BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Pauldg op 16 March 2008, 22:04:15
-
Goedenavond,
Het is de hoogste tijd om nog maar eens een draadje toe te voegen aan al het spoor 0 geweld dat hier ineens een kritische massa schijnt te overstijgen. Ik ben bezig met een motordraaistel voor een sik in schaal 1:45. Bij gebleken succes (lees: het rijdt acceptabel zonder te schudden, rollen of stampen) bouw ik de sik er ook overheen. Het begin van het verhaal staat te lezen in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9616.msg145465#msg145465).
Ik heb alles even met een paar klemmen voorlopig in elkaar gezet. Ik moet zelf ook een goed beeld krijgen van hoe het gaat worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/montage.jpg)
Morgen alles maar eens precies passen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/640frame.jpg)
Zo, ik ben weer een stukje verder. Het chassis is eindelijk in elkaar gesoldeerd en wacht op verdere assamblage.
leermoment 1: Hoe vul je in vredesnaam op de juiste manier die Proxxonbrander. Ik heb het idee dat er meer gas in de kamer is verdwenen dan in het apparaat.
leermoment 2: ik geloof dat ik ín totaal 3 keer een messing klem (zie foto eerder bericht) aan het frame heb vastgesoldeerd. Ik heb daar geloof ik patent op.
Voor de rest is het allemaal aardig haaks en stevig. So far so good...
groet, Paul
-
Je vult de proxonbrander door hem op zijn kop te houden zodat de vloeistof naar beneden stroomt.
Gr. Gerco
-
Een goed begin is het halve werk Paul ;D
Lijkt allemaal veelbelovend, heel veel succes met het verder bouwen en afwerken van de door mij zo geliefde Sik :)
Dick Bolt
-
Je vult de proxonbrander door hem op zijn kop te houden zodat de vloeistof naar beneden stroomt.
Gr. Gerco
Zie je wel ik wist het wel. Maar in de (summiere) handleiding staat dat nergens en dan wordt je toch weer onzeker. Zeer bedankt.
-
Dat is het enige nadeel van niet roken Paul, niet weten hoe je een gasaansteker vult ;)
Voor de rest, succes met de sik!
Ben je trouwens overgestapt van spoor 1 naar spoor 0?
Groetjes,
Ries
-
Hallo Paul,
Ik ben ook bezig met materieel te bouwen, maar dan in schaal 1m.
Als ik bang ben dat iets vastgaat zitten doordat de tin er tussen vloeit, stop ik er een papiertje tussen.Maar dat kan alleen als je een el. soldeerbout gebruikt. 8)
Je verliest dan geen warmte via de metalen klem.
Kom je nog naar Spaarnwoude?
Groeten,Peter
-
@Ries,
Ik kocht altijd wegwerpaanstekers..... dus zelfs dat voordeel heb ik niet uitgewonnen ;)
Dit is een experiment. Ik vind spoor 0 een prachtige schaal. Feitelijk een ideaal compromis van een schaal met een behoorlijk soortelijk gewicht (letterlijk en figuurlijk), terwijl je niet gelijk een loods nodig hebt om een ovaaltje uit te leggen.
Een nadeel ten opzichte van spoor 1 was altijd dat er is geen groot merk was dat een soort 'backbone' assortiment voert a la Märklin spoor 1. Die positie wordt nu door Lenz met succes ingenomen. Ik denk dat het mij wel gaat bevallen.
Iedereen bedankt voor de belangstelling,
Paul
-
Peter ik kom zaterdag naar Spaarnewoude. Ik zal dit blokje messing meenemen.
Groet, Paul
-
dat ziet er lekker stevig uit!
-
Het voelt ook lekker stevig. Ik ben ook zeer benieuwd naar het totale gewicht van de aandrijfunit.
-
...Als ik bang ben dat iets vastgaat zitten doordat de tin er tussen vloeit, stop ik er een papiertje tussen.Maar dat kan alleen als je een el. soldeerbout gebruikt. 8)
Je verliest dan geen warmte via de metalen klem.
Stukje Teflon 'Gas-tape' :P
Grtzz,
Karst
-
Hallo Paul,
Ja Zaterdag ben ik er ook, ik ben benieuwd.
-Peter
-
De aandrijfunit heeft zojuist zijn eerste meters gereden op eigen kracht en hij loopt verschrikkelijk mooi!!!! Soepel, zacht, zonder geknetter of geratel. In 1 woord: wauw!
Sorry, maar dat moest ik even kwijt!
@Jari, bij deze kunnen we definitief vaststellen dat deze motoren bijzonder geschikt zijn voor inbouw in een aandrijving! :)
Mvg Paul
-
Tompouce! ;D
-
Waar blijven m'n klanten heb nog 'n flinke voorraad ;D ;D ;D
Gr.Jari (Jan)
-
Tompouce! ;D
Goed idee. Ik duw er wel een bij je door de brievenbus ;D
-
Bel liever even aan, ik heb een rotbrievenbus, er zit een flinke veer in. De postbode klaagde al dat als heel de wijk zulke zou hebben, hij er de brui aan zou even...
Ik dacht nog even aan de nieuwe bezuinigings ronde bij TNT. Alsof dat nog niet genoeg reden is om er de brui aan te geven...
Ik dwaal af...
Loopt ie nog steeds fijn? ;D
-
Loopt ie nog steeds fijn? ;D
Hij loopt soepel als een 2CV en met de wegligging van een Leopard. Ik heb tevens een schatting gemaakt van de schaalsnelheid. Op schaal rijdt het met 12 volt spanning zo'n 31 km/h. Dat is iets overdreven ten aanzien van het grote voorbeeld, maar daar kan ik niet van wakker liggen. Het is goed zo.
Groet, Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet.jpg)
Nog even een totaalplaatje van de unit, samengebouwd en met stroomafnemers, en dan houd ik er over op. Tenminste voor dit moment.
Fijn weekeind,
Paul
-
da's nou weer jammer, nu zien we dikke klodders soldeer en gesmolten draad ;D ;D ;D
-
Hallo allemaal,
Bijna een jaar geleden heb ik voor het laatst iets laten zien van mijn Sik project. Het laten etsen in messing heb ik even gelaten voor wat het was, uiteindelijk wil je toch eens resultaat zien. Ik ben daarom maar weer ouderwetsch gaan zagen uit metaal. Wel met een Cad-tekening als basis en dat merk je in de strakheid. Eerst maar even een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01737.jpg)
Daar gaat nog een hoop tijd in zitten om dat hoopje metaal op te bouwen tot een acceptabel model. Gelukkig heb ik geen haast.
Dan nog een plaatje van het treintje in spé:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01738.jpg)
En als toegift een projectje om een 15 tons GLO te maken op basis van een OSM open bak wagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01739.jpg)
Ik geloof dat ik me niet hoef te vervelen....
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Paul,
Mooi om te zien. Helemaal zelf doen uit messing plaat heeft zijn charme. Leuk als een H0 project je hierin stimuleert ;)
Het gaat bij mij nog wel even duren hoor. ;D
mvg,
Ivo
-
Paul,
Het gaat bij mij nog wel even duren hoor. ;D
mvg,
Ivo
Ja vast, maar als ik zie in welk tempo jij die Tommy in elkaar hebt gesoldeerd dan vrees ik dat je deze keer weer gaat winnen... ;)
mvg,
Paul
-
Niet zoveel meer aan de Sik gedaan, maar de GLO zit zo'n beetje in elkaar. Let niet op de gaten in de stelbalk :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/glo_met_gtmk.jpg)
mvg, Paul
-
Paul,
Een "GLO" heeft in elk geval NS nooit gehad. Vóórdat je dit mooie model van verkeerde opschriften voorziet: wat staat er voor nummer op?
GG
-
Paul,
Bedoel je soms dat dit een GLG moet gaan worden?
Gerard
-
De benaming GLO heb ik afgeleid uit een set open goederenwagens uitgebracht door het Nulpunt. Daar zit een 15 tons wagen tussen met de betiteling: 'GLO', maar ik vind GLG ook best hoor. De telegrafische codes staan nog niet op het model.
Verder had ik begrepen dat deze wagens in de 10.000 reeks waren genummerd. Uit de rommelkist kwam een decal met het nummer 10314 te voorschijn en dat is in die context verdedigbaar. Maar als iemand het exact weet houd ik mij natuurlijk aanbevolen!
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Zat GLG niet in de 47500-48000 reeks? Of was dit slechts 1 van de vele GLG series? (klepel en klok enzo...)
-
Inderdaad Stig de NS heeft wel degelijk een GLG serie gehad namelijk deze
Een 15,5 tons openwagen, serie NS GLG 47834
groetjes edwin
-
Heren, u wordt allebei bedankt. @Edwin, ik begrijp uit een ander draadje dat je de tekening van de GLG van dhr. de Vries uit de modelbouwer hebt? Ik heb ze bijna allemaal, maar dié nou net niet! :(
Heb je een scanner? Antwoord maar even per pm.
groeten,
Paul
-
GLG van Philotrain in H0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070172.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB300098.jpg)
Voor meer info hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14538.15)
Opvallend verschil met jouw GLG in 0 zijn de gladde deuren, terwijl dat gegoten onderdelen zijn. Als die in vieren zouden zijn gedeeld dan was dat vast gedaan.
Jouw model ziet er wel prima uit.
mvg,
Ivo
-
Hallo Ivo,
Zo ik maak wat los met dat houten SS bakje. Tja gladde deuren of kruisdeuren...? Op de NVM tekening van dhr. H. de Vries, Bennekom (ja, hij is binnen dankzij twee actieve forummers (y) ) staan de verstevigingskruizen wél ingetekend. En volgens de overlevering ging dhr. De Vries gewoon met een duimstok en een kladblokje het emplacement op om de wagens op te meten. In dat licht kan ik mij niet voorstellen dat hij ze heeft verzonnen. Ik kan mij wel voorstellen dat het een later aangebrachte modificatie is. In het bijbehorende artikel uit de modelbouwer staat ook een foto uit de jaren vijftig, maar die is te donker om het goed vast te stellen. Een alternatieve theorie is dat de kruizen zo flauw waren dat beide intepretaties (glad of kruis) mogelijk waren. De stalen ORE kolenwagens uit de jaren vijftig worden ook steeds getekend met kruizen op alle vlakken terwijl de foto's vrijwel gladde wanden laten zien.
Aanvulling: citaat uit het bijbehorende artikel uit de modelbouwer van H. de Vries: "De deurpanelen hebben aan de buitenzijde een flauwe piramidevorm" Dat is ook weer duidelijk. :)
Kortom: hoog tijd om een origineel te gaan aanschouwen. Is er nog een bewaard gebleven? Voor mijn part als kippenhok? :)
mvg, Paul
-
Die flauwe piramidevorm heet officieel 'gebombeerd'. Die vorm is er af fabriek ingeperst om op een simpele manier te zorgen dat de vlakke plaat die het wagendeurtje is niet in no time verworden is tot een krom en scheef niet-sluitend ding. Dat voorkomt ook een hoeveelheid toegevoegde staalprofielen (extra kosten, extra bewerkingen en extra dood gewicht) om de deur stijf te maken.
-
Het gaat niet meer over de sik, maar goed, hier wat ik zo heb.
(http://farm1.static.flickr.com/36/85340064_dbc3bc766d.jpg?v=0)
(http://farm1.static.flickr.com/43/85340063_5a38e618e7.jpg?v=0)
(http://farm1.static.flickr.com/38/85338152_370ed6a661.jpg?v=0)
Edwin
-
en nog wat.
Als je ze in grotere resolutie wilt zien, op de eigenschappen kijken, en die link dan bekijken.
(http://farm4.static.flickr.com/3425/3379955230_92dddb0b97.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3590/3379137345_ed884d090a.jpg?v=0)
Edwin
-
en nog wat.
Als je ze in grotere resolutie wilt zien, op de eigenschappen kijken, en die link dan bekijken.
Daar worden ze helaas niet groter van.
-
Als iemand ze groter wilt hebben, pb'tje, met mail adres erin, dan mail ik ze.
Edwin
-
Zo, even een draadje uit 2009 opwarmen. :) Er zit namelijk - hoera- eindelijk weer schot in dit project. Ik heb mij ten doel gesteld om de Sik af te hebben voor het spoor 0 weekeinde in Zutphen. Dat is volgens mij op 13 en 14 Oktober van dit jaar. Momenteel ben ik bezig een motorhuif te bouwen van styreen. Het aluminiumkleurtje heeft te maken met een test (is dit busje helemaal leeg?).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik_motorkap.jpg)
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Ik kom zeker kijken in oktober in Zutphen !
Een mooie doelstelling om de Sik dan af te hebben, wil die graag zien dan.
Succes met de bouw en graag in de tussentijd wat foto´s van de vorderingen ( okt. duurt nog zo lang 8) )
Gr.
Ferry
-
Dat ziet er goed uit!!
Hoe heb je de jalouzieen gemaakt???
Edwin
-
Dat is gewoon Evergreen 'clapboard', afgerond en bijgewerkt en dan 'ingelegd' in een deurtje van 0,5mm styreen. Belangrijk is om de jaloezieën met een naaldvijltje individueel nog even bij te werken na het op maat snijden en om ze in te bedden in een stukje styreen. Simpelweg er op lijmen vond ik te dik en niet overtuigend. Oh ja: ik haal altijd alles even na met Plastruct Bondene, dan verdwijnen evt. kleine kiertjes nog.
@Ferry, er volgen zeker tussentijdse update's, wees gerust! :)
mvg, Paul
-
Mooi kappie! Leuk effect ook, met dat metaalachtige kleurtje en rustend op houtblokken wordt de illusie van een echte kap gewekt, net uit de stralerij :)
D'r werkt zo te zien ook iemand met godsgruwelijk grote vingers ;D ;)
-
Ja, en ze zouden eens moeten leren om met die grote vingers van pas gespoten delen af te blijven ;)
-
En ik maar denken dat je er een boomstam in had verwerkt... Ik tel 10 seizoenen... ;D
-
Zijn dan niet 10 jaren Stig ::) ;D
Boomstam of geen boomstam, De kap van de sik ziet er in ider geval wel strak uit. Die tip van het clapboard siding is hier ook genoteerd (y)
-
Ja, dat kan ook wel ja. Poeh, da's alweer lang geleden allemaal...
Maar een mooi kappie inderdaad. Een likje verf maakt het meteen wat levendiger.
-
Nog even terugkomend op de jaloezieën; @Edwin bedoelde je die aan de zijkant of de jaloezieën van het grote luchtrooster aan de voorkant? Daar heb ik ook wat extra werk aan besteed omdat niets zo irritant is wanneer de flappen allemaal onder een andere hoek staan. Dat blijf je zien, zeker als bouwer. Hiervoor heb ik de zes flappen uit een stukje 0,5mm styreen gesneden en stuk voor stuk verlijmd op stukjes plastic driehoekprofiel. In grote getale beschikbaar in de vorm van plastic roerstokjes voor automatenkoffie. Die hebben aan twee zijden een driehoekige verdikking in het handvat. Er wordt uiteindelijk nog meer plastic bestek in de kap verwerkt. Het blijft grotendeels een 'scrapheap challange'.
mvg, Paul
-
Mooie tussenstand Paul (y) , kijk alleen uit dat de klinknagelstrips onderaan er niet teveel 'op' liggen.
... Het blijft grotendeels een 'scrapheap challange'.
That's the spirit!
-
Blijft moeilijk met die klinknagelstrips Gert. Wanneer ze nog iets dunner zijn lijkt dat inderdaad natuurlijker, maar loop ik meer risico dat de lijm de hele strip 'opvreet'. Ik vermoed dat het eenmaal in de lak niet meer opvalt. We zullen zien. :)
mvg, Paul
-
Ik bedoelde die aan de zijkant...
Zou er ook nog eens een willen maken, maar die roosters aan de zijkant wist ik zo even geen oplossing voor..
Rest is redelijk allemaal te doen, mooiste zou echt open roosters zijn die helemaal kloppen, maar dat is zelfs philotrain niet gelukt :P
Maar doe het maar eens zelf, dan valt alles toch tegen..
Lijm die strip opvreet, je gebruikt toch geen mek???
Heb ik ook veel gebruikt, totdat na maanden de modellen alsnog kromtrokken!!!
Nu alleen nog de bouwpakket lijm, maar liefst alleen secondenlijm.
Edwin
-
Dat meen je toch niet echt he, van die MEK? Ik gebruik Revell uit een naaldflesje en MEK met daarin opgelost styreen van het merk Plastruct. Ik had begrepen dat MEK zo snel vervliegt dat er van kromtrekken geen sprake is? Terug naar de tekentafel dan maar....
Secondelijm lijmt goed. Vooral aan vingers en op plekken waar je geen onderdelen wilt hebben. Maar we gaan weer vol goede moed verder!
mvg, Paul
-
ja, ik meen het van mek. Ik gebruikte het zuivere spul, in een injectiespuit.
Probleem was als het tussen grote vlakken zit, als je bv. muurplaten aan elkaar moet lijmen, om stevigheid te krijgen, het niet kan verdampen, en dus na weken alsnog de kunststof week maakt......
De revell of faller lijmen (die met naald) zit veel minder oplosmiddel in, spul is dikker, en dus zuiniger in gebruik, daarbij zul je niet zo snel problemen hebben..
-
Maar Mek gebruiken op plekken waar het wel netjes kan verdampen geeft geen problemen is mijn ervaring. Over het algemeen pak ik voor de grotere vlakken een wat minder aggressieve lijm zoals bijvoorbeeld de potjes met kwastje van uhu.
-
Dan denk ik dat het allemaal wel meevalt. Ik gebruik de MEK alleen voor kleine onderdelen zoals scharnieren en aan de buitenkant. De randen van de deurtjes op de huif bijvoorbeeld haal ik, na het lijmen, nog even na met een kwastje MEK. Eventuele kieren tussen deur en huif verdwijnen daarmee en een restje van een opstaand snijrandje meestal ook. Optisch kan dat nét het verschil maken tussen goed en uitstekend, vandaar. :)
Alles zit overigens goed vast merk ik. Ik kwam er gisteren achter dat ik één van de achterste roosters ondersteboven heb opgelijmd... :-[ Terug naar de snijtafel...
mvg, Paul
-
Heren mag ik even uw aandacht voor een verfprobleem?
Ik heb geen airbrush dus ik spuit momenteel alles met Tamiya spuitbusjes en dat gaat op zichzelf prima. Voor de Sik had ik een busje TS5 'Olive drab' gehaald. De dop van de bus komt aardig overeen met NS stoomlocgroen. Een proefstukje wees echter uit dat de feitelijke kleur meer lijkt op die van ingemaakte Euroshopper olijven die over de datum zijn.
Nu denk ik er over om een busje TS9 'British Green' te gaan halen. Ik gok er op dat dat wat groener en warmer uitvalt. Maar ik kan dit niet eindeloos blijven doen. Ook kan ik geen busjes in de winkel proberen. Iemand ervaring met deze kleuren en datgene wat het NS groen het dichtst benadert?
mvg, Paul
-
Paul,
Zo'n mooie Sik vraagt om de goede kleur en om die aan te brengen met een airbrush. Er zwerven hier wel tips rond over de kleur die het NS standgroen benaderen, maar ik vind het een beetje zonde van al je mooie werk om nu niet het helemaal goed te doen. Ik zie dat ook te vaak in het blad van de NVM De Modelbouwer. Mooie modellen worden nogal eens verprutst met slecht schilderwerk of (op schepen dan) pick up letters voor naam en thuishaven.
Dus mijn advies: koop een busje Phildie en breng dat aan met een airbrush.
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Point taken ;). Ik zal er serieus over nadenken. Uiteindelijk moet ik toch ook ooit aan de Airbrush.
Mvg, Paul
-
Met een busje TS5 'Olive drab' kun je mooi een USATC/ NS CHAW spuiten ;D ;D ;D
-
Persoonlijk vind ik Tamiya spuitbusjes ideaal. Er kan eigenlijk niets mee mis gaan, behalve dat de juiste kleur niet beschikbaar is. Met Phildie verf is het bij mij wel eens mis gegaan. Op een messing model is dat gemakkelijk te herstellen. Op een styreen model kan het destraseus zijn.
Wat betreft de sik: Tamiya AS-9 is ook wat olijverig. TS-61 Nato green zit zeer dicht bij de Philotrain sik. De kleuren van de doppen kloppen meestal voor geen meter.
RobB
-
Hallo,
Wat ik ga doen is het volgende. Ik beschik eveneens niet over een airbrush. Bij mijn verf vakman heb ik eens navraag gedaan omtrent eigen kleuren in een spuitbus. Een combinatie van verschillende RAL kleuren, verhoudingen en aanmaken uit monsters. Met een schema zoals MK die heeft en anderen misschien kun je bij een vakman ver komen. En het is betaalbaar geworden.
Aanmaak van 100ml. (minimaal) per RAL nummer kost om en nabij 10 Euro.
Groet,
Robert Jan
-
Paul,
Je ziet inderdaad vaker dat een mooi gebouwd model bijna verprutst wordt door het slecht af te werken. Dat is gewoon zonde van al het werk wat erin gestoken is. Het spuiten/afwerken is een redelijk onderbelicht deel. Een (messing) kit kan (bij wijze van spreken) iedereen in elkaar zetten, desnoods lijmen. Maar verven/spuiten is een stuk lastiger te leren dan een kit in elkaar zetten.
Gewoon de goeie kleur erover heen, dat zou ik de philotrain/phildie lak voor gebruiken, ook op kunststof. Styreen kan dat, mits je dat in dunne laagjes doet, goed hebben.
Als je wilt, kom je hier langs, en spuiten we hem groen in de juiste kleur, niet gaan prutsen met een verkeerde kleur. Met messing is dat dan nog geen probleem, een weekje thinner, en er zit geen verf meer op. Met styreen lost heel het model op......
Edwin
-
Heren, allemaal bedankt voor de suggesties en Edwin bedankt voor het vriendelijke aanbod. (y) Er is nog voldoende te doen dus ik kan alle opties nog eens rustig overdenken.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Zo, ik heb dit project maar weer eens uitgegraven. Afronden in 2013 zal ook wel niet meer lukken, maar wanneer ik de kerstvakantie goed gebruik is 1e kwartaal 2014 heel haalbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1144.jpg)
Mvg, Paul
-
(y) (y)
-
Je doet toch mee aan de bouwclub in schaal 0 op Rail, eind februari ?
Als de Sik dan nog niet klaar is, dan daar wel.
-
En anders heb ik nog wel een Wagons Lits rijtuig in aanbouw :)
Mvg, Paul
-
(y)
-
Woehoe, daar is ie dan toch! Knap hoor, om dit project dan toch vlot te trekken. In gemischste bauweise ;D
-
Zie ik iemand jaloers worden (en dan gaat het niet om mijzelf) ?
Ik zet wel een extra tafeltje erbij op Rail. :) Kom je meebouwen?
-
Haha, nee niet jaloers, je moest eens weten hoe mooi mijn sik gaat worden! Maar zover is het nog niet, eerst nog het etsplaatje afmaken.
@paul, is dit nu het definitieve einde van messing figuurzagen?
-
Er om heen draaien?
Kom je nu meebouwen? Kids mogen ook mee.
-
@E-P: figuurzagen is een zeer meditatieve bezigheid, maar het kost mij teveel tijd. Ik ga over op etsen. In combinatie met wat nieuwe technieken :)
Mvg, Paul
-
Meebouw actie, wat heb ik gemist?
-
Nog niks gemist, maar wederom weer bij elkaar.
Modelbouwgroep onder de naam "Alles mag Niks Moet". Bij voorkeur in Spoor 0, maar afwijken mag. Er wordt gebouwd in metaal, styreen en karton.Ook wordt er ontworpen en getekend met CAD op de PC. Alles onder het genot van een bakkie koffie en veel geleuter.
Nieuwe leden worden op prijs gesteld of gewoon geronseld.
Rail 21, 22 en 23 feb. in Houten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1491___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1491___kopie.jpg)
-
DRIE dagen bouwen, zelfs al had ik zoveel tijd, zou ik dat wel volhouden? Ik noteer de data in de agenda, hopelijk blijft er wat tijd van over
-
DRIE dagen, jawel.. dan komt er nog eens iets"af".
Maar ik zei al... de club heet: Alles mag, Niks moet. Deeltijdleden, zoals bv Paul (in wiens draadje we nu aardig inbreken), altijd welkom.
-
Deze inbrekers kan ik gelukkig goed hebben (doe alsof je thuis bent).
Als ik drie dagen daar ga zitten hoef ik waarschijnlijk helemaal niet meer thuis te komen, dus ik houd het ook bij een dag. We moeten het maar even afstemmen.
Terug naar het onderwerp: ik ga maar weer eens veerpaketten stapelen :)
Mvg, Paul
-
Nog even proefpassen, kan het onderstel er nog steeds in?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1147.jpg)
Het wordt nog een heel gedoe met al die decoderdraadjes, maar daar kom ik vast wel uit.
Mvg, Paul
-
paul, is dit een andere aandrijving dan de oorspronkelijke ?
-
Ik heb de Faulhaber motor ooit vervangen door een Escap omdat die eigen schroefgaten heeft aan het motorhuis. De messing bevestigingsring hoeft er niet omheen waardoor de kap beter er overheen past.
Verder is er niets veranderd. Deze motor is alleen nog net iets stiller. Op de rails op topsnelheid hoor ik vooral de wielen op de rails. Ik zal er weer eens een filmpje van maken.
Mvg, Paul
-
Wel Paul dat zie er uit als een robuuste aandrijving.Rijdt hij ook wel langzaam?
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Ongeveer 40 schaalkilometers per uur Jan met de kraan helemaal open. :)
-
Zo, de cabine is dicht en er is een bedieningspaneel ingebouwd. Daar zie je straks praktisch niets meer van, maar het gaat om het idee natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1161.jpg)
-
Leuk project Paul (y)
Niet helemaal mijn schaal, dus heb ik dit niet echt gevolgd.
Nog even een vraag over het motortje. Zie ik het goed dat er meerdere draadjes uit het motortje komen?
Zit er misschien een "toerenteller" ingebouwd?
Groet, Roelof
-
Hoi Roelof,
Ik vermoed inderdaad dat er een encoder (toerenteller) zit ingebouwd. Ik heb er geen last van en gebruik alleen de buitenste twee draden.
Mvg, Paul
-
Tijd voor een testrit!
http://youtu.be/S82Bqq4tP_k (http://youtu.be/S82Bqq4tP_k)
-
It's alive!
Ziet er goed uit Paul (y)
Nog bedankt voor je antwoord op mijn vraag.
Groet, Roelof
-
Dank Roelof. Hij snort lekker idd. :)
-
Pfff, dit weekeind het grootste zenuwenwerk in mijn modelbouwcarriere afgerond; het maken van functionele lantaarns. De oude elektrische lantaarn is niet als messing gietstuk verkrijgbaar, dus zelfgemaakt met wat perspex hoeklijn (cd doosje), stukjes nep-lego van de Action en dun ijzerdraad:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1302.jpg)
Dan smd leds voorzien van stukjes wikkeldraad. Wat een pokkenwerk. Alsof je een luier verwisselt van een vlo...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1303.jpg)
Maar het werk is beloond. Brandende lantaarns joehoe!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1304.jpg)
Op naar het afbouwen. Mvg, Paul
-
Mooie lantaarns hoor (y) (y)
-
Werkt en ziet er beter uit dan een volle luier.... (y) (y) ;D ;D
-
Eens! ;D
Dank u heren. Nu maar eens een manier verzinnen om ze zo te installeren dat de kap nog steeds van het frame af kan. Iets met een mini stekkerverbinding. Wordt vervolgd.
mvg, Paul
-
mooi werk (y)
ook een handige manier om je oude mobiel te gebruiken ;D
-
Yep, die Nokia is bevorderd tot mijn nieuwe loclantaarn-polariteitstester ;D
Mvg, Paul
-
Vanaf nu de nlpt :P
-
Niet te verwarren met nulpunt.
Leerzaam draadje dit, ik zal nooit meer een ouwe mobiel waar dan ook inleveren.
Groet,
Jan
-
Heel goed Jan, heb ik dat in ieder geval bereikt! ;)
-
Graag doe ik een beroep op ieders ervaringskennis. Ik wil mijn lantaarns vast op de sik monteren. Echter, de decoder zit aan de aandrijving vast en ik wil aandrijving en kap nog wel makkelijk van elkaar kunnen scheiden. Ik heb dus een soort mini stekkertjes nodig. Wat gebruiken jullie om dit soort zaken op te lossen. Bij zoeken Op 'mini stekker of steker' krijg ik voornamelijk hits voor usb kabels en aansluitingen ;)
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Daar kan je een IC voet met gedraaide pinnen voor gebruiken
Ik gebruik de 40 pins , en deze kan je naar behoefte in stukjes zagen (en dit past in elkaar)
http://www.pinballwizard.nl/contents/nl/d823_IC_voetjes_voor_de_printplaat_flipperkast_pinball_socket.html
-
Die heb je ook in de SIL (Single in Line) uitvoering volgens mij. Is wat makkelijker
-
Goede tips heren waarvoor dank! (y)
-
Zelf ben ik meer gecharmeerd van SIL-headers. Dat zijn pinnen die meer bedoeld zijn tot het leggen van steek-verbindingen.
Als steekpen: http://www.reichelt.de/SL-1X36G-2-54/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=19504&artnr=SL+1X36G+2%2C54&SEARCH=stift-leist
En de ontvanger:
http://www.reichelt.de/BL-1X10G-2-54/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=6070&artnr=BL+1X10G+2%2C54&SEARCH=buchsleiste
(bovenstaande ter voorbeeld en niet overeenkomend kwa aantal)
Deze kan je ook haaks krijgen of in 'SMD' uitvoering zodat je ze plat op een printje kan solderen. De kap, met de ontvanger, maakt dan prachtig contact bij het erop schuiven.
(de betreffende headers bestaan trouwens ook in een 1,27 mm rastermaat, maar ik vermoed dat er in schaal 0 voldoende ruimte is voor de 2,54 mm maat)
-
Dat is ook een manier. Dank! Overigens is de grotere ruimte nogal relatief. Wat je hebt, gebruik je ook. Zo zit er een flinke bufferelco onder de kap op de plek waar ik eigenlijk de stekerverbinding had bedacht. Het blijft woekeren.
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Ik lees je draadje nu pas. Leuk bezig met die sik. Volgens mij heb ik al andere grote modellen van je gezien in de railmagazine, volgens mij een 2400 en een 1600 en een aantal Fccpps wagens toch ?
Ik las ook ergens dat de sik omgerekend op 31 km. per uur komt. Volgens mij hadden alleen de sikken met nummers 102 tot 152 een topsnelheid en alle sikken uit de series 200 en 300 een top van 60 km. per uur ( als je dat als rangeerder durfde te rijden, staand aan de buitenkant op de treeplank ;D )
Succes met de sik, ik blijf dit draadje volgen.
Met vriendelijke groet Ruud B.
-
Dag Ruud,
Die 2400 is van Michiel Stolp. Die andere modellen zijn volgens mij weer een maatje groter. Maar helaas ook niet van mij. Een 2400 staat nog wel in de planning, maar dat is nog toekomstmuziek.
Wat de topsnelheid precies is, moet ik nog even nagaan. Gek genoeg is hij digitaal langzamer dan analoog. Van mij hoeft dat niet en ik moet nog uitzoeken hoe ik hem wat moet opjagen. De meeste mensen proberen hun loc juist digitaal te temmen dus vaak zal de vraag niet voorkomen.
Groeten,
Paul
-
is dat opvoeren niet gewoon een kwestie van een cv waarde verhogen? (cv 5)
-
Zo zit er een flinke bufferelco onder de kap
Gewoon die elco zetten op de plaats waar de dieseltank zit. Is geheel volgens prototype (incl min of meer de functie) ;D
-
CV waarden, ga ik nog naar kijken, daar kom ik vast uit.
Grappige suggestie om de elco op de plek van de tank op te hangen, daar heb ik serieus over gedacht. Ik durf er nu echter niet meer naar te wijzen, bang dat die priegelige draadjes alsnog loskomen.
Mvg, Paul
-
Ondertussen, in Voorburg...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1354.jpg)
-
Hèhè, eindelijk! ;D ;D ;D
Ziet er goed uit Paul!
-
nice! (y) ;D
-
ziet er mooi uit (y)
geweldig :o
-
Dank! De eindstreep komt eindelijk in zicht. Nog een paar zaken op te lossen, maar dat is overzienbaar.
Groeten, Paul
-
En nog een plaatje vanuit een andere hoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1356.jpg)
-
Da's ontzettend fraai geworden!
Als ik overigens nog schildjes voor je moet mee laten etsen, laat me het dan weten! Die passen altijd wel ergens op de plaat.
-
Heel mooi! ;D
-
Dank jullie wel. @Sven: bedankt voor het aanbod. (y). Ik moet ze nog even gaan tekenen, maar ik maak graag van je aanbod gebruik. Heb je een goede etser daar in het V.K waar je vaker zaken mee doet?
Mvg, Paul
-
mag ik mee doen voor een setje schildjes?
-
Dat moet je Sven vragen natuurlijk ;D
-
Wel Paul jouw sik is erg mooi geworden.Weer goede reclame voor spoor 0.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Jazeker Jan, juist aan de sik zie je het voordeel van schaal nul. Hij heeft de correcte breedte, genoeg gewicht om goed te rijden en het machinistenhuis is helemaal leeg. Op een licht verhoogde vloer na dan.
En in nul is dit gewoon een serieus te nemen locomotief, je kijkt er niet omheen. :)
Mvg, Paul
-
Dag allemaal,
Weet iemand of er een lijst bestaat van Siknummers in relatie tot de Werkspoor fabrieksnummers? Op een groene Sik horen natuurlijk nummerplaten en fabrieksplaten. Het zou zomaar kunnen dat het fabrieksnummer leesbaar is dus vandaar mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Het kan wel, maar of je met het blote oog er iets van ziet......nee. Alleen bij extreme vergroting op de pc. Maar, ets-technisch kan het wel.
Ik heb die Werkspoor schildjes nog wel voor je.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2111_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2111_2.jpg)
-
Oke, dankjewel Frits. Ik houd het in gedachten! (y)
Mvg, Paul
-
Een sfeerplaatje van de huidige stavaza:
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/818ff24582f8dee25d63209dfdc08179_zps84f14031.jpg)
-
persoonlijk vind ik de klinknagels op t dak wel erg aanwezig (das maar dun plaat, dus kleine nageltjes), verder een mooi ding!
-
Klopt Floris, ik had een te grote pons gebruikt voor 0,2mm. Er komt nog een 2.0 versie van het dak en daarna gaat deze naar het ronde archief. :)
Mvg, Paul
-
Natuurlijk zijn die lijsten er , materieelboeken...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik2_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik3_2.jpg)
-
Dankjewel Edwin! Plaatjes zijn inmiddels besteld op basis van een nummer waar informatie over was, maar het klopt zo te zien als een bus.
mvg, Paul
-
Klopt Floris, ik had een te grote pons gebruikt voor 0,2mm. Er komt nog een 2.0 versie van het dak en daarna gaat deze naar het ronde archief. :)
Mvg, Paul
Das mooi! Wordt de moeite meer dan waard denk ik. ;)
-
Heeft er iemand een scherpe foto van een groene sik met leesbare opschriften? Ik zie op alle foto's een 65 in een vierkant vlak, een hoofdletter 'G' in een zeshoek op de bufferbalken en ook nog een teken in een gele cirkel op de frameplaten. Echter, volgens mij moet er ook nog iets in witte kleine lettertjes op het machinistenhuis, maar lang niet alle museumsikken hebben dit. En de originele platen van groene sikken tonen nogal vieze machines.
Is het dan zo belangrijk? Tja, wanneer je het eenmaal weet... :)
Mvg, Paul
-
Depot plaatjes???
-
Wel van het model van roco.. Heb je daar wat aan?
-
Even gezocht op NMLD maar ik kan er geen plaatjes van vinden, maar even hopen dat RutgerSHM binnenkort even op het forum komt buurten, die heeft d'r vast wel foto's van.
-
waar op het machinistenhuis bedoel je?
-
Ik heb foto's van de diverse opschriften. Ik wil wel graag weten, wat er precies gezocht wordt!
Voorbeelden zijn van lmt 288 en of 271.
Groeten,
Rutger
-
Heren, dank u. Ik bedoel witte kleine opschriften. Ik heb inmiddels een foto ontvangen met teksten als G21, R12, 4.88tb en 65l.
@Auke: ze staan links en rechts van het deurtje.
Mvg, Paul
-
Hierbij de plaatjes zoals ik die recent in Hoorn gemaakt heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_03.jpg)
-
Ha! Wat goed Paul. Dank hiervoor, kan ik weer gaan tekenen. (y)
Dinsdag gaan overigens mijn nummer- en fabrieksschildjes bij de etser op de post. Dat zal optisch ook een heel verschil maken.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Een kleine update. Nog geen opschriften, maar wel nummerplaten. Hij is gedoopt nummer 231. De werkspoor fabrieksplaten zijn een fractie te groot, maar ik ben geen kniesoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1481.jpg)
Mvg, Paul
-
Indien je je bedenkt en wel een kniersoor gaat zijn... je weet, ik heb kleinere beschikbaar.
-
Dankjewel Frits. Mocht ik gaan kniezen, geef ik even een signaal af! (y)
Mvg, Paul
-
De kerstvakantie is altijd een mooi moment om puntjes op de spreekwoordelijke 'i' te zetten. In dit geval zet ik ook een punt er achter: de Sik is af. Nou ja, eigenlijk moet er nog een blauw zwaailicht op. Dat zal de moeite niet zijn. Maar nu eerst weer eens energie steken in andere projecten, zoals de O&K die er naast staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2161.jpg)
mvg, Paul
-
ziet er goed uit ;D (y)
-
mooi Paul (y)
-
Toppertje (y) (y) (y)
-
Hoi Paul,
Wou even kort tegen jou zeggen dat ik het erg knap vind hoe ij tot zo mooie sik bent gekomen in schaal 1/45 (y) Blijf jij bij de bouw van deze kleine lokjes of ga je nog een Hippel bouwen. Dat vind ik persoonlijk naast de sik en de 2400 mooie diesellocs die de NS heeft gehad .
groetjes van bernard
ps gelukkig en gezond 2015
-
Dank allen. @Bernhard: Hippels zijn leuk, maar een volgend locproject wordt waarschijnlijk een 2400. Persoonlijk vind ik die, qua belijning de mooise dieselloc die er op NS sporen heeft gereden.
Die loc wil ik dan wel helemaal in metaal gaan maken, voornamelijk vanwege de kwetsbaarheid van styreen. Bij de Sik ben van een paar keer in- en uit de vitrine al tien jaar ouder geworden van schrik...
mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Leuk dat je er na een tijdje weer bent..
Maar eerst die CIWL wagen voordat je aan de 2400 gaat werken !
En als je aan die 2400 begint.........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2237_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2237_1.jpg)
-
Hallo Paul,
Ziet er erg leuk uit.Maar er gaat natuurlijk niets boven bouwen in messing en nikkelzilver.Succes daarmee.Wij hebben hier in de Amsterdamse regio ook de mogelijkheid wat draaiwerk voor je te doen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Hoi paul,
als jij de 2400 gaat bouwen en je heb hem klaar dan wel in het mooie oude bruin spuiten dat vind ik de mooiste kleur voor die machine/
groetjes van bernard
-
@ Frits: de CIWL staat op een donkerblauwe jas te wachten. Nu spuit ik doorgaans buiten, maar ik vind de omgevingstemperatuur nu iets te laag :). Schildjes voor de 2400 en fabrieksplaten heb ik al, van Philotrain, maar toch bedankt!
@Jan, bedankt voor het aanbod. Ik houd dat zeker in gedachten!
@Bernhard: ik vind het bruin ook prachtig, maar het eindigt op een gedeelde eerste plaats met het lichtblauw. Alleen is hij met die kleur nauwelijks inzetbaar. Het wordt dus vast bruin!
mvg, Paul
-
@Bernhard: ik vind het bruin ook prachtig, maar het eindigt op een gedeelde eerste plaats met het lichtblauw. Alleen is hij met die kleur nauwelijks inzetbaar. Het wordt dus vast bruin!
mvg, Paul
misschien waag ik mij wel aan een lichtblauwe! frits, gereserveerd 8)
-
Naar aanleiding van het artikel in RailMagazine kwam ik ook dit draadje tegen... het valt mij op dat de tractiehendels ontbreken. Voor de rest zijn alle details aanwezig, maar de hendels om werkelijk te kunnen rijden missen! Wordt dat nog aangevuld? :)
-
Hoi Tim,
Dat zou je even met een omcirkelde foto moeten duiden. Ik heb nog nooit met een 1:1 Sik gereden en ik zou het onderdeel niet kunnen aanwijzen. Ik neem aan dat het een van die rode handels betreft? Ik heb een poging gedaan om dat te imiteren, maar ik kan natuurlijk zo maar iets hebben overgeslagen. :)
Mvg, Paul
-
Paul,
Ik ben wel benieuwd of je ook een draadje hebt van de o&k loc die je hier liet zien. Zou je als je die hebt de link hier kunnen posten?
-
Hoi Auke,
Die heb ik. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42115.30.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42115.30.html) Het project staat (naar goed gebruik) even stil. En dan ook letterlijk want het chassis met aandrijving was niet goed genoeg. Ik heb een nieuwe versie ontworpen, maar dat bestaat alleen nog maar op papier. Alle onderdelen heb ik wel in huis. Ik zal het frame binnenkort eens uitzagen.
Groeten, Paul