BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wijbe op 10 December 2021, 16:42:04
-
Momenteel ben ik bezig met het voorzien van een tweetal Wadlopers (Motorrijtuig 1-delig en een treinstel 2-delig) met geluid.
Het ene model heeft een Loksound 4.0, de andere een Loksound 5.0
Nu zoek ik uiteraard een geschikt sound-project om te verbouwen; Het motorrijtuig is voorzien van 1 dieselmotor van Cummins, type NT 855 R4 met 6 cilinders en het treinstel is voorzien van twee.
Ik twijfel zelf tussen de volgende files vanuit de Esu website (http://projects.esu.eu/projectoverviews)
Als ik zoek op [ul=http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=cummins]Cummins[/url] vind ik de 'VT612 DBAG' welke als motor een Cummins QSK19 heeft. 28
Nu is de Wadloper afgeleid van de VT627/628. Ook hier is een file van (http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=628), echter een 12 cilinder motor (MTU 12 V).
Oftewel ik denk dat de file van 'VT612' een betere basis is. Ik wil aan deze file wat Nederlandse geluiden toevoegen. Bijvoorbeeld de 'luchthoorn' van de DEI/II (http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=de1).
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en zouden doen.
-
Hoi ik ben recent op dit bericht gewezen, is het gelukt met je soundfile? Die standaard in een PB models treinstel wordt geleverd klopt niet, dat is een ander treinstel. Maar het zit ook vooral in de manier waarop het geluid opbouwt bij diesel hydraulische overbrenging. Bij vertrekt toert de motor hoog op en het treinstel komt dan langzaam opgang. Het toerental is dus niet rechtevenredig met de snelheid, wat vaak in model verkeerd wordt weergegeven, tenzij het over een diesel elektrische overbrenging gaat, dan komt dit wel meer voor.. ben benieuwd
-
Daar ben ik ook wel zeer benieuwd naar.
Kom maar door!
-
Nu is de Wadloper afgeleid van de VT627/628. Ook hier is een file van (http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=628), echter een 12 cilinder motor (MTU 12 V).
Zowel de 627/28 als ook de 612 zijn dieselhydraulisch.
Bart
-
Ecter zijn de motoren van de Duitse stellen niet voorzien van een Cummins motor.
-
Dat is destijds gelukt. Voordat PBmodels kwam, zijn er enkele Wadlopers van Erwin Frick uitgeleverd. Daar heb ik ook 1 van staan met deze Wadloper file Loksound 5.0 (https://1drv.ms/u/c/666490fa123326aa/EW1pve4ys65Gvs2Bok4crGEBGySJ6Hm-254uLLtvoe9jMA?e=gqfZcW). Deze heb ik gemaakt op basis van de VT612 DBAG (https://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=612). Deze file heb ik later ook gedeeld met PBmodels, die hebben hem in overweging genomen.
-
Dat is destijds gelukt. Voordat PBmodels kwam, zijn er enkele Wadlopers van Erwin Frick uitgeleverd. Daar heb ik ook 1 van staan met deze Wadloper file Loksound 5.0 (https://1drv.ms/u/c/666490fa123326aa/EW1pve4ys65Gvs2Bok4crGEBGySJ6Hm-254uLLtvoe9jMA?e=gqfZcW). Deze heb ik gemaakt op basis van de VT612 DBAG (https://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=612). Deze file heb ik later ook gedeeld met PBmodels, die hebben hem in overweging genomen.
Bedankt heb je hem ergens op video staan zodat ik eens kan luisteren. Ik ben goed bekend met hoe de DH klonk , (heb nog ergens cassettebandjes met het geluid erop). Ben benieuwd.
-
In wat voor een Wadloper (Merk) heb je het geluid eigenlijk ingezet? Wijbe
-
Bedankt heb je hem ergens op video staan zodat ik eens kan luisteren.
Op de link van Wijbe naar de VT612 DBAG klikken, dan heb je het voorbeeld van de motor. Ik neem aan dat Wijbe er wat andere bijgeluiden bij heeft gezet, maar de motor onveranderd heeft gelaten.
-
Is er niet ook een motor-geluid verschil doordat er bij de Nederlandse uitvoering een extra uitlaat (met demper?) is geplaatst?
-
Het is alweer een paar jaar geleden. Volgens mij heb ik de toeter e.d. van de DE1/2 file gebruikt, samen met deurgeluiden en een paar omroepen. Een video heb ik er momenteel niet van.
Dit heb ik destijds in de wadloper van Erwin Frick geplaatst, hier zijn wat foto's van het treinstel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100948.msg3222275809#msg3222275809