BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Luc2000 op 12 December 2021, 12:09:33
-
Zijn de piko NS coupé rijtuigen fantasie modellen of hebben deze werkelijk zo gereden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B60A4FC2-B772-43C8-A3A5-4E9CC57E7177-61b5d85702527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B60A4FC2-B772-43C8-A3A5-4E9CC57E7177-61b5d85702527.jpg)
-
Ze kloppen niet.
Maar ze komen wel in de buurt.
Als ik me niet vergis zijn het eigenlijk Pruisische rijtuigen met een Nederlands verfje.
De indeling is niet helemaal correct. Zie ook het boek "de Erfenis", over de houten rijtuigen die NS overhield aan de fusie tussen HSM en SS.
Groeten
Hendrik Jan
-
Hi,
Vernederlandste duitse treinstellen zijn het. Er is ook nog een railhobby artikel om het nog wat meer te vernederlandsen. Staat meen ik ook op de sleutelspoor website.
Mvg,
Adriaan
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69310.0
-
En wat is het verschil met de C12 (los van deurindeling)? Ben niet zo thuis in dit tijdperk ;)
-
Dakindeling wijkt ook af met o.a. torpedoventilatoren zoal gebruikelijk in NL. Ik heb er ooit voor RH een artikel over gemaakt om er een meer op NL voorbeeld gelijkend model van te maken (voor de meer kniesoor-achtigen onder ons). Maar het blijft een vernederlandste Duitser (oorspronkelijk Sachsen).
Rob
-
Het Piko model is eigenlijk een Duits rijtuig dat Nederlandse kleuren en opschriften heeft gekregen, dus details verschillen. Het zou een AB8c (NS AB 6221-6230), moeten voorstellen maar die hadden een iets andere indeling.
De C12c was een stalen rijtuig, het Piko model moet een houten rijtuig voorstellen. De C12c was helemaal derde klas, terwijl het Piko model een gedeelde 1e/2e klasse rijtuig is. De C12c heeft 6 deuren en 12 coupes, dus meer coupes, maar minder deuren dan de AB8c, en daardoor een heel andere indeling.
Het is maar hoe erg je op details wilt letten en kennis hebt om de details te spotten.
-
Dank allen (y)
Dan alleen nog de Artitec c12 en ovaalramer scoren.
Groet
Luc
-
Zijn de piko NS coupé rijtuigen fantasie modellen of hebben deze werkelijk zo gereden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B60A4FC2-B772-43C8-A3A5-4E9CC57E7177-61b5d85702527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B60A4FC2-B772-43C8-A3A5-4E9CC57E7177-61b5d85702527.jpg)
Dit is een door mij enigzins vernederlandst rijtuig van Piko zoals hier ergens in een link genoemd wordt. Foto is ook van mij dus.
In dat linkje ook een vergelijkingsfoto tussen de originele Piko en de enigzins vernederlandste uitvoering
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69310.0
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-C10C-005-kopie-61b64c590fa19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-C10C-005-kopie-61b64c590fa19.jpg)
Dit is het dak van zo'n Piko rijtuig wat ik lang geleden heb omgebouwd naar een zo Nederlands mogelijke C10c. Ik moet alleen nog ff op zoek naar een foto van het afgebouwde model, kan ff duren, maar dan heb je een beetje een idee wat ik gedaan heb... (of terugzoeken op de RH-site).
Rob
-
Heb ook wel eens 2 bakjen verzaagd tot iets dat beter klopte.
Leuke klus met aardig resultaat.
Groeten
Hendrik Jan
-
@Luc2000: kijk ook even hier: http://www.seinarm.nl/Staal/Coupe-rijtuigen
-
Ik denk dat Luc dat niet zoekt. Op Seinarm gaat die link over de C12c rijtuigen, de stalen (!) couperijtuigen en niet over de houten (zoals dat vernederlandste Saksische houten coupérijtuig).
Rob
-
Hij heeft ook een pagina over ex-SS houten rijtuigen (wat de Piko rijtuigen zouden moet voorstellen):
http://www.seinarm.nl/Staat/Vierassers (http://www.seinarm.nl/Staat/Vierassers)
-
Een jaar of 50 geleden stond er in Miniatuurbanen een artikel hoe je een soortgelijk Rivarossi rijtuig kon verNSsen.
-
Dank allen, heel helder.
-
Hi,
Ik meen dat dit de tekeningen in het utrechts archief zijn van ss801-844 later c10c 6026-6080
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C665FC24642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C665FC24642E0534701000A17FD)
MVG,
Adriaan
-
Dit zijn de tekeningen van een C8c, een drieassig rijtuig.
De Piko rijtuigen zijn echte Duitsche rijtuigen, en de overeenkomst met de Nederlandse rijtuigen is eigenlijk niet aanwezig.
Het aantal buffers en wielen klopt, en dan heb je het wel gehad.
Voor sommige kloppen de draaistellen. Dus slopen de messing bakkers die er onder uit, om voor de messing bouwkits te gebruiken, de rest gaat in de grijze bak.
Wil je echte Nederlandse couperijtuigen, dan kom je uit op Artitec voor de C12c, of messing bouwkits van Philotrain, seinarm of Mitropa.
Groeten Arjen
-
Ja, klopt, dat soort artikelen hebben in de afgelopen decennia in diverse bladen gestaan met rijtuigen van diverse merken als donor, o.a. de oudere Liliput coupérijtuigen waar de lichtkap werd afgehaald. Er was toen nog niks, Philotrain was (voor de meeste mensen) onbetaalbaar, dus als je toch wat Nederlands op je baan wilde hebben kwam het op zelf doen neer. Oh my god, wat zij we inmiddels verwend geraakt :D :D :D
-
Arjen,
Bij de eerste 2 heb je gelijk. Dit lijkt niet goed ingedeeld in het utrechts archief #3 en daarna zijn volgens mij wel waar we het hier over hebben.
MVG,
Adriaan
-
Dan zie je ook de verschillen in de bakindeling, en dat het Piko model er gewoon niet op lijkt.
Een beetje vergelijkbaar als de DB dubbeldekkers in NS kleuren, lijkt er ook niet op.
En we zijn de laatste jaren best verwend met het materieel wat is uitgebracht. Vroeger (ik word oud) moesten we veel meer zelf bouwen.
Groeten Arjen
-
Voor een heleboel mensen is het ook 'als het er maar een beetje op lijkt' al genoeg... Ieder stelt zo z'n eigen eisen aan het materieel waar ie mee rijdt.
-
Doe ik ook. Eerlijk gezegd, ik vind ze wel geinig. Ignorance is bliss
-
Precies. Maar nu is de vraag van de TS wel beantwoord; geheel fantasie dus. Wat hij verder met deze wetenschap doet is zijn zaak ;) .