BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tomas131 op 17 March 2008, 17:44:33
-
Hallo leden,
Ik kwam deze rijtuigen op het internet tegen. Ze lijken net op ICE rijtuigen. Weet iemand hier meer over?
(http://www.bahnbilder.net/bilder/21-05-07/IMG_3182.jpg)
-
Zoals je al zegt, het zijn de oude metropolitan rijtuigen.
Deze waren zilverkkleur met een zilveren 101 ervoor.
Dit was een of andere speciale hoge kwaliteits trein.
Niet aangeslagen, en ze rijden nu in de normale diensten.
De stuurstand die erbij hoort heeft dezelfde neus als de 'normale' stuurstanden.
Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Metropolitan) heeft wat info.
Groet,
Hans
-
Boffen jullie even, had ik in 2004 net mijn nieuwe dslr en ging naar Duitsland om dat ding grondig uit te proberen. Ben even in mijn digitale archief gedoken 8)
Opnamen zijn gemaakt te Natrup-Hagen, Oster-Kappeln, Osnabruck en Lengerich.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_0469_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_0469_RJ.jpg?t=1205775680)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_1758_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_1758_RJ.jpg)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_1730_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_1730_RJ.jpg)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_0492_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/CRW_0492_RJ.jpg)
Mvg, Johan
-
Wat hebben die Duitsers toch met trek/duw-treinen... treinstellen (Triebwagen) kom je bijna alleen maar op de korte afstand tegen.
- Peter
-
Wendezuge zijn gewoon de beste uitvinding die er ooit gedaan is ;D, locje lekker achterop, steuerwagen voorop, en lekker door rijden, geweldig hoe meer stuurstandrijtuigen hoe beter ;D ;D ;D ;D 8)
Zal nog wel ff duren maar deze trein voeg ik zeker in de toekomst aan mijn verzameling toe.
Groetjes Michiel
Ps; Peter, ICE's en ICE T's vergeten?
-
Als je de betreffend rijtuigen in DB ICE kleuren een keer in het echt wil zien, moet je een keer in Köln gaan kijken. Ze komen daar regelmatig voorbij, ik dacht dat ze in de dienst Köln-Hamburg rijden maar ik weet het niet meer zeker.
Groet Petertrein81,
-
Peter,
In Nederland houden we van treinstellen, in Duitsland houden ze van trek-duw treinen. Het verschil moet er zijn ;)
-
Toch blijf ik het raar vinden: zo'n loc moet toch heel wat meer kunnen trekken (of duwen) dan een handjevol rijtuigen.
In september heb ik een paar uur op Düsseldorf Hbf zitten wachten (de workshop eindigde twee uur eerder dan gepland en ik had nogal ruim gepland om de ICE naar Frankfurt en vervolgens het vliegtuig te nemen) en daar kwamen alleen maar de ICE3, de ICE-T en zo'n ding waar NS nou een vlaflip-versie van heeft besteld. Voor de rest alleen maar Triebzüge (ICE1 en ICE2) en trek/duw-spul, zelfs voor voorstadtreinen.
Nou ja, Nederland heeft ook de DD-AR met mDDM plus dan nog wat intercitytreinen met locs, maar het rare is dat die in Duitsland ook vaak Triebzug of Triebwagen zijn, immers de ICE's.
- Peter
-
Er rijden twee stammen met metropolitan-rijtuigen. Na het opheffen van de metropolitandienst Keulen - Hamburg werden ze omgeschilderd in IC-kleuren en kwamen ze in wat zwakker bezette IC-diensten terecht. Ik ben even het zicht kwijt waar ze nu rijden.
Voor de metropolitan waren twee 101'en (130 en 131) zilverkleurig - deze zijn ook zo spoedig mogelijk rood geschilderd. Overigens waren er nog twee 101'en die in noodgevallen met de metropolitan konden rijden (in ieder geval de 126); deze waren gewoon rood.
www.raymondkies.nl
-
Wat hebben die Duitsers toch met trek/duw-treinen... treinstellen (Triebwagen) kom je bijna alleen maar op de korte afstand tegen.
- Peter
Nou nou, korte afstanden, in Niedersachsen rijden ze hele lange afstanden hoor.
Dick Bolt
-
Ook in Nederland zijn er wel meer trek-duw treinen te vinden.
Allen wij noemen het treinstellen. Wat dacht je van de oude plan U, de TEE Ram en de 3-delige koplopers. Bij deze treinstellen fungeert het 1e rijtuig als lokomotief/motorrijtuig, de overige wagons zijn gewoon motorloze rijtuigen met aan het eind een stuurstandrijtuig.
Verschilt dus weinig van een lokomotief met rijtuigen.
-
Die je noemt vormen 1 geheel en zonder losse locomotief die ook gewone rijtuigen zou kunnen trekken/duwen
of je moet in in deze pagina (http://www.nicospilt.com/Constructies.htm) geloven ;D
Toch anders als de Duitse voorbeelden...
Is er nooit een model van de Metropolitan uitgebracht ?
-
Ook in Nederland zijn er wel meer trek-duw treinen te vinden.
Allen wij noemen het treinstellen. Wat dacht je van de oude plan U, de TEE Ram en de 3-delige koplopers. Bij deze treinstellen fungeert het 1e rijtuig als lokomotief/motorrijtuig, de overige wagons zijn gewoon motorloze rijtuigen met aan het eind een stuurstandrijtuig.
Verschilt dus weinig van een lokomotief met rijtuigen.
Bram ICM, plan U Ram zijn echt treinstellen en geen trek/duw treinen in de zin van wendezuge. Dat is het pas als je rijtuigen hebt waarvan de loc los inzetbaar is, daarom is een ICE2 ook geen wendezug.
Plan U, ICM en Ram zijn gewoon treinstellen, ze hebben hun eigen aandrijving en de bakken zijn niet los van elkaar inzetbaar.
Groetjes Michiel
-
Zo weer eens terug ontopic, ik ben ff op www.fernbahn.de aan het kijken en heb de huidige inzet gevonden van de ex. MET stammen.
IC1811 Dortmund hbf-Stuttgart hbf
IC1814 Stuttgart hbf-Berlin Sudkreuz
IC1818 Stuttgart hbf-Köln hbf
IC1819 Köln hbf-Stuttgart hbf
IC1842 Berlin Sudkreuz-Köln hbf
IC1878 Frankfurt(Main) hbf-Berlin Sudkreuz
IC1895 Berlin Sudkreuz-Frankfurt(Main) hbf
IC1896 Stuttgart hbf-Wiesbaden hbf
IC1898 Stuttgart hbf-Mannheim hbf
IC1899 Mannheim hbf-Stuttgart hbf
Ik verwacht dat dit alles is want gezien de afstanden is dit een erg intensieve inzet voor 2 rijtuigstammen. Ik heb alleen de 1800 treinnummers door gespit.
Groetjes Michiel
-
Verschilt dus weinig van een lokomotief met rijtuigen.
Behalve dan dat er in een locomotief geen passagiers zitten. Dat is dus het verschil tussen een trek/duw-trein en een treinstel. In Duitsland maken ze dan ook nog eens onderscheid tussen Triebzug (met een locomotief) en Triebwagen (met motorwagens/aangedreven rijtuigen).
- Peter
-
Is er nooit een model van de Metropolitan uitgebracht ?
Jawohl, ROCO heeft korte tijd de Br 101 (63720DC, 69720AC)
en de rijtuigen in haar programma gehad, aangekondigd in de noviteitenfolder van 1999 (maar dat is uit het hoofd, dus zonder garantie....). Een aantal modellen zijn uitgeleverd, maar ik weet niet of dat met alles zo is. Verder is de hoeveelheid niet groot geweest, dus de verkrijgbaarheid zal niet groot zijn. Bij interesse Ebay in de gaten houden dus.
-
Bram ICM, plan U Ram zijn echt treinstellen en geen trek/duw treinen in de zin van wendezuge. Dat is het pas als je rijtuigen hebt waarvan de loc los inzetbaar is, daarom is een ICE2 ook geen wendezug.
Plan U, ICM en Ram zijn gewoon treinstellen, ze hebben hun eigen aandrijving en de bakken zijn niet los van elkaar inzetbaar.
Dat klopt niet helemaal, van de plan U weet ik het niet maar de TEE motorwagen was wel los inzetbaar. Deze heeft namelijk zonder rijtuigen proefritten gereden. De ICM motorwagen kan daarentegen niet los rijden, in de andere bakken zitten ook nog wat onmisbare systemen.
-
Een ICE1 of 2 motorwagen kan ook los proefritten rijden maar is niet los als trekkracht voor iets anders inzetbaar en dat is waar het omgaat.
Groetjes Michiel
-
Zo weer eens terug ontopic, ik ben ff op www.fernbahn.de aan het kijken en heb de huidige inzet gevonden van de ex. MET stammen.
IC1811 Dortmund hbf-Stuttgart hbf
IC1814 Stuttgart hbf-Berlin Sudkreuz
IC1818 Stuttgart hbf-Köln hbf
IC1819 Köln hbf-Stuttgart hbf
IC1842 Berlin Sudkreuz-Köln hbf
IC1878 Frankfurt(Main) hbf-Berlin Sudkreuz
IC1895 Berlin Sudkreuz-Frankfurt(Main) hbf
IC1896 Stuttgart hbf-Wiesbaden hbf
IC1898 Stuttgart hbf-Mannheim hbf
IC1899 Mannheim hbf-Stuttgart hbf
Ik verwacht dat dit alles is want gezien de afstanden is dit een erg intensieve inzet voor 2 rijtuigstammen. Ik heb alleen de 1800 treinnummers door gespit.
Met die intensieve inzet valt het wel mee. Dit zijn bepaald geen treinen die elke dag rijden, om het maar eens zachtjes uit te drukken.
www.raymondkies.nl
-
Oke dat stond er niet bij volgensmij :P :P, of ik heb er overheen gekeken, maar stond in de lijst met treinsamenstellingen, dus of een trein dagelijks rijd of 1 per week is dan minder spannend, maar voor dit topic juist wel handig om te weten.
Bij treinen waar op bepaalde dagen extra rijtuigen mee rijden staat dat trouwens wel aan gegeven op welk traject deel en welke dagen er extra rijtuigen in zitten maargoed dat heeft niks met dat ex. MET spul te maken.
Groetjes Michiel
-
Een ICE1 of 2 motorwagen kan ook los proefritten rijden maar is niet los als trekkracht voor iets anders inzetbaar en dat is waar het omgaat.
Ik heb anders wel eens een foto gezien van een ICE1 motorwagen die 2 of 3 DB rijtuigen in blauw-beige kleuren trok. Dus het kan wel degelijk en het wordt dus af en toe ook nog gedaan.
Groet Petertrein81,
-
Vermoedelijk waren dat foto's van proefritten van de motorwagens. (ICE1)
De motorwagens waren eerder afgeleverd dan de tussenwagens.
Om toch oa de trekkracht te kunnen testen van de motorwagens werden hier normale rijtuigen voor gebruikt, voorzien van automatische koppelingen als ik het mij goed kan herinneren.
Groetjes,
Hans
-
Dat klopt. Er is een aantal 'normale' rijtuigen voorzien van Scharfenbergkoppelingen. Deze worden ook gebruikt als koppelwagen bij transporten van middenrijtuigen achter een locomotief.
www.raymondkies.nl