer met rijden omdat die ene as dan net even geen stroom krijgt.
Ten einde raad mailde ik Phildie, daar die aangeven dat ze NS 7700en nog digitaliseren en van sound voorzien, met de vraag of ze iets voor me konde betekenen. Helaas heb ik daar geen reactie van ontvangen, en daarom kom ik dan weer uit op dit mooie forum.
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met dit mooie model, qua tips voor de stroomafname? Of zelfs me misschien kunnen helpen het model weer goed rijdend te krijgen, daar ik hem amper durf aan te raken in de paniek dat ik iets stukmaak.
(Het is namelijk wel fijn als je een module/diorama specifiek voor de NS 7700 gaat maken, dat de loc daar wel probleemloos op kan rijden ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-160824-61b762700b9d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-160824-61b762700b9d3.jpg)
Rechtsonder een door hem gemaakt contactje, om de stroom van die as op de pikken, want er was amper ruimte om op een andere manier stroom te krijgen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-154743-61b7627004902.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-154743-61b7627004902.jpg)
Het geheel, de kleine esu decoder zit onder de motor, met vooraan dus de zwarte draad gesoldeerd op het frame en de rode loopt langs de motor naar voren naar het stroompuntje op de foto hierboven (als ik het goed zie.)
Groeten,
Donny
-
De Bello van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Mooooi (y)
Niet wanhopen Donny. Er is altijd een manier om betere stroomafname te maken. Je kunt bijvoorbeeld Digikeijs slepertjes verbouwen/afknippen en op een stukje printplaat solderen zodat ze - op het chassis vastgezet - met bv een schroefje of gelijmd - tegen de velg of op het loopvlak van meerdere wielen rusten met een lichte druk en zo de stroomopname verbeteren.
De rode en zwarte draden kun je onderling (per rood en per zwart) doorverbinden met soepel decoderdraad.
Er is geen + en - naar je decoder. Dit is het DCC signaal wat via je rails naar je decoder gaat via de stroomafname en daar gebruikt als voeding en als signaalontvanger voor je motor en verlichting. Wellicht iemand van dit forum die in je buurt woont die dit wil doen?
-
Ik meende al iets bekends te zien in je naam. Je bent een keer bij mij thuis geweest ;D
-
Verdomd, inderdaad Martin, maar bedankt voor de tip. Ik zat ook al aan zoiets te denken qua stroomafnemertjes, maar ik sloop eerder wat dan dat ik iets repareer, dus net wat je zegt, hopen dat er iemand is die me zou kunnen helpen.
-
Hallo Donny,
Durf je het aan om te laten zien wat er onder de motor zit, en dus de motor te demonteren? Ik heb eerder een 7700 gedigitaliseerd. Eén pool gaat via de massa van de loc (vandaar ook het soldeerpunt op het onderstel) en volgens mij hebben normaal gezien alle drie de wielen apart een aansluitpunt om de andere pool van de loc aan te sluiten.
Mochten die aansluitingen eraf zijn, dan is het wellicht mogelijk die te herstellen. Mocht dat niet lukken, dan zou je wellicht met wat latoenkoper nieuwe stroomafnemertjes kunnen maken. Zolang je die weet te isoleren van de rest van het onderstel (bijvoorbeeld door dubbelzijdig tape) zou dat goed moeten gaan.
Groeten,
Jeroen
-
Op de 7700 die ik heb, loopt een pool via het frame, dus dat komt van 3 wielen. De andere kant wordt verzorgd door twee plunjers die op het eerste en laatste wiel zitten, dus dat loopt via de buitenste wielen.
Groet Meino
-
Jeroen,
Geen idee hoe dat zit, en eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zitten, tenzij het heel makkelijk gaat? (Heb het idee dat de tandwielkast (of wormwieloverbrenging) namelijk helemaal ingebouwd zit ook?
Meino
Om dat te kunnen zien moet de motor er zeker alsnog vanaf?
Groeten,
Donny.
-
Donny
dat hoeft niet, als je de lok van onderen bekijkt, moet je twee stangetjes zien die tegen de zijkant van het wiel aandrukken. Ze zijn erg klein dus onder een goede lamp moet dat wel te zien zijn. Het zijn geen slepertjes maar echt verende stangetjes die door het frame steken.
Groet Meino
-
Op de 7700 die ik heb, loopt een pool via het frame, dus dat komt van 3 wielen. De andere kant wordt verzorgd door twee plunjers die op het eerste en laatste wiel zitten, dus dat loopt via de buitenste wielen.
Klopt, de plunjers zaten op het model dat ik in handen heb gehad ook. Op het middelste draaistel zat een koperen stripje dat achter het wiel zat.
Geen idee hoe dat zit, en eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zitten, tenzij het heel makkelijk gaat? (Heb het idee dat de tandwielkast (of wormwieloverbrenging) namelijk helemaal ingebouwd zit ook?
De motor zit met de overbrenging op het middelste asje. Onderop de loc zit een afdekplaatje voor het tandwiel met twee schroefjes. Zodra deze schroefjes los gaan is de motor, inclusief aandrijving, los van de loc. Maar de tip van Meino geeft misschien al voldoende informatie.
-
Ik zou persoonlijk dat niet losmaken, het is een crime om dat weer goed terug te krijgen. Ik spreek uit ervaring.
Groet Meino
-
Oh verdomd, ik denk dat ik dat inderdaad gezien heb bij het loshalen vd kap en het bekijken van het geheel, die plunjers.
Maar om daar een draadje heen te solderen wordt wel een heel precies priegel klusje.
-
Als het goed is, moet aan de achterkant daarvan draadjes gesoldeerd zijn, Ik hoop niet dat dat verwijdert is, want dan heb je een klusje om daar weer bij te kunnen.
Groet Meino
-
Ik heb er net nog even beter naar gekeken en snap nu wat mijn kennis gedaan heeft. De rode draad vd decoder splitst zich in 3en, 2 gaan naar de plunjers op de voorste en achterste as, en hij heeft (omdat de middelste as geen plunjer heeft) een 3e puntje dus gemaakt bij de voorste as voor betere stroomafname.)
Als ik de baan schoonmaak en het overtollige stof even weghaal op de loc, wil het onderstel wel keurig vooruit, maar achteruit loopt ie slechter en wil de hele motor omhoog. (Kan zijn dat dat komt omdat de kap er niet op vast zit) of komt dat door iets anders? (Oefen ik wat druk uit op de motor cq onderstel gaat t al iets beter, maar hort en stoot 'ie alsnog een beetje.)
-
Dat komt inderdaad omdat de kap er niet opzit. Verder is het gewicht nu ook niet optimaal. Hoe rijdt het als de kap er weer opzit?
Verder inrijden, inrijden.
Groet Meino
-
Tot zover het inrijden:
Tijdens het inrijden zag ik ineens iets geks aan 1 kant qua drijfwerk, dat bewoog niet lekker. Wat blijkt; 1 van de drijfstangen die in de cilinder zou moeten, blijkt afgebroken.... Geen idee wanneer dat gebeurd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-234651-61b7ce62a19b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-234651-61b7ce62a19b5.jpg)
(Het stangetje met de uitbolling, vooraan in het midden, die hoort vast te zitten aan de stang die boven in de cilinder gaat (en daar dus nu nog in zit.)
Dat wordt dus geen diorama meer waar hij kan rijden, maar de sokkel namaken waar hij 18 jaar heeft gestaan in Bergen :-\. Ga er namelijk vanuit dat dit niet meer te repareren valt, zeker niet als Phildie geen reactie meer geeft op mijn mails...
-
Misschien kan een van de Mitropa gasten je helpen, sommigen kunnen wonderen verrichten. Ik zou je 7700 niet zonder meer afschrijven.
-
Uiteraard schrijf ik hem niet zomaar af, daar is 'ie te duur en te mooi voor, maar het is wel een hels karwei om dat te repareren.
Geen idee of er iemand is hier (of zoals jij zegt iemand van de Mitropa mensen) die zich daaraan zou durven wagen, ik zelf ben het in ieder geval niet.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-234651-61b7ce62a19b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20211213-234651-61b7ce62a19b5.jpg)
(Het stangetje met de uitbolling, vooraan in het midden, die hoort vast te zitten aan de stang die boven in de cilinder gaat (en daar dus nu nog in zit.)
Dat stangetje zit vast aan een stang dat de bakschuif (boven de cylinder) aandrijft. Je weet zeker dat het stangetje los is, het is er niet gewoon uitgegaan?
Groet Meino
-
Als ik hem vergelijk met de andere kant, zie ik duidelijk dat er een stukje ontbreekt, dus die is echt afgebroken.
-
@NS7742,
Op de eerste foto in dit draadje is te zien dat het onderdeel daar ook al kapot is.
Zo te zien heeft het een flinke klap gehad, waardoor het verbogen en verkleurd is en het stangetje aan de voorkant is afgebroken. :o
Maar misschien toch nog goed nieuws: volgens mij zit eenzelfde onderdeel aan het drijfwerk van een Fleischmann T3 (toen ze nog H0 modellen maakten). Ik zou eens moeten meten en vergelijken. of het echt hetzelfde is.
Zo ja, dan kan je het onderdeel gewoon bestellen.
Grtz, Ton
-
Ton,
Ik heb het stangetje in kwestie gevonden, dat lag dus tussen het schuim in de ovp. Maar om dat er weer op te zetten (solderen/lijmen??) is volgensmij geen optie, dus wie weet dan met die T3, dat het te doen is.
Maar als dat al zou lukken met dat onderdeel, dan moet alsnog dus dat halve drijfwerk uit elkaar...
-
Als ik naar mijn 7700 kijk, dan lijkt het er op dat het stangetje met een klinknageltje gemonteerd is, het is dus niet een vaste verbinding die je kunt lijmen.
Groet Meino
-
@NS7742,
Tja, leuker kan ik het ook niet maken. Het halve drijfwerk uit elkaar halen is in ieder geval beter dat te proberen dat stangetje weer aan het onderdeel te solderen.
Heb net een T3 (Fleischmann 4012) en een Philo 7700 naast elkaar gehouden: De onderdelen zijn niet precies hetzelfde, maar volgens mij lijken ze genoeg op elkaar om het te laten werken. Misschien moet je een extra gaatje boren en een klein stukje afvijlen.
Disclaimer: Ik heb het dus niet zelf geprobeerd, maar op het oog ingeschat dat het kans van slagen heeft. Als het mijn 7700 was, zou ik het wel willen proberen.
Het onderdelenblad van de T3 vind je hier (http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/tenderlocomotieven/4012-2003.pdf). Zoals je ziet wordt zo ongeveer de hele schuifbeweging als een onderdeel verkocht. Dus dan wordt het kijken of het geheel in een keer past (heel erg kleine kans natuurlijk) en anders het onderdeel er uit halen en in de schuifbeweging van de 7700 prutsen.
Wat je nog kan proberen: Een aantal handige forumleden heeft bij het bouwen van de NS8600 op basis van een Flm T3, het drijfwerk aangepast. Een deel dat daarbij overbleef "voor de rommeldoos" is nou juist het stuk dat jij nodig hebt. Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38771.msg3221617327#msg3221617327). Je zou ze kunnen benaderen om te kijken of het nog steeds in die rommeldozen ligt.....
Grtz, Ton